Bild
Nästa artikel
Lätt att laddhybriden blir en törstig ”fulhybrid”

Lätt att laddhybriden blir en törstig ”fulhybrid”

Krönika

Den som inte laddar sin laddhybrid åker runt i en onödigt törstig och smutsig ickehybrid. Men BMW kan vara en smart lösning på spåret.

Detta är en krönika. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning.


Svenskarna har verkligen tagit laddhybriderna till sina hjärtan. Att kunna köra på el korta sträckor men fortfarande ha en bensin- eller dieselmotor som ”backup” verkar vara en vinnande kombination enligt många bilköpare.

Men det har sina nackdelar.

En laddhybrid är en kompromiss. Om det är en bra eller dålig kompromiss råder det delade meningar om. Förespråkarna älskar att kunna smyga runt ljudlöst i stan utan att behöva hyra en bil för semesterresan där det annars hade behövts flera laddstopp för en elbil.

Jag applåderar alla som tagit steget och blivit laddbilist, men jag vet också att människan i många fall är lat och letar efter den smidigaste lösningen, inte nödvändigtvis den billigaste.

Då kan laddningen få stryka på foten och det gör laddhybriden till en onödigt ineffektiv lösning. En vanlig förbränningsbil med en massa tung extrateknik som ändå inte används – med högre förbrukning som följd.

Jag kan ärligt säga att jag själv nog skulle bli en bättre elbilist än laddhybridbilist. Med en elbil måste jag ju ladda – inte med laddhybriden. När vardagspusslet ska gå ihop tror jag det är lockande för många att strunta i att koppla in laddsladden vid köpcentret eller mataffären och helt enkelt bara knattra vidare med förbränningsmotorn, särskilt när bensinpriset är så lågt som nu. Med dåligt miljösamvete, förstås.


Samtidigt vet jag att det finns en hel community av ansvarstagande laddhybridbilister som envetet försöker maximera laddningen och minimera förbrukningen. Imponerande – hatten av till alla er!

För att få med alla laddhybridägare på ”laddtåget” kanske det behövs mer incitament än bara bränslekostnaden, och där tror jag BMW är på rätt spår.

BMW har lanserat ett nytt poängsystem där föraren utmanas att tjäna poäng på att köra så mycket som möjligt på el – på samma sätt som telefonen kan gratulera alla som kört ett träningspass på 20 minuter tre gånger i veckan eller gått 8 000 steg om dagen med en liten hyllning och ett digitalt diplom som belöning.

Flest laddpoäng vinner!

Läs också: BMW:s knep – för att få hybridförarna att ladda

Taggar: Krönika

Kommentarer

#1
2020-11-10 16:20

Är detta ett tidigt aprilskämt från BMW?

#2
2020-11-10 16:32

Hahaha, roligt... men visst, det är positivt att man uppmuntrar ägarna. Men finns det någon undersökning som berättar hur många som inte laddar sina bilar? Är det 1%, 10% eller 50%?? Jag kommer nog köpa elbil... ladd-hybrid tror jag inte så mycket på, i längden ökad komplexitet och mer som kan gå sönder samt bilen blir tyngre vilket endast är en nackdel ur alla synvinklar.

#3
2020-11-10 17:09

Laddar man den inte så blir den en Toyota... :P De kallar den visserligen för fullhybrid men fulhybrid passar bättre även för deras bilar.

Styggavargen: Till exempel Volvo har statistik för sina bilar där de ligger på lite drygt 40% av milen på el och höga 60% av tiden. Detta trots väldigt begränsad räckvidd på el. Ju äldre bilen blir desto högre andel på el lär den dock få när den hamnar hos pendlande privatpersoner och/eller kör mycket färre långväga mil än företagsbilarna.

#4
2020-11-10 17:22

Krav på daglig laddningsmöjlighet för att få skattelättnaden hade ju varit en lösning på problemet. Om man förlitar sig på shoppingcentra för att ladda så borde man inte köpa laddhybrid.

