Bild
Nästa artikel
Peugeot, Citroën och Opel använder Android för nytt infotainmentsystem

Peugeot, Citroën och Opel använder Android för nytt infotainmentsystem

Nyheter

PSA-koncernen gör som Polestar när det nya mediasystemet ska utvecklas.

Volvos syskonmärke Polestar blev först ut att använda Android Automotive från Google som är ett smidigare sätt att bygga infotainmentsystem än att göra allt själv från grunden.

Infotainmentsystemet i Polestar 2 kommer även dyka upp i Volvos bilar och har bland annat tillgång till olika appar, avancerad röststyrning och uppdateringar via nätet. Systemet kan även kopplas samman med smarta hem-prylar som exempelvis lampor, dörrlås och garageöppnare.

Nu hakar även PSA-koncernen på Googletåget. Från och med 2023 ska Peugeot, Citroën, DS och Opel börja använda Android som grund i infotainmentsystemen.

– Det här nya samarbetet är ett viktigt steg i relationen mellan PSA och Google, säger PSA-koncernens digitala chef Christophe Rauturier.

Även General Motors ska använda Android Automotive för att utveckla infotainmentsystem i Chevrolet, Buick, Cadillac och GMC från och med nästa år.

Läs också: Så farliga är infotainmentsystemen – Apple och Google sämst

Taggar: Nyheter, Peugeot

Kommentarer

#1
2020-08-06 07:50

Tragiskt, hade hoppats på Apple faktiskt men Apple vill väl ha mer betalt.

#2
2020-08-06 07:57

Tragiskt? Förmodligen bästa grejen med franska bilen

#3
2020-08-06 08:08

Finns inget bra med Google och Android, massor med säkerhetshål och ett lapptäcke med kod och Android läcker som ett såll.

#4
2020-08-06 08:08

T o m Microsoft vore bättre än Google.

#5
2020-08-06 09:02

Jag har köpt min sista Volvo, tänker inte åka i en bil med Android. Litar inte på Google med deras massiva insamlande av data.

#6
2020-08-06 09:22

Vilket operativsystem man föredrar är en smaksak, men tror man att Apple inte samlar in information om sina användare är man nog bra naiv.

De bedriver en affärsverksamhet, inte välgörenhet, och måste således tjäna pengar på den, informationsinsamling är en del av detta.

#7
2020-08-06 09:27

Skillnaden är att Apple behåller sin information. Android läcker som ett såll och är mycket lättare att hacka och Android har inte samma koll på sin butik som Apple har koll på sin. Apple är helt enkelt ett mycket säkrare system!
De nya förändringarna i iOS/iPad 14 innebär dessutom att det blir ännu svårare för tredjepartsprogram att spåra användarna och Apple har redan börjat få kritik för det från utvecklare som ser försämrade möjligheter att tjäna pengar. Bl a Facebook har sagt att de ser försämrade möjligheter till intäkter pga de nya begränsningarna i iOS 14.

#8
2020-08-06 09:30

Apple är mycket bättre på att skydda sina användares integritet och privata information än Google-Android är.

#9
2020-08-06 10:00

Prestigelös
Apple samlar in mindre info än övriga. Och som Raphael skriver, det är stora skillnader mellan Google och Apple på hur informationen används.
Nog kan man vara misstänksam mot Apple men det finns synnerligen starka skäl att hålla sig långt borta från Googleprodukter.

#10
2020-08-06 11:33

Glöm inte att kunden alltid har rätt. Och förstå då att när man använder en produkt från Google så är det alltså inte du som är kunden. Du är varan. Du är varan som Google säljer till alla som är villiga att betala.

#11
2020-08-06 12:41

Tror nog inte det spelar så värst stor roll huruvida det är apple/google/ms som gör bilens infotainment. Men bra att detta inte längre är något som varje biltillverkare måste lägga energi på, för de flesta system i bilar ligger ju ljusår bakom telefoner/surfplattor etc. och skall i slutändan göra exakt samma sak i alla bilar.

#12
2020-08-06 13:11

För min del spelar det ingen roll om Apple sparar mindre data, bara jag slipper använda deras produkter så är det värt att hela Korea vet vad jag gör.....haft en Iphone, bytte efter 3 månader, fick panik på skiten. Sen fortsatt köra Samsung.

#13
2020-08-06 15:20

Ni är alla övervakade!?, eller är det någon av er som inte har Facebook, Google-konto, Instagram mm.. alla gratis tjänster som lanseras innebär att du är produkten de tjänar pengar på. Allt handlar om datat, och rätten till att använda detta. Men visst, man kan fortfarande köpa mobil utan smart-teknologin, och man behöver inte använda Google's tjänster.

#14
2020-08-06 17:51

Henrik
Ja, alla har olika preferenser och gillar olika mobiltelefoner och operativsystem.
Om man prioriterar andra saker än integritet så ok, men det är sällan kul när det blir negativa konsekvenser av att ens telefon eller bil läcker data som ett såll.

#15
2020-08-06 19:52

Största problemet är väl att en bil med en massa skärmar kommer kännas hopplöst omodern på bara 5 år. Vem vill ha en 5 år gammal mobiltelefon? Inte jag. Jag tror de blir iskalla på begmarknaden.

#16
2020-08-06 20:49

Så olika man kan tycka. Jag köpte en ny iPhone till morsan bara för att jag ska slippa hjälpa henne när hon hade problem med sin Samsung.

#17
2020-08-06 21:37

Google är ju bra.

#18
2020-08-07 09:05

Axa: Som jag skrev, min prioritet ligger i att ha en bra telefon jag trivs med. Om det medför att nån i Korea vet vad jag googlar efter eller vart jag går och äter så får det vara så. Hellre det än behöva använda Iphone.
Men som du skriver, alla har olika smak.

#19
2020-08-12 10:17

PSA sa för några år sedan att de satsar på Apple Carplay och även har koppling till Android Auto för att då ligger infotainment systemet i mobilen. När bilägaren köper en ny mobil så har han genom det uppgraderat infotainmentsystemet.

Men genom att allt fler av bilens funktioner hamnar i bilens skärmar så behövs lösning för det. Dock tycker jag att ihopkoppling med garageöppnare, lampor hemma osv bör kunna skötas med app:ar i mobilen och då kan man fortsätta med iPhone. Jag vill absolut inte gå över till Android!

#20
2020-08-19 11:31

Apple är ett system som endast en tillverkare använder. Nästan alla andra kör Android. Valet är inte svårt när prylar från olika håll ska samarbeta.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.