Bild
Nästa artikel
Volvo V60 – rapport från testet

Volvo V60 – rapport från testet

Direktrapport

Hur står sig nya Volvo V60 mot Audi A4, BMW 3-serie, Mercedes C-klass, Saab 9-3X och Mazda 6? Vi Bilägare testar just nu i Värmland.

Vi Bilägares testlag hinner precis avsluta undanmanövertesterna när regnet börjar ösa ned över Hagfors flygplats.

Vi får tag på testledare Tommy Wahlström via telefon.

– Vi ställer Volvo V60 mot de viktigaste konkurrenterna i form av Audi A4, BMW 3-serie, Mercedes C-klass och Saab 9-3X. Dessutom kommer Mazda 6 in som en outsider, säger han.

Ditt första intryck?
– Vi har kört ungefär 50 mil och härjat en hel del här på flygfältet, men det jag kan säga är att det kommer att bli en hård match.

– Sex bilar står på startlinjen och en kommer att passera mållinjen som vinnare, men jag kan inte ge några besked ännu. Testlaget är redan oense.

Vad händer imorgon?
– Då beger vi oss på långtur till Karlsborg. Inte så långt egentligen, men med lite kringelkrokvägar blir det nog uppåt 50 mil.
 
När får vi läsa testet?
– Det enda sättet om man vill ha reda på vilken bil som är bäst i den här klassen är att läsa Vi Bilägare nummer 18. Tidningen finns i butik från 21 december och prenumeranter får den redan den 16:e.

Diskutera: Vilken bil tror du vinner?

Taggar: Nyheter, , Volvo V60

Kommentarer

#1
2010-11-02 14:43

Jag hade hoppats på att ni skulle tagit med Honda Accord 2,2 diesel Tourer som jämförelse mot V60. Synd att inte Mazda fått fram en automatlåda än till sina dieselmotorer än. Då hade den varit med som en kandidat till ny bil då jag/vi gillar Mazdans utseende. Nu är ju Mazdan betydligt rymmligare än både Hondan och Volvon som båda är såkallade livstilskombi. När ni är i Hagfors på flygfältet och testar är ni inte långt från mig där jag bor i Ransäter, ni är välkommna på en kopp kaffe testlaget.....så får man höra vad ni har att säga Fredrik Diits har mitt telefonnr i ett mail.

MVH Conny Karlsson (Shogun)

#2
mnja
2010-11-02 15:40

Volvo kan inte bygga en manuell växellåda, det kan Mazda. Tycker Vibiägare:s biltestare att Volvo har satt in en passande manuell låda i V60?

Själv tycker jag den värdelösa växellådan förstörde hela bilen. Tänkte byta till en V60 men eftersom jag ville ha manuell låda så är S60 och V60 inte längre ett alternativ.

#3
Calle
2010-11-02 17:09

Enligt Volvo's nya VD så ska de inte försöka konkurrera med tyska premiumbilar. Lite lustigt att ni testar mot just dessa (A4, 3-serie och C-klass)

#4
2010-11-02 17:33

Enligt Saab's nya VD så konkurrerar Saab med tyska premiumbilar. Speciellt Audi, Saab ser upp till Audi.

#5
Carl
2010-11-02 18:34

När fick SAAB en ny VD?

#6
SiggeN
2010-11-02 18:40

Calle...inte helt enkelt med förståelsen alltid när artiklarna är på engelska. Det Volvos nya VD säger är att de inte ska kopiera tyskarna utan hitta sina egna rötter. Men naturligtvis ska de konkurrera med tyskarna. Artikeln ligger längre ned på sidan.

#7
Tommy Wahlström, Vi Bilägare
2010-11-02 22:22

@Conny. Hej! Tack för inbjudan men tyvärr har vi inte tid att komma förbi den här gången! I morgon drar vi till Karlsborg för fotografering! Hälsingar!

#8
2010-11-03 10:42

Tommy Wahlström.

Kanske passar det nästa gång? Vad jag förstår passerar ni här med jämna mellanrum då ni är till Hagfors och gör tester med bilarna? Gör ni det även när det är halt?! Nej tror inte det. Men om ni passerar slå en signal om jag är hemma så får ni en kopp och några smörgåsar om ni vill ha det. Själva går vi just nu i bilbytartankar och just V60 är med där. Vi har även haft Avensis med premium pkt med i våra tankar,då vi fått ett mycket bra pris uppe i Dalarna med tanke på vad man får för pengarna i Avensis Premium pkt. Nu är Honda Accord 2,2 med i tanken med Executive pkt och dieselmotor. Då Accord är en otroligt trevlig bil att köra. Den har också blande de bästa stolarna jag suttit i med Executive pkt, faktiskt bättre än V60is stolar. Och detta tycker även Linus Pröjtz på Teknikens Värld efter ett samtal vad han tycker om bilarna.Tittade också på Lexus is250 F-sport vilken är en mycket fin bil, men tyvärr väldigt opraktisk då den är så trång i baksätet de gånger man ska ha med sig folk,även om det inte är ofta. Mazda 6 vore ett alternativ om de haft automatlåda som alternativ på sina dieselmotorer då automat är ett krav på nästa bil,och bilen är snygg i våra ögon. BMW 3 serie kan ju vara ett alternativ dock börjar bilen bli gammal. Och så har vi då Mercedes, men vågar man köpa sig MB? Är man säker på att den inte rostar bort? Nej jag skippar nog MB de har gjort bort sig tidigare i mina ögon med kundvård etc.

#9
Khaled Farhad
2010-11-03 15:08

@mnja. Volvo V60 med D3 motor och manuell växellåda är en perfekt match. Rekommenderar att du provkör den. Den är superb!

PS. De har specialpriser på Bilia nu också. T3 är också fin om man vill ha bensinmotor.

#10
789
2010-11-03 15:22

Shogun:
Låt mig hjälpa till en smula. En Volvo kommer du ALDRIG att köpa även om du insinuerar det eftersom då kan du ju inte klaga på Volvo längre! BMW då? Ja, kanske om den vore tillverkad i Japan så att den långa transportsträckan kunde skita ner miljön så mycket som möjligt. Att sedan 3 serien är "gammal" som du säger är annars bara ett plus eftersom barnsjukdomarna är borta sedan länge att BMW håller hög detaljkvalitet, hög finish och är kul att köra måste du naturligtvis bortse från... Mercedes? Knappast en bil i din smak eftersom den inte heller är tillverkad i Japan och den "rostar"?? bort säger du. När såg du en rostig Mercedes senast? Det var många år sedan rostproblematiken löstes för Mercedes del. Då återstår bara de japanska bilarna och det är klart att Mazda kanske är bra eftersom den är japansk men det är inget "Toyota skrälle" så därför kan det inte bli den heller. Av den anledningen kommer du som vanligt att köpa en Toyota ett bilmärke som har fel på: bromsar, styrväxlar, gaspedaler, ventilstyrningar, bakluckelås, brustna fjädrar mm. Men en Toyota är alltid en Toyota! Alltså köper du en Toyota och alla Toyotafans gläds med dig...

#11
2010-11-03 20:16

Khaled.

Jag har kört bilen med D3 motorn och automatlåda då automat är ett krav på nästa bil. Bilen gick mycket fint med denna motor som är "lagom" åt oss. Tyvärr har Volvohandlaren här i Karlstad (Helmia)svårt att hänga med på priset mot de övriga vi tittat på bilar hos. 359000kr för en Summum utrustad bil med High Perf. Multimedia7", Tidur för tillsatsvärmare, RTI -Navigationssystem, Vibrant Copper Met 704 färg, och Läder Mörkgrå K101.

Verkar som om folk här i Värmland åker upp till Dalarna som verkar ha betydligt bättre priser än i Värmland,hur det nu kan komma sig. Är det någon som har ett bra svar på det?

#12
Khaled Farhad
2010-11-04 07:36

Shogun

Det verkar vara lite knäppt med priset, men är det verkligen billigare i Dalarna? Har för mig att de bästa priserna finns i Stockholm och Göteborg. Men om det finns någon Bilia i närheten så kanske de har lite lägre priser.

#13
Khaled Farhad
2010-11-04 07:41

Shogun

Efter att ha tittat på priserna så måste jag säga att du fick ett väldigt bra pris. När jag byggde en på Volvos hemsida slutade det på 392 900:-.

#14
mnja
2010-11-04 08:51

Blir V60 den sista roliga Volvon...?
Känns ju inget bra det där med den nye VD:n på Volvo.
Enligt hans uttalande ska Volvo sluta tillverka sportiga modeller, V8:an och resten av kraftmotorerna ska bort, troligen femman också. Man ska koncentrera sig på 3 och fyrcylindriga motorer.

Och tillverka bilar för människan bla, bla,
Allt detta tolkar jag som att man ska tillverka tråkiga mellanklass MPV:s med döda styrningar, och massurbjörk i dörrarna.

Känns INTE BRA DETTA!!
Dags att byta märke snart tror jag...

#15
Khaled Farhad
2010-11-04 09:33

Tro mig VD:n vet vad han snackar om. Han har erfarenheten utav bilindustrin. Volvo kommer bli mer Volvo än vad det är idag. V8:n kommer strykas ja men 5:an och 6:an är det inte klart än och om det skulle hända så är det nog om 10-20 år. Det är väldigt smart att gå tillbaka till rötterna och det fyrkantiga Volvo som det en gång var. Det kommer gynna Volvo...

#16
Jalle E
2010-11-05 10:31

mnja, Volvo har aldrig varit roliga. Finns ingen som köper en Volvo för något annat än att ta sig från a till b.

#17
Khaled Farhad
2010-11-05 12:16

Volvo är inte till bara för att ta folk från punkt a till b. Många köper Volvo bilarna för designen, säkerheten och nu också för "sportigheten".

#18
2010-11-05 21:23

Tur att man har en bil som är tjugo år gammal.
Så här skrev Helsingborgs dagblad.
"I dag finns det tusentals av rostangripna Mercedes som är yngre än tio år i Sverige. Bilorgansiationen Motormännen är starkt kritiskt till hur Mercedes har hanterat rostproblemen."
http://hd.se/motor/2008/05/10/droembilen-rostade-soender/
En bil från 2006 som av biljournalister ses som premiumbil.
http://blog.mercedes-benz-passion.com/2009/09/hat-die-a-und-b-klasse-ein-rostproblem/

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.