Bild
Nästa artikel
Bilhandlarna lockar med rabattfest – så mycket kan du spara

Bilhandlarna lockar med rabattfest – så mycket kan du spara

Vi Bilägare granskar

För dig som är på jakt efter ny bil finns det klipp att göra när bilhallarna ekar tomma på grund av viruskrisen. Det visar en unik granskning Vi Bilägare gjort.

Detta är ett smakprov på Vi Bilägares Premiumartiklar som är exklusiva för våra tidningsprenumeranter och digitala Premiummedlemmar. Du kan bli Premiummedlem direkt här för att inte missa några av våra kommande Premiumartiklar, granskningar och tester!


Coronaspridningen har satt käppar i hjulen på många sätt i samhället och årets försäljning av nya bilar kommer förmodligen bli betydligt lägre än året innan. Det tror åtminstone branschorganisationen Bil Sweden som skrivit ned prognosen ordentligt.

Flera bilhandlare har infört hemleverans av sålda bilar och särskilda rutiner i bilhallarna. Vår senaste granskning visar även att många bilhandlare sänkt priserna på nya och nästan nya bilar för att locka köpare.

I den här granskningen har vi gått igenom rabatterna för alla annonserade bilar på Blocket som gått högst 500 mil. Totalt handlar det om 6 340 bilar med rabatterade priser.

Det innebär att bilarna inte nödvändigtvis behöver vara fabriksnya, även om många är det – bilarna kan exempelvis ha varit så kallade "demobilar" som rullat hos återförsäljaren. Vi har tagit bort alla märken som annonserar färre än tio bilar.

Läs också: Så funkar billån och privatleasing i coronatider


Nissan har störst rabatt i procent

Snittrabatten för alla nya bilar just nu ligger på 31 410 kronor eller sju procent, vilket är på ungefär samma nivå som när vi gjorde en liknande granskning tidigare i år. Då låg snittrabatten på 33 540 kronor eller åtta procent.

Premiummärken som Porsche, Jaguar, Land Rover och BMW har överlägset störst rabatter i kronor. Där ligger snittrabatten på mellan 50 000 och 100 000 kronor.

Men det är mer intressant att titta på snittrabatten i procent. Då hamnar plötsligt Nissan, Suzuki och Jeep högst upp med snittrabatter på mellan åtta och tio procent redan innan köparen börjar pruta. Det motsvarar mellan 22 000 och 42 000 kronor. Men även BMW, Audi, Jaguar och Mercedes kör just nu med stora procentuella rabatter.

Mazda har nyligen höjt priserna på grund av de hårdare WLTP-reglerna som infördes vid årsskiftet, och någon större prissänkning verkar inte vara i sikte – hos Mazda ligger snittrabatten på bara fem procent, samma nivå som för Volvo. De hamnar därmed sist på listan med minst procentuell rabatt.

I den här artikeln har vi främst tittat på personbilar, men rabatterna är ännu större för transportbilar. Vi har hittat flera exempel på skåpbilar där köparna lockas med rabatter på mellan 20 och 40 procent. Anledningen är att transportbilarna drabbats av en betydligt högre fordonsskatt efter årsskiftet.

Märke Rabatt i kr Rabatt i %
Nissan 31 420 kr 10,0%
Suzuki 22 646 kr 9,7%
Jeep 42 078 kr 8,3%
BMW 52 414 kr 8,2%
Audi 44 865 kr 8,1%
Opel 21 762 kr 8,1%
Citroën 20 521 kr 8,0%
Jaguar 71 480 kr 8,0%
Fiat 14 687 kr 7,9%
Mercedes 45 464 kr 7,9%
Ford 27 573 kr 7,7%
Alfa Romeo 35 292 kr 7,6%
Porsche 96 156 kr 7,6%
Volkswagen 25 392 kr 7,3%
Mitsubishi 25 837 kr 7,3%
Seat 19 648 kr 7,2%
Mini 24 532 kr 7,1%
Land Rover 63 530 kr 7,1%
Dacia 11 190 kr 7,1%
Renault 17 050 kr 7,0%
Skoda 19 683 kr 7,0%
Honda 19 204 kr 6,9%
Peugeot 21 981 kr 6,9%
Toyota 21 518 kr 6,7%
Hyundai 19 981 kr 6,6%
Kia 17 650 kr 6,3%
Dodge 50 641 kr 6,1%
Mazda 16 959 kr 5,3%
Volvo 24 486 kr 5,2%
Taggar: Reportage

Kommentarer

#1
2020-04-16 17:45

Fullkomligt löjlig lista. Att få 10 % på en ny Volvo eller BMW är absolut det minsta man ska godta.

