Bild
Nästa artikel
Nyheter

Volvos nya system väcker frågor om integriteten

Publicerad 2021-03-12 07:08 (uppdaterad 2021-03-12 07:10)
Volvos nya infotainmentsystem samlar in data för att till exempel göra navigationen bättre. Men det går att stänga av.

Volvo och Polestar har gjort en stor sak av att det gamla infotainmentsystemet Sensus nu byts ut mot en betydligt modernare variant med teknik från Google.

Det nya systemet ska vara snabbare, enklare att använda, ha stöd för olika appar och dessutom kunna uppdateras trådlöst över internet utan att bilägaren behöver åka in till verkstaden.

Googles affärsidé bygger dock i grunden på att samla in data som sedan används för att tillhandahålla information eller visa annonser. Men det ser inte Volvo som någon nackdel, och den som vill ska även kunna stänga av datainsamlandet.

– Att dela data för att kunna använda tjänster i Volvo Cars Androidbaserade infotainmentsystem, till exempel navigeringstjänster, är alltid frivilligt. Det betyder att kunden kan välja att dela sin data i ett specifikt syfte, säger Christina Zander på företagets pressavdelning till Vi Bilägare.

När det gäller Googles tjänster går det antingen att dela sin personliga data eller att dela data via ett gästkonto som inte är knutet till en specifik person. 

– Man kan även välja att inte dela data alls, men då kommer Googles tjänster inte att fungera. Kunden kan dock fortfarande använda bilen, säger Christina Zander.

Läs också: Polestars nya system ska varna "skärmzombies"

David Green är teknik- och utvecklingschef på Lynk & Co.

”Inga annonser”

Även Volvos nya koncernsyskon Lynk & Co använder grundteknik från Google i infotainmentsystemet. 

– Google bygger operativsystemet, men vi delar inga data från bilens appar eller förarens körning med Google. De har en affärsidé som går ut på att dela data, och det är jag inte alls kritisk mot. Vi får ut väldigt mycket av det, till exempel fantastiska kartor. Vi sparar inte bilens position och det går att stänga av, men då tappar föraren vissa möjligheter, säger han till Vi Bilägare.

Han gör också klart att det inte kommer visas några Googleannonser på bilens pekskärm.

– Det kommer verkligen inte poppa upp en annons i infotainmentsystemet. Vi har pratat om olika saker som förarna kan uppmärksammas på i systemet, men inga annonser.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.