Bild
Nästa artikel
Avslöjat: Volvos dieselutsläpp tolv gånger högre på vintern

Avslöjat: Volvos dieselutsläpp tolv gånger högre på vintern

Nyheter

Volvo XC60 klarar inte ens utsläppskraven från 1992 om temperaturen är lägre än noll grader, visar ett nytt test.

De senaste dagarna har anklagelserna mot biltillverkarna om dieselfusk haglat tätt. Vi har skrivit om hur en Mercedes C-klass släppte ut fyra gånger mer kväveoxider än tillåtet – och där utsläppen dessutom blev högre efter Mercedes uppdatering av utsläppsmjukvaran.

Dessutom kom besked om att både Jeep och Suzuki anklagas för dieselfusk.

Nu visar ett nytt test gjort av tyska miljöorganisationen Deutsche Umwelthilfe att utsläppen från suven XC60 med dieselmotor kan bli betydligt högre än tillåtet i kalla temperaturer.

Det handlar om förra generationen Volvo XC60 D3 som officiellt ska klara Euro 5-utsläppskraven, men som enligt testet släpper ut tolv gånger mer kväveoxider än tillåtet i kallt vinterklimat. DUH kräver nu att Volvo tar fram en hårdvaruuppgradering av bilen för att förbättra avgasreningen.

I temperaturer på mellan 9 och 22 plusgrader släppte bilen ut i genomsnitt 736 milligram kväveoxider per kilometer. Det är fyra gånger mer än det tillåtna värdet. Men när temperaturen sjunker till mellan fyra minusgrader och nollgradigt stack halterna iväg till hela 2 148 milligram kväveoxider per kilometer – en ökning med nästan 200 procent. Med den siffran skulle bilen inte ens klara gränsvärdet för Euro 1-godkända bilar som infördes 1992.

Avslöjat: Volvos dieselutsläpp tolv gånger högre på vintern

Volvos svar: Inget fusk

Biltillverkarna får använda sig av begränsad avgasrening i vissa temperaturer för att skona motorn och förlänga livslängden. Men vissa biltillverkare försöker göra "temperaturfönstret" så stort som möjligt för att komma undan avgasrening i temperaturer som motorn egentligen skulle klara av.

DUH anklagar Volvo för utsläppsfusk, men Volvo slår ifrån sig och hävdar att det inte handlar om någon form av manipulation. Högre utsläpp i låga temperaturer innebär inte automatiskt fusk med utsläppen, påpekar en talesperson på Volvo för nyhetsbyrån AFP.

DUH riktar mycket hård kritik mot Volvo.

"Bilar som denna XC60 måste stoppas eller byggas om med SCR-rening som Volvo får betala. En bil med så höga utsläpp i verklig trafik får inte längre förpesta luften i våra städer", skriver organisationen.

Taggar: Nyheter, Volvo XC60

Kommentarer

#1
2020-01-23 14:25

Det är alltså en miljöorganisation som inte har något mandat att ställa krav om jag förstår det rätt.
Är det verkligen rätt att påstå att utsläppen är högre än de tillåtna om de sker vid en temperatur som inte omfattas av kraven?
Det är ju som att påstå att man inte följer kraven med gaspedalen mot durken.

#2
2020-01-23 14:28

Sicket tramsande. Skulle vara intressant att se hur bensindrivna bilar klarar sig i samma tester. Och då med fokus på både NoX och framförallt det mångdubbelt farligare utsläppen av Bensen.

#3
2020-01-23 14:32

Helt rätt förbjud dessa bilar asap

#4
2020-01-23 14:49

Ja men det är ju VOLVO så då är det ok även om det skulle visa sig vara sant...

#5
2020-01-23 15:20

Skitmotorer som aldrig skulle ha hamnat under huven på personbilar

#6
2020-01-23 15:47

Dags att sluta bränna kolväten med andra ord!

#7
2020-01-23 16:00

Vilket trams! Bilen är byggd efter den lagstiftning som gällde då, och då blir det inte bättre än så. Antingen gör myndigheterna genomtänkt lagstiftning eller så får myndigheter leva med sina misstag.

#8
2020-01-23 18:51

Vilket jävla trams!!.
ALLA bilar smutsar ner 150% mer på vintern och kanske tillockmed 300% om vi pratar kortkörning.
Det fattar väl varenda jäkel med lite sunt förnuft.

#9
2020-01-23 18:55

180g gäller enbart Eu5 certifieringskörcykeln och de temperaturförhållanden som är specade för den. Eu5 hade inga krav på så kallad Real Driving Emissions.
Så, ännu en artikel med osaklig sensationsjournalistik.

#10
2020-01-23 19:11

Sverige skulle nog kunna sänka sina utsläpp med ca 50% om vi slutade köpa en massa Volvo bilar. Det är på halvt allvar, var 5:e bil är väl en Volvo med höga utsläpp?

#11
2020-01-23 19:17

Är det redan fredag? Måste kolla kalendern.

