Bild
Nästa artikel

Biltest: Toyota Yaris, Volkswagen Polo (2011)

Nybilstest

Många skulle nog gärna välja en liten bil, om det inte var för det där med komforten. Små bilar är ju inte lika bekväma som stora...eller? Nej, nu är det dags för nya sanningar. Nya Toyota Yaris och Volkswagen Polo kan formligen späckas med allehanda prylar som gör billivet skönare och roligare. Det enda man saknar är några hästar.

"Antik och begagnat”. En sådan skylt måste man ju följa, även om det innebär ett avsteg från biltestandet. På pakeringen utanför loppisladan väckte vi direkt uppmärksamhet.

– Den där lilla Yarisen verkar vara en fin bil! Den kostar väl åtminstone 125 000 kronor?

– Nä, grundpriset för den här med 1,33-litersmotor på 99 hästar är 149 å nie. Men sen har den ju paket med backkamera och multimediasystem med pekskärm, tjusigare klädsel...och glastak förstås...och navigering...och steglös automatlåda...tja, den landar på drygt 213 000 kronor.

– Ojdå. Då är väl Polon billigare?

– Ja, men inte mycket. Den är extra utrustad med xenonljus, sportstolar, klimatanläggning och lite till för 53 000 kronor.

Synen på små bilar har ändrats. Förr köpte folk en liten bil för att komma billigt undan. I dag väljer många en liten bil för att kunna ta sig fram smidigare och med bättre miljösamvete, men vill ändå avstå så lite som möjligt av säkerhet och komfort. Att priset samtidigt skenar iväg tycks inte vara något större bekymmer. Prylarna kostar ju bara några hundralappar till i månaden.

Toyota och Volkswagen har sett vartåt vindarna blåser. Yaris och Polo tar inte upp någon stor yta på parkeringen, men testbilarna är näst intill lyxutrustade. Så kommer många att köpa dem.


Näst mest sålda
VW Polo kom redan för två år sedan, den femte generationen sedan 1975. Den blev omedelbart en försäljningssuccé och är Europas näst mest sålda bil (efter Golf).

Toyotas lilla bil togs fram för Europa 1999 och blev direkt Årets Bil 2000. Generation två kom 2005. Den påminde mycket om den första med runda linjer och tämligen enkel interiör med mätarna samlade mitt på instrumentpanelen. Yaris har inte hotat Polo i försäljningstoppen, men allt som fabriken i Frankrike har kunnat producera har sålts. I dag rullar cirka 2,5 miljoner Yaris på Europas vägar, varav cirka 38 000 i Sverige.

Med tredje generationen Yaris tar Toyota ett stort kliv mot småbilsklassens premiumnivå. Det syns redan på håll. Nya Yariskarossen har mer självsäkra linjer och ser lite aggressivare ut än tidigare. Längden har vuxit med en hel decimeter och den står bredare på hjulen.

Ökat avstånd
Avståndet mellan fram- och bakhjul har ökat med en halv decimeter, vilket baksätespassagerna strax upptäcker. Benutrymmet baktill har blivit över tre centimeter bättre och ett nästan slätt golv ger de åkande bra plats för fötterna.

Även längst bak går det in större last än förut.  Bakluckan har fått en ny typ av lås som bidragit till att lastlängden ökat drygt 14 centimeter. Nya Yaris sväljer 14 liter mer än gamla modellen och slår Polo med sex liter, trots att den tyska bilen är lite större.

Yaris interiör har fått en välbehövlig uppsnyggning. Mätarna är nu placerade där de bör sitta, dvs framför föraren, och enbart det är ett lyft. Jämfört med föregångaren är instrumentpanelen fyra centimeter lägre och över en decimeter bredare än förut, vilket gör förarplatsen trivsamt luftig. Plastpanelerna har trevliga mönster – linne respektive små blad – och den lite mjuka ytan känns dyr mot fingertopparna.

Ful kant
Men allt håller inte så hög klass. Insidorna av bakluckan och huven är exempelvis matta. Toyota kan konsten att spara ören och på ställen som vanligen inte syns har man inte kostat på någon klarlack. Bakluckan är ju inte öppen så ofta och länge. Men när den står uppfälld syns den fula kanten väl. Det ser sniket ut.

Spaken som justerar höjden på förarstolen är en annan detalj som irriterade testlaget varje gång vi bytte bil. Den känns skraltig och nästan trasigt slapp att hantera.

Förarplatsen i VW Polo justeras in med redigare don. Att Polo blivit en så stor succé är inte svårt att begripa när man sitter bakom ratten. Allt känns genomtänkt och sitter på rätt ställe, knapparna är stora och lättfunna och möjligen kan man gnissla lite om att förarmiljön är så präktig att den tangerar gränsen till tråkig.

Att växla mellan Yaris och Polo är inte svårt, för alla reglage, instrument och förvaringsfack finns ungefär på samma ställen. Toyota verkar ha sneglat åt Tyskland när Yaris nya interiör skissades fram.

I både Yaris och Polo blev testförarna vägledda av navigeringsdatorer, kunde koppla in sina MP3-spelare och, i Yaris, även mobiltelefon. (Även Polo kan förses med bluetoothanslutning till mobilen, fast det råkade saknas på testbilen.) Hade vi fått bilarna i grundversion, hade det varit mindre att knappa med, men så säljs nog ingen.

Polo köps vanligen i version ”Masters” med bland annat luftkonditionering, färddator och radio. Det gör bilen cirka 12 000 kr dyrare.

Tre miljömotorer
Yaris första paketsteg kallas Active, kostar 9000 kronor och omfattar bland annat multimediasystemet som tillåter inkoppling av mobil och diverse datoriserade musiksystem.