#5
2020-11-10 17:24

Roadkill, tyvärr blir den inte en Toyota då de har långt kvar innan de lyckats bygga en lika effektiv el-hybrid

#6
2020-11-10 17:50

Lite överdrivet teoretiskt resonemang - en bra laddhybrid ska kunna gå kortare sträckor som hybridbil med tom batteri del som man laddar från nätet annars är den modellen inget att ha KIA s laddhybrider går som hybrider om det inte finns tillräckligt med laddad el- Det där med att köra runt med batteriet i en icke laddad laddhybrid är försumbart om man är lätt på gasen som MAN SKA VA om man åker elektrifierat.
Man sparar ca 2 dl/mil i genomsnitt att köra laddhybrid i jämförelse med en hybrid ( gäller KIA Niro och vad användare har uppgivit i medelförbrukning.) Med lite starkare fossil motor kanske skillnaden blir 3 dl milen
Det lönar sig inte på dessa basala grunder med en laddhybrid om man kör under 1500 mil/år
Laddhybrider är nåt som försvinner med tiden- helt onödigt Ner ekonomiskt att köra en hybrid som laddar själv och ta nästa steg till elbil om några år då infrastrukturen kring laddning blivit bättre och barnsjukdomar borta på elbilarna https://wp.me/p1IAXy-7U2

#7
2020-11-10 18:57

Erik, skippa steget med en laddhybrid och bli en riktig elbilist på en gång. Har du svårt att få livspusslet att gå ihop idag så kommer du att spara massor av tid med elbilen genom att inte behöva åka iväg till en bensinmack för att tanka fossilbränsle. En ren elbil laddas i 97 % av fallen hemma vid bostaden och det tar minimal tid att plugga i och ur laddkontakten. Typ max 15 sekunder, vilket spar mycket tid i en tight vardag.

De flesta riktiga elbilister håller inte heller på och kladdar med laddning utanför affärer etc. I början gjorde många det för att prova på. Men det kostar mer tid än vad det är värt i kWh. De flesta laddar sina bilar till 80-90% SOC över natten vid bostaden och så räcker det en, två eller fler dagar, beroende på hur mycket de kör.

#8
2020-11-10 19:41

Har inte alla bilar nån form av grönkörningsvisning idag?
Det är lustigt att läsa kommentarer om laddhybrider från folk som inte provat att leva med såna. Eldelarna slutar inte göra nytta för att batteriet är "tomt". Det är väldigt ofta vid normal körning som varvräknaren droppar till noll.

#9
2020-11-10 21:00

Mäkinen, det beror väl på vilken bil det är? Det finns ju ett antal bilar där dom har elmotorn på bakaxeln och bensinaren driver på framaxeln, då blir det ju 0 samarbete mellan dom två motorerna och det enda som elmotorn gör är att återvinna lite bromsenergi.

#10
2020-11-10 21:10

Panopticon,
Att motorerna inte sitter mekaniskt tillsammans ger antagligen sämre möjlighet att ströladda längs vägen, men vid medlut kan farthållare behöva bromsa hastigheten. Det är väl bara Mitsubishi som gjort på det viset?

#11
2020-11-10 21:47

Mattse, om jag kunde ladda hemma skulle jag överväga en ren elbil om priserna sjunker till de samma som en fossilbil. Nu kan ju inte 97 % ladda hemma, majoriteten av svenskarna bor i lägenheter, radhus och villor som saknar eluttag. Kan man inte ladda hemma kanske man ändå kan leva med en elbil, men vem åker en mil för att ladda för 4 mil? Så då faller laddhybriden bort och en ren hybrid mera ekonomisk både betr inköpspris och driftskostnad.

#12
2020-11-10 21:50

Mäkinen, jag duckduckgoade för att inte fara med osanning här och det är inte helt lätt att hitta vilka som gör vad.. Men Mitsubishi kör tydligen med kombinerad drivning. Hittade en artikeln från 2016 att Volvo kör med separata drivlinor, men då kanske det handlar om den gamla V60-dieseln..
Det var dock Volvo jag tänkte på först och främst, men det kan ju ha varit nått gammalt som fanns kvar i bakhuvudet.

Och det var inte ströladdning jag tänkte på, utan samarbete mellan motorerna, att elmotorn eller bensinaren gör grovarbetet beroende på vilken som har den bästa effektiviteten för tillfället.

#13
2020-11-10 22:26

107Carlsson: Hur många bor egentligen i villor som saknar uttag?! Slängde du med den bara för att det skulle låta mer....