Nej det är torsdag. Vad händer?

#12
2020-01-23 21:11

Styggavargen
Du glömde hybrid ångest bilarna!
Som har enorma höga utsläpp

#13
2020-01-23 21:51

Nä, det är massor med hybrider som på pappret släpper ut "noll"... men i verkligheten, typ Mitsubishi Outlander PHEV som snittar 1 liter/mil...
Toyota lovar guld och gröna skogar med sin reklam angående "hybrider" med låg skatt...utan sladd... hahaha, helt sjukt vilket lurendrejeri..

#14
2020-01-23 23:29

Vargen: Du kan ju inte påstå bara så rakt över att Outlander PHEV snittar 1 l/mil. Det är ren lögn.....det beror precis som på alla laddhybrider vilket körmönster man har. Min kollega med sådan snittar 0,27 sen ny nu efter 2 år. Tycker du det är hemskt? Så istället för att ge dig på bilen kanske du ska ge dig på de som skaffar bilar som är fel för deras körmönster. Känns mer rimligt, eller hur?

#15
2020-01-24 05:56

Oavsett om bilen slunkit igenom lagstiftningen på något temperaturundantag eller inte så är bilen anmärkningvärt skitig. Känns inte som Volvo tagit detta på allvar ö.h.t. Istället har man byggt bland de tyngsta bilarna på marknaden och försett dem med dieselmotorer och slinker sedan igenom regelverket på ett undantag.

Det gick ju uppenbarligen att göra det bättre när Mercan "bara" släppte ut 4ggr gränsvärdet...

#16
2020-01-24 07:41

Henrik, visst är det som du säger..men jag tror merparten av denna modell tyvärr har högre förbrukning pga körmönster som är längre än vad batterierna klarar av. I teorin skulle modellen kunna ha 0 i förbrukning.

#17
2020-01-24 09:09

När VW har fuskat med sina dieslar så är det ett ramaskri och katastrof.
När VOLVO fuskar så är det helt OK, varför?
Fusk är fusk!
VW var också helt inom sina gränser vid testerna, men i verkligheten helt fel, vad skiljer dem från VOLVO?
Enda skillnaden är att VW erkände fusk, vilket alla andra nu lärt sig att man inte får göra.

#18
2020-01-24 09:44

LC4ever,
Det är skillnad på att ha utrustning som känner av att man är utsatt för prov och då ställer om reningen och att ha motorn optimerad för ett visst arbetsområde. Såvitt jag begriper har Volvo ett system som ger samma värden när temperaturen är den avsedda medan Bosch-systemet bara gör det när en del annat också är "rätt".

#19
2020-01-24 10:58

Fusk är fusk! Visst är det så!

#20
2020-01-24 11:18

L. Mäkinen
VOLVO har ett system som känner av temperatur, hastigheter och omgivande faktorer för att optimera värdena för detta.
För mig låter det väldigt likt en "test-anpassning", ser absolut ingen skillnad på detta och VW lösning.
Sedan kan man kalla det olika, men resultatet är det samma, FUSK!

#21
1
2020-01-24 14:56

En kan tycka vad en vill om siffrorna och lagkraven, men detta bevisar bara än en gång att det är helt och hållet orimligt att försöka hålla liv i produktionen av dieselbilar.

#22
2020-01-24 20:53

LC4ever,
ja, motorer optimeras för att bästa prestanda till lägsta förbrukning och med så lite utsläpp som möjligt och för att göra det har man sensorer som registrerar diverse parametrar. Hur ska de annars göra? Tror du att det finns motorer som inte har någon form av optimering?
Skillnaden mellan Volvo och Volkswagen är att Volvo har inte brutit mot lagen när det gäller utsläppen, medan Volkswagen medvetet och avsiktligt bröt mot lagen. Fuskar man om man inte bryter mot lagen? Jag förstår inte hur du resonerar.

Carl Trefalt,
Lagkrav är lagkrav! Visst är det så!

#23
1
2020-01-24 21:04

Skillnaden mellan VW och Volvo är att VW nu går vidare och satsar på ny renare teknik, medan Volvo nu ungefär kommit ikapp där VW var för fem år sedan. Båda har varit väldigt tröga med miljöarbetet men VW är nu en av de som går först vilket de ska ha all heder av.

#24
2020-01-24 21:23

1: VW en av de som går först med ny teknik? Var snäll och lista vad de är en av de tidigaste med? Och vad är Volvo efter VW med? Var inte D6 tidigare än GTE? Eller iaf samtidigt? t.ex....

#25
2020-01-24 21:24

1, ja elbilar är renare där de körs, men inte globalt.
Men avseende VW och Volvo, så satsar ju även Volvo på elbilar. Men de ekonomiska förutsättningarna är olika för en tillverkare som gör 700 000 bilar om året och en som gör 10-12 miljoner, så därför går det olika fort.