Dessutom innehåller systemet en bra funktion: färddator som visar bränsleförbrukningen minut för minut. Vad nytta den informationen gör visar sig snart nog på den sammanlagda förbrukningen – få förare kan låta bli att tävla med sig själva om att köra så snålt som möjligt.

Nya Yaris har fått ta över motorerna från företrädaren och för naturen är det ett bra arv. Samtliga tre motorer klarar svenska miljögränsen. De flesta väntas köpa den bensindrivna 99-hästarsmotor som satt i testbilen. Något starkare bensinalternativ finns inte. Tyvärr, för de 99 hästarna är inte alls pigga.

Yaris väger över 1 100 kilo tom och motorn får slita för att sätta fart på plåten. Det hörs. I testbilen malde motorn extra intensivt, ty den var försedd med den remdrivna och steglösa växellådan Multidrive S (som kostar 12 300). Utan kopplingspedal blir bilen förstås väldigt lättkörd, men det kostar på att höra det hårda motorsurret vid varje acceleration.

Nästan sportig
Lite kan man dock själv styra motorns varvtal, genom att växla manuellt. Det sker via ”paddlar” på ratten. Lådan har sju artificiella steg och den byter ”växel” blixtsnabbt. När man växlar själv känns Yaris nästan sportig.

På slät väg ser växellådan till att motorvarvet sänks ordentligt – i 110 km/tim jobbar Yarismotorn under gynnsamma förhållanden på bara 2 000 varv. Det sparar förstås bränsle och det kan behövas, för testbilen var långt ifrån så snål som Toyota uppger. Det behöver dock inte komma något särskilt brant motlut förrän utväxlingen ändras och motorn varvar upp med ett klagande brum.

Polos 1,4 litersmotor är inte heller någon rolig maskin. Med 85 hästar är den svagare än den japanska maskinen, men har ett högre vridmoment. Det hjälper inte mycket. Polo 1,4 känns motvillig så fort föraren trycker hårt på gasen. Motorn har hängt med i åratal och VW tycks ha gett upp försöken att modernisera den. Någon stop/startteknik finns exempelvis inte och motorn hamnar långt från miljögränsen, även om den är snål.

Men förhoppningsvis blir grundmodellen av Polo snart både piggare och mer miljövänlig. 1,4-litersmotorn är på väg att fasas ut och ersättas med en turbomatad och direktinsprutad 1,2-litersmaskin på 90 hk. Den är definitivt värd att vänta på, även om den blir dyrare.

Den som vill kunna köra riktigt snålt även med en Toyota Yaris ska nog också vänta ett tag. Nästa år kommer bilen att börja säljas med ett hybridsystem.

Klent rostskydd
I svenska landsvägsfarter åker man komfortabelt i både Yaris och Polo. Båda har samma typ av chassi med fjäderben fram och torsionsaxel bak och det är enkel, bra teknik som ger säkra köregenskaper.

Båda bilarna klarar sig med hedern i behåll när vi med full last pressar dem genom en fingerad manöver som runt ett hinder. ESP-systemet i Toyota Yaris går in tidigt och bromsar bestämt ned farten. Polo verkar lite mer välbalanserad och behöver inte ta så tidig hjälp av elektroniken.

Det märker vi också när testslingan leder ut oss på en nysladdad grusväg. I Toyota Yaris blinkar ESP-lampan oupphörligen, framhjulen har svårt att hitta fäste och det känns som om bilen flyter ovanpå underlaget medan grussprutet dånar i hjulhusen.

Föraren i Polo känner sig tryggare. ESP-lampan blinkar sällan och gruset trummar mer dämpat mot plåten.

Grussmattret avslöjar att Toyota kan ha sparat in på flera osynliga ställen. När vi hissar upp Yaris blir det uppenbart. Underredet är nästan naket med bara ett begränsat slitlager av PVC och i de bakre hjulhusen finns inga innerskärmar alls.

Sådana missar gör inte Volkswagen! Grussprutet från Polos hjul studsar mot rejäla innerskärmar och plastsköldar under bilen. När bilarna hänger på lyften syns det vilken som nog kommer att hålla sig fräsch längst.

En svår utmanare
VW Polo känns lite rejälare i stort som smått, men den verkliga kvaliteten är ju som bekant något annat än den subjektiva kvalitetskänslan. Toyota har fått ett otal utmärkelser för sina tidigare Yaris och inget tyder på att nummer tre skulle vara sämre.

Småbilsklassen, eller B-segmentet som den professionella beteckningen är, har fått en svår utmanare i nya Toyota Yaris. Den är på de flesta sätt helt rätt för sin tid: kompakt och miljövänlig och möjlig att bygga ihop till en liten lyxvagn som gör bilköandet mer uthärdligt.

Men VW Polo erbjuder samma prylar, till ungefär samma kostnad. Däremot blir nog Toyota Yaris lite billigare att hålla igång. Den är skattebefriad i fem år – även om det inte är värt så mycket för skatten är bara 360 kr/år – och den är konstruerad för att vara lättservad.

Att utse en vinnare i den här testduellen är sannerligen inte lätt. Båda bilarna är säkra kort att satsa på, men VW är bättre på att bygga in känslan av solid kvalitet och betydligt bättre på att skydda bilen mot rost. Det avgör. Polo avgår med segern.

Vi tycker:
Nya Toyota Yaris är i mångt och mycket ett liten premiumbil med fina material och eleganta detaljer både inuti och utanpå karossen. Men här och där märks det att Toyota hållit igen på kostnaderna.

Yaris har blivit större och rymligare och kan, liksom Polo, fungera som familjebil i vardagen. Grundmodellen är vettigt utrustad men Yaris kan också förses med en hel del moderna prylar som ökar trivseln. Det är en bil ”i tiden” som kommer att konkurrera med lite dyrare småbilar.

Volkswagen erbjuder i stort sett samma motor- och utrustningsalternativ till ungefär samma priser. Men Polo ger ett lite mer rejält intryck och verkar mer påkostad i både detaljer och – inte minst – rostskydd.

