Nästa artikel
”Laddhybridernas nya finess kan öka förbrukningen”
Krönika

”Laddhybridernas nya finess kan öka förbrukningen”

Publicerad 15 januari 2021
Med hjälp av ”smart” teknik kan laddhybriden själv ladda upp batteriet innan den körs in i miljözonen. Men det kan bli en miljömässig mardröm.

Detta är en krönika. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning.


Nya bilar blir allt smartare. Eller är det verkligen så, egentligen? Jag börjar undra.

BMW har gjort en stor sak av att märkets laddhybrider nu kan känna av att de körs in i en så kallad miljözon, där enbart elbilar och laddhybrider på sikt ska få köra. Med en teknik som kallas geofencing kan bilens GPS upptäcka att miljözonen närmar sig.

Volvo ska utveckla samma teknik, uppgav företaget i ett pressmeddelande nyligen.

Det låter ju bra! Laddhybriden känner själv av när den ska gå över till elläge med noll lokala utsläpp och låg ljudnivå. Föraren behöver inte själv trycka på elkörningsknappen, även om det kanske inte är så ansträngande.

Problemet uppstår när batteriet inte är tillräckligt laddat. Om bilens destination i navigationssystemet är inne i en miljözon, och bilen är på väg dit, kan systemet ladda upp batteriet till en rimlig nivå med hjälp av förbränningsmotorn.

En BMW X5 som laddar upp batteriet med bensinmotorn kan släppa ut nästan 400 gram koldioxid per kilometer

Det är inte så effektivt. En BMW X5 xDrive45e som körs omkring med helt oladdat batteri kan släppa ut nästan 400 gram koldioxid per kilometer, enligt en rapport som organisationen Transport & Environment tagit fram. Siffrorna för Volvo XC60 och Mitsubishi Outlander är bättre men båda ligger ändå på över 200 gram per kilometer när körs i ”laddläge”.

Det låter som ett typiskt fall av pest eller kolera: laddhybriden släpper ut mycket mer koldioxid vid körning utanför miljözonen för att sedan gå ned i ”nollutsläppsläge” i stadstrafik, medan en vanlig bensinbil har lite ”jämnare” utsläpp oavsett var den körs.

Inte särskilt klimatsmart, precis. Det bästa är om laddhybriden laddas som den ska, så slipper du eller bilens algoritmer över huvud taget göra det valet.

Läs också: Lätt att laddhybriden blir en törstig ”fulhybrid”

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.