Bild
Nästa artikel
VW-chef om elbilarna: ”Kan bli en ketchupeffekt”

VW-chef om elbilarna: ”Kan bli en ketchupeffekt”

Nyheter

Omställningen till eldrift kommer gå snabbare än väntat, tror Volkswagens försäljningschef för elbilar.

Ingen kan förstås säga helt säkert när den sista bilen med förbränningsmotor byggs, men flera stora biltillverkare har gett vissa indikationer.

BMW:s tidigare utvecklingschef var övertygad om att det tyska märket kommer fortsätta bygga bensinbilar i åtminstone 30 år till, och en chef på Volkswagen har sagt att märket måste sluta sälja förbränningsmotorer 2040 för att bli ett koldioxidneutralt företag tio år senare.

– Det betyder att vi lanserar den sista plattformen för förbränningsmotorer år 2026 och utvecklingsarbetet påbörjas långt tidigare, sa han i en intervju med Vi Bilägare.

I samband med pressvisningen av nya elsuven Volkswagen ID 4 fick även Silke Bagschik, som är försäljnings- och marknadschef för e-mobilitet på Volkswagen, samma fråga. När kommer egentligen den sista ”förbrännings-Folkan”?

– Det är en svår fråga. Jag tror det kommer ta ett tag. Världen är stor och det finns många olika behov. Vi vill leverera bilar som passar kundernas livsstil och vi ska komma ihåg att vi förbättrar effektiviteten och inför mer hybriddrift även i förbränningsmotorerna, sa hon.

Enligt Silke Bagschik är det få elbilsköpare som byter tillbaka till en förbränningsbil, och hon tror att omställningen till renare bilar med lägre utsläpp och tystare stadsmiljö som följd kan gå snabbare än många tror.


– Vi är glada över varje kund som väljer eldrift. Låt oss återkomma om tre eller fem år så kanske vi kan ge ett bättre svar. Jag tror det kan bli lite av en ketchupeffekt där man vet att omställningen kommer och där det kan gå snabbare än väntat.

Läs också: BMW ska hålla liv i bensinmotorerna – i 30 år

Taggar: Nyheter, Volkswagen

Kommentarer

#1
2020-09-24 13:47

Det är tillverkarna själva som håller emot utvecklingen. Kunderna hade gärna ställt om snabbare.

#2
2020-09-24 14:06

Jag kommer att gå över inom 1-2 år, bara det kommer ut en vettig modell i C-segmentet som har minst 500 liter lastförmånga och rimligt pris samt 30 mil verklig räckvidd (110 km/h).

#3
2020-09-24 14:30

L. Mäkinen: Beror väl på hur man ser det? Men du kanske lägger en halv mille+ för en skokartong för att "snabba på omställningen"?. Själv tycker jag det är lite naivt. Omställningen kommer av sig själv när produkterna har prislappar som passar folks plånböcker. Vet inte om jag tror att det går så mycket snabbare än såhär ändå.
Tycker det går i ett rasande tempo. 5 år sen var ju fortfarande elbilar någon konstig grej som man kanske såg ibland. I sammanhangen är 5 år ingenting för helt ny drivlineteknik, infrastruktur och energihantering.

#4
2020-09-24 15:22

Omställningen kan gå fort men då krävs dels att utbudet av elbilar ökar så att alla olika behov kan tillgodoses men framförallt måste laddningsmöjligheterna bli mycket bättre. Visst, många kan ladda hemma men laddning utanför hemmet måste bli lika enkelt som tankning av fossilbil. Då tänker jag inte så mycket på tiden för laddning utan på enkelheten i val av laddstation och på betalningssystemen. Man måste kunna ladda på vilken station som helst och inte vara uppbunden till en viss leverantör eller viss betalningsform. En fossilbil kan du ju tanka på vilken mack som helst och betala med i stort sett viket kort som helst.
Vi minns ju dessutom hur det var när fordonsgasen kom, du behövde en drös olika betalkort i plånboken för att kunna tanka i olika delar av landet. Den situationen ska inte upprepas.