Testinformation

Modeller i det här testet:

Toyota Yaris 1,33 Style
Volkswagen Polo 1,4 Masters

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt

Toyota Yaris 1,33 Style

Tillverkningsland: Frankrike.
Modell: Halvkombi med fem dörrar.
Motor: Fyrcylindrig bensindriven med 16 ventiler, dubbla överliggande kamaxlar och variabla ventiltider. Volym 1 329 cm3. Borrning/slag 72,5 X 80,5 mm. Kompression 11,5:1. Stop/startteknik.
Effekt/vridmoment: 99 hk vid 6 000 v/min. Vridmoment 125 Nm vid 4 000 v/min.
Kraftöverföring: Sexväxlad manuell låda eller CVT-låda med sju steg, framhjulsdrift.
Hjulupphängning: Fram MacPhersonben. Bak torsionsaxel.
Hjul: 195/50 16.
Styrning: Kuggstång med elektrisk servo.
Bromsar: Ventilerade skivor fram, trummor bak.
Prestanda: 0–100 km/tim på 12,3 sek (aut) resp 11,7 sek (man). Toppfart 175 km/tim.
Övriga versioner: 1,0 VVT-i med 69 hk från 134 800 kr. 1,4 D-4D med 90 hk från 172 100 kr.

Grundpris, kr: 149 900
Testbilens pris, kr: 213 090
Förmånsvärde kr/år: 30 200 (44 200)
Skatt kr/år: 360 (efter 5 år)
Försäkring kr/år 1): 3 899
Servicekostnad t o m 6 000 mil, kr: 9 941
Serviceintervall, mil/år: 1 500
Kamremsbyte kr: Kedja
Garantier, år 2): 3/3/12/3

1)Vid 1500 mils årlig körsträcka i stad typ Västerås  2) Nybilsgaranti/ vagnskada/rostskydd/vägassistans.

Volkswagen Polo 1,4 Masters

Tillverkningsland: Tyskland.
Modell: Halvkombi med fem dörrar.
Motor: Tvärställd fyrcylindrig med fyra ventiler/cylinder och dubbla överliggande kamaxlar. Volym 1 390 cm3. Borrning/slag 76,5 X 75,6 mm. Kompression 10,5:1.
Effekt/vridmoment: 85 hk vid 5 000 v/min. Vridmoment 132 Nm vid 3 800 v/min.
Kraftöverföring: Femväxlad manuell låda, framhjulsdrift.
Hjulupphängning: Fram MacPhersonben, bak torsionsaxel.
Hjul: Standard 185/60 15. Testbilen 215/45 16.
Styrning: Kuggstång med elektrohydraulisk servo.
Bromsar: Skivor runt om, ventilerade fram.
Prestanda: 0–100 km/tim på 12,1 sek. Toppfart 177 km/tim.
Övriga versioner: Bensin TSI 105 för 169 900 kr, GTI med 180 hk, 219 900 kr. Diesel: Blue Motion (75 hk) för 181 500 kr, TDI 90 för 165 500 kr samt TDI 105 GT för 195 900 kr.

Grundpris, kr: 148 400
Testbilens pris, kr: 201 400
Förmånsvärde kr/år: 30 000 (35 900)
Skatt kr/år: 740
Försäkring kr/år 1): 3 820
Servicekostnad t o m 6 000 mil, kr: 11 061
Serviceintervall, mil/år: Vartannat år
Kamremsbyte kr: 8 641
Bytesintervall mil/år: Avgörs av verkstad
Garantier, år 2): 2/3/12/ *)

1)Vid 1500 mils årlig körsträcka i stad typ Västerås  2) Nybilsgaranti/ vagnskada/rostskydd/vägassistans. *) Förnyas vid varje service.

Kommentarer

#2
2011-12-19 09:27

Det e klart att VW vinner över toyota, allt anat vore underligt!!!

#1
2011-12-19 09:31

Sorgligt att Toyota ska slarva så med rostskyddet. Underkänt! Fy så dåligt! Sådant skräp!

Jag var med min bror och provsatt den nya Yarisen (3:an), som har den tidigare modellen (2:an), och tycker att det var en tristare inredningen i den nya än den tidigare. Smaken är som bekant delad. Jag har lite svårt att förstå vad som är premium med den? Dessutom är alla praktiska fack på instrumentbrädan borta och inte har den fått några bärkassekrokar i bagagen heller, som många andra bilar har idag.

Bra att får veta hur tråkigt motorn surrar med automatlådan. Det låter ju som en gammal DAF. Eftersom automatlåda är självklart 2011, så går bilen helt bort. Borde de inte satsa på en dubbelkopplingslåda, om de nu tycker en konventionell automatlåda blir för dyr och bränsletörstig?

Hybriden blir nog automatisk som de andra hybriderna så det är väl först där man får en okej motor/automat. Men då kommer den säkert inte att kunna gå att få med dragkrok, vilken är fallet med Toyotas övriga hybrider.

Mina tidigare erfarenheter är att VW Polo går så mycket bättre på motorväg än Toyota Yaris, frågan är om Toyota lyckats bättre med denna. Den gamla Yaris (2:an) kunde ju till och med kännas lite otrevlig att köra på motorväg när det blåste.

#3
2011-12-19 09:35

Thommys:
Rostskyddet e inget problem alls på toyota när såg du en rostig toyota senast? Toyota har nått osynligt rostskydd som inte biltestare ser så lätt, ett transparent skydd som de själva säger att de har. Men framförallt när såg du en rostig toyota senast????

#4
2011-12-19 09:37

Jag har sett många Toyota med rostfläckar men de har några år på nacken såklart.

