Bild
Nästa artikel
Så kunde Renaults ”kostnadsjägare” pressa priset för nya bilen

Så kunde Renaults ”kostnadsjägare” pressa priset för nya bilen

Gratis långläsning

Ingen kunde kapa kostnader som mannen bakom Renaults billigaste budgetbil. Här avslöjar han knepen för att pressa ned priset i modellen som nu ligger till grund för Europas billigaste elbil.

Budgetmärket Dacia har visat upp en elbil som ska slå alla konkurrenter på fingrarna när det gäller ”mest elbil för pengarna”. Prislappen är ännu inte officiell, men det ryktas om 15 900 euro – vilket i så fall gör Dacia Spring till marknadens överlägset billigaste elbil.

Köparna får visserligen ganska kort räckvidd, långsam snabbladdning och en effekt på bara 44 hk. Dessutom finns frågetecken kring säkerhetsnivån. Prislappen kan dock få en del köpare att bortse från det.

Men Dacia Spring är ingen ny modell. Den säljs redan i Kina under namnet City K-ZE som i sin tur är en eldriven version av bensinbilen Renault Kwid – en extrem budgetmodell som togs fram under en kostnadspress få andra biltillverkare lyckats med.

Historien bakom modellen och mannen som utvecklade den är faktiskt riktigt intressant – häng med!

Renault Kwid är utvecklad under extrem kostnadspress. Resultatet blev en ny bil för 36 000 kronor.
Renault Kwid är utvecklad under extrem kostnadspress. Resultatet blev en ny bil för 36 000 kronor.

Halva kostnaden

Renault Kwid utgör alltså grunden för Dacia Spring och det är en bil som kostnadspressats som få andra bilar. Anledningen är att den skulle säljas på den extremt konkurrensutsatta indiska marknaden där prispressen är hård.

Bilen utvecklades under ledning av Gérard Detourbet, en tidigare matematiker som gjorde sig känd som en riktig ”kostnadsdödare” i bilvärlden. Han gick bort 2019 efter en nästan 50 år lång karriär på Renault och sa att det enda som spelade roll under utvecklingen av en bil var ”kostnad, kostnad, kostnad”.

– Med Dacia Logan sa alla att vi aldrig skulle kunna tjäna pengar på den, men till slut blev det en av Renaults bästa modeller. Logan kapade utvecklingskostnaden med hälften och nu halverar vi kostnaden igen med Kwid, har han sagt i en intervju med Forbes.

”Älskar inte bilar”

Gérard Detourbet började på Renault som datoradministratör på 1970-talet och avancerade snabbt. Han jobbade senare på nästan alla olika avdelningar och blev utvecklingschef för motorer och drivlinor.

På sätt och vis är det lite underligt att en person som inte beskriver sig själv som bilnörd eller bilälskare kan få så stort ansvarsområde hos en biltillverkare.

– Bilar är inte min hobby utan ett transportsätt. Om jag skulle utveckla lyxiga bilar skulle det vara ett problem eftersom man måste älska dem, och jag älskar inte bilar, har han sagt till Handelsblatt.

Men det är för budgetmärket Dacia han blivit mest känd som en riktig kostnadsjägare. Renault Kwid har en prislapp på motsvarande 36 000 kronor i Indien, med möjlighet att privatleasa för 400 kronor i månaden.

Gérard Detourbet får det att låta enkelt att bygga så billiga bilar.

– Allt börjar med en specifik kund. Om du har hittat kunden vet du det högsta tillåtna priset. Sedan drar man bort kostnaden för produktionen – enkel matematik.

”Bilar är inte min hobby utan ett transportsätt”
Renaults ”kostnadsjägare” fick fabrik, plattform, motor och växellåda för ett belopp som var knappt hälften så högt som hos konkurrenterna.
Renaults ”kostnadsjägare” fick fabrik, plattform, motor och växellåda för ett belopp som var knappt hälften så högt som hos konkurrenterna.

Frågetecken kring säkerheten

Men någonstans måste pengarna sparas in, och ett av områdena där det sparades mest var på säkerheten. Bensindrivna Renault Kwid fick noll stjärnor när Global NCAP krocktestade den. Modellen hade inte ens krockkuddar eller servostyrning som standard. Autobroms? Glöm det!

Säkerhetsnivån blir högre för Dacia Spring när den börjar säljas, men det finns än så länge inga exakta uppgifter kring säkerhetsnivån på den nya elbilen.

Bilmarknaden är extremt konkurrensutsatt och det är svårt för många tillverkare att tjäna pengar på små och billiga bilar. Peugeot och Citroën ska till exempel lägga ned två småbilsmodeller och ersätta dem med eldrivna alternativ eftersom vinstmarginalen blir för låg med de nuvarande bensinmodellerna.

Läs också: Nu kommer budgetmodellen i ny upplaga

”Bästa sättet att kapa kostnader på en bil är att minska antalet delar”
Dacia Spring är en ny bil som i grunden bygger på samma teknik som Renault Kwid.
Dacia Spring är en ny bil som i grunden bygger på samma teknik som Renault Kwid.