#5
2020-09-24 15:52

De fossildrivna bilarna som byts mot elbilar kommer ju inte att skrotas, de kommer sannolikt att säljas till länder där folk inte har råd med elbilar. Med det sagt kanske miljön kan bli något bättre här men sämre på andra håll som inte har så många bilar.

#6
2020-09-24 16:00

Lasse
Ja kan du lita på.

#7
2020-09-24 16:35

I fattiga länder tillverkas billiga elbilar.

Det jag menar med första inlägget är att om biltillverkare hade velat sälja elbilar hade de kunnat prissätta dem annorlunda. Nu vill de leva så länge de kan på att serva avgasbilar. Därför är priserna högre än de hade kunnat vara.
De kan inte bara lägga ner gjuterier och drevfabriker innan de måste.
Hade inte Tesla satt blåslampan på dem hade de aldrig reagerat.

#8
2020-09-24 16:51

Elbilar har nog inte lika lång livslängd, som bilar som går på fossila bränslen.

#9
2020-09-24 16:53

Svenska hushåll är ju Europas högst belånade samtidigt som bilparken är en av Europas äldsta. Så att förnya bilparken kommer ta tid, mycket tid. Någon BNP-tillväxt per capita att ta om har vi inte heller, och Löfvens snack om Europas lägsta arbetskraft 2020 var ju bra tomt prat.

#10
2020-09-24 17:20

Någon skrev att Tesla satt blåslampan på övriga biltillverkare. Det har jag inte noterat. Tesla säljer överprisade, tunga bilar. Vad folk i allmänhet vill ha är bilar för rimliga pengar. Bilar som inte väger två ton plus. Som går att tanka i stort sett var som helst på några minuter. Att det nu finns fler blyslädar att tillgå gör ju inte saken bättre. Varför slog inte elbilar igenom för 115 år sedan när de första lanserades? Av exakt detta skäl. Så, snillen kan spekulera hur mycket de vill. Dagens elbilar är en återvändsgränd. Men visst, tokiga politiker kan ju ändra både prisbild samt regler så att bara folk med gott om pengar kan köpa en ny bil.

#11
2020-09-24 17:38

Arne har fel om historiken. Elbilarna föll på att elektricitet var många gånger dyrare än bensin, att nationella elnät saknades och att den elektriska startmotorn ersatte startveven. Inga av de problemen är något vi behöver förhålla oss till idag.

#12
2020-09-24 18:41

Arne Nilsson; ja precis, för batterierna för 100 år sen är ju samma typ och har samma prestanda som dagens batterier... :D lol. Kom med i matchen innan du uttalar dig tack.

#13
2020-09-24 18:42

Bättre med en tung bil. Mer krocksäker.

#14
2020-09-24 18:59

Jag är väldig sugen på att köpa en Tesla Model S men värdeminskningen är för hög på elbilar nu. Bäst att sitta still i båten ett tag till och avvakta. Många frågetecknen kring den långsiktiga driftsäkerheten på elbilar också ingen som vågar köpa en gammal elbil. Vad kommer det att kosta att byta batteri när garantin gått ut? Sen går ju utvecklingen så snabbt alla vill bara ha den senaste tekniken. Det är ju bara att titta på Nissan Leaf, E golf och E up av tidiga årgångarna dom har tappat enormt i värde och är ganska svåra att bli av med. Värst av alla är ju Mitsubishi i-miev ingen som vil ta i med tång.

#15
2020-09-24 19:01

Marauder: Elbilar har väl mer eller mindre det bästa andrahandsvärdet räknat i procent nu. Så vart du fick det ifrån vet jag inte.....
Jag vet flera som kört sina Teslor de köpte tidigt på lägre milkost än de hade gjort med en Passat eller liknande.
Och vart har du hittat statistiken på att E-Golf är svårsålda som begagnade t.ex?

