Bild
Nästa artikel
Ferdinand Piëch: 5 fakta du kanske inte visste om legendariske bilchefen

Ferdinand Piëch: 5 fakta du kanske inte visste om legendariske bilchefen

Reportage

Med skräckvälde som metod drev den tidigare VW-chefen Ferdinand Piëch igenom flera imponerande projekt.

Chefer inom bilvärlden för inte alltid så mycket väsen av sig – med några få undantag. Dit hör till exempel legendariske Ford- och Chryslerchefen Lee Iacocca och Elon Musk.

Dit hör också Ferdinand Piëch, som gick bort 2019 och länge basade över Audi och VW-koncernen. Han brukar tillskrivas ansvaret för att gubbiga Audi lyfte sig ur mossighetens dimma och blev ett blomstrande ingenjörsstyrt företag.

Han ansvarade också för några av bilvärldens galnaste skapelser, som Volkswagen Passat med W8-motor, toppfartsfantomen Bugatti Veyron och lyxlimousinen Volkswagen Phaeton som dessutom fick en helt egen fabrik tillägnad sig helt i glas.

Ferdinand Piëch började som ingenjör på Porsche där han bland annat stod bakom märkets mest ikoniska tävlingsbil någonsin, 917, som vann 24-timmars på Le Mans.

Han flyttade senare till Audi där han blev utvecklingschef och drev igenom införandet av femcylindriga motorer, den lätta aluminiumkarossen till Audi A8 och fyrhjulsdriftssystemet Quattro som blev en dundersuccé.

Som du märker stod Piëch bakom några av VW-koncernens mest framgångsrika satsningar någonsin, men hans burdusa ledarstil och totalt oförstående inställning till misstag – som flera anställda vittnat om – kan också ha lett fram till det som blev dieselgate, hävdar hans kritiker.

Stora motorer och fyrhjulsdrift var dock inte det enda Piëch hade på sitt samvete. Här nedan följer några faktauppgifter kring den legendariske bilchefen du kanske inte hade koll på.

Läs också: VW-chefens envisa W8-plan: "Den förtjänar att bevaras"

Ferdinand Piëch: 5 fakta du kanske inte visste om legendariske bilchefen

Köpte fel märke

Ferdinand Piëch stod bakom flera stora affärer för VW-koncernen – han köpte till exempel Lamborghini.

Volkswagen skulle också lägga beslag på de brittiska kronjuvelerna Bentley och Rolls-Royce. Men när de juridiska turerna var utredda visade det sig att han i själva verket köpt hela Bentley, men bara fabrikerna för Rolls-Royce. Varumärket Rolls-Royce hamnade istället hos konkurrenten BMW.

Piëch uppgav senare att det egentligen bara var Bentley han ville köpa.

Ferdinand Piëch: 5 fakta du kanske inte visste om legendariske bilchefen

Stort och litet

Här ovan kunde du läsa om några av Piëchs galnaste projekt med toppfart på över 400 km/tim och imponerande accelerationsprestanda. 

Men han var lika intresserad av effektivitet och låg förbrukning. Det märks inte minst på snålbilarna Volkswagen Lupo 3L och Audi A2 3L som båda skulle dra högst 3 l/100 km. Senare drev han också på utvecklingen av Volkswagens ”enlitersbil” XL1.

Missa inte: Kan du VW-modellerna? Testa i vår quiz!

Foto: Fredrik Nyblad
Foto: Fredrik Nyblad

Flera maktstrider

Den kontroversielle VW-chefen gjorde sig fiende med många och flera kollegor har vittnat om en hård ledarstil. Han accepterade aldrig att någon gjorde samma misstag två gånger och han var inte främmande för att driva på sina ingenjörer extremt hårt.

Piëch förde en underlig släktfejd med Porsche där de båda biljättarna ”tog över varandra”. Han hade också maktgräl med VW-chefen Bernt Pischetsrieder och Porschechefen Wendelin Wiedeking. 

Ferdinand Piëch: 5 fakta du kanske inte visste om legendariske bilchefen

”Extraknäckte” på Mercedes

Efter att Piëch slutat på Porsche och innan han började på Audi drev han en egen ingenjörsfirma där han utvecklade en femcylindrig dieselmotor för Mercedes.

Det konceptet plockade han sedan upp när han började på Audi där den femcylindriga motorn gav mer premiumkänsla än en fyrcylindrig motor samtidigt som den var mer utrymmeseffektiv än en sexcylindrig.

Ferdinand Piëch: 5 fakta du kanske inte visste om legendariske bilchefen

Stenhårda krav

Piëch gjorde sig känd för att ställa specifika och mycket hårda krav på sina ingenjörer. Volkswagen Phaeton skulle till exempel ha en vridstyvhet på 37 000 Nm per grad, och under en upplaga av Frankfurtsalongen förklarade Piëch för GM-utvecklingschefen Bob Lutz att han samlat ihop Volkswagens bästa ingenjörer och förklarat för dem att de alla skulle få sparken om de inte kunde bygga en bil med karosstoleranser på tre millimeter inom sex veckor.