#14
2020-11-11 00:05

Henrik M, här storstockholm består ofta villaområdena av gruppbyggen med garage i längor där man inte kan parkera bilen vid husen. Bor själv i ett sånt område med 164 hus.

#15
2020-11-11 07:28

Men hallå. Alla hybriders el/bensinmotorer stöttar varandra och elmotor och batteri optimeras och laddas Precis som på en toyota hybrid vid tomt batteri.
Skillnaden är väl att en laddhybrid optimeras för Max räckvidd vid laddat batteri.

#16
2020-11-11 08:41

@Carlsson (#107): Är det verkligen en villa du bor i då, och inte t ex ett radhus? En villa är ett fristående småhus på egen tomt. Villa med garage i länga har jag aldrig hört talas om? Själv har jag bott i två olika radhus, båda med parkering på ytor som var ägda gemensamt (genom en samfällighet).

I en villa kan man alltså dra fram egen laddning, även om det så klart medför en (engångs)kostnad och kan vara mer eller mindre krångligt beroende på var t ex yttre elskåp sitter i förhållande till önskad plats för ladduttag, tomtens beskaffenhet mm. Med gemensan parkering är situationen förstås helt annorlunda; laddning måste vara ett gemensant projekt. I ett kedjehus har man också egen parkering bredvid huset, och att dra fram el till laddning kan göras per enskilt hus.

För att återvända till texten så vänder jag mig mot formuleringen "...bensin- eller dieselmotor som backup..." eftersom i en laddhybrid är i regel förbränningsmotorn starkare än elmotorn, och räckvidden på el kan vara ganska kort. Det är snarare så att elmotorn och batteri är ett påhäng på en redan utvecklad förbränningsmotor. Med längre räckvidd på el, åtminstone 10-15 mil, och en mindre, svagare och kanske enklare förbränningsmotor så kan man tala om "backup". En drivlina som drar åt hållet range-extender alltså. Men bilbranschen som helhet verkar vara väldigt ointresserade av att ta fram sådana bilar. De tjänar för bra på laddhybrider?

#17
2020-11-11 10:13

mso, hur funkar det när man har gjort det så att motorerna driver på varsin axel? Bilen växlar hej vilt mellan att vara framhjulsdriven, bakhjulsdriven och fyrhjulsdriven?

#18
2020-11-11 23:07

Jodå ToRy jag bor i en fristående villa men området är byggt så att villorna ligger i mindre klungor med små tillfartsvägar som inte är avsedda att köra på mer än för transporter och det finns inte plats för bil framför husen. Det finns många såna områden här som är byggda runt 1975 - 80.
Men det är ovesäntligt i sammanhanget, det jag ville säga var att det totalt övervägande antalet bilägare inom oförutsebar framtid inte kommer att kunna ladda hemma.

#19
2020-11-12 14:30

En hybrid som laddar sig själv gör det inte gratis. Kostar bränsle.

#20
2020-11-23 16:37

En hybrid med måttlig effekt som laddar sig själv drar bara ca 2 dl mer per mil än en laddhybrid ofta drar ladddhybriden mer på landsvägen när batteriet tagit slut Tex KIA Niro hybrid i jämförelse med laddhybriden i en undersökning som gjorts vad resp bil typdrar i verkligheten för ägare i Sverige.
Finns ofta ingen ekonomi i att köpa en laddhybrid för den som köper bil privat- Dessutom skönt att slippa en massa klydd med laddare En hybrid är ett bättre första steg att köra elektrifierat och man bidrar med ett sådant val att dra ner utsläppen- Att dra ner utsläppen i absurdum med en laddhybrid meningslöst om man köra under 1500 mil/år det kostar mer än det smakar. Bättre vänta ut nästa generations elbilar och byta till helelektriffierat när räckvidd och laddsysteme blivit effektivare. Ladd hybrider är bara en dyr övergångslösning - två motorsystem kommer inte att kunna konkurrera med elbilen om några år- blir för dyrt att underhålla Räkna med att laddhybrider kommer att fasas ur på sikt- I europa dominerar hybridbilar som laddar själv och bara lyxbilar säljer som laddhybrider https://wp.me/p1IAXy-7ZQE

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.