Bild
Nästa artikel
Volvo samarbetar med Göteborg för att minska biltrafiken

Volvo samarbetar med Göteborg för att minska biltrafiken

Nyheter

Volvo ska minska biltrafiken i Göteborg och göra den smartare med ett nytt samarbete. Dessutom kommer en kryptisk nyhet om ett laddnätverk för elbilar.

Volvo ska samarbeta med Göteborgs stad för att ta fram nya lösningar som kan minska biltrafiken i de mest centrala delarna.

Det kan tyckas gå tvärt emot Volvos syfte – att sälja bilar – men det håller inte Volvochefen Håkan Samuelsson med om.

– I grund och botten initierar vi ett projekt som syftar till att begränsa antalet bilar i staden – vilket är helt i linje med vårt företags syfte, säger han, och hänvisar bland annat till bildelningstjänsten M där varje bil ersätter flera privatägda bilar.

Göteborg har som mål att bli en klimatneutral stad 2030. Tillsammans med Volvo tas nu en utsläppsfri zon fram med olika klimatneutrala transportsätt där Volvo kan experimentera och testa lösningarna.

”Vi initierar ett projekt som syftar till att begränsa antalet bilar i staden – helt i linje med vårt syfte”
BMW har en ny finess som stänger av förbränningsmotorn och går över till eldrift automatiskt när bilen närmar sig en miljözon. Nu vill Volvo utvärdera samma teknik.
BMW har en ny finess som stänger av förbränningsmotorn och går över till eldrift automatiskt när bilen närmar sig en miljözon. Nu vill Volvo utvärdera samma teknik.

Kryptiskt ”laddnätverk”

Bland idéerna som Volvo vill testa finns olika typer av självkörande bilar, nya säkerhetslösningar och uppkopplade tjänster. Volvo vill testa samma teknik som BMW nyligen infört i sina laddhybrider, där bilen ”tvingas” gå ned i elläge när den körs in i en miljözon med hjälp av så kallad geofencing-teknik.

Det finns även planer på att skala upp varningssystemet i dagens Volvobilar som kan varna andra för exempelvis halt väglag

En bit ned i pressmeddelandet finns också en överraskning: ”ett komplett, lättanvänt laddningsnät för elbilar” – det låter som en utmanare till laddnätverket Ionity och Teslas Superchargers.

Men i det här skedet verkar det gälla ett ”helt elektriskt mobilitetsnav” som ligger i Göteborgs stad. Vi söker Volvo för en kommentar kring vad nyheten innebär. 

Uppdatering 13/1: Volvo verkar i nuläget inte bygga något eget laddnätverk utan är istället med och utformar hur Göteborgs laddnätverk kan utformas. Så här svarar Volvos informationsavdelning:

”När det gäller laddningsinfrastruktur så kan vi, genom initiativet, till exempel vara med och påverka i ett tidigt skede när nya stadsdelar utvecklas och se till att laddningsinfrastruktur tas med i beräkningen.”

Läs också: Nu kan BMW:s laddhybrider känna av svenska miljözoner

Taggar: Nyheter, Volvo

Kommentarer

#1
2021-01-12 10:42

Om batteriet är tomt då? Volvo kan man då aldrig lita på när det gäller miljön. Vad klarar en ladd-hybrid, kanske max 4-5 mil på elen, hur funkar det för dem som bor utanför staden och skall åka in och när de väl är framme är elen slut. Det känns inte helt genomtänkt, utan bara komplext och svårt att implementera och övervaka. Bygg förnuftiga elbilar istället (typ en V40/S40) fast mer praktisk.

#2
2021-01-12 11:22

Jag har redan provat det som BMW kallar ´Battery control´dvs. laddning med fossilmotorn under körning.
Löjeväckande låg verkningsgrad, största besvikelsen på hela bilen.

#3
2021-01-12 12:12

Laddnätverket kan vara samma som Polestar har, plugsurfing. En roamingtjänst som fungerar hos de flesta laddoperatörerna. Det är lättanvänt men tyvärr oftast dyrare än att betala direkt till de olika laddoperatörerna.

#4
2021-01-12 12:27

ID.3 är bra, praktiskt och trevlig att köra.

#5
2021-01-12 14:29

Geofencing och Volvos laddhybrider fungerar inte. De måste ha bränslevärmare för att få värme i kupén samt att bilarna har en alldeles för kort räckvidd på grund av dålig aerodynamik och framförallt överviktiga. Kanske dags för dem att anmäla sig till viktväktarna för en rejäl bantningskur :-)

#6
2021-01-12 17:17

Volvo härmar BMW.

#7
2021-01-14 10:26

Gäsp.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.