Bild
Nästa artikel
Volkswagens nya plan för att slippa utsläppsböter

Volkswagens nya plan för att slippa utsläppsböter

Nyheter

Volkswagen tar hjälp av tre elbilstillverkare för att sänka utsläppen på papperet.

Flera stora biltillverkare har tvingats skapa så kallade ”utsläppspooler” för att komma undan EU:s utsläppsböter. På så sätt kan till exempel Fiat/Chrysler sänka sina utsläpp på papperet tack vare Teslas elbilstillverkning, något som Tesla får betalt för.

Volkswagen har skapat en utsläppspool tillsammans med MG, det brittiska märket som numera ägs av kinesiska SAIC Motors och som börjat sälja flera elbilsmodeller.

Det verkar dock inte vara tillräckligt för att Volkswagen ska slippa undan utsläppsböter. En stor del av VW:s försäljning består fortfarande av bensin- och dieselbilar, och efter att utrullningen av elbilen ID 3 dragit ut på tiden behövs en ny lösning.

”Tre nya partnerföretag gick in i utsläppspoolen i december”
Kinesiska Aiways är en av elbilstillverkarna som nu ska hjälpa Volkswagen slippa betala böter.
Kinesiska Aiways är en av elbilstillverkarna som nu ska hjälpa Volkswagen slippa betala böter.

Därför börjar Volkswagen nu samarbeta med ytterligare tre elbilstillverkare för att sänka koldioxidutsläppen. Det handlar om Aiways, LEVC och Next e-Go Mobile som samtliga ska hjälpa den tyska biljätten att pressa ned utsläppssiffrorna på papperet.

Aiways är en kinesisk elbilstillverkare som eventuellt ska säljas i Sverige. LEVC är tillverkaren av den nya Londontaxin och som ägs av Geely. Next e-Go Mobile är ett tyskt företag som visat upp en liten eldriven stadsbil.

– Tre nya partnerföretag gick in i utsläppspoolen i december, bekräftar en talesperson på Volkswagen för Automobilwoche.

Volkswagen avslöjar dock inte hur mycket utsläppen ska sänkas med de nya medlemmarna.

Läs också: Volkswagens plan avslöjad: Åker ”snålskjuts” för att undvika böter

Taggar: Nyheter, Volkswagen

Kommentarer

#1
2021-01-19 06:46

Mera fusk från VW, även om det förmodligen är enligt reglerna så är det fel att biltillverkarna kan komma undan på detta sätt.

#2
2021-01-19 07:21

Som om VW skulle vara enda tillverkaren som "fuskar" på detta sätt.

#3
2021-01-19 08:42

Fel, o fel, med att VW etc. subventionerar konkurrenter som tillverkar elbilar? Det driver på elbilsutvecklingen och omställningen från fossilbilar.

#4
2021-01-19 09:27

Det är ju synd att politikerna skapar denna typ av system där målet är att komma undan och fortsätta driva utvecklingen av bränsleslukande ineffektiva bilar.

#5
2021-01-19 09:56

Man har satt för snäv tidsram och för höga krav som skall klaras av på för kort tid. Detta brukar ju ofta associeras med miljöinriktade partier men man kan lägga epitetet på alla politiska partier och framförallt EU (där ett utträde mer och mer ser attraktivt ut).

Att tro att fordonstillverkare bara kan svänga om totalt och byta framdriftssystem är lite vanskligt, att sedan bilarna är rätt dyra även som begagnade gör att gemene man inte har råd eller vågar köpa sig en elbil, man kanske inte ens kan ladda bilen i fråga på ett smidigt sätt. Ser man då till övriga begagnade bilar så är ju oftast faktiskt fossilbilen som begagnad med fördelaktig att köpa. Ett gyllene exempel på detta är Renault Zoe kontra Renault Clio, där Clion som fossilbil blir billigare per mil på totalen.

Många går nog och väntar på vad som kommer ske, när jag talar med mina grannar så verkar alla vänta på vad som kommer gälla över överskådlig framtid. Man behåller således sin 3-8 år gamla bil ett tag till.

#6
2021-01-19 09:58

Stefan, J.L, detta är väl inte fusk eller något som driver utvecklingen bränsleslukande ineffektiva bilar? Tvärtom, de som tillverkar bränsleslukande ineffektiva bilar får ju betala multum till de som tillverkar bilar som klarar kraven. Alternativt böter.

#7
2021-01-19 10:43

Det börjar bli mer än tjatigt om detta med "fusk" i samma andetag som Volkswagen nämns. Det har dessutom visat sig att flera andra biltillverkare också tog genvägar. Sedan behöver sådana här - vad det verkar - lagliga samgåenden inte vara till nackdel då jag tror att alla tillverkare verkligen vill förändra sin modellflotta - men att de behöver mer tid.

#8
2021-01-19 14:40

Knappast någon nyhet för biltillverkarna, utan för snart 20 års sedan diskuterades samma sak. Bara att konstatera att bilindustrin har duktiga lobbyister, som gråter ut hos svaga politiker. Har funnits väldigt gott om tid att driva forskning och utveckling på. Skitdåligt !!!

#9
2021-01-19 11:09

De är lika goda kålsupare allihopa våra biltillverkare.

#10
2021-01-19 12:25

Jag vet inte om alla har missat det, men bilindustrin själv hävdar - vilket jