Bild
Nästa artikel
Volvo V60 DRIVe – rapport från provkörningen

Volvo V60 DRIVe – rapport från provkörningen

Direktrapport

Volvo V60 DRIVe ger gott om kraft och klassas samtidigt som miljöbil. Erik Rönnblom rapporterar direkt från provkörningen.

Vi Bilägares Erik Rönnblom befinner sig utanför Göteborg för att stifta bekantskap med Volvos senaste miljöbil.

– Jag kör Volvos nya miljöalternativ till V60 med en vidareutvecklad fyrcylindrig dieselmotor på 1,6 liter. För att minska friktionen i motorn har man gått från 16 ventiler och två kamaxlar till två ventiler per cylinder och en kamaxel. Samma motor finns också i C30, S40 och V50.

– I V60 blir koldioxidutsläppet 119 gram per kilometer. Den klarar ju därför miljöbilsgränsen på 120 gram och blir skattebefriad i fem år.

Hur är den att köra?
– Den känns trevlig att köra, den ger ett bra vridmoment på 270 newtonmeter vid 1 750 varv per minut och 115 hästkrafter. Innan motorn anpassades var effekten 109 hästar, så DRIVe-varianten har blivit lite starkare.

– Jag tycker också att motorn passar bra i den här bilen. Toppfarten är 190 km/tim, men det får man ju ändå inte köra i Sverige så det räcker gott och väl.

Hur är förbrukningen?
– Jag nådde strax över halvlitern efter att ha kört några mil, 0,53 liter/mil, medan Volvo anger 0,45 liter/mil vid blandad körning. Våra tester har tidigare visat att Volvo ligger ganska nära den angivna förbrukningen.


– Volvos tekniker säger också att man kan köra lite hårdare utan att öka förbrukningen så mycket. Bilen har dessutom stopp/start-system som kan slås på med en knapp och energiåtervinning som laddar batteriet så fort föraren släpper upp gaspedalen.

Går bilen att skilja från vanliga V60?
– Enda skillnadenär att grillen blivit lite mer tätad för att släppa in mindre bromsande luft.

Vad kostar den?
– Från 267 000 kronor. Jag tror att det blir ett intressant alternativ.

Läs hela provkörningen av Volvo V60 DRIVe i Vi Bilägare nummer 6/2011. Tidningen finns i butik från 19 april och kommer till prenumeranter från 13 april.

Diskutera: Vad tycker du om Volvo V60 DRIVe?

Taggar: Nyheter, , Volvo, Volvo V60

Kommentarer

#1
Storknut
2011-04-05 15:09

Ytterligare en bilmodell som kommer att passa den breda massan bilköpare i Sverige och internationellt. Bakluckan kanske i all ärlighet inte är den största men hur ofta gör man det? Vid de fåtalet tillfällen kan man faktiskt sitta lite trängre mot att i gengäld få åka - köra - ståndsmässigt!

#2
Granlund
2011-04-05 15:10

Jag finner flera skäl att välja en Prius framför denna kombi.

1. Större bagage i Prius
2. Snålare
3. Lika snabb 0-100, snabbare 0-50
4. Japansk kvalite och oslagbar driftsäkerhet
5. Köra på el i låga farter är tyst och mysigt
6. Inga partiklar som är farliga för människan
7. Ingen kamrem eller partikelfilter som är dyrt att byta
Men det finns en nackdel, Prius är 500kr dyrare :-)

#3
2011-04-05 15:37

finns en annan nackdel också: Prius är ju sjukt ful! denna är rejält snygg...

#4
2011-04-05 16:24

Prius är betydligt snyggare. Volvo är ju bara tråkiga.

#5
2011-04-05 16:25

Granlund, du glömde automatlådan. Volvon går inte ens att få med automat.

#6
2011-04-05 20:05

De finns ingen som väljer mellan v60 o prius. Löjlig jämförelse. Snarare väljer man mellan a4, 3-serien eller v60.

#7
2011-04-05 20:22

En prius väljer man väl knappast för utseende.
Dock tycker jag detta är betydligt mer bil.
Om jag skulle vara ute efter ett A till B fordon hade dock kanske Toyota varit ett alternativ.

#8
2011-04-05 20:37

Det är ju precis det Volvo är till för, att flytta sig från A till B utan att bry sig om hur.
Och att spekulanter av A4 och 3-serie skulle välja Volvo är ju bara en önskedröm av Volvosäljare.

#9
2011-04-05 20:42

Läste i TV att med 1,6 liters motorn skulle partikel-filtret bytas var 12000:e mil på bilar med manuell låda medan bilar med automatlåda inte hade någon bytesintervall. Varför är det så?
Intressant att se att det går lika bra eller bättre med en kamaxel och två ventiler per cylinder. Är fyra ventiler bara ett modenyck, lika som de fläskbreda däcken på 17" fälgar när 15" fälgar i alla avseenden passa mycket bättre på en bruksbil.

#10
mendefera
2011-04-05 20:49

snabb95@ 4v/cylinder är ingen modenick som du säger det har funnits sedan 1912 då peugeot GP var först i världen i sin racing bil. men 8v är att föredra för enkelhetens skull samt lågvarvs egenskaper som ger mer vridmoment.

#11
2011-04-05 22:18

Snabb95, som du föreslår, så tror jag att extra ventiler mest är nåt för fjortisar (i ålder 14-55). Liksom lågprofil-däck. Om sen många ventiler uppfanns på stenåldern, så är det en annan historia.

#12
2011-04-06 09:45

Vill bara påminna om att det finns en annan biltillverkare som erbjuder miljöbil med 180hk, alltså väsentligt piggare än den här, men den har tyvärr samma brist som den här.