#5
2011-12-19 09:49

Swenssons, det är ju som det står i testet att rostskyddet saknas där man inte ser. Rosten finns inte på de s y n l i g a delarna. Du verkar ha gått på Toyotas "rostskydd" du med. Vi bilägare avslöjar sanningen om Toyota.

#6
2011-12-19 10:13

Thommys:
De e inte sannt de du skriver för då skulle man se å läsa om massor av rostiga toyotor å det skulle va långa köer av toyotor på svets och rostfirmorna. Det e de inte däremot finns det många ROSTIGA Mercor och andra europeiska bilmärken... Ska man rostskydda en bil ska man göra det på de flesta, läs: ALLA, Europeiska bilmärkena för de rostar som bare den!

#7
2011-12-19 10:31

Swenssons "De e inte sannt de du skriver..." Det är inte jag som skriver det. Det är Vi Bilägare! Det är ju deras rostexperter Rostskydds-Metoder AB som säger detta. Nya Yaris får betyg 2 av 5 och 2 är lika med underkänt. Du pratar om Mercedes? Vad har dom med detta att göra? Senast har de testat E-klass rostskydd och den fick en stark 4:a, liksom GLK och C-klass. BMW 1-serie fick också en 4:a, Audi A6 en 5:a. Medan en Toyota Lexus bara fick en 3:a.

#8
2011-12-19 10:53

Toyotas rostskydd ligger i plåten ,VIB har till och med fått höjja betyget når de testade Yaris Verso en gång i tiden, anledningen var samma som nu, de förstår inte att Toyota andvänder en annan plåt....! Precis som andra skriver här så har Toyota inte utmärkt sig för att ha några större rostproblem i likhet med Mercedes, BMW eller Audi.....

#9
2011-12-19 11:01

Simon no1. Min brors Toyota Yaris (2:an) rostar! Han kommer inte köpa någon ny Toyota mer. Man kan fråga sig varför hans bil inte har denna fantastiska plåt som inte rostskyddsexperten känner till.

#11
2011-12-19 12:36

Thommys:
Undra om inte du vill racka ned på toyotas fin fina rostskydd därför att du har en nästan ny bil, dock inte toyota, som redan har börjat rosta... Som sakt när såg du en rostig toyota sist? Ja har knappt sett nån rostig toyota däremot rostiga VW finns det massor av men att VW är bättre, roligare och snyggare å därmed ändå ett bättre val än toyota e en annan sak dock ska man rostskydda sin VW innan rosten tar den!

#12
2011-12-19 12:58

Swenssons, det är fortfarande inte jag som "rackar ned" på Toyotas rostskydd utan det är Vi Bilägare. Men jag tror där emot på dem. För jag vet hur min brors Yaris ser ut under till. Det spelar ingen roll om den ser fin ut av det man ser när man står upp. Och jag kan tänka att alla de "rostfria" Toyotor du nämner kan vara lika dana.

Hur kommer det sig att det är så sällan man ser gamla Toyotor i trafiken då? Man skrotar väl inte ut fina felfria bilar?

#13
2011-12-19 13:08

Vi Bilägares rosttest bör man ta med en stor nypa salt, speciellt VW-konsernens bilar är tyvärr inte så bra skyddade som Vi Bilägare anser. Äkta rosttest får man med att ta en stor grupp olika bilar, från samma område, och kolla hur de ser ut efter ca. 8 år? Nog kan man försöka kolla bilarna i förhand men vilda gissningar är inte något vidare att gå efter?

#14
2011-12-19 14:24

Peugo:
Jag håller med dig, Audi höjs till skyarna, men man ser massor av fläckiga Audis.
Alfa 156 ansågs vara en katastrof, men de har visat sig stå mot rost väldigt bra i verkligheten.

#15
2011-12-19 14:59

Thommys:

Jag tycker man ser relativt många gamla Toyotor i trafiken. Av bilar som är runt 20 år gamla är nog Toyota Corolla tillsammans med Volvo 740 och VW Golf de vanligaste. Jämför med hur sällan man ser Ford, Opel eller franska bilar från början av 1990-talet i trafiken.

#16
von Dys
2011-12-19 15:23

Kolla på Toyotas besiktningsresultat, långtidskvalitet, ägarundersökningar mm år efter år.

Den som köper en VW efter det är dum. (Om man inte är en entusiast som bara vill ha det märket, då är det okej såklart!)

(Dacia har extremt mycket nöjdare kunder än VW enligt ett flertal tyska undersökningar trots att de är skitbilliga.)

#17
2011-12-19 15:58

von Dys:
Nu är det kanske så att alla inte uppskattar exakt de egenskaper som japsen är bra på, utan föredrar något annat.
T.ex. tänker min svägerska byta bort sin Auris mot en Golf för att Golfen är så mycket bättre på vägen.
(och hon körde Saab tidigare, så hon är inte Golf-fantast)

Sedan håller jag inte med om att Dacia anses så mycket bättre än VW, möjligen har man satt krånglet i förhållande till priset. En billigare men sämre bil kan ju ändå vara OK, "för den är ju så billig". Enligt Dekra är Logan mycket sämre än Golf när det gäller kvaliteten.

#18
von Dys
2011-12-19 15:59

Dekra är ju dock inte känd som den bästa källan...

#19
2011-12-19 16:13

von Dys:
..för att?

Sen är det ju lite märkligt att Toyota alltid hävdas ligga i topp. Tittar man på SBP:s statistik på 5 år gamla bilar, så ligger ju t.ex. Corolla på 25 plats, långt efter ettan Focus. Och Golf/Jetta närmast Focus.
Inte under Corolla...

#20
2011-12-19 16:15

Om man öser på med salt överallt på vägarna som man gör i Sverige är det klart att bilarna rostar. ALLA bilar utan undantag från de billigaste till de dyraste rostar sönder. Det är väl inte ett dugg förvånande? Men bortsett från det: när det gäller Yaris och Polo väljer jag tysken så klart. De lirar inte i samma division.

