Bild
Nästa artikel

Vad vill du läsa om under 2013?

Ledare

Så är 2012 snart slut. Under de gångna tolv månaderna har vi korat en armada testvinnare och förlorare. Över 1 500 sidor har det blivit. På några av dessa har vi placerat lättsamma helsidesbilder, medan andra burit tyngre saker som förbisedd konsumenträtt, miljöbilsregler och däcktester.

För drygt ett år sedan uppmanade jag er läsare att höra av er med artikelförslag. Av de hundratals mail och telefonsamtal som kom in till redaktionen med tips slutade många som färdiga sidor i tidningen, vissa till och med som stående inslag. Ett exempel på det senare är det förslag från en pappa på Västkusten som slutade i barnsäkerhetsdelen i våra tester, där vi bland annat provmonterar olika typer av barnstolar.

Andra exempel på tips som blivit artiklar är mötet med Sveriges Radios Trafikredaktion (läs reportaget i Vi Bilägare nummer 18/2012). För att inte tala om alla de konsumentfall som publiceras under ett år, där samtliga startar med att bilägare söker hjälp från någon av våra journalister.

Eftersom vi nu går ett nytt år till mötes, med nya sidor att fylla, är det återigen dags för dig som läsare att fatta pennan och skicka in förslag. Finns det någon avdelning som du vill utvidga? Har vi missat något viktigt mått i våra tester eller är du nyfiken på något speciellt resmål? Kanske vill du ha fler personporträtt? Och på vilka i sådana fall? Eller är det ny miljöbilsteknik som lockar?


Du som vill vara med och forma 2013 års utgåvor av Vi Bilägare kan med fördel skicka dina förslag till redaktionen@vibilagare.se. I ämnesraden ber vi dig skriva "Förslag 2013". Föredrar du andra kontaktsätt finner du information på kontaktsidan.

Som avslutning på årets sista ledare vill jag passa på att slå ett slag för vår växande hemsida. På www.vibilagare.se finns minutfärska nyheter från bilvärldens alla hörn, tillsammans med bloggar där bland andra biltestarna bjuder på en inblick i det som sker bakom kulisserna på redaktionen.

Tack för 2012, väl mött 2013.

Kommentarer

#1
Leif Larsson
2012-12-29 08:54

Jag vill gärna läsa om hur det gått för tidigare testbilar.
Vilka av dem "rullar" fortfarande.
Vad är det som går sönder på dem?
Och vilka är fortfarande bra efter x antal år.

#2
2012-12-29 10:41

Samma som Leifs önskan vill jag läsa om tester av bilar som är ca 5 år gamla hur är kostnadern för att äga dessa bilarna när garantier och fri service inte är aktuellt mer. Vi är många som inte köper helt nya bilar._

#3
2012-12-29 13:17

Det jag inte läser i tidningen är resereportagen i övrigt håller ni en bra blandning.
Ni testar bilar för privata köpare istället för de andra som mer än inriktade på premiumklassen och tjänstebilsinnehavare...
Fortsätt alltså!

#4
2012-12-29 13:48

Ni kan börja med att sparka Bengt Dieden på Bilfrågan, då hans svar allt som oftast är direkt felaktiga. Den absoluta botten var hans svar på frågan om dieselbilar och dessas utsläpp. Hans hjärnsläpp om växthusgaser och annat fick miljöpartisten Maria Wetterstrand att kontakta er (läs: ta er i örat!). Det gick så långt att frågan och svaret här på webben var tvunget att raderas.

Ett till tips: Innan enskilda redaktionsmedlemmar skickar ut sina alster här på sajten bör de genomgå både en slags "hållbarhetsanalys" av andra redaktionsmedlemmar. Det är ofta som innehållet i bloggarna kritiseras för bristande språk, saklighet och korrekthet. Ett bra exempel är när Marianne kallade bilister som kör dåligt i snön för idioter! I sak hade hon för all del rätt, men som offentlig person och tillika anställd på en konsumenttidning har Marianne ett ansvar att uttala sig balanserat. Och så skedde definitivt inte.

Avslutningen håller jag inte med om. "växande hemsida" och "minutfärska nyheter" ... Nja ... Det är ofta som ni är både en och två dagar efter andra tidningar. Här finns allt lite att jobba på. Förutom självberömmet om den växande hemsidan och de (långt ifrån alltid) minutfärska nyheterna beröms också till exempel biltestarbloggen. Men vi användare var tydligen inte värda att nämnas - vi som skapar intressanta diskussioner på många plan (vissa mindre smickrande, för all del).