#26
2020-01-25 00:04

Kan någon förklara för mig hur utomhustemperaturen (förutom vid kallstart) har något med NOx utsläppet att göra. Det är väl bara att (med hjälp av termostat och avgasvärme) förvärma insugningsluften (samt EGR kylning/värmning) till sommartemperatur året runt, eller?

Så är det på min Volvo 245 från 1985 med förgasare där insugningsluften förvärms till 32 gr C året runt för att förgasaren inte skall isa igen på vintern. Även på min Volvo V70 N 140 från 2001 förvärms luften före luftrenaren till 28 gr C. Så trots att den senare bilen inte har någon förgasare så blir det samma temperatur på insugningsluften året runt. Därmed är vattentemperatur, lufttemperatur, förbränningstemperatur och avgastemperatur lika oberoende av årstid. Svårare än så är det inte!

Att skriva som i Volvos svar ovan: "begränsad avgasrening i vissa temperaturer för att skona motorn och förlänga livslängden". Vilket innebär att EGR-funktionen (= avgasåterföring som sänker NOx) kopplas bort vid låga utomhustemperaturer är för mig obegripligt och troligen onödigt. Att inte tänka på det bästa för miljön straffar även företaget, när data om några år kommer fram.

#27
2020-01-25 12:13

Lustigt, när VW fuskar skriker folk halsen av sig men när Volvo gör det blir det bara ett "jaha"

#28
2020-01-26 11:44

Ähum.
Så när temperaturen är över 23 grader då släpper Volvon lagliga värden men sjunker temp till 20 grader så släpper Volvon ut 4 gånger mer och betydligt mer än det lagliga värdet. På vilket sätt är inte detta att anse som fusk eller manipulering?
Jag förstår någonstans att ifall mätning sker vid 23 grader så kan det blir problematiskt med avgasrening vid minus 10 grader, men redan vid 3 graders skillnad, vid 20 grader?

#29
2020-01-26 15:06

Axa, Hackenbusch, LC4ever och andra som klagar på Volvo, ni kanske skulle läsa testrapporten innan ni säger något. Era kommentarer är sanslöst osakliga.
Test rapporten hittar ni via länken i artikeln ovan. De har utfört testet 11 gånger. Utomhustemperaturen vid alla tillfällena var mellan 9 och 11 grader. De har INTE testat upp till 22 grader. De har simulerat -4 till +22 grader.
De har inte gjort testet i lab. De har kört på allmän väg i Berlin. De har inte lyckats följa hastighetsspektrat som gällde för vare sig NEDC cykeln och Eu5, eller WLTP cykeln.

Bilar certifierade enligt Eu5 uppfyller lagkraven för Eu5. Så, Volvo uppfyller lagkraven.
Eu5 cert gjordes vid 22 grader. Här är länk till EU kommissionens test spec för Eu5: http://www.unece.org/fileadmin/DAM/trans/doc/2010/wp29grpe/WLTP-DHC-04-0...

Ni har en underlig definition av fusk när ni tycker att de som uppfyller lagkraven gör något fel. Ni kanske skulle granska testrapporterna från Deutsche Umwelsthilfe, Emission Analytics och liknande, för där kan snacka om fusk (grav förvanskning av fakta).

#30
2020-01-26 15:53

Rnilson
Utsläppskraven EU5 är från 1992. Modellen från Volvo är betydligt nyare än så. Testen utfördes med en utomhustemperatur runt 10 grader. Oavsett simuleringen så är det redan vid 10 grader en förvånansvärt hög grad av utsläpp, jämfört med kravet...från 1992.

Hur man än vrider på det, kallar det fusk eller inte, så är det ju riktigt dåligt av en modern bil.

#31
2020-01-26 16:17

Axa,
Eu5 började gälla 2009.
Testrapporten säger att den testade bilen är "Volvo XC60 2.0 D3 / 06.2013".
Eu6 kom 2014.
Eu1 kom 1992.

#32
2020-01-26 16:54

Rnilson
Mitt misstag. EU1 kom 1992. Volvon klarar inte ens EU1.

Jag tycker det är skit av Volvo. Men missförstå mig inte, det är ju lika illa oavsett tillverkare.

#33
2020-01-26 18:40

Axa,
du har fel i sakfrågan. Volvo uppfyller ju bevisligen både Eu1 och Eu5 med den modell som Deutsche Umwelsthilfe använt i sitt test, annars hade de inte fått sälja bilarna. Det finns inga lagkrav för det testfall Deutsche Umwelsthilfe använt sig av.

Det enda den typ av test som Deutsche Umwelsthilfe och Emission Analytics gjort är att påvisa brister i lagkraven. Men att visa brister i Eu5 lagstiftningen är ju meningslöst nu, eftersom Eu6 kraven tar hand om det.

#34
2020-02-04 16:36

Om alla bilar begränsade luftinsläppet i motorrummet vid låga temperaturer skulle det bli snabbare uppvärmning gynnsamt för miljön , helst skulle det vara temperaturstyrt från fabrik men är ju möjligt att eftermontera , inga hatade plastpaneler

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.