Bild
Nästa artikel
Ola Källenius nya huvudvärk: Högre utsläpp efter uppdateringen

Ola Källenius nya huvudvärk: Högre utsläpp efter uppdateringen

Nyheter

Mercedes varnar om att dieselskandalen kommer kosta miljardbelopp. Samtidigt visar ett nytt test att utsläppen blir högre efter att motorn uppdaterats.

Mercedes uppdaterar just nu en mängd dieselmotorer för att sänka utsläppen i verklig trafik. Det handlar om en mjukvaruuppdatering som i teorin ska ge lägre kväveoxidhalter.

Men ett nytt test gjort av organisationen Emissions Analytics, och som tyska tv-kanalen ZDF tagit upp i ett granskningsprogram, visar att utsläppen från en Mercedes C-klass i själva verket hade högre utsläpp efter uppdateringen än innan.

Bilen som testades var en Mercedes C 220 CDI från 2011 (alltså av förra generationen) med en dieselmotor som ska klara Euro 5-utsläppskraven. Den släppte ut 715 milligram kväveoxid per kilometer innan uppdateringen. Efter att bilen uppdaterats med ny mjukvara ökade utsläppen till 792 milligram. 

Lagkravet ligger på bara 180 milligram, så i verkligheten blev utsläppen mer än fyra gånger högre än tillåtet. Motorn, som går under internnamnet OM651, finns även i exempelvis A-klass, B-klass och V-klass.

Ola Källenius nya huvudvärk: Högre utsläpp efter uppdateringen

Enligt Mercedes finns ett särskilt "temperaturfönster" där reningen är som effektivast. Om temperaturen är låg, som nu på vintern, tillåts motorn släppa ut mer för att komponenterna inte ska ta skada. Men hur stort temperaturfönstret tillåts vara är omstritt och biltillverkarna brukar anstränga sig för att "maximera" temperaturfönstret så det blir så stort som möjligt.

– De här mjukvaruuppdateringarna som görs har mer en kosmetisk effekt, av politiska anledningar, säger Nick Molden, chef på Emissions Analytics, till Der Spiegel.

Under onsdagen stod det klart att Mercedesägaren Daimler går ut med en vinstvarning med lägre resultat än förväntat. Bland annat flaggar Daimler för att kostnader som är kopplade till dieselskandalen kommer uppgå till 15 miljarder kronor.

– De dieselrelaterade kostnaderna kommer ha en väsentlig negativ effekt på resultatet, skriver Daimler i ett pressmeddelande.

Daimlerchefen Ola Källenius presenterade ett sparpaket förra året som innebär att koncernen ska spara 14 miljarder kronor fram till 2022.

Taggar: Nyheter, Mercedes

Kommentarer

#1
2020-01-22 15:06

Känns rätt skönt att köra Toyota hybrid när man läser sådant här, Toyotas R & D avdelning har gjort ett bra jobb med det de kommit fram till vad gäller diesel och den reningsteknik som nu finns.

#2
2020-01-22 15:59

Ja, fortsätt montera ner europeisk bilindustri bara. När våra barn är vuxna, och letar mat på gatorna, så känns det säkert härligt.

.

#3
2020-01-22 17:25

Så skönt att man inte gått på skiten :)

#4
2020-01-22 18:14

Det är inte hälsosamt med diesel motor.

#5
2020-01-22 20:01

Klarsynt går från klarhet till klarhet! Hur dumma är folk när de önskar den europeiska bilindustrin all skit och olycka? Som Lena Mellin på Aftonbladet skrev för några veckor sedan om delar av väljarkåren: "Bara en idiot tror …"

Men det sorgliga är att Daimler sätter en mesig och tafatt svensk på den högst positionen - tillika den första icke-tyske personen någonsin på posten. Bedrövligt.

#6
2020-01-22 21:35

Den här artikeln är dåligt underbyggd sensationsjournalistik.
Rapporten från Emissions Analytics har jag inte lyckats hitta på nätet, men jag läste artikeln i Automobilwoche som det finns en länk till i Vi Bilägares artikel här ovan. Där står det att i kalla temperaturer så medgav Eu5 lagstiftningen avvikelser från regleringskraven för att undvika skador på motorn och att den temperaturgränsen inte är specad i lagen. Så, det här är en gråzon som media förstorar upp.

#7
2020-01-22 21:38

Carl Trefalt, medellivslängden i Sverige är över 80 år, så hur ohälsosamma kan dieselmotorerna vara? Med Eu6, inte speciellt.

#8
2020-01-23 09:08

#2 Klarsynt: Jag kan inte se något existensberättigande för företag och personer som baserar sin tillvaro på att ljuga, fuska, mörka, bedra -dessutom på klimatet och folkhälsans bekostnad. Nedmonterandet av europeisk bilindustri är mer ett sundhetstecken, och skulden faller enbart på de personer jag nämnde min första mening -de har valt att inte bara förstöra för sig själva, utan även för Europa.

#9
2020-01-24 07:57

Usch diesel igen, fortfarande ett bränsle för lastbilar mm...bilar borde inte behövas köras på diesel alls.

#10
2020-01-24 08:21

Vargen. Pröva du att starta din bensin-Skoda i garaget och se vad som händer! Om vi bortser från den direkta förgiftningen kommer du påverkas mer negativt än om du gjort samma sak med en dieselmotor istället. Dessutom går det åt mer bränsle.

MVH AL

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.