#21
2011-12-19 16:37

Oomkullrunkelig:

Nejdå, saltet påverkar inte våra bilar negativt enligt vissa "säkra källor", det är bara ett antagande... ;-)

#22
2011-12-19 16:58

214 Tkr för 99 hk bensin Yarisen? T o m dyrare än den redan nog dyra Polon. Nja, inte underligt att Toyota tappar försäljning. Eller är de premium numera Leifer?

Finns åtskilliga minst lika bra alternativ till bättre priser.

#23
von Dys
2011-12-19 19:26

Rolle: Kika på nya Yarisen. OM nu leifer skulle kalla den premium så kan jag bara instämma.

Kan även tillägga att jag är neutral i mina uttalanden, just nu dricker jag tysk öl, Henninger.

Dessutom kan du läsa ovan: "Nya Toyota Yaris är i mångt och mycket ett liten premiumbil"

#24
2011-12-19 20:32

Häromveckan tyckte jag det var dags för bilbyte. Från min Yaris -09. Som jag varit supernöjd med. (Trots lite slö motor.) Men 2½ år är långt bilinnehav för mej. Jag var lite sugen på den charmiga Lancia Ypsilon. Där jag dessutom kunde få behålla mittplacerade instrument. Men den ekonomiska risken skulle blivit för stor för en fegis. Försökte hitta bra skäl att byta till nya Yaris. Men:
1. Den har bara samma hyfsade, men inte Polo-bra, ljudkomfort som min gamla. (Visserligen bättre dämpad från motor och yttre ljud. Men i Sverige tar vägbullret över.)
2. ViB imponeras över förbättrade utrymmen. Men dom har nog bara litat på fabriksuppgifter. Benutrymme bak är lika. Takhöjd bak usel på nya. Ypperlig på gamla. Lastutrymme något längre på nya. Mätt vid golvet. Lite högre upp är det ganska lika. Dessutom har gamla skjutbart baksäte och lutningsbart ryggstöd bak.
3. Både nya och gamla Yaris har samma trötta och törstiga 1.33 motor.
Mitt tips: Skippa "Premium-wanna-bees" som Polo och Yaris. Mitsubishi Colt miljöbensinare (85hk.) för 115" kr netto duger lika bra. 8 års garanti, ACC, backsensor och farthållare. Lite epigare stolar, men 50.000 kr billigare.
PS. Jag valde Scenic pga mitt-instrument. Men så är jag inte befryndad med stock-konservativa motorjournalister.

#25
2011-12-19 20:52

"Med start den 3 januari 2012 ökar Toyota produktionen av nya Yaris till tre skift vid företagets fabrik i Frankrike. Det är den förväntade framgången för den 3.e generationen av Yaris som lanseras i höst och den nya Yaris hybrid som lanseras nästa år."
http://www.toyota.se/about/news_and_events/2011/yaris_i_treskift.aspx

#26
2011-12-19 20:52

Nya Yaris i premium utförande för 214000kr är ju åt helvete för dyrt hur tänker man?Det kan inte bli många sålda av den varianten. Polo är även den för dyr även om bägge säkert är utmärkta bilar men 200000kr för en småbil! Jag håller med Pender! Finns andra alternativ.

#27
2011-12-19 20:59

En väldigt intressant artikel med många kloka slutsatser.

#28
2011-12-19 21:37

Som Sterner mycket riktigt konstaterar köper många "lillbilen" för att den ska vara smidig i första hand, priset är tydligen en sekundär fråga. I varje fall för denna duos målgrupper.
Att Polon upplevs rejälare förvånar inte, så upplever jag det alltid mellan Europeiskt kontra Asiatiskt. Men det är ju kul att denna Japs börjat dra västerut, inte bara kul utan det inger ju hopp :o)

#29
von Dys
2011-12-19 21:40

Redan min japanare från 89 kändes mer premium än de flesta av dåtidens tyskar...

inga premiummodeller inräknat)

#30
2011-12-19 21:41

Otroligt att Polon har kamrem som kostar över 8000:- att byta, det känns ju stenåldern.......

#31
von Dys
2011-12-19 22:01

Nej, på gamlingar typ Volvo 240 kostar ett byte några hundralappar.

Polon är modern och premium, alltså dyr. Inte konstigt att tyskarna blivit tvugna att börja köpa motorer från Toyota till sina lite större och dyrare modeller...

#32
2011-12-19 22:16

Ett inlägg med bra och vettiga synpunkter Jes!
Tyckte artikeln var ganska bra och objektivt skriven från Mariannes sida måste jag säga.
Håller med många andra om att det känns som väldigt mycket pengar med över 200 000kr för dessa två småbilar även om dom då har en hel del extra-utrustning.
Nya Yarisen börjar på 134 900kr och Polon på 136 500kr men de allra flesta vill extra-utrusta sina bilar en del innan man är nöjda och de flesta som säljs hamnar nog en bit över 150 000kr men säljer bilarna man hinner tillverka så är priset som många brukar säga inte för högt, när tex nya Yaris inte är helt ny längre kommer priserna sänkas/erbjudanden komma men förmodligen inte ännu på ett tag.

Håller med Simon om kamremsbytet, även anmärkningsvärt att Yaris fler servicar upp till 6000-mil (med kortare intervaller än Polo) trots detta ändå blir billigare men det är en effekt av att Yarisen är byggd med utgångspunkt att den ska vara lättservad och servicarna är smidigare och går fortare att göra än på Polo.

#33
2011-12-19 22:28

Med generation 3 försvann klurigheten i modellen. Tyvärr. Det mesta som gjorde Yaris smart är nu borta och har ersatts med tråkighet och en fetare prislapp.

