Bild
Nästa artikel
Framtida klassiker

Volkswagen Passat W8 är en framtida klassiker: "Förtjänar att bevaras"

Publicerad 12 juli 2020 (uppdaterad 12 juli 2020)
Vid början av 2000-talet ville många hoppa upp i premiumsegmentet. Volkswagen var ivrigast.

Den här artikeln beskriver en framtida klassiker och publicerades ursprungligen i tidningen Automobil 2011.


Få personer har lyckats förändra bilhistorien så mycket som Ferdinand Piëch. Under åren 1993–2002 var han chef för Volkswagen och gjorde affärer till höger och vänster. Bentley, Bugatti, Lamborghini och Rolls-Royce kom in ägarportföljen, även om sistnämnda märke råkade schabblas bort till BMW. 

Framför allt såg herr Piëch till att VW sprutade ur sig nyskapande modeller, från supersnåla Lupo 3L till övermäktiga Phaeton. Supersportbilen Nardo förblev dock en dröm.

Kort innan Phaeton äntrade scenen gjorde Passat en förvirrad klassresa när den försågs med W8-motor.

Omlottplacerade cylindrar gav en vinkel på bara 15 grader mellan cylinderbankarna. Ett trick som även användes för VR6-motorn i Golf och W12 6,0 i Audi A8.

Pressvisningen av Passat W8 skedde i juli 2001 i schweiziska Gstaad. Trots 275 hk blev takten upp för serpentinvägarna måttlig. Motorn, visserligen kompakt i sin uppbyggnad, var ingen lätt pjäs. I hårnålarna blev det understyrt med besked.

När teknikerna på kvällens presskonferens erkände att man själva inte var riktigt nöjda med responsen kändes det lite sorgligt. 

Modellen är ingen milstolpe men den är ett tecken av sin tid och den förtjänar att bevaras för framtiden. Gör din insats, Piëch har definitivt gjort sin.

Volkswagen Passat W8 4Motion

Svenskt nypris 2002 var 388 500 kronor.

Import/produktion: Volkswagen Sverige sålde 59 stycken Passat W8. Totalt producerades cirka 11 000 bilar från september 2001 till september 2004. I stormotorlandet USA såldes 4 931 exemplar, varav 424 med manuell växellåda och 1 227 som kombi. 

Snabbfakta: W8, 3 999 cm3, 4 ventiler/cylinder, 275 hk, 370 Nm, 6-växlad manuell låda eller 5-växlad automat, toppfart 250 km/h, 0–100 km/h 6,5 s, 13,1 l/100 km, fyrhjulsdrift med torsendifferential.

Kommentarer

#1 • 13 juli 2020
Tjalle

Piech styrde VW-koncernen tom 2018. W8 och Phaeton var hans mindre lyckade projekt.

#2 • 13 juli 2020
Jarl Karlsson

Phaeton var väl knappast billig. Kanske idag men inte som ny.

#3 • 13 juli 2020
LeifV

Varför använder man ordet "premium" fortfarande? Det i särklass mest devalverade och degraderade helt betydelselösa ord inom bilvärlden...

"Premium" betyder i realiteten inte ett skvatt...

#4 • 13 juli 2020
hultarn

Jag såg en Passat W8 nyligen, är ju lite kult idag.
Kanske inte helt lyckad, men en framtida klassiker!

Sen vet jag inte om Toyota gjorde något smart, då VAG har Audi som säljer mer än dubbelt så många lyx/premiumbilar som Lexus...

#5 • 14 juli 2020
hultarn

Lexus är ju bara en stor och dyr Toyota, så vad är skillnaden? Förutom att Audi säljer så mycket bättre än Lexus?

#6 • 14 juli 2020
Tjalle

milkylainen, jag vet att P, var en "bra bil", men tyvärr bedömer man bilar efter den kommersiella framgången - annars hade SAAB varit världsledande :o)

VW koncernen har - med något undantag - tre arkitekturer - som alla har identiska komponenter. På detta bygger man bilar med olika komponenter och skapar så bilar med skilda utseenden och - delvis - olika kvalitet.

#7 • 14 juli 2020
hultarn

Som sagt: försäljningen visar ju vilken bil kunderna föredrar. Trots att Shogun inte håller med, så är det ju Audi som säljer mer än dubbelt mot lyx-Toyotan. Så, VAG har valt rätt väg.

#8 • 14 juli 2020
Peter E

Toyota = världens mest sålda bilmärke angående att flugor dras till skit enligt någon här

#9 • 15 juli 2020
hultarn

Utan att sänka sig till flugor och skit och franska bilar (vad de nu hade med saken att göra?), så är det helt enkelt så att VAG lyckats bättre än Toyota när det gäller fin/premiumbilar.
Den (för somliga bittra) sanningen kvarstår: Audi säljer mer än dubbelt så många bilar som Lexus.

Men, oavsett: Passat W8 är en blivande klassiker.

#a • 15 juli 2020
hultarn

Shogun har fortfarande inte förstått att tråden inte handlar om franska bilar. Inte heller att VAG säljer fler Audi än Lyx-Toyota.
Alltså gjorde VAG rätt.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.