#16
2020-09-24 19:08

Priserna är lite väl höga på e-Golf med 24 kwh batteriet, och det lär sjunka ganska mycket nästa år när mycket nytt kommer ut på marknaden. Begagnatvärde på Tesla är nästan för högt för att vara sunt, man köper hellre en ny? Nä..det lär dock bli en chock för många när de står där med sin fossilbrännare en dag och vill bli av med den, hur många är sugna på en XC60 med bensinmotor om några år? ..eller andra SUV med hög förbrukning?? I USA har det periodvis varit så att handlarna inte vill ha in SUV modellerna för att drivmedelpriset varit för högt med USA's mått mätt....men enligt oss hyfsat billigt.

#17
2020-09-24 19:28

"Elbilar sjunker fort i värde" har det hetat åtminstone sen 2014 utan att det stämmer. De billigaste sex år gamla e-up ligger fortfarande över 100 kkr på Blocket trots att en ny med bättre batterikapacitet finns på marknaden.
Billigaste Model S kostar över 400 trots över tjugo tusen mil på sju år.

Snabb värdeminskning är rent önsketänkande.

#18
2020-09-24 20:22

Reklamsnack. Vi kommer att tala om den kommande ketchupeffekten om 10 år också

#19
2020-09-25 07:37

Sandy Munro tror att Tesla ljuger om att det tar 3 år innan de har en 25.000 dollars elbil på marknaden.
Den kommer snabbare än så ut på marknaden.
https://m.youtube.com/watch?v=G_yp1jJMDPg

Hur snabbt kan Tesla bygga nya fabriker?
https://m.youtube.com/watch?v=N2pAkEjUUrg

Vem kommer att köpa en fossilbil om 2 år?

#20
2020-09-25 08:29

Det finns nog massor utav folk i hela världen som fortsatt kommer köpa fossilbil.
Eller menas det bara ankdammen Sverige ?

Högst troligt finns det fortfarande ingen ren elbil som får/kan dra ett ekipage upp mot 2000kg om två år heller.

Mmm vi får väl se vilken hit dessa bilar blir på enbart eldrift...intressant.

#21
2020-09-25 08:40

Tesla X får dra 2.250kg.
Tesla Cybertruck 6.350kg
Elbilarna Rivian, Hummer, Ford och Bollinger kommer nästa år med dragvikt över 3.500kg.

Hur bra är då en elbil på att dra släp?
https://vimeo.com/253258542

#22
2020-09-25 08:41

@Kodiaq
"Högst troligt finns det fortfarande ingen ren elbil som får/kan dra ett ekipage upp mot 2000kg om två år heller."
Tesla Model X får dra 2250kg

#23
2020-09-25 08:52

Och nu kommer allt billigare elbilar med 800V laddning.
"The charging capacity is to be 200 kW, and the charging time from 0 to 80 per cent should be 15 minutes. "
https://www.electrive.com/2020/05/13/first-800-volt-electric-car-from-hy...

#24
2020-09-25 08:56

Oj då men se där.
Vad kostar den då? Finns det nån beräkning på hur mycket mindre den tar sig fram?
Om ni som tror att rena elbilar blir en kanonhit , har ni tagit med i beräkningen att kostnaden för att framföra fordonet på vägarna kommer kosta lika mycket som för en fossilbil i dag..minst?

Kollat en hel del runt och alla jämförelser är utan den högst troliga kostnaden som åligger en fossilbil i dag.

Ni måste väl ändå veta att degen ska in.
Vill se mer realistiska jämförelser innan jag ens överväger att dom blir en hit.
Men såklart kostar den kring 300k ,nu jämför jag med min befintliga , kan lasta lika mycket (verkar vara på väg dit) och kan dra upp mot 2000 utan att behöva ladda på några timmar så..
Inga höga krav tycker jag.