”Det är vad jag kallar ett skräckvälde och en kultur som drevs av rädsla. Den ledarstilen ger kortsiktiga resultat men det är en kultur som är extremt farlig”, har Bob Lutz sagt.

Läs också: ”Kostnadsjägarens” mål: Ny bil – för bara 36 000 kronor

Kommentarer

#1
2020-12-25 08:07

Sån ledarstil som drev VW till dieselgate?

#2
2020-12-25 09:13

Det är familjerna Porsche/Piech som styr VW koncernen.
När Wiedeking var VD för Porsche, försökte han köpa VW. Familjerna, med Ferdinand i spetsen, "dödade" Wiedeking.

Efter att Gunnar Larsson (teknisk direktör SAAB Automobile) tröttnat på ägarnas ovilja att satsa på uppföljare till 9000, och efter en kortare sejour på Volvo, "köptes" han in av F som teknisk direktör för AUDI.

Gunnar satt därefter som F:s ställföreträdare i Scanias styrelse under många år.

#3
2020-12-25 09:43

Ledarstil eller inte, det hierarkiska tänkandet finns på många tyska företag. Effektivt när det funkar, men varningar når inte ledningen.

#4
2020-12-25 10:18

Det var väl Ferdinand som när Golf 4.an kom hade "bestämt" att den skulle vara säkrast i klassen. Vid interna krockprov visade det sig att MB A-klass var bättre vid sidokrock. Då bestämde Ferdinand att det skulle svetsas dit en förstärkning på b-stolpen. Produktionen gick på sparlåga tills man hade infört förstärkningen "från början". På Phaeton hade han väl nån knepig föreställning om att den skulle klara 300 km/h i 24 timmar i sträck utan att innetempen översteg 22 grader..... Jag skulle inte velat ha honom som chef.

#5
2020-12-25 12:26

Ferdinands ledarstil kan mycket väl förklara VW's generellt kundfientliga attityd, och vägran att erkänna misstag man begått.
Ser inget större problem i att saker går fel i konstruktion/produktion -problemet uppstår när man likt VW dels vägrar erkänna problemet, dels vägrar ta sitt ansvar.
Den här ledarstilen var ingen större succé när man försökte driva USA till vansinne genom att vägra erkänna sitt avgasfusk -det tog mer än ett år från upptäckten tills USA tröttnade, målade in VW i ett hörn och tvingade på så vis fram erkännandet.

Att köpa en bil där "management-by-fear" är den bärande idén är nog inte speciellt smart -se bara på hur illa det gått för ID.3:an... Tvivlar också på att moderna programmerare accepterar den här formen av företagskulturer, därav att VW har lite problem att hitta rätt folk.

#6
2020-12-25 12:33

Fast dieselgate berodde väl mest på ekonomiska faktorer. De bestämde sig för att sälja dieselbilar i usa till bensinbilspris. Då fanns det inte plats för dyra reningssystem. Så då togs fuskmjukvaran fram som en "lösning". Men det berodde nog kanske mest på ledarstilen...vattentäta skott mellan chefsnivåerna.

#7
2020-12-25 13:51

Ferdinand Piëch och Lupo, industrispionage, stulna dokument och Hollywood intriger, en historia som borde ingå när man ska berätta om Piëch, eftersom så gott som ingen i Sverige vet något om den.
Och så lär det väl förbli.

"On April 13, 1993, Tomas Andersson a twenty-six-year-old Swede returned from an Easter holyday to the house in Wiesbaden, Germany where he lived.
Parked outside on the street was a rented van containing several large bags filled with shredded papers. When he went inside, Andersson stumbled into two industrial-strength shredders, both about three feet tall, in the hallaway. They were surronded by scraps of paper.
Nearby were two large suitcases.
Annoyed, Anderson went in to his apartment and found two of his housemates, Jorge Alvarez and Rosario Piazza, hard at work.
”Wat the fuck are you doing?” Andersson Asked the Spaniards.
”Destroying some GM papers” Alvarez replied.
Why, Andersson demanded to know didn't Alvarez handled this messy core down at his office.
”We didn't want to” Alvarez said matter-of-factly.
Andersson didn't realize it, but he had stumbled into a bizarre drama of international industrial espionage and personal betrayl that would symbolize the desperate stuggle for survival by two of the world's largest and most troubled car companies: General Motors and Volkswagen."

#8
2020-12-25 17:24

En ledarstil som är effektiv, se på Steve Jobs som utvecklade Apple. Han var en riktig skitstövel även privat, lyssnade inte på medarbetarna, gjorde inga marknadsundersökningar men lyckades skapa ett av världens största företag. Enligt sina egna memoarer.

#9
2020-12-25 21:26

På bilden överst har Piëch tummen på en VW Lupo 3L. Jag har en sådan på parkeringen. Det kunde blivit en succé om de valt att vidareutveckla just 3L. Tyvärr gick sedan utvecklingen mot allt törstigare bilar, som inte helt går att skylla på bättre avgasrening och tyngre, säkrare bilar.

#10
2020-12-27 10:54

Stark ledare men ändå en riktig djävul, tydligen.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.