Bild
Nästa artikel
Volvo XC90 2012 får ansiktslyft

Volvo XC90 2012 får ansiktslyft

Nyheter

Volvo XC90 uppdateras inför modellår 2012. Den stora suven får mindre nyheter på båda insida och utsida.

Volvo XC90 börjar komma till åren, suven introducerades redan 2002. Det har länge ryktats om en arvtagare, men trots fortsatta framgångar i Nordamerika tycks en sådan dröja.

I stället väljer Volvo att uppdatera XC90 inför modellår 2012. Ansiktslyftet omfattar diskreta nyheter både vad gäller exteriör och interiör.

Fyra bilder av den nya modellen, i kulören Twilight Bronze, har gjorts tillgängliga. Vi noterar bland annat nya detaljer i silver metallic på den främre stötfångaren, nya lysdiodlampor till varselljusen och omarbetade nedre dörrsidor. Nya sexekrade, silvermatta 18-tumshjul finns också att välja mellan.

Därtill har baklamporna fått dubbla ljusslingor, blinkerslampa i silver och bromsljus som nyttjar LED-teknik. Silverfärgade takräcken är nu standard för samtliga modellvarianter.

Lyxigare insida
Inuti kupén har Volvo velat ge bilen en lyxigare framtoning, med bland annat en treekrad ratt, aluminiumdetaljer, nytt insynsskydd samt en baklucka med nytt läderhandtag. Den som väljer den högsta utrustningsnivån, Executive, får också lädersäten med ventilation och massage.

Liksom tidigare kan modellen göra plats för upp till sju personer och sätena fällas ned för att skapa ett plant lastgolv. I motorprogrammet finns heller inga nyheter att rapportera.


En sexcylindrig bensinare och två turboladdade dieslar står till förfogande. Bensinmotorn på 3,2 liter ger 243 hästar och ett maxvrid på 320 newtonmeter. Förbrukningen anges till 1,14 liter/mil med ett CO2-utsläpp på 265 gram/km.

Dieselalternativet D3 innebär en 2,4-litersmotor som levererar 163 hästkrafter och 340 newtonmeter. Här är förbrukningen 8,2 liter/mil (219 gram/km).

Den som önskar mer kraft får vända sig till D5 som med sina 200 hästkrafter och 420 newtonmeter förbrukar 8,3 liter/mil (216 gram/km). V8-motorn är sedan tidigare skrotat.

Mobilen kontaktar bilen
En annan nyhet med uppdaterade Volvo XC90 är att bilen nu kan kontaktas via en applikation till mobiltelefonen (Iphone eller Android). Bilägare kan därmed lokalisera bilen på en karta, starta värmen och få tillgång till färddatorn.

Huruvida ansiktslyftet kan öka attraktionskraften för Volvos största och äldsta modell återstår att se. Hittills i år har 581 exemplar registrerats i Sverige, jämfört med 491 för samma period i fjol.

Diskutera: Vad tycker du om uppdaterade Volvo XC90?

Taggar: Nyheter, , Volvo XC90

Kommentarer

#1
2011-09-06 18:16

Gammal bil som ser och känns väldigt modern trots allt så dom gör väll rätt i att förfina den innan dom börjar lägga krut på en ny modell.

#2
bilteknikern
2011-09-06 19:09

2002 är bara 9 år. 240 höll i 18 år och lades ner lite i onödan p g a plats för 850. för att inte tala om VW typ 1!

Roligare att uppdatera en omtykt klassiker än att byta ut. Sådant ger även bilen ett tryggt andrahandsvärde, håller nere priserna och är bra för miljön.

#3
2011-09-06 22:59

Dock måste man säga att bränsleförbrukningen och utsläppen är i allra högsta laget speciellt för att vara den uppdaterade versionen...
I jämförelse med tex Lexus RX känns nästan "nya" XC90 pinsamt ålderdomlig som man måste gå tillbaka till Lexus förr-förra version för att hamna på liknande utsläpp ungefär.

#4
1 Tysken
2011-09-07 08:44

Eftersom LexusRX tillverkas till en ganska liten del som hybrid så skall man nog inte dra förstora växlar över RX:ens förbrukning som normalbil med V6 där är den inte speciellt snål.

#5
2011-09-07 09:35

Tysken, Redan förra versionen av "icke-hybriden" RX350 som var den senaste man tog in till Sverige hade trots betydligt högre effekt (272hk jämfört med Volvos 243hk) trots det något lägre utsläpp än Volvos ny-uppdaterade XC90.
Lexus i Sverige sålde redan 2008 hela 98% av alla RX som Hybrid-modell varpå man inte ens tar in RX350 längre så det stämmer inte att man säljer få Hybridmodeller...

Lite fakta om Lexus hybridförsäljning som var den dominerande försäljningen i Sverige redan 2008 och har ökat rejält fram till i dag: http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/toyota/pressrelease/view/mer-aen-2-000-lexus-hybrider-saalda-i-sverige-251700

#6
1 Tysken
2011-09-07 11:12

Jaha..så Toyota tillverkar inte bilar för andra marknader än Sverige !? (lexus finns ju knappt i säljstatistiken för Sverige)
XC90 är Volvos tredje mest tillverkade modell, men den säljs till största delen likaså som Lexus RX utanför Sverige.
Tittar man till hybriddelen av Toyotas totala tillverkning är den ganska minimal, de stora volymerna som Toyota tillverkar är inte speciellt bränslesnåla eller miljövänliga.
Det skadar inte ibland tänka utanför sin lilla värld krypa ur boxen och utropa ...oj det finns en värld utan för min lilla verkstad.

#7
2011-09-07 11:39

En annan sak jag har reflekterat lite över, är varför det är så fult att köpa svenska bilar. Ingen blir väl hånad för att han väljer svenskt kött, även om man kan få bättre kvalitet till billigare pris, från andra sidan världen? Vi är stolta över våran djurhållning, och betalar gärna lite extra för att djuren ska ha det bra (nåja, mindre dåligt kanske är bättre uttryckt). Kanske borde vi även vara stolta över hur svenska arbetare behandlas i våra fabriker, och betala lite extra för att de ska få hyggliga löner och schyssta villkor? Om jag fick välja, hade jag hellre arbetat i en svensk fabrik, än i en rumänsk eller japansk.

#8
2011-09-07 12:36

Märkligt ändå men förändringar är ju dock bättre än inget.
Man har alltså också valt att plocka bort v8:an vilket kanske kan tyckas lite märkligt,...men konstigare ändå är att man behåller 2.4:an men ändrar namnet till D3 ( hoppas ju att detta är en miss utav Vib )
Detta till trots att 2 liters motorn är starkare och snålare!?

#9
1 Tysken
2011-09-07 14:44

Volvo:s alla XC varianter med AWD har en D3 på 2,4liter 163hk och 420nm.
Skulle man välja en D3 i en FWD V70/V/S60 så är den 2,0liter 163hk 400nm
Det finns ingen 2.0 liters diesel hos Volvo som har mer effekt
Motorbeteckningen D2/D3/D4/D5 säger inget om cylindervolym, bara att motor har ett visst effektregister.

#11
JarI Andersson
2011-09-07 23:12

Att bygga en Toyota är ett hantverk och framförallt var det för runt 10 år sedan.

Och att japanera ser det som ett hantverk är bra för resultatet!

#12
JarI Andersson
2011-09-07 23:13

Någon nämnde 240ins (volvos enda lyckade bil) långa tillverkningstid och då hade du inte räknat med 140 som typ är samma bil!

#13
2011-09-08 09:21

@simon_d: Det är helt riktigt, men jag hade ändå inte velat byta. I mitt förra jobb var jag ibland över till Japan, och jag har svårt för kadaverdisciplinen de kör med där. Produkterna blir bra, men människorna ses som maskiner.

#14
2011-09-10 12:14

Försökte att inbringa lite mer klarhet men misslyckades! ...( vad jag hatar alla bilfabrikaters "bygga bil" sajter )
Volvo anger att det i nya XC90 ligger en 2,4 liters 5 Cyl motor som avyttrar 163Hk och 340Nm medan det i XC60 ligger en 2 liters 5 Cyl. motor på 163Hk och 400Nm.
XC70 har en 2.4 liters motor med 2.4 liters volym 163Hk och 420Nm och jag blir inte det minsta klok på hur detta hänger ihop!? ....
V70 2.4D -10 hade en 2.4 liters maskin på 175Hk och 420Nm men har ersatts utav den nya 2 liters maskinen. ( eller hur nu Volvo har tänkt sig )
???? ....Varför röra till det så förbannat på XC modellerna och varför är den tyngsta bilen svagast?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.