#25
2020-09-25 09:36

Kodiaq: Men hur tänkte du där? Ja men självklart kommer kostnaden för att köra elbil att öka, men du är väl inte så otroligt blåögt naivt att kosten för att framföra en fossilbil kommer ligga kvar på samma som idag när kosten för att framföra en elbil ökar?!
Jag är övertygad om att kosten för elbil kommer öka, MEN, jag är lika övertygad om att skillnaden i kost för att framföra en elbil kontra en fossilbil kommer öka i snabbare procentuell takt.

#26
2020-09-25 09:57

Henrik
Är väl där skon klämmer.
Det är ju fortfarande bara en massa förskönande kring rena elbilar, tycker det är ren falsk marknadsföring.
Nu kanske just du inser det du säger men skulle gissa att ej insatta 85% ? av befolkningen inte har hela bilden klar för sig.
När man läser om olika nya fordon så lyfts alltid den gynnsamma kostnadsbilden fram som en stor sak.

Jo visst så klart ökar kostnaden på fossil för att subventionera elbilarna, det är ju befintliga ägare på fossil som gör att det satsas...men sen då?

Utan statlig inblandning med styrmedel (styrning gillar jag inte alls) skulle det här aldrig funka.
Jag gör ingen hemlighet av att inte gilla denna omställning och som den genomförs gör att jag gillar den än mindre.

Det är alldeles för många lösa trådar ..

Vad menar du med "hur tänkte du där" ?
Bevisligen kan man tänka på olika sätt eller är det bara vissa som tänker "rätt"

#27
2020-09-25 10:40

försäljningschef för elbilar ... det vore tjänstefel att inte vara optimistiskt, men ViB köper uttalanden rakt av!

#28
2020-09-25 12:00

Regeringen kommer ju med en utredning den 1 februari 2021.
Utgår ifrån att fossila bilar förbjuds att säljas efter den 1 januari 2025.

"Utredning tillsatt om utfasning av fossila drivmedel samt förbud mot försäljning av nya bensin- och dieselbilar.
Uppdraget ska redovisas senast den 1 februari 2021."
https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/kommittedirektiv/2019/12/di...

#29
2020-09-25 12:33

Ja precis förbud !
Utfasning av fossila drivmedel..hur i helskotta tänker dom då?
Den stora massan tror jag inte insett vad som kanske är på gång.
När man inser att det inte går att tanka båten skotern gräsklipparen osv...blir det annat ljud i skällan.

Förbud och diverse tvångsstyrningar vet vi ju hur det har gått genom tiderna...
Sanslöst att inte fler har vaknat.

#30
2020-09-25 13:51

"Vår prognos från i början på året om en andel på 30 procent laddbara bilar i år ligger fast."
http://www.bilsweden.se/statistik/nyregistreringar_per_manad_1/nyregistr...

Jag tror på 50-60% laddbara bilar 2021 och 80-90% laddbara bilar 2022.
2023 är det hela över, då säljs +90% laddbara bilar.

Power Circle är mer pessimistiska och tror att det dröjer till 2025 innan 90% av nybilsförsäljningen är laddbara bilar.
https://alltomelbil.se/wp-content/uploads/2019/01/elbilar-powercircle.png

Jag tror också att vi måste göra som Frankrike, införa en fossilbils skrotningspremie på 50.000kr,
när man köper en elbil.
Detta för att snabbt få bort alla gamla fossilbila från vägarna.

#31
2020-09-25 15:33

Fria fantasier..

#32
2020-09-25 15:50

ketchupeffekt? Ja - det tror jag. Det är många nya modeller på gång. Man kommer att kunna få bättre bil för pengarna när utbudet och konkurrensen ökar. Viljan att köpa finns men tidigare har bilarna varit för dåliga (i vinterväder och dragförmåga) och/eller för dyra.

#33
2020-09-25 17:16

Såg en Polestar 2 idag. Förskräckligt ful enligt mig så där kan jag inte tänka mig en ketchupeffekt....

