Bild
Nästa artikel
Volvobilar blir halkvarnare åt Trafikverket

Volvobilar blir halkvarnare åt Trafikverket

Nyheter

Samlar in och delar information om rådande väglag för att halkbekämpningen ska gå snabbare.

Alla Volvos bilar som i nuläget finns i trafik och har funktionen Slippery Road Alert kommer att skicka data om vägens friktion till Trafikverket.  Informationen kommer att vara anonymiserad.

Trafikverket ska sedan använda halkvarningarna för att agera snabbt och skicka ut salt-, sand-, eller plogbilar där de ser att väggreppet är dåligt för tillfället. 

Slippery Road Alert är ett molnbaserat säkerhetssystem som finns i Volvos 90-serie, samt nya S60 och V60. Det kan upptäcka halt väglag och skicka en varning till andra Volvobilar som rör sig i samma område. 

Diskutera: Tror du att halkbekämpningen blir bättre med Volvobilarnas varningar?
 
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
Pi
2018-09-27 10:39

Trots att jag aldrig varit nån "Volvo-älskare" så är det ju helt uppenbart att man fortfarande ligger i frontlinjen när det gäller olika former av säkerhets-system i våra bilar. Bra jobbat och hoppas att detta jobb också smittar av sig också till andra märken.

#2
Klarsynt
2018-09-27 10:59

Volvo ser dig

.

#3
Grosser
2018-09-27 13:23

Sharing is caring. Mycket bra att datan kan användas för ett vettigt ändamål, och nu inte bara knuten till Volvobilar.

#4
Japsen
2018-09-27 13:44

Jättebra då kan folk mobilsurfa ännu mer.

#5
Axa
2018-09-27 17:44

Hm, det måste ju vara en sammanvägningen utifrån insamlad data?
Det händer ju att det lokalt en frostig morgon kan vara halkigt på en väldigt begränsad sträcka. Ska Trafikverket åka på sådana ”larm” kan det blir dyrt.

#6
Knutten9
2018-09-27 17:57

Verkar onödigt. Det saltas ju ohämmat iallafall, oavsett solsken, åska, regn eller snö! Varje dag!

#7
Styrbjörn
2018-09-27 19:18

Håller med föregående talare, salt överallt. Vore bättre om saltandet slutade och alla volvobilar fick hastighetsbegränsning vid halt väglag.

#8
bengt39
2018-09-27 21:09

Ny säkerhet teknologi där Volvo ligger i framkant som vanligt Som man gjorde med utveckling av säkerhetsbältet och kommer nog att ingå i alla bilar i framtiden.

#9
humor
2018-09-27 21:31

Förstår inte varför vissa klagar på detta. Detta borde innebära att det saltas bara där det behövs istället för överallt. Mer teknik åt folket.

#10
Reverend Benny
2018-09-27 21:38

Hade varit intressant att veta vem som äger informationen och var den sparas, hur anonymiserad den faktiskt är, hur länge den sparas och om man kan avsluta delningen av data enkelt.
Sharing kan självklar anses vara caring, men det finns bra exempel på när det går lite för långt. Ta en titt på Kina för avskräckande exempel.

#11
Axa
2018-09-28 13:41

Humor
Och när bilen/bilarna inte rapporterar in ev halka? För jag antar att någon hjälpsystem behöver aktiveras för att det ska skickas information vidare, tex antispinn. Men om det är en vägsträcka där det kan vara halt men ingen bil rapporterar för att systemet inte har uppmärksammat halka fast det finns där? Tänker på rak fin 100 väg där det kan vara snorhalt på en bro...

#12
humor
2018-09-28 19:57

Axa
Har svårt att tro att de bara saltar vi varning från volvobilar. De jobbar säkert förebyggande också.

#13
Axa
2018-09-28 20:50

Humor
Jo, det är väl klart. Men novembers kalla morgonfrost kan ju ställa till det på många platser utan förvarning. Jag funderar på mest på att systemet i vissa eller många fall kommer att fallera med att rapportera halkan.
Tex bor jag utanför stan och kör 80-väg in till jobbet. På hösten kan det bli riktigt förrädisk där man inte märker halkan förrän man måste bromsa. Jag kan inte se hur systemet ska upptäcka halkan om inte antispinnsystemet indikerar halka, vilket det inte gör för håller man jämn fart jobbar ju inte antispinnen.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.