#34
2011-12-19 22:39

Håller med villdemar. Fack, takhöjd, instrument, flexibelt baksäte mm, är borta.

#35
2011-12-20 08:32

Vet egentligen inte varför det tjatas så mycket om baksätet?
Visst är det en bra funktion att kunna flytta sätet men hur ofta används det?
Har faktiskt aldrig läst att gamla Yaris skulle vara påtagligt rymligare än någon annan bil i storleken.
Nu är ju Yaris mindre men jag anser att t.e.x C3,Clio och Colt är rymligare.

Däremot läste jag att NYA Yaris ansågs som rymlig i baksätet och jag måste ju inflika att det ju trots allt handlar om en småbil.
Motorjournalister har alltid "hånat" småbilar för att de är trånga i baksätet men jag anser att om en vuxen man utav normallängd får plats så får det anses som mer än dugligt.

Ingen påtalade t.e.x att V70 var trång INNAN den senaste versionen kom.
Irriterade mig gränslöst att en trång bil hyllades som rymlig i test efter test.

Anser också att man bör tänka över sitt val när prislappen når dessa höjder då andrahandsvärdet annars kommer att tokrasa.
Colten som nämndes är ett bra val men den har några år på nacken och kommer snart att ersättas med en ny. ( tyvärr var bilen snyggare INNAN Faceliften ) ..Kan man ha överseende med att köpa en "ny-gammal" bil så är den ett ypperligt val.

#36
2011-12-20 09:14

Generation 2 av Yaris är så pass smart invändigt att bilen faktiskt går att använda som husbil.

Med lite trixande går det att ligga bekvämt raklång trots mina 183 cm.

Jag har sovit gott i min bil under mina resor till Tyskland, Frankrike och England.

Och det går det inte att göra i generation 3. Har testat.

Det finns inte en småbilstillverkare som slår generation 2 av Yaris när det gäller den saken.

#37
2011-12-20 12:00

Mistro.

Men du vet väl att när du talar om Volvo och V70 så vågar ingen motorjournalist stöta sig med en så stor målgrupp som denna bil har i Sverige. Därför nämns det inte att bilen har ett trångt baksäte. För tex mina ben/knän tar i ryggstödet i många småbilar som Yaris gör det inte det! Må så vara att man sitter bättre i Volvon framsäte.......

#38
2011-12-20 12:01

"vildemar": Att testa samtliga småbilar hur de fungerar som husbilar,har du förståss redan gjort?
Kan tänka mig att alla småbilar kan fungera till vad man VILL att de skall fungera till. ;)

#39
2011-12-20 13:00

Mistro, du ska inte tro allt du läser. Särskilt inte när det du läser är vad lata motorjournalister plockat ur tillverkares PR-material. Nya och gamla Yaris har samma benutrymme bak. Nya har begränsat takhöjden, så den passar åkande upp till ca 178 cm. Gamla har mycket högt till tak.
I en småbil är det till stor nytta med flyttbart baksäte. Har ofta använt det till barnvagnar och rollatorer. (Så även på min gamla Citroen ZX.)
Även försäljningsprognoserna har motorjournalister okritiskt svalt från PR-avdelningar. Nya Yaris tror jag kommer sälja dåligt. (Ett tecken är att Toyota erbjuder mycket bra betalt för inbyte av en gammal. En slags smyg-rea.)
Mistro, vill man inte läsa kommentarer om baksäten, så hoppar man lämpligen förbi dem. Det finns mycket skoj för Mistroar, som avhandlar förarsäten och andra mer manliga saker.

#40
2011-12-20 13:09

PS. Visst kan Toyota (och deras papegojor) påstå att nya Yaris har bättre benutrymme bak. Men då måste man jämföra med en gammal som har baksoffan framskjuten. Och då har plötsligt den gamla lika stort lastutrymme som den nya. Hur man än vänder sej, så hamnar rumpan bak.

#41
2011-12-20 13:53

Mistro: "Visst är det en bra funktion att kunna flytta sätet men hur ofta används det?" Det används massor! Just i en småbil är det väldigt bra kunna välja hur man vill diponera det begränsade utrymmet. Ett rymligt bagageutrymme eller ett rymligt baksätesutrymme eller både och (delat). Har man vuxna i baksätet drar man bak det och när man inte har folk bak skjuter man fram det och har en rymlig bagage.

#42
2011-12-20 13:54

Tycker ju priset för Yaris är en smula hårresande, man får t.ex. en ny Avensis combi för 199 900kr med business-paket...

#43
2011-12-20 15:18

Ni missuppfattade min poäng med baksätet,då jag också tycker att det är en bra/praktisk/kul funktion men av någon anledning har Toyota valt att välja bort detta.
Sen undrade jag hur många som har användning för funktionen då bilen inte precis växer eller "trollar" fram utrymme som inte finns.
En släkting har en Colt och den har samma funktion.
Han kör den till 99% själv och har inga barn ...,Varpå baksätet då oftast befinner sig längst fram men trots detta är bagaget ändå betydligt mindre än t..e.x i Clio samt C3.
Med sätet längst bak blir bagaget löjligt litet,..men även vuxna får plats där då.

Yaris är duktigare då bilen trots att den är kortare ändå har ett rymligare bagage än Colten,..men fortfarande mindre än de båda andra som jag nämnde.
Oavsett hur praktiskt det låter så blir som sagt inte bilen större men jag kan förstå dem som saknar funktionen ändå.

Nya Yaris är större än den gamla och har trots ett betydligt djupare bagage bara ökat på sin "bagagevolym" med 14 liter,vilket låter konstigt.
Det framgår också att Nya Yaris har fått bättre baksätesplats men tydligen är detta fel enligt Peder.