#34
2020-09-25 18:00

Nu ser man många Polestar 2 där ute, jag tycker den är varken snygg eller ful. Ganska mesig i designen, men kanske en fördel. Snyggare på bild än i verkligheten iaf är min åsikt.
Såg däremot ID.3 för första gången i verkligheten idag, och den däremot tyckte jag inte alls om.

#35
2020-09-25 19:49

Henrik
Ja, på bild ser den betydligt bättre ut. Mesig? Kanske. Tycker att proportionerna var knepiga och vecken satt helt fel. iD3 har jag inte sett i verkligheten men på bild har designen inte riktigt övertygat mig.

#36
2020-09-26 17:23

Kodiaq: Utfasning av fossila drivmedel är ju inga konstigheter. Vi närmar oss en nyförsäljning utan förbränningsmotorer som reducerar behovet av bensin/diesel för flottan. Resten kan enkelt drivas av biodrivmedel, biodiesel och biobensin går att använda i alla befintliga bilar utan någon form av modifiering.
Den stora massan är nog väl medveten om detta och förstår att det både löser sig och blir bättre än förut.

Biodiesel till båten och biobensin till gräsklipparen. Fast båtar kommer ju också att röra sig mot att skippa förbränningsmotorn och gräsklippare är ju till stor del eldrift redan idag.

Folk är vakna eller på uppvaknande. Det sanslösa är att folk har accepterat utsläpp och oljemiljarder skickade till utlandet så här länge.

#37
2020-09-26 19:59

Roadkill
Mjo..sen har vi försvaret också.
Biodiesel och biobensin kommer inte att räcka på långa vägar men kanske med el kommer vi en liten bit.
Helikoptrarna som hjälper till för nödställda i fjällen tex ser jag inte kunna gå på el inom överskådlig tid.

Nu pratar vi swe enbart gissar jag.
Vi har en liten chans till att ersätta en viss del men allt...inte en chans.
Det är bara att lura folk i allmänhet.

Sen säger väl vän av ordning att Polis brandkår ambulans ska få dispens att fortsätta köra på fossilt.
Ja men va bra..där har vi grunden till anarkin.
Dessutom var ska det köpas några kubik per år?
Är ju liksom inte lönsamt att sälja några tunnor olja per år.

Nä håller stenhårt på att det inte går utan kommer komma problem som vi inte har en aning om i dag.
Elgräsklippare kan ju funka för vissa men inte för alla, fattar inte att det ska vara så svårt att förstå?
Undrar hur många batterier skotaren måste bära med sig i skogen och var ska dom ladda efter en dag?
Det är inte genomtänkt utan enbart populistiskt.
Om en politiker stod upp och sa att vi påbörjat jobbet nu men räkna med minst hundra år skulle jag börja lyssna.

Sen så är det lite lustigt att klimatisterna spyr galla på oljan, tänker liksom inte på att utan oljan så skulle dom flesta av oss inte finnas till i dag men det hade ju räddat klimatet kanske.
(Klimatet ändras i vilket fall som helst)

#38
2020-09-26 21:20

Kodiaq: En liten fråga bara där, du skriver att elgräsklippare kan funka för vissa med inte för alla. Vilka är dessa som inte skulle kunna ha elgräsklippare om jag får vara nyfiken?
Har ett projekt just nu där vi bland annat arbetar vid ett riktigt stort gods men enorma gräsytor, vad har de gjort? Jo köpt in ett antal robotar. Säkert 20.000 kvm som sköts perfekt av dem.
Återigen, allt handlar om vilja och inställning.

#39
2020-09-26 22:04

Henrik
Inte billigt med så många robotar.
Jadå..vilja och inställning håller jag med om..men realism verkar frånvarande.

Vissa verkar tro vi ska ha en massa elbilar på vägarna inom ...vad säger dom..två tre år..?

