Bild
Nästa artikel
Volkswagen Passat W8 är en framtida klassiker: "Förtjänar att bevaras"

Volkswagen Passat W8 är en framtida klassiker: "Förtjänar att bevaras"

Framtida klassiker

Vid början av 2000-talet ville många hoppa upp i premiumsegmentet. Volkswagen var ivrigast.

Den här artikeln beskriver en framtida klassiker och publicerades ursprungligen i tidningen Automobil 2011.


Få personer har lyckats förändra bilhistorien så mycket som Ferdinand Piëch. Under åren 1993–2002 var han chef för Volkswagen och gjorde affärer till höger och vänster. Bentley, Bugatti, Lamborghini och Rolls-Royce kom in ägarportföljen, även om sistnämnda märke råkade schabblas bort till BMW. 

Framför allt såg herr Piëch till att VW sprutade ur sig nyskapande modeller, från supersnåla Lupo 3L till övermäktiga Phaeton. Supersportbilen Nardo förblev dock en dröm.

Kort innan Phaeton äntrade scenen gjorde Passat en förvirrad klassresa när den försågs med W8-motor.

Omlottplacerade cylindrar gav en vinkel på bara 15 grader mellan cylinderbankarna. Ett trick som även användes för VR6-motorn i Golf och W12 6,0 i Audi A8.

Pressvisningen av Passat W8 skedde i juli 2001 i schweiziska Gstaad. Trots 275 hk blev takten upp för serpentinvägarna måttlig. Motorn, visserligen kompakt i sin uppbyggnad, var ingen lätt pjäs. I hårnålarna blev det understyrt med besked.

När teknikerna på kvällens presskonferens erkände att man själva inte var riktigt nöjda med responsen kändes det lite sorgligt. 

Modellen är ingen milstolpe men den är ett tecken av sin tid och den förtjänar att bevaras för framtiden. Gör din insats, Piëch har definitivt gjort sin.

Volkswagen Passat W8 4Motion

Svenskt nypris 2002 var 388 500 kronor.

Import/produktion: Volkswagen Sverige sålde 59 stycken Passat W8. Totalt producerades cirka 11 000 bilar från september 2001 till september 2004. I stormotorlandet USA såldes 4 931 exemplar, varav 424 med manuell växellåda och 1 227 som kombi. 

Snabbfakta: W8, 3 999 cm3, 4 ventiler/cylinder, 275 hk, 370 Nm, 6-växlad manuell låda eller 5-växlad automat, toppfart 250 km/h, 0–100 km/h 6,5 s, 13,1 l/100 km, fyrhjulsdrift med torsendifferential.

Kommentarer

#1
2020-07-13 07:05

Piech styrde VW-koncernen tom 2018. W8 och Phaeton var hans mindre lyckade projekt.

#2
2020-07-13 07:34

Tjalle: Phaeton förtjänade ett bättre öde. Det var en fantastisk bil till billig peng.
Men som vanligt. Folk köper inte kvalité eller prisvärt. De köper skryträttigheter. VW är inget lyxmärke.
Det var också det enda felet med bilen.

#3
2020-07-13 08:28

Phaeton var väl knappast billig. Kanske idag men inte som ny.

#4
2020-07-13 10:32

VW borde ha kunnat räkna ut detta själva att Phaeton skulle misslyckas, då VW inte är ett lyx/premium märke. Toyota var smartare med sina ambitioner med att skapa ett premiummärke, och gick betydligt grundligare tillväga på typiskt japanskt sätt när man skapar/konstruerar något.

#5
2020-07-13 10:41

Varför använder man ordet "premium" fortfarande? Det i särklass mest devalverade och degraderade helt betydelselösa ord inom bilvärlden...

"Premium" betyder i realiteten inte ett skvatt...

#6
2020-07-13 11:06

Jag såg en Passat W8 nyligen, är ju lite kult idag.
Kanske inte helt lyckad, men en framtida klassiker!

Sen vet jag inte om Toyota gjorde något smart, då VAG har Audi som säljer mer än dubbelt så många lyx/premiumbilar som Lexus...

#7
2020-07-13 14:08

hultarn.

Hur påläst är du egentligen? VW är VW och Audi är Audi, VW har väldigt svårt att bli betraktade som premiummärke varumärket var för svagt, ändå försökte man med Phaeton, det gick ju som det gick..... Phaeton skulle alltså varit en Audi i så fall, kort sagt de gjorde en missbedömning och var inte så smarta. Det insåg Toyota att deras varumärke var för svagt, därför skapade man Lexus från scratch och lyckades på såvis. Audi är skräp i jämförelse med Lexus, men det vet ju de flesta, om man kollar div undersökningar år efter år.