"Peder": Det är väldigt kul att du är glad för din bil och jag tackar för infon om takhöjden bak.
Brukar själv sålla väl ibland all testinfo men har denna gång förlitat mig på deras samt Toyotas siffror,då jag ännu inte har provkört bilen.
Även om siffror ibland kan ljuga en hel del och vara vilseledande så tror jag fortfarande inte att gamla Yaris är rymligare oavsett vilket läge som sätet placeras i.

Sen vet jag inte anledningen till din avslutande mening "Pender",..men jag kanske inte skall ta det så högtydligt då detta kom ifrån en som anser att gamla Yaris baksäte är lika rymligt som i Superb! ;)

#44
2011-12-20 16:13

Har en Polo -2010 och rullat snart 4000 mil och har till min stora førvåning sett att dær bildats rost vid fræmre hjulhusen (Dær sitter stænkskydd i plastkåpor som tæcker før smuts och grus. Men i och med att man inte kan tvætta rent dær riktigt bakom plastkåpan så samlas allt smuts och salt och børjar rosta. Så skruva av de plastkåporna ni som har Polo och rengør lite då och då och ev. rostskydda? Ska se om detta går på garantin.. Små små rostflæckar på bægge sidorna... Inte skoj på en sån bil (Men syns bara om man skruvar av plastkåporna) annars syns det inte! Så Polo rostar också! =)

#45
2011-12-20 17:50

Mistro, nu vakendrömmer du. Jag har aldrig jämfört baksätet i en Yaris med Superbs. Dock har Yaris, den gamla alltså, ovanligt rymligt baksäte, ifråga om längd och höjd, för att vara en så liten bil. Dessa 2 mått är i Yaris bättre än i många bilar 2 klasser upp.
Att ha ett skjutbart baksäte innebär faktiskt att man "trollar" fram utrymme som inte finns". När man skjuter fram soffan, så trollas det fram nytt lastutrymme. När man flyttar bak soffan trollas det fram nytt benutrymme.
Sen är gamla Yaris ett trollerinummer i hela sin lilla varelse. Trots att den är betydligt kortare än de flesta i klassen, så är den inte mindre rymlig. Dessutom finns plats för glödlampsbyte vid vid vägkanten. Utrymme som många av de större inte har.
Om nåt ska rädda Toyota närmaste tiden i Sverige, så är det inte nya Yaris. Utan möjligen den miljöbilsklassade Avensis (kombi) 124 hk diesel. För Toyotas skull, så hoppas jag dom kan uppfinna en bättre (snålare/starkare) miljöklassad bensinmotor till Yaris. Prova Ibiza med 105 hk, så förstår ni vad jag menar.

#46
2011-12-20 18:41

"Pender": Nä jag dagdrömmer sällan men jag bryter mina egna löften då jag fortsätter att skriva till dig,men ...

1. Yaris är INTE klassens rymligaste bil i baksätet,men överraskar ändå positivt för sin storlek.

2. Nya Yaris ÄR rymligare än den förra i baksätet oavsett hur du trollar med siffrorna.

3. Det finns en anledning till att Toyota har valt bort denna lösning och jag anser faktiskt att det nästan kan kvitta så länge som bilen faktiskt blir rymligare.
Köparna kommer troligtvis inte att välja bort modellen enbart p.g.a detta,..möjligtvis då p.g.a priset som jag tidigare var inne på i förhållande till b.l.a motorkraft m.m
Tror att nya Yaris kommer att sälja lika bra som den tidigare.

Du får nog ta och läsa våra inlägg igen (särskilt dina egna) i artiklen om Superb där en läsare undrar vilken bil som har lika rymligt eller rymligare baksäte än en Superb och du föreslår en Yaris!!!

Ingenting du säger kan ändra på det faktum och jag är ledsen för att du har den inställningen.
Men jag lovar ändå att sila ut det vettiga som trots allt slinker ur dig.
Dock får det vara slut med detta onödiga munhuggeri....

#47
2011-12-20 19:18

Mistro, du skriver att nya Yaris är rymligare än den gamla i baksätet. Fast du bara suttit på din kammare och läst påståenden. Och egentligen inte har en aning om hur det förhåller sig. När jag sålde min Yaris -09 häromdagen passade jag på att mäta. Benutrymme bak var exakt samma på nya och gamla. (nya kunde vinna med ett par cm, om man tryckte in tyget på framstolen med knäna.) Takhöjden var bedrövligt mycket sämre på nya. Bredden marginellt bättre på nya. Sammantaget klarar nya ca 50% av svenska män där bak. Medan gamla rymde ca 97%.

#48
2011-12-20 22:36

Bra slutkläm "Pender" ...jag noterar och skall ta med mig måttbandet vid nästa besök hos handlaren.
Journalisterna har säkert fel,...vore i så fall inte första gången.
Att 97% av Sveriges män får plats i baksätet på en gammal Yaris är inte kattpiss precis.
Troligtvis är detta bilen med världens rymligaste baksäte så jag förstår din irritation över Toyotas ohyfsighet att ändra på konceptet.

Nu är bilen bara rymlig för att vara en småbil ...

#49
2011-12-21 08:17

Mistro, bristande vilja att förstå. Om 97% av svenska män får god plats i baksätet på gamla Yaris, så avses naturligtvis inte alla 97% samtidigt. Inte ens 3 i taget. Eftersom soffan är smal. Men 2 riktigt välväxta Vikingar ryms bra där bak. Samtidigt. En annan femma är att de inte sitter speciellt bekvämt. Eftersom det inte handlar om nån lyxsoffa. Problemet med nya Yaris, som har en lyxsoffa bak, är att de välväxta får sitta med böjd nacke. Men det kunde inte journalisten som skrev testet veta. Eftersom hon är mycket långt ifrån typen "välväxt man". Hon är i själva verket en kort kvinna. Och för den människostorleken har nya Yaris ett betydligt bättre baksäte än den gamla. Även Polo har ett högt och bekvämt baksäte. (Bättre än t.ex. Golf, vill jag minnas.) Och dessutom hyfsad huvudhöjd.

