Bild
Nästa artikel
Volvo XC40 blir utan dieselmotorer – men får ny snikversion

Volvo XC40 blir utan dieselmotorer – men får ny snikversion

Nyheter

Volvo skrotar dieselmotorerna till kompaktsuven XC40. Samtidigt kommer en ny instegsversion med bensinmotor.

Volvo har inte gjort någon hemlighet av att dieselmotorerna är på väg ut ur modellprogrammet. Fram till omkring 2023 ska dieselmotorerna finnas kvar, men på sikt ska de fasas ut.

Volvo ska heller inte utveckla några helt nya dieselmotorer utan enbart uppdatera de som redan finns. Istället fokuserar Volvo på elektrifierade modeller.

– Det är uppenbart att elektrifiering på sikt kommer att spela en viktig roll, har Volvochefen Håkan Samuelsson sagt i en intervju med Vi Bilägare.

Sedanmodellen Volvo S60 finns inte med några dieselmotorer, och nu försvinner de dieseldrivna alternativen även från kompaktsuven XC40. Uppgifterna kommer från engelska Autocar men gäller även i Sverige, bekräftar Karin Wik på Volvo Cars pressavdelning.

”Ja, det stämmer även för den svenska marknaden. Den som vill kan fortfarande köpa XC40 med dieselmotor från våra nybilslager men det går inte att lägga en ny order”, skriver hon i ett mejlsvar till Vi Bilägare, och fortsätter:

”Volvo Cars har som strategi att minska fokus på dieselmotorer för att ersätta dem med bensindrivna bilar med hybridiserade drivlinor och renodlade elbilar, och det här är ett steg i den riktningen.”


Hon vill dock inte bekräfta i vilka modeller Volvo kan ta bort dieselmotorn i härnäst.

Läs också: Volvo slutar utveckla dieselmotorer

Bensin och laddhybrid ersätter

På Volvos egen ”bygg-din-bil-sida” finns inte längre några dieseldrivna alternativ för XC40. Det kan finnas enstaka lagerbilar kvar hos handlarna men inga nybeställningar av XC40 med dieselmotor tas emot. Istället förväntas köparna välja bensinmotor eller laddhybrid. Senare i höst kommer Volvo XC40 även med eldrift.

Volvo XC40 fanns tidigare med två dieselmotorer på antingen 150 eller 190 hästkrafter. Volvo har lanserat en ny instegsversion av XC40 kallad T2 med en bensinmotor på 129 hästkrafter.

De större Volvomodellerna finns fortfarande med dieselmotor – bortsett från S60 – men där ska dieselmotorerna nu förses med mildhybridteknik för att sänka utsläppen.

Läs också: Volvo XC40 Recharge: Lanseringsplanen står fast – börjar byggas i höst

Taggar: Nyheter, Volvo XC40

Kommentarer

#1
2020-08-18 17:14

Dieselmotorer har ju räddat dessa låtsasterrängbilar från hög bränsleförbrukning och särskilt Volvo som sällan varit bra på bränsleförbrukning för deras bensinmotorer. Nu är nog Volvos stadsjeepar ett sämre alternativ för dem som inte har så stor nytta av hybridfunktionen dvs boendes utanför storstad som kör nästan bara landsväg och motorväg.

#2
2020-08-18 18:10

Helt obegripligt att Volvo säljer så många bilar med så gammal motorteknik. Skäms alla gubbar som köper detta skräp

#3
2020-08-18 18:20

Hederligt av Volvo är klargöra i god tid!
Euro7-villkoren, när de nu kommer, blir så svåra och dyra att uppfylla att få ens försöker.

#4
2020-08-18 21:12

Bensinmotor på 129 hk, som antagligen drar mer, känns lite för XC40.

#5
2020-08-18 21:45

Stefan, SUV är varken bra i stan (högre vikt mer förbrukning vid accelerationer) eller bra på motorvägen (högre luftmotstånd)...med andra ord dubbelfel som man brukar säga. Synd att de nu kör bensin.. jag ryser varje gång jag ser en XC60 eller V90 med bensinmotor... när jag tänker på att dessa slukar 0.8 - 1.0 liter/mil...galet!