#8
2020-07-14 07:55

Lexus är ju bara en stor och dyr Toyota, så vad är skillnaden? Förutom att Audi säljer så mycket bättre än Lexus?

#9
2020-07-14 08:18

Folk verkar vara självplågare som köper audi och vw;)

#10
2020-07-14 12:43

milkylainen, jag vet att P, var en "bra bil", men tyvärr bedömer man bilar efter den kommersiella framgången - annars hade SAAB varit världsledande :o)

VW koncernen har - med något undantag - tre arkitekturer - som alla har identiska komponenter. På detta bygger man bilar med olika komponenter och skapar så bilar med skilda utseenden och - delvis - olika kvalitet.

#11
2020-07-14 13:19

hultarn.

Vi tar det igen, lite utbildning bara för dig på pedagogiskt vis så du förstår.

Skillnaden var att Toyota insåg sitt svaga varumärke för lyxiga premiumbilar ute i världen, man skapade då Lexus. VW var ju inte riktigt lika smarta som Toyota då man lanserade Phaeton som en VW trots sitt lika svaga varumärke som Toyota vad gäller lyxiga premiumbilar. Phaeton gick i graven och VW har lika svagt varumärke fortsatt. Och Lexus finns kvar på marknaden. Nu borde även hultarn förstå vilket som var smartast. Det visar ju på vad pålästa folk är, när man köper sämre produkter som Audi istället för Lexus som är mer hållbar i långa loppet. Med hultarns egen logik borde ju Phaeton vara en Audi modell och inte VW modell, om man nu varit smarta.

#12
2020-07-14 15:53

Som sagt: försäljningen visar ju vilken bil kunderna föredrar. Trots att Shogun inte håller med, så är det ju Audi som säljer mer än dubbelt mot lyx-Toyotan. Så, VAG har valt rätt väg.

#13
2020-07-14 16:35

hultarn.

VW Phaeton finns inte i modell programmet, så VW satsade fel. Phaeton borde varit en Audi med din logik från början. Trots att fler flugor dras till skiten så innebär det inte att skiten håller högre kvalitet. Studera olika undersökningar år efter år.

Med samma logik borde DS varit en Citroen, men så är ju inte fallet. Citroen inser också sitt varumärkes brist som lyx/premium märke. Nu har vi varit riktigt pedagogisk för att hultarn ska förstå.

#14
2020-07-14 19:18

Toyota = världens mest sålda bilmärke angående att flugor dras till skit enligt någon här

#15
2020-07-14 20:53

Peter E.

Nej, man dras till kvaliten på Toyota. Läs undersökningar så förstår du ev. Man undrar då förstås varför många väljer VW när man studerar undersökningar där VW ägare är bland de minst nöjda alltid år efter år. Liksom all fransk skit är i botten, inget nytt under solen.....

#16
2020-07-15 07:51

Utan att sänka sig till flugor och skit och franska bilar (vad de nu hade med saken att göra?), så är det helt enkelt så att VAG lyckats bättre än Toyota när det gäller fin/premiumbilar.
Den (för somliga bittra) sanningen kvarstår: Audi säljer mer än dubbelt så många bilar som Lexus.

Men, oavsett: Passat W8 är en blivande klassiker.

#17
2020-07-15 08:27

hultarn.

Den bittra sanningen är att du har fel om VWs satsning på att bli lyx//premiummärke med Phaeton . Men att du inte vill erkänna ditt misstag säger mer om dig. Igen med din logik borde Phaeton varit en Audi, men det var den aldrig. Därför var det en felsatsning och Toyota var smartare som insåg sitt varumärkes brist som lyx/premiummärke, därför skapades Lexus från ingenstans och arbetades upp till toppen med högst kvalitet av alla premiummärken, en bedrift. Citroen försöker göra detsamma med DS, men vem ska köpa DS? Man är ju inte direkt kända för kvalitesprodukter, hur länge överlever detta märke innan det läggs ned, det återstår att se. Man säljer ju inte ens märket i USA för man klarar inte konkurrensen från kvalitetsprodukter som Lexus och andra inarbetade premiummärken. Men i Kina går det nog att kränga några få tills man inser vilken kvalitetsnivå märket ligger på...

#18
2020-07-15 10:04

Shogun har fortfarande inte förstått att tråden inte handlar om franska bilar. Inte heller att VAG säljer fler Audi än Lyx-Toyota.
Alltså gjorde VAG rätt.

#19
2020-07-19 17:17

Eftersom allt som tillverkas i Frankrike är skit då är även Toyotamodellerna som tillverkas där bara skit eller?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.