Brukar köra lite realytichek lite nu och då..(stavning)
nånting man kan göra om man funderar på investeringar..det har du nog koll på.

På parkeringen på mitt jobb , en trävaruindustri i Norrlands kustland med närhet till två lite större städer finns det EN elbil av uppskattningsvis 30-40 fordon och då ägs den bilen av någon på kontoret alltså ingen industriarbetare , dessutom när vi pratar om bilar så finns det ingen på golvet som funderar på en ren elbil.

VDn som bor i Norge pendlar med dieselaudi då han inte tar Porschen..

Så med lite realism kommer det inte ens finnas tio rena bilar på våran parkering inom ...låt säga fem år.

Det bara det jag är ute efter ..realism och inte en massa klimatnördsdrömmar som påverkar politikerna till att göra den mindre rika ännu mindre rik!

Gillar ni som försöker framföra det hela lite med mer verklighet.
Mvh.

Ja gräsklipparen..har en arbetskompis med mycket att klippa..han vill ha en åkis men aldrig hört han pratat om elklippare.
Dom jag stött på med robotar har köpt för att dom inte gillar att klippa.

Ok
Var kan jag byta ut min Husqvarnaslunga till en eldriven?

#40
2020-09-27 10:48

Låter som att Kodiaqs realism är en oljenörds.
Men kul att Kodiaq konstaterar helt utan verklighetsförankring att vi existerar tack vare oljan.

#41
2020-09-27 11:08

Axa
Det kallas verklighet inget förskönande av aktivister.
Men det är ju lite så..bara vi tror så löser det sig.
Googla befolkningstillväxten,,men för vissa är verkligheten för svår.

Och som sagt var kan jag byta in min slunga till en likvärdig Elis?
Eller är det så att jag och hundratalet till som köpt lite nyare måste skrota våra slungor ,fast ja biobensin kanske funkar..vet inget om det.
Dom håller ju minst 15-20 år om man håller efter dom.

#42
2020-09-27 13:56

Kodiaq: Idag så är runt 22% biobränslen inom transportsektorn. Att dubbla det eller mer är fullt möjligt under förutsättning att vi blir bättre på att processa lignin och/eller cellulosa från vår skog till biodiesel/bensin.

Nästan all olja för transport används inom vägtransportsektorn. Nästan allt av den används till lätta vägfordon. Så kan vi flytta över de mesta bilar till el så krävs det inte så mycket mer biobränslen för att täcka resten. Den största energiförbrukaren efter det är tung vägtrafik, bussflottan är redan på god väg att elektrifieras och till 2030 kommer de flesta lastbilar att vara elektriska också.

Till exempel inrikes flyg är bara ett par ynka TWh, ett marginellt problem. Gräsklippare, helikoptrar, fritidsbåtar etc. är inte ens ett marginellt problem, de använder så små mängder bränsle att det knappt registreras på skalan. Jätteenkelt att få att gå på biobränslen och i små mängder.

De andra två relativt stora sektorerna är utrikes flyg och bunkeroljan till internationella fartyg. Dessa kan vi inte fullt ut styra själva så dessa kommer nog att undantas och skötas genom internationella samarbeten.

Vi pratar enbart Sverige. Det är ju vi som har målet att bli fossiloberoende inom vägtransportsektorn till 2030. 50% eldrift och 50% biobränslen är inte omöjligt. Och inom några år när all nyförsäljning går på el inom den största problemsektorn, lätt vägtrafik, så är det ju bara en tidsfråga tills större delen av flottan är ersatt.

Internationellt så blir det ju eldrift i princip bara och inte biobränslen. Så inom till exempel Europa som ligger något år efter oss så får du ju samma (fördröjd) utveckling mot en eldriven flotta.