#5
2012-12-29 17:12

Håller med Junkers. Resereprtagen tycker jag är ointressanta ur ett bilägarperspektiv. Reseförslag fixar jag på annat håll. Jag betalar hellre för fler bilreportage eller andra relevanta tester.

Ett förslag jag kom med under året var att testa Biltemas ATF-olja mot ledande märken, och likaså Biltemas bästa helsyntetiska olja mot de stora märkena. Väntar ännu på det testet. Många med mig är nog mycket intresserade av ett sådant test.

Gott nytt år på er!

/Erik

#6
2012-12-29 21:48

Håller med Leif Larsson och Hackenbush om att fler tester om olika bilarnas verkliga långtidskvalitét och kostnader skulle vara intressanta att jämföra då de allra flesta bilköp som görs här i Sverige faktiskt gäller begagnade bilar och inte nya som alla andra tidningar i princip enbart fokucerar på.
För hur viktigt är det egentligen om en ny bil låter en DB lägre i 100km/h än en konkurrent om den i stället visar sig kosta 50% mer i snitt varje år i reparationskostnader när den blivit 5-6år och börjat blivit begagnad eller om den tex. har dubbelt så dyra slitdelar, torkarblad och annat samt är svårservade och tar längre tid att serva för samma service som sin konkurrent, sånt värdesätter en begagnatbilsköpare oftast minst lika mycket.

Ett bra första steg i detta vore att ta med äldre bilar än bara upp till max 7 år gamla i Autoindex, varför får inte även bilägare till åtminstonde 10-12 år gamla bilar berätta hur nöjda även dom är med sina bilar?

Inte heller jag läser reserepotagen i en Biltidning och skulle hällre se mer konsumenttester i stället, tex vilka bilar som ligger bäst till långsiktigt på den "nya tidens rost" som är det som skrotar allt fler bilar i dag, nämligen avancerade elfel i elsystemen(i synnerhet Can-bus elfel) som ofta närmast kan bli hur dyra som hälst att reparera.

I övrigt ligger Vibilägare på en betydligt vettigare nivå än övriga Biltidningar och det är bra att ni focuserar på det bilägare värdesätter i längden och inte bara då en bil är ny.

#7
2012-12-29 22:05

Håller med om att vissa repotage om resor kan vara lite onödiga, men ibland så kan det vara intressant med bilrese repotage om resvägar ute i Europa eftersom jag ofta gör bilresor ute i Europa...
Sen så tycker jag det räcker med repotage om beggade bilar, men alltid roligt att läsa hur bilen funkar när den har några år på nacken.
Men det bästa är när det är tester av vanliga "svensson" bilar av olika slag men skulle vara rolig att se om man tex testar en bil så kan man ju testa med olika motorer och växelådor för ta tex Peugeot 508 så testar dom alltid med MCP lådan och e-HDi motorn skulle vela se 140hk dieseln också... Detta gäller inte bara peggor utan alla märken.
Annars så är det en superbra tidning.

#8
2012-12-29 22:32

Som motorhistoriker tycker jag att det är väldigt intressant med återblickar på äldre, ofta udda fordon och deras teknik.
Och jag måste säga att jag är väldigt intresserad av resereportagen.
Jag skulle också gärna se fler tester av biltillbehör, trots att de flesta nya bilar verkar ha nästan allt finns det ändå prylar som går att eftermontera på många bilar.

#9
2012-12-29 22:43

Att en biltidning gör resereportage är ju faktiskt en del av att äga och köra bil. I den änden behöver det inte prutas! Alltför få svenskar tycks uppskatta en portion kultur. Jag skulle vilja påstå att svensken är världssämst på just kulturbiten. Får han bara sina eländiga Mariestadsöl eller Harboeöl inköpta på Netto innehållandes askorbinsyra och socker (jodå, läs innehållsförteckningen om inte smaken tänder varningslamporna!!!) samt Melodifestivalen är han nöjd. (Suck) Nej, fortsätt att visa främst vårt vackra Europa via bilrutan.