#2
2020-04-16 18:14

Jag är mitt uppe i att byta en av våra bilar, familjebilen, skall lämna tillbaka en privatleasad bil inom en vecka. Skulle nog vilja påstå att det just nu går att få lite mer rabatt. Vissa bilmärken kör väldigt hårt med mycket bra erbjudande på privatleasing. Har varit hos Ford, Mercedes, Opel, Skoda, VW och säljarna är väldigt sugna på att få sålt. Flera av dem framför att det är stiltje eller beslutstiden mycket lång hos kunderna, så när man kommer och är i stånd att göra slag i saken med snabbt beslut så pressar de rabatten ytterligare.

#3
2020-04-16 18:41

Jag kan köpa en ny Megane 1.2 bensin för 130000:- med vinterdäck.

#4
2020-04-16 20:22

Jarl, säkert inget dåligt köp... den Franska flaggan avskräcker dock mig lite i alla fall...

#5
2020-04-16 21:45

Vargen,
Roligt att bli avskräckt av franska produkter och istället köpa en öststatsbil.

#6
2020-04-16 22:18

Provkörde idag. Ny bil med 16 km på mätaren. Tyvärr var ratten sned när jag körde rakt. Och hade jag ratten rak så var vi förmodligen i diket efter 20 m. Blev ingen affär. Känsla i interiör, styrning etc övertygande inte heller. Gillade annars den yttre designen.

#7
2020-04-16 23:48

Jo Vargen, det var ett dåligt köp med Megane för ratten satt ju snett. = ) Är alla kvalitetskontrollanter av nya bilar hos Renault hemma tack vare corona?

#8
2020-04-17 07:00

Tror Golf 1.0 kan vara ett bra köp för 160.000:- ny bil dock årsmodell 2019. Påställd sen tidigare vanligt inom VAG.

#9
2020-04-17 09:17

Ja golf 1,0tsi för 160 tusen är ett rejält fynd.
Ett extra rejält fynd mot tex Clion.

Och dessutom får du en trevlig tyst och snål bensin bil som du kör landsväg på 0,5 liter/milen

#10
2020-04-17 09:49

Audi A3, TT samt Mercedes CLA har det gemensamt att det tillverkas i paprika landet Ungern. Kvalitet är inte det första man tänker där.

#11
2020-04-17 13:47

@Jarl Karlsson, MSO 1000,
Förstår faktiskt inte hur man överhuvudtaget kan överväga en bil från VAG? Man måste ha någon form av moralisk kompass
som pekar åt rätt håll med avseende på hur VAG behandlar kunder ute i världen så olika med tanke på dieselskandalen.
Dom som har varit trogna kunder och köpt deras produkter i tron att det varit bra kvalitetsprodukter och så blir dom behandlade på det sättet att i USA får kunder ersättning eller återköp av fordonet. Men i Europa måste man stämma fordonstillverkaren gemensamt som i t.ex. Tyskland och England. Hur går det för kunderna i Sverige? Jo en rejäl pungspark (kvinnor kan nog förstå analogin) där kunderna får ta smällen med lägre andrahandsvärde eller att bilen går sämmre eller får en högre bränsleförbruktning.
Jag förstår inte heller hur företag kan ha kvar VAG som ett alternativ för tjänstebilar då man i dessa tider också borde ha en moralisk kompass där man tar miljöansvar och faktiskt straffar tillverkare genom att INTE köpa deras produkter även om dom nu är eventuellt felfria. Människor har ett väldigt kort minne ibland och det är synd. Det är då man tycker att Golf är en bra bil och prisvärd bil vilket den kanske också är men moralen och miljön kan inte alltid få ta stryk varje gång det börjar rinna i munnen då man skall köpa ny en ny bil.
Att köpa ny bil är aldrig bra för miljön men att gynna VAG förstår jag bara inte.

#12
2020-04-17 16:05

Diod
Har du fog för att bilarna skulle ha lägre andrahandsvärde?
Ska den moraliska kompassen endast gälla vid köp av bil från VAG eller ska den även gälla andra märken, eller typer av produkter?
Hur förhåller du dig till andra bilmärken som fuskat?

#13
2020-04-17 16:52

Lite dieselavgaser har väl ingen dött av, eller?

#14
2020-04-19 13:59

Diod. Ja har åkt beg och nya Skoda sista 12 åren av mina 40 år av bilkörning och det har varit helt felfritt och ekonomiskt riktigt fördelaktigt.
Jag kan iofs haft tur med mitt bilägande sista 12 åren men varför skulle jag byta för moralens skull.
Vilket jäkla skitsnack att tro att något annan världsomspännande bilföretag skulle vara något nämnvärt ärligare eller bättre.
Du är helt enkelt riktigt rökn på riktigt.

#15
2020-04-19 19:53

Man sparar inga pengar om man köper en bil, man gör av med pengar.
Möjligtvis kanske man kan betala lite mindre om man är bra på att pruta

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.