Bild
Nästa artikel
Nyheter

Volvo slutar utveckla dieselmotorer

Publicerad 18 maj 2017 (uppdaterad 18 maj 2017)
Håkan Samuelsson, chef på Volvo Cars, berättar att Volvo överväger hur dieseln kommer att användas i framtiden. I Vi Bilägares långteststall 2017 ingår V90 med dieselmotorn D3.
Säger att det inte kommer att löna sig att bygga dieseldrivet då tekniken som krävs för att möta ökade krav blir för dyr.
Volvos nuvarande dieselmotorer kommer att fortsätta förbättras för att möta allt hårdare utsläppskrav fram till runt 2023. Men på sikt ska de att fasas ut och Volvo kommer inte att utveckla några nya dieseldrivna motorer, eftersom det kommer att kosta för mycket att få ner kväveoxidutsläppen.

Det säger Volvo Cars vd Håkan Samuelsson till tyska tidningen Frankfurter Allgemeine Zeitung. Till Vi Bilägare utvecklar han sitt resonemang så här:
– Volvo Cars, liksom alla biltillverkare, överväger hur dieselmotorer kommer att användas i framtiden. Det är givet att Volvo behöver diesel för att kunna uppfylla sina utsläppsmål och Volvo Cars är övertygade om att diesel kommer att spela en avgörande roll under de närmaste åren. Volvo har just lanserat en helt ny generation bensin- och dieselmotorer som framhäver vårt engagemang för denna teknik och som kommer att säljas många är framöver. Detta är anledningen till beslut om utveckling ytterligare en ny generation dieselmotorer inte är nödvändig.

Istället ska fokus flyttas till elektrifiering. Samuelsson lyfter i intervjun med Frankfurter Allgemeine Zeitung fram Tesla som ett exempel på ett vinnande koncept med en bilar som folk köar för att köpa och att det borde finnas plats i den eldrivna nischen även för Volvo. 2019 kommer Volvos första helt eldrivna bil.
– Det är uppenbart att elektrifiering på sikt kommer att spela en viktig roll och Volvo kommer att agera för att möta konsumenternas krav när tiden är rätt. Detta för att uppnå företagets vision om att ha 1 miljon elektrifierade bilar på våra gator 2025, säger Håkan Samuelsson till Vi Bilägare.
 
Diskutera: Tror du att dieselmotorn är på utdöende?

Kommentarer

#1 • 2017-05-18 08:09
Hackenbush

Precis som jag tror att Dieselmotorn kommer att dö ut just p.g.a. utsläppen
"det kommer att kosta för mycket att få ner kväveoxidutsläppen."
Precis som Volvo säger så tror jag att många biltillverkare kommer att fasa ut dieselmotorer och satsa på elbilar istället.
I transportsektorn är det svårare för där är dieselmotorn nästan ett måste men jag vet att man experimenterar med eldrivna lastbilar så på sikt kommer kanske en förändring där med och med all rätt för transportsektorn är STOR och kan man klara sig med elmotorer där så är det ett bra steg mot renare miljö.

#2 • 2017-05-18 08:11
Saabium

Ett mycket förnuftigt beslut. Den stinkande dieslmotorns saga för personbilar är snart slut.

#3 • 2017-05-18 08:21
adzam

Ett bra beslut

#4 • 2017-05-18 08:56
L. Mäkinen

"2019 kommer Volvos första helt elektriska bil"
Räknas inte C30 Electric som bil? Den hade förstås etanolbrännare för uppvärmning...

#5 • Uppdaterat: 2017-05-18 09:49
mso 1000

Inte oväntat. Innan jag köpte nya bilen körde jag v60 150 hk dieseln och densamma bensinaren. Skilde 0,6 DL på en sträcka över 4,2 mil. 0,62-0,68. Pris skillnad till bensin motorn drygt 50 tusen billigare. Helt tyst bil utan en viskning till bensinens fördel. Säljaren kommentarer va att han trodde att om två år säljer jag inte en diesel. Man börjar fundera på vad blir andrahands värdet på dieslar med hög skatt framöver.

#6 • 2017-05-18 09:56
mso 1000

Sedan hoppas jag att Volvo lägger bort lite av status tänket och ger oss en folk hybrid och inte bara en el bil. Jag tror egentligen att Skoda med sitt sunda tänk för vanliga dödliga med attraktivt pris och god last förmåga blir först med en hybrid ladd hybrid som är effektiv i stan och man kan ligga på 110 på motorvägen och en förbrukning på 0,45 l/milen.

#7 • 2017-05-18 10:02
Styggavargen

Någon som vet hur effektivt ladd hybrid versionen av V60 är? Det verkar se bra ut på pappret (precis som Outlander PHEV), men i verkligheten drar den nästan mer än en vanlig V60? Har någon testat den?

#8 • 2017-05-18 10:04
Styggavargen

Vikten måste ner så mycket som möjligt om man skall köra på el. Klarar Volvo detta? Man ligger redan nu efter pga att deras bilar väger för mycket.

#9 • 2017-05-18 10:19
Ingooo

Generellt åker vi omkring i alldelses för stora/tunga och svulstiga bilar oavsett hur de drivs.

#a • 2017-05-18 10:27
pinjong

Ja den fossila eran fasas successivt ut men bensinmotorer borde kanske avslutas först om Volvo vill sälja större krocksäkra modeller framöver.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.