#10
2012-12-29 22:58

Jag vill läsa om och få en förklaring till dom enorma prisskillnadera på servicar och reservdelar mellan sverige och resten av europa det räcker med att jämföra priserna mellan tex franska bildelskedjan mister auto och mekonomen för att bli mörkrädd

det är inte ovanligt med skillnader på tusenlappen på en reservdel som mekonomen tar 1500kr för och då är det inte ens konstiga lågprisfabrikat det handlar om varför är det så tyst om dessa ockerpriser vi svenska bilägare tvingas betala?

svenska bilister

#11
2012-12-29 23:14

Många bilar som säljs är åtta-tio år gamla. Vad kan man förvänta sig av ett sådant köp? Om man vet hur stor andel av en viss modell som har skrotats efter tolv år så har man också en hyfsad prognos för de som fortfarande rullar. Kan det bli ett reportage?

#12
2012-12-30 13:29

Resereportagen är väldigt roliga att läsa så sluta inte med dem.

#13
2012-12-31 16:19

Det här med bilklasser är intressant. Många bilar har växt i storlek så man knappt vet vart de hör hemma. Varför hör t.ex. Astra till "Golfklassen" trots att den i kombiutförande är hela 470 cm lång ? Det är lika långt som ex. Audi A4 och längre än Volvo V60 ! Vore bra om ViB kunde förklara detta och kanske göra en lista med klassindelning.

Det skulle också vara intressant att utrymmesmäta ex. några 10 år gamla modeller och jämföra med motsvarande modeller idag. Tror många nya bilar är trängre än motsvarande modeller var förr.

#14
2012-12-31 22:13

Skulle även vara roligt med en stor kombiduell med bilar i alla prisklasser och storleker... typ 15-20 bilar eller flera. Sen så tar man ut en vinnare i varje storkeksklass.

#15
2012-12-31 22:20

Fjäska inte för tillverkarnas ideer. Gnäll på farliga saker som svårbytta lampor och avsaknad av strålkastarrengöring. Gnäll på kombisar som inte är kombisar. Gnäll på idiotipriser för t ex reperationer.

Sluta sätt design som minus på en modell. Design är helt en smaksak och er smak är oftast usel. Måste ni yttra er så kan ni skriva något enkelt i själva texten.

Mer bilder och tester på sedaner. Alla har inte en tvillingvagn och en stor hund. I europa är sedaner enormt jämfört med kombisar. En sedan ska även de ha plats för en vagn, jämför gärna sedan med sedan.

#16
2013-01-02 03:25

En gedigen undersökning och jämförelse av helsyntetiska motoroljor, vore intressant med den väldigt stora prisskillnad som finns. Är dyrast alltid bäst? Få konsumentprodukter som just motoroljor är så omgärdat av subjektivitet och ibland närmast med en religiös övertygelse.

Använd de testade oljorna i t. ex. långtestbilarna och anlysera dessa då det är dags för ett byte enligt serviceboken. Ska man tro reklamen måste oljan man köper bl. a. vara anpassad för Formula 1, men hur ofta har man behov av en sådan extrem prestanda i en vanlig bruksbil? På nätet finns många märkesoljor till väldigt låga priser och en analys av innehållet jämfört med samma olja dyrt inköpt på närmaste mack, vore högst intressant att få läsa om.

#17
2013-01-02 17:29

Jag skulle önska att ni tog med frigångshöjden i testerna. Idag är många bilar så låga ,att de har svårt i snö. Även tar spoilers i kantsten vid parkering.

#18
2013-01-03 13:28

Tester på miljöbilar som eventuellt får dra släpvagnar resp.husvagnar.
Finns det inga sådana bilar är vi som kampar uteslutna för sådana fordon?
Fortsätt gärna med resereportagen,samt däcktester och vilka fälgar som passar till olika bilmodeller

#19
Leif Larsson
2013-01-06 13:38

Gärna reportage om parkeringsplatser. Vad kostar det att ställa bilen på en parkering? Varför så dåliga ,små, parkeringsrutor, på vissa parkeringar.
Varför kostar viss parkeringstid, en mindre förmögenhet?
Vilka parkeringsplatser har mest antal anmälda parkeringsskador till försäkringsbolagen?
Var är det säkert att parkera bilen, från skadegörelse och bilinbrott?
Hur sköter sig parkeringsbolagen? (Sett parkeringsvakter passsa på bilar vars parkeringstid, är på väg att gå ut.)
m.m.
Det kan vara intressant att läsa om.
En annan viktig del i våra liv, är vad vi äter.
När jag gör mina långresor, så vill jag stanna vid någon vägkrog och äta gott.
Vet att Vib haft "matreportage," kontinuerligt i tidningen.
Restauranger byter ägare och "rycker" upp sig vad gäller matkvaliten. Behövs uppföljning där.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.