Varför skulle polis/brandkår/ambulans få köra fossilt när det finns gott om biobränslen? Att de har förtur till biobränslen är ju inget konstigt. Att det skulle finnas regler som säger att de får använda fossilt i nödfall är ju inte heller konstigt. Det finns ju ingen människa värd att lyssna på som skulle påstå att det är bättre att dennes BMW rullar på gatorna än en ambulans om det mot förmodan skulle bli någon form av bränslekris.
OM sådana viktiga instanser skulle behöva små mängder bränsle av något slag så löser vi det. Det spelar ingen roll om det är lönsamt eller inte, det hade lätt lösts med någon hundradels öre i extra skatt...

Njae, det verkar vara du som har lite svårt att förstå att nästan allt går enkelt att elektrifiera och de få saker som blir kvar täcks enkelt av biobränslen, till och med med en mycket mindre andel än idag framöver. Du måste skilja på utfasningen av fossila bränslen och utfasningen av alla former av brännbara bränslen inklusive biobränslen.

Om 10 år är det nästan klart. Det är dessutom väl uträknat och med gott underlag. Väl genomtänkt, rimligt och dessutom oundvikligt eftersom eldrift är fundamentalt mycket billigare. 100 år? Skojar du? Varför skulle du lyssna på en politiker som har noll koll?

#43
2020-09-27 14:08

Roadkill
Tack för genomgången.
Är inte helt opåverkbar om nu nån troddet det!
Ja då får vi väl se då.
Om tio år nästan klart...den biten kommer jag fortsättningsvis behöva övertygas om
Men då är det swe vi pratar om antar jag.
Mvh

#44
2020-09-27 17:29

Kodiaq: Det är bra, vara kritisk men lyssnar och läser på är fantastiskt. Det finns sjukt mycket intressanta saker där ute att få mer kunskap om. =)

Jo, det är fortfarande Sverige (och Norge, Island kanske Danmark/Nederländerna) som hunnit så långt då. Men EU/EFTA och Kina kommer inte att vara så långt ifrån de heller även om de ligger ett par år efter i dagsläget. Åtminstone på vissa områden, Kina har ju till exempel redan bytt ut stora delar av sin bussflotta och nästan alla tvåhjulingar (elcyklar/elmopeder/elmotorcyklar) går redan på el.

Det rör på sig och rör sig snabbt. Nästa år så är prognosen 40% laddbart av nyförsäljningen här i Sverige och ~20% för Europa.

#45
2020-09-28 03:41

Roadkill #42: "Varför skulle polis/brandkår/ambulans få köra fossilt när det finns gott om biobränslen? Att de har förtur till biobränslen är ju inget konstigt. Att det skulle finnas regler som säger att de får använda fossilt i nödfall är ju inte heller konstigt."

Vad jag vet har tyvärr polis/ brandkår/ ambulans inga som helst krav från regeringen och sig själva vad gäller att försöka minska sin miljö- och klimatpåverkan genom sitt fordonsval. Enbart fossila drivmedel och i vilka mängder som helst är alltså fullt godkända i sammanhanget. Efterblivet? Ja, om ni frågar mig.

#46
2020-09-28 10:01

John
Man behöver skilja mellan brandkår, polis och ambulans. Av dessa är endast Polisen som är statlig myndighet och de omfattas visst av miljökrav från regeringen. det är en stor myndighet och de har även fordon som inte ingår i utryckande tjänst. Dessa fordon omfattas av miljöpolicyn gällande fordon, vilket dock inte utryckande fordon gör antar jag.
För brandkår och ambulans är kommunerna och regionerna som sätter miljökrav.

#47
2020-09-28 10:04

John2008: Det var ett väldigt hypotetiskt OM. OM de skulle få ett potentiellt undantag någon gång framöver så är det ju ingen som gråter eller gör upplopp för det.
Det skulle vara en droppe i havet och potentiellt rädda liv.

Inte för att jag tror att det någonsin kommer att behövas men ändå.

Mer intressant är att det börjar komma elbrandbilar (med reservdieselmotor som backup i nödfall). Spännande utveckling.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.