
Volvo Cars har hamnat i ett bråk om olagliga utsläpp i dieselbilar med KBA, den tyska motsvarigheten till Transportstyrelsen.
I slutet av juni beordrade KBA att Volvo återkallar 1 700 bilar som är registrerade i Tyskland eftersom de har för höga utsläpp. Det gäller framhjulsdrivna Volvo XC60 med 2,0-liters dieselmotor på 163 hästkrafter, registrerade mellan mars 2011 och april 2013.
KBA kräver att Volvo kontaktar ägarna inom två månader. Motorn har använts även i andra Volvomodeller som ännu inte testats av KBA, så beslutet kan utökas senare till att omfatta fler bilar.
”KBA kräver att Volvo kontaktar ägarna inom två månader”
Anledningen till beslutet är att bilarna enligt KBA har ett särskilt läge som kallas ”temperaturfönster”. Det är till för att skydda äldre motorer genom att dra ned på avgasreningen i kallt väder.
Det ger betydligt högre utsläpp av farliga kväveoxider från dieselmotorn.

Vanligt hos många märken
Mängder av biltillverkare har använt den här typen av temperaturfönster, som Vi Bilägare rapporterat om flera gånger tidigare, men enligt en dom i EU-domstolen är användningen av den här typen av teknik inte tillåten om det inte är helt nödvändigt för trafiksäkerheten och om det inte är aktivt längre än nödvändigt direkt efter att motorn startats.
Enligt KBA har myndigheten försökt få Volvo att agera sedan 2023, men eftersom inget hänt väljer nu KBA att driva ärendet vidare och kräva åtgärd.
Beslutet är inte slutgiltigt men Volvo beordras ändå att åtgärda felet ”omedelbart”, skriver KBA.

Mothugg från Volvo
Volvo Cars uppger i ett uttalande till Vi Bilägare att företaget känner till KBA:s beslut i Tyskland.
– Vi motsätter oss detta eftersom vi anser att myndigheten har tillämpat en ny lagtolkning retroaktivt på äldre fordon, säger Magnus Holst, presschef på Volvo Car Sverige.
Han påpekar att bilarna har certifierats och godkänts enligt lagar och regler.
– Den teknik vi använder för avgasrening är branschstandard och välkänd för berörda myndigheter.
Till tyska Auto Motor und Sport uppger Volvo Cars att KBA godkände den här typen av temperaturfönster 2017.
”Så länge processen är pågående behöver kunder i Tyskland inte vidta någon åtgärd”, skriver företaget till tidningen.
Enligt ett test som gjordes 2020 hade Volvos dieselmotorer tolv gånger högre utsläpp på vintern än i noll grader.
Vi Bilägare har sökt svenska Transportstyrelsen för en kommentar.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (2)
- Igår 18:39 Diesel är diesel.
- Igår 15:03 Jahaja, så Volvo är miljö🐷…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.