Nästa artikel
Bygg om E20 nu!
Ledare

Bygg om E20 nu!

Publicerad 15 februari 2012 (uppdaterad 15 februari 2012)
"För att stoppa en Punto på väg att frontalkrocka med en mötande lastbil krävs ett rejält räcke. Börja bygga det NU!"

Ett ögonblicks verk. En liten Fiat Punto med fem personer, två vuxna och tre barn, får sladd i snömodden strax söder om Vara. I mötande fil kommer en fullastad långtradare vars förare inte kan göra annat än att se på när en hel familj utraderas i en av vinterns mest tragiska trafikolyckor.

Jag vet inte vad olyckan berodde på. Farten kanske var för hög, däcken för dåliga eller snöröjningen undermålig. Det spelar egentligen ingen roll. Som professor Tingvall brukar säga: ”Det ska inte vara dödsstraff på att misslyckas i trafiken”.

När diskussionen om det mötesseparerade vägnätet drog igång var det självskrivet att tungt trafikerade E20 mellan Göteborg och Stockholm skulle ingå i projektet. De flesta menade att det här skulle byggas riktig, fyrfilig, motorväg medan andra talade om att en mötesseparerad vajerväg med tre körfält skulle ge tillräcklig framkomlighet.

Men när ekonomin sedan blev kärvare fastnade tyvärr allt och E20 kom bara att bli fläckvis mötesseparerad. Notan för det misslyckandet fick en trebarnsfamilj från Kinnarp betala med sina liv den 9:e januari i år. I media kommenterade infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd händelsen och meddelade att det kan dröja ytterligare tio år innan hela E20 är mötesseparerad. Det är fullständigt vansinne.

För familjen från Kinnarp är inte ensamma om att ha fått sätta livet till här. År 2006 till 2010 dödades 45 personer på E20 mellan Göteborg och Södertälje. Om jag vore politiker skulle jag inte kunna se mig själv i spegeln förrän jag gjort allt jag mäktat med för att se till att hela E20 mellan Göteborg och Södertälje blev säkrad.

Och nej, då räcker det inte med fartkameror eller hastighetsbegränsningar. För att stoppa en Punto på väg att frontalkrocka med en mötande lastbil krävs ett rejält räcke. Börja bygga det NU!

Diskutera: Vad tycker du om E20?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-02-15 10:42
KaptenOberkommando

Vem förvånas? Mycket snack och lite verkstad som vanligt. Man byggde ca 10 km ny motorväg i Skaraborg (förbi Götene) som togs i bruk för typ tre år sedan. Det märkliga med bygget var att man byggde motorväg på den sträckan som från början var den bästa, alltså halvvägs från Skara mot Götene och bort förbi Götene i riktning Mariestad. Den absolut sämsta sträckan - den från Götene till Mariestad - brydde man sig inte om. Sträckan mellan Götene och Mariestad är bland de lömskaste i Sverige: djupa svackor varvade med skarpa backkrön kombinerat med kurvor i en aldrig sinande ström. Man kan ligga där i en svacka och förledas att tro att vägen helt plan flera kilometer fram när det i verkligheten är så att det bjuds på svackor och krön under den här till synes raka sträckan. Det är till och med så illa att om man ligger i en svacka och en lastbil ligger i svackan framför körandes emot en ser man knappt inte ens taket på lastbilen! Och detta inbjuder givetvis till rena idiotomkörningarna. Men den här sträckan gjorde man inget åt utan lade krutet på den bästa sträckan förbi Götene.
Men trots att man byggde nytt så kunde de utbildade (?) vägingenjörerna inte bygga ens den här nya sträckan utan dödsfällor. När man kommer från Skara mot Mariestad och når Ledsjö (strax före Lundsbrunns kurort) övergår gamla E20 i den nya motorvägen. Omvänt: När man kommer från Mariestad och kör förbi Götene tar motorvägen slut vid Ledsjö och övergår helt sonika i den gamla - icke mötesseparerade - E20. Och tro det eller ej men här har man byggt en vanlig korsning! Så, när man kommer på gamla E20 från Götene kommer man alltså fram till korset där den nya motorvägen möter gamla E20 mot Skara (det blir alltså en T-korsning). Här kan man välja att svänga höger mot Skara OCH - tro det eller ej (!) - svänga vänster (!) mot Mariestad - man kan alltså korsa hela klabbet precis i brytpunkten där den nya motorvägen möter den gamla E20 mot Skara. Helt otroligt! Föga förvånande skedde en dödsolycka på platsen redan efter något år och flera allvarliga incidenter har inträffat. När man dessutom kommer från Skarahållet och ska svänga in vänster på gamla E20 mot Götene (man korsar alltså brytpunkten mellan den nya motorvägen och gamla E20 mot Skara) har man byggt vajerräcket mellan motorvägshalvorna så j-vla korkat att räcket skymmer den vänstra motorvägshalvan (alltså den som man skall korsa) så att man i praktiken inte ser personbilar som kommer från Mariestadshållet mot Skara. Och det finns heller hastighetssänkande åtgärder förutom skyltarna. Nu däremot har man bestämt att en fartkamera skall sättas upp. Som om det skulle hjälpa när problemet är själva vägens utformning. Visserligen får väl kameran ner hastigheten rent generellt, men inte fasen hjälper den mot de som fäller ner solskyddet och helt enkelt inte tänker på att kameran finns. Så, dödsfällen består.