#50
2011-12-22 22:26

Svängde in om Toyota idag för att bekanta mig mer med Yaris.
Överraskades positivt utav den och jag anser att den känns mer premium än Polon.
Med en bättre motor vore det kanon.
Satt väldigt bra i baksätet också ( bakom "mig själv" ) och trots mina 186 cm så var det några cm till taket. ( kunde lägga en hand över huvudet )
Verkar vara en toppenkärra som jag tror blir vinnande i längden över Polo men priset är allt för högt även om man tar hänsyn till allt det positiva.
Bilen är rymlig men inte jämfört med de bästa i klassen som Clio eller C3
och motorn är som sagt inget glädjepiller men det är ju "snyggt" att man har lyckats att klara miljögränsen...något som garanterat inte upprepas i "verkligheten".

Provsatt även den gamla Yaris och upplevde en klassresa ....bakåt.
Men det går fint att sitta i baksätet även i denna,trots avsaknaden av ett par cm för benen.
I takhöjd är den gamla marginellt bättre.
Men sedan blir det konstigt....Nya Yaris har lyckats att trolla bort ett på pappret större bagage.
Det finns ett "extra golv" som jag inte förstår vitsen med men det går att ta bort,men oavsett detta så är bagaget väldigt opraktiskt.
Utav de lovade 14 cm som den nya skulle vara längre i bagaget hittade jag bara dryga 3 cm mot den äldre( med baksätet längst bak ) och den gamla är något djupare,bredare och "högre" och klart mycket mer praktisk att lasta något i.

Väl på Toyota så tittade jag även på Auris HSD som för övrigt nu säljs för 209.000kr och detta är så oerhört mycket mer bil än Yaris men tyvärr så är bagaget än sämre..( något oklart vem som väljer en Yaris före en Auris blev min tanke )
Utöver ett pris som man faktiskt får ge godkänt så påstod säljaren att man just nu betalar extra för inbytesbilen då man byter till en Auris.

Gamla Yaris ifrån -2010 med ca 4000 mil begärdes det 120.000kr för och det kan tyckas mycket med tanke på nypriset samt det faktum att samma handlare begär 139.000kr för en Prius -08 med 5000 mil bakom sig!?
Prius 2010 och 3000 mil kostade 240.000kr varpå jag då istället hade valt en Auris HSD.

Bästa affären just nu om vi pratar Toyota är nog en Avensis Kombi för 199.000kr p.g.a att den nya modellen kommer i Januari.

#51
Ru Dolff
2011-12-22 22:29

Instämmer. TOYOTA = PREMIUM

#52
2011-12-26 12:44

"Volkswagen erbjuder i stort sett samma motor- och utrustningsalternativ till ungefär samma priser. Men Polo ger ett lite mer rejält intryck och verkar mer påkostad i både detaljer och – inte minst – rostskydd."
Frågan man ställer sig, är CO2 bara är en fråga om hur stor skatten blir, eller är det en viktig fråga för oss och våra barns överlevnad när VB bara nämner att den lilla bilen Polo som VB skriver (motorn hamnar långt från miljögränsen). Inte ett ord om hur långt ifrån miljöbilsgränsen Polon hamnar med sin manuella växellåda. Nu när det över tio år funnits bilar med automatväxellåda med låga utsläpp av CO2 under miljöbilsgränsen, som inte är så lågt satt här i Sverige på grund av biltillverkares krav med sina ålderdomliga motorer. Vilken är likheten när det gäller motorerna egentligen, att bägge motorerna har fyra cylindrar? Toyota Yaris tjänstevikt 1150 kg med automat VW polos tjänstevikt 1140 kg med manuell växellåda.
Kan man som VB kalla Polon snål när den förbrukar 8,0 l/100km i stadstrafik.
Lexus RX 450 h med fyrhjulsdrift och en tjänstevikt på 2280 kg förbrukar 6,5 l/100 km i stadstrafik. Inte för inte kan man tro att VB tänjer lite på sanningen för sina favoritbilmärken.

#53
2011-12-27 10:13

Nu är det ju så att vi i Sverige har högre krav på vad en miljöbil får lov att släppa ut mot övriga Europa men man kan ju alltid diskutera det tillhörande skattesystemet.
Tycker absolut inte att Vib gör rätt i sin bedömning när man placerar Polon före när den släpper ut så mycket mer skit.
Men visst ...systemet är ju skit när det endast skiljer några hundralappar mellan den renaste och skitigaste småbilen i fordonsskatt.

Man kan formulera sig på många vis men i just den här artiklen så känns det inte som att det faktum att Yarisen klassas som miljöbil vägs tungt nog,..utan tvärtom.
Man t.o.m påpekar det faktum att denna miljöklassning bara är värd 360 x 5kr = Vem bryr sig om dessa korvören?
Man skulle ju istället förslagsvis kunna vinkla det på det viset att 740kr i fordonsskatt för en ny småbil år 2011 är åt hel.... fel.
Faktiskt så fel att man med en så "dålig" motor inte borde vinna några tester över miljöbilar.

Skulle man nu också lägga till att Yarisens miljöfördel i detta läget då blir 740*5 så kanske någon ändå skulle tycka att det kan vara "lönt" att välja en miljöbil istället,...men som sagt så bara kanske!

#54
leerhok
2012-01-02 20:03

Yaris-rosten slipper du unna dersom du tar en fullstendig rostbehandling når bilen er ny. Polo-utgiftene til kamrembyte (og diesel-partikelfilterbyte) er umulig å slippe unna.

Får du bruk for reklamasjoner, er det giga bedre med Toyota (Kunden har alltid rett) enn VW (Kunden har aldri rett).

#55
2015-02-06 20:30

Kommentaren struken

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.