Ingen automatlåda.

Thommys har en poäng där.

#13
2011-04-06 09:58

Volvo gör så trista och fula bilar.
Finns betydligt snyggare och roligare bilar som också är snåla hos Audi, BMW, Saab.
Tex. 9-3 med 180 hk. 520d med 184 hk 0,49 l/mil och 320d 109gram per kilometer.

#14
2011-04-06 11:03

9-3 är väl en trist och ful bil om någon... mogen för utbyte redan för något år sedan, sen hjälper det inte att slänga i en stark motor, hela bilen är daterad...

#15
2011-04-06 11:04

Ja,automat är ett krav från min sida så då går denna Volvo bort. Det är tydligen svårt att få miljöbilar med automatlåda,det är ju något Prius erbjuder. Prius har också ett betydligt rymligare baksäte som går att använda med betydligt lättare insteg till baksätet. Den senaste generationen av Prius är också snyggare än tidigare generationer. V60 är också trevlig att köra med D3 motorn och automatlåda,dock inte lika snål.

#16
Storknut
2011-04-06 12:44

Vill man ha en miljöbil med automatlåda kan man titta på VW de har både Golfen och Passaten med DSG låda och snål dieselmotor. Toyota Priusen ser fördjävlig ut!

#17
2011-04-06 12:53

Nej tack till den här bilen. Om jag skulle välja Volvo, är det inget annat än V70 som gäller.
Opel Astra och VW passat slår Volvon med hästlängder. Särskilt Astran när det gäller komfort och utrymmen. Dessutom pris. Även dessa finns miljöbilsklassade.

#18
2011-04-06 16:35

nej till volvo.. det finns större och billigare alternativ ,även snålare som tex. skoda SUPERB combi drar 0.44 l/ mil c02 114 g
går även i 190 km / tim. = pris 236000 kr..

#19
2011-04-06 16:42

Storknut.

Titta är det enda jag gör på VW,men inte köpa. Att du kan avgöra för andra hur en bil ser ut låter sig inte göras. Hört talas om att smaken är delad. Prius ger mer än en Passat eller Golf för mig. DSG lådorna har bekymmer och jag vill inte ha bekymmer. Men VW kommer också med hybrider till Passat och Golf vad det lider. Kanske med japanska komponenter......

#20
2011-04-07 00:33

BMW_4ME: Testa en Volvo först och återkom sedan är du snäll Volvo, är enligt mitt tycke, körglada bilar. En bmw skulle dock aldrig falla min in och köpa med tanke på vilka problembilar det är. Rostproblem och värmeproblem är väl de större problemen.

chauffören:
Skoda är ett budgetmärke så de spelar lite i olika ligor, som du inte tycks ha förstått?

Gunnar 44: Opel astra? De spelar lite i olika ligor de med och Opel skulle jag inte direkt rekommendera till någon. Bättre komfort? Eller hur ..

#21
2011-04-07 09:09

Skoda och Opel är inga budgetbilar utan konkurrerar i högsta grad med Volvo.
Volvo tillhör inte premiumklassen även om en del Volvoägare tycks tro det.

#22
2011-04-07 10:34

då det gäller komfort ligger skoda superb i topp. bättre än volvo v70. även utrymmen och bränsle förbrukning..
volvo ligger efter i utvecklingen ..........................................

#23
2011-04-07 18:51

KSTAD: Jo Volvo anses som premium utanför Sverige, fast inte här.. Fast det är ju typiskt svenskt att hata Volvo. :)
chauffören: Fortfarande är Skoda en budgetmodell man väljer om man inte har råd med VW t.ex.

#24
2011-04-07 20:32

Emme:skoda är numera """premium""" bättre kvalite än vw.....!!!!!!!!! =mera bil för pengar

#25
2011-04-07 20:47

utvecklingen har stått stilla dom senaste 15 åren, min över 10 år gamla skoda octavia går på runt 0.40-0.45 på landsväg. VOLVO ÄRO EFTER:....!!!!!

#26
2011-04-07 21:02

det verkar som man har en fullt MODERN gammal skoda octavia åtminstone när det gäller bränsle förbrukning !!!!!
kommer att behålla skodan i evighet...

#27
2011-04-07 21:20

Emmie, jag har kört hundratals mil med Volvo (av senaste årsmodell) i jobbet senaste året. Trista bilar är vad de är och skulle aldrig betala för att ha en privat.

#28
2011-04-08 18:31

BMW_4ME: Då har vi olika syn på saker och ting. Acceptera detta. Jag skulle t.ex aldrig betala privat för en Bmw men förstår dem som gör det.

#29
2011-04-08 20:56

:)

#30
2011-04-11 15:04

Emme. Att sitta och påstå att Volvo är körglada bilar får mig faktistk att undra vad det är du kört under din körkortslivsstil? Du pratar även om att man först skall testa, och för att sedan få ge kritik, har du testat ngn av de märken du trashar, och då gills det inte att säga att du faktiskt provkör din kompis kompis Opel corsa från 85, och den var ju dålig, så kontentan blir att alla opel är dåliga. Många här på denna delen av fourmet har faktiskt ägt nyare volvo, och kan därav ge konstruktiv kritik. Jag själv äger för närvarande en XC60 D5 från 2010, och måste säga att jag ALDRIG haft en bil som varit på verkstad så mycket. Motorbyte avlöses av att drivaxlarna gick, efter det bromsoken runt om, sendan kylare och nu sist växellåda, har aldrig bytt något av ovanstående på ngn bil tidigare, och har då kör bil i snart 40 år. Nej, ngn Volvo blir det inte igen, törstig, tråkig och absolut inte driftsäker. Blir nog en 9-4x nästa gång.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.