Bild
Nästa artikel
Svensken Ola Källenius är Mercedes nye chef

Svensken Ola Källenius är Mercedes nye chef

Nyheter

Han tar över rodret för tyska biljätten vid årsskiftet.

Daimler, där bland annat Mercedes-Benz personbilar ingår, berättar i ett pressmeddelande att de stuvar om i ledningen. Dieter Zetsche lämnar posten som vd 2019 och efterträds då av Ola Källenius. 

– Ola Källenius har förtjänat min och kollegors respekt på flera områden. Samtidigt bidrar han med ett värdefullt internationellt perspektiv. Jag välkomnar därför beslutet att styrelsen gjort detta framåtsträvande personalbeslut, säger Dieter Zetsche. 

Ola Källenius var tidigare chef för forskning och utveckling på Mercedes. Han började jobba hos biltillverkaren som trainee 1993 och har sedan dess har sedan dess avancerat snabbt. Han blir första icke-tysk att leda företaget sedan starten för drygt 130 år sedan. 

Diskutera: Vad tycker du om Mercedes val av ny chef?
 
Taggar: Nyheter, Mercedes

Kommentarer

#1
2018-09-26 14:27

Grattis! Får hoppas på färre dieselbilar nu då.

#2
2018-09-26 14:51

Grattis! Får hoppas på fler dieselbilar nu då.

.

#3
2018-09-26 15:44

Mercedes vet att diesel är framtidens bränsle så räkna med fler motorer med skönt vrid, rimlig bränsleförbrukning och låga koldioxidutsläpp.

#4
2018-09-26 17:59

Diesel och bensin är samma `skit´ men utvecklingen går framåt. I en framtid med nya batterityper (inte dagens) kan vi lämna dessa bränslen därhädan men ingen ska tro att miljöproblemen därmed är lösta. Vi människor har en märklig förmåga att alltid inteckna gjorda landvinningar genom en ökad konsumtion.

#5
2018-09-26 20:40

Klarsynt @ Varför skall man släpa på en tung, kall och stinkande dieselmotor som oftast stå stila medan elmotorn driver, nu när de flesta bilar är hybrider inom några år.

#6
2018-09-26 20:52

@snabb95

För att få laddar sina laddhybrider? De får ju skattelättnader, med mera, för att köpa dem och därefter kan de välja den bästa energikällan helt fritt: diesel.

.

#7
2018-09-27 00:17

Klarsynt @ Inga laddhybrider kommer att tillverkas med dieselmotor av i #5 angivna orsaker. Dessutom skulle en laddhybrid med dieselmotor bli dyrare än en med bensinmotor vilket helt diskvalificerar dieselmotorn i personbilar.

#8
2018-09-27 00:06

Dubbelpost

#9
2018-09-27 09:50

Det tillverkas laddhybrider med dieselmotorer.
Jag känner ganska många som kör laddhybrid, men ingen av dem låter bli att ladda batterierna. Varför skulle man göra så?

#10
2018-09-27 09:52

Jag tror jag sparar nånstans mellan 80 och 90 kr/arbetsdag på att hålla min bil med ström. Det blir några tusenlappar att använda till andra nöjen.

#11
2018-09-27 13:42

Kanske han kan ta och sparka deras nuvarande designer då :P Det går ständigt utför :P

#12
2018-09-27 19:14

Han ser ju i alla fall ut som en tysk företagsledare trots sitt Svenska ursprung-frisyren och garnityren-för mig lite typiskt tysk direktörslook.

#13
2018-09-28 12:27

Kul med en kille från Västervik i Stuttgart som ledare för Tysklands mest anrika företag. Finns nog en och annan tysk som knorrar. Även om beslutet inte är taget än. Egentligen handlar nog detta om huvuden som får rulla. Dr Z i all ära. Det var han som räddade Mercedes från Chrysler, rost och kvalitetsförfall. Men han har gjort några missar. Bland annat några trista felbedömningar om marknaden. Kunderna har viljat beställa fler automatlådor, hybrider (batterierna) och digitala instrumentkluster än vad företaget har tagit höjd för, med följd att det blivit långa leveranstider. Hybriderna marknadsförs inte ens pågrund av detta. Dessa produkter är just det som många förväntar sig idag i bilar, men Dr Z tycks leva kvar i gamla tider. En eldriven B-klass såg dagens ljus för några år sedan, framtagen av Tesla. Sedan hände ingenting. Mercedes sålde sina aktier i Tesla och satsade vidare på förbränningsmotorn. Idag är detta riktigt illa. De kunde sålt så många elbilar de kunnat bygga nu annars. Istället ser vi enbart traditionella dieslar och bensinare i volymsegmenten. Må hända att motorerna är snabbare, snålare och miljövänligare än tidigare generationer och att växellådorna har fler växlar. Men det är inget mer än vad som är en självklar utveckling. Ola lär ha potential och ny syn för vad utländska marknader komma kräva och näsa för framtiden. Det ska bli intressant att följa honom.

#14
2018-09-30 11:48

Ett av dom problem han (och andra företagsledare) borde fundera på är att den avancerade teknik man stoppar in i bilarna inte motsvaras av en lika kompetent kunskap hos ÅF/Verkstäder. GöteborgsPosten hade en artikel om detta för ett tag sedan. En bekant i branschen kommenterade det med att "Det är inte så illa som GP skriver - Det är ännu värre". "Vi har folk i vår verkstad som inte vet skillnaden mellan spänning och ström". Dessutom har man inlåsningseffekter i form av förbjuden gråimport (monopol på reservdelar), höga licenskostnader för diagnosinstrument, etc. Priset för detta får vi som konsumenter betala i form av saltade räkningar och usla andrahandsvärden. Jag är nöjd med min lilla Mercedes, men så håller jag mig informerad om verkstadsprocedurer, servicepapper osv. Delar kan man som tur är köpa själv via näthandlare i Tyskland. Men det ökande glappet mellan avancerad teknik och motsvarande kompetens hos många verkstäder gör att nästa bil blir något litet enkelt utan teknikorgier.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.