Jag blir så trött ...

#2 • Uppdaterat: 2012-02-15 10:59
saabnisse

Hur skulle det se ut om man började ta pengar som är avsatta för att sätta upp 1000 nya fartkameror till att bygga vägar?
Det blir ju bara utgifter och absolut inga inkomster.
Ånä, så får det inte gå till!
Och ve den som ifrågasätter våra politikers kompetens.

#3 • Uppdaterat: 2012-02-15 11:03
Hackenbush

Jag är övertygad om att det inom en snar framtid kommer att åtgärdas så att de som gömmer sig bakom solskydd och dylikt inte går fria längre. Man kommer att bötfälla ägaren av bilen sen är det upp till ägaren att få de pengarna av den som körde bilen vid tillfället. Detta blir liksom framtvingat av de som försöker undgå att synas i kameran.

#4 • Uppdaterat: 2012-02-15 11:09
Peugeote-Pär

KLART det är mkt bättre att bygga bättre vägar än att sätta upp massa kameror... Hur FAN kan ni tycka annat!
Bra vägar= Säkrare
Bara i sverige man tror att allt blir bra med längre hastigheter, är inte där problemet sitter, men orkar inte dra upp den diskutionen igen.

#5 • Uppdaterat: 2012-02-15 11:44
Hackenbush

Ja om man tror att vägarna blir säkrare av att införa högre hastigheter då är man helt fel på det.

#6 • Uppdaterat: 2012-02-15 11:50
Peugeote-Pär

Ska inte dra upp den här diskutionen igen men är ju inte det jag säger... Tänkte lite utanför din svenska box.

#7 • Uppdaterat: 2012-02-15 12:00
Hackenbush

Så att tänka utanför "boxen" är att tänka att det är ok att köra för fort och för att köra fört fort blir enklare om inte fartkameror finns. Det är så du tänker?
För om du inte tänker så och håller laglig hastighet med eller utan kameror så förstår jag inte varför du klagar på fartkamerorna.

#8 • Uppdaterat: 2012-02-15 12:01
Thommys

Helt riktigt Kapten. Jag hör att du vet precis hur illa det ser ut på den sträckan av E20, samma erfarenhet här. Jag tror att så fort de är klara med hela utbyggnaden av E6 till motorväg om 2-3 år sätter de igång med E20. Jag tycker det är oerhört dåligt att vägen mellan Stockholm och Göteborg inte är motorväg. Hur många länder på kontinenten har så låg vägstandard mellan sina två största städer?

#9 • Uppdaterat: 2012-02-15 12:05
saabnisse

Kapten, jag tycker att E20 är ännu värre från Alingsås och norrut till bortom Skara.
I förhållande till trafikbelastningen måste det vara en av Sveriges sämsta och farligaste vägar.
Och inte f-n hjälper det med några fartkameror här!

#a • Uppdaterat: 2012-02-15 12:33
John2008

Håller med om att E20 borde hålla betydligt högre standard än nu! Som yrkesförare ser jag många bilister hålla hastigheter och köra som om E20 redan idag vore motorväg, vilket är helt galet! Inte konstigt att det händer svåra olyckor ibland!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.