Färre delar

Så hur kan då Renault tjäna pengar på en bil som kostar 36 000 kronor? En anledning är att bilen inte utvecklades under tidspress.

Andra biltillverkare brukar sätta en fast gräns för när bilen måste vara klar för försäljning. Det gjorde inte Gérard Detourbet. Han hade en viss kostnad som fast mål och först när han kunde uppnå det, genom att pressa leverantörer och ingenjörer, tryckte han på gröna knappen för serieproduktion.

De komponenter som byggs ska vara superbilliga och Gérard Detourbet ville även minska antalet komponenter för att spara pengar på så sätt. Varje knapp måste motiveras och elspeglar fanns till exempel inte vid lanseringen av Kwid eftersom ”ingen använder dem i Indien”.

– Bästa sättet att kapa kostnader på en bil är att minska antalet delar. Man får en bil som kostar mindre att utveckla, är enklare att bygga och där mindre kan gå fel.

Bilens design är dessutom anpassad för att varje panel ska kunna byggas med tre så kallade presscykler istället för fyra eller fem.

”Ingen vet hur jag gör”

Gérard Detourbet fokuserade mycket på ett erbjuda precis vad kunderna vill ha. Varken mer eller mindre. Då måste också biltillverkaren veta vad kunderna vill ha och inte utveckla roliga bilfinesser för att hålla ingenjörerna glada.

Fler hemligheter än så ville Gérard Detourbet inte avslöja när han intervjuades av Forbes 2017.

– Ingen vet exakt hur jag gör det, men jag har gjort det här i mer än 20 år och kommer göra det igen.

Läs också: Europas billigaste elbil officiell – kommer till Sverige

Varje knapp måste motiveras – elspeglar fanns inte, eftersom ingen använde dem
Taggar: Reportage, Dacia

Kommentarer

#1
2020-10-22 19:41

En gång i tiden kom en gudinna från Frankrike. André Lefebvre skapade DS. Sedan dess?

#2
2020-10-22 22:01

De nombreuses déesses sont venues de France! Je suis marié à un!

#3
2020-10-23 07:12

Det var inga direkta knep som han redovisade där... Mer vanligt sunt förnuft i kostnadsbesparing.
Dacia Spring kan givetvis inte jämföras med en DS. DS gjordes helt utan koll på kostnader och intäkter. Så var det för Citroën i många år ända tills de drevs till ruinens brant i mitten av 70-talet och räddades av Peugeot. Citroëns tekniska utsvävningar drev upp produktionskostnaderna.
Dacia är något helt annat. Enkel teknik, kostnadseffektiv produktion, inga tekniska utsvävningar.

#4
2020-10-23 08:29

Man kan likna denna med Tata Nano, som kom fram som ett alternativ till motorcyklar i Indien.
Basic, basic var ledordet och Nanos pris skulle börja på en Lakh, idag ungefär 12.000 kr. Men, det gick ju sådär...
Vi får hoppas att Dacia Spring är rejälare, men den ska förstås inte jämföras med en XC40.
Självklart är den inte lika säker som bilar som är byggda med säkerhet som en hörnsten.
Kanske kan den ersätta de gamla Corsa, Fiesta eller Polo som fortfarande rullar som andrabil.
Bilen byggs i olika utföranden för olika marknader, den fick noll stjärnor i Indien basic (samma fick faktiskt de lokala varianterna av Fiesta, Alto, Eon m.fl.) , men 3 stjärnor för Brasilien där den fått kraftigare kaross och mer airbags.

#5
2020-10-23 08:37

Ska man inte blanda ihop äpplen och päron, så är det inte den bensindrivna indiska snikvarianten som är aktuell för europa, utan den kinesiska elektriska varianten. Den kostar från 8.700 USD i Kina, ung. 78.000 kr!
Prisutvecklingen på elbilar är intressant:
"Prices of EVs in general are much lower in China than in the US or Europe, and they exhibit a downward trend while in the West they show an upward trend: a report by JATO Dynamics shows that an all-electric car priced at $1 in 2011 would now cost $0.52 in China, but $1.42 in Europe and $1.55 in the US"

#6
2020-10-23 10:40

Den kinesiska elvarianten saknar säkerhetskaross och säkerhetsutrustning. Räkna med att den får säkerhetsförstärkningar för europamarknaden och högst troligt även enklare autobroms och en enklare form av farthållare. Däremot knappast döda-vinkel-varnare, vingel-varnare eller adaptiv farthållare osv.

#7
2020-10-23 18:11

44 hk, dålig acceleration, låg toppfart, kort räckvidd. Låter inte så lovande.

#8
2020-10-24 09:23

Acceleration, toppfart och lång räckvidd behövs knappast för en bruksbil i stadstrafik.
Kan den saluföras till ett lågt pris tror jag den har chans att sälja bra, jag minns 4L som ju marknadsfördes som skrytbilen och den blev ju populär!

#9
2020-10-24 10:56

Men om man vill åka med familjen på semester, med Dacia Sprint.

#10
2020-10-25 11:21

...i så fall är det ju fritt fram att välja en för ändamålet lämpligare bil, Carl T. Alla fordon passar inte allas behov - enkelt.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.