#6
2020-08-18 22:59

Bättre att fasa ut bensinbilarna istället då de är törstigare och påverkar både klimat och miljö mer än dieselbilarna, som dessutom kan tankas med förnyelsebar diesel (100 % HVO vad gäller Volvo).

#7
2020-08-18 23:14

Humor
Om Du vet något om hur och varför Volvo skulle ha äldre motorteknik än andra tillverkare så får Du gärna berätta detta för mig.

#8
2020-08-18 23:23

Att inte göra onödiga resor med bilen borde vara nr 1 när man pratar om att minska utsläppen. Tycker att den debatten sällan får ta plats. Alla ska pendla i varsin bil varje dag. Corona har fått oss att tänka om. De som kan jobba hemifrån mer minskar ju utsläppen drastiskt. Men debatten som hörs är bara om fossilbilar vs elbilar. Inte så mycket om hur vi använder dem och varför vi åker och jobbar som vi gör. Jag tror att alla drivkällor kommer att behövas ett bra tag framöver. Mer el är positivt, men hur vi kör och varför är minst lika viktigt.

#9
2020-08-19 07:09

Konsekvenser av Volvos tunga och höga (SUV) bilar blir att snikversionen är törstig (0,7 liter/mil) och svindyr med en årsskatt på 6083 kr/år. Inget för Svensson!

#10
2020-08-19 09:13

Hejpådig, jag tror inte många som nöjeskör ...man kör för att man måste. Själv gör jag kanske 1 resa/månad på helgen..den resan är nog den enda man kan ta bort, men då blir livet ganska tråkigt. Elbilar sänker bara utsläppen mycket i två länder vad jag vet, det är i Sverige och Norge...du kanske kan upplysa mig om andra länder som har tillgång till förhållandevis "ren energi". För att drastiskt minska utsläppen måste VARJE bil som körs ha låga utsläpp..och idag ökar utsläppen tack vare SUV trenden. Även om SUV bli eldriven, drar denna kanske 20-40% mer energi än en vanlig bil... och räknar man på detta vid stort antal bilar blir detta gigantiska siffror. Skulle vi verkligen vilja spara in på miljön, skulle vi behöva köra runt i mindre och snålare bilar... inte som nu, större och SUV modeller som drar upp förbrukningen på varje enskild bil.

#11
2020-08-19 12:14

80% av mina resor är rent nöje. Utan som skulle jag klara mig med cykel.

#12
2020-08-19 16:15

100% av mina resor är nöje, man får ett leende på läpparna när man kör iväg med en Octavia... men 1 resa/månad (helg) är mest en resa som man skulle kunna avstå, för det är mer att man åker en dagstur för att se och uppleva saker. Men den resan är oftast mindre än 10 mil...så det blir kanske 1-2 tankar/år (65-130 mil) man slösar på "nöjes turerna".

#13
2020-08-19 21:44

Snacka om att måla in sig i hörnet. Diesel kommer fortsätta att vara ett viktigt bränsle för att dels minska CO2 genom sin högre verkningsgrad och dels för att använda svensk skogsråvara att producera förnyelsebar diesel. Sen är en diesel trevlig att köra genom sitt vridmoment och lågvarvighet

#14
2020-08-19 23:26

Var skulle världen befunnit sig idag utan dieselmotorn! Ytterligare ett exempel på MP: s vansinne!
Rösta på MP så stannar Sverige!

#15
2020-08-19 23:38

J.L: Är det vridmoment redan från botten du uppskattar så är det ju inte diesel du ska köra på, testa en elbil så kommer du tycka att dieseln är segare än sirap sen i lågvarvsregistret......

#16
2020-08-20 07:13

Min jämförelse är mellan bensin och diesel. Elmotorn är överlägsen i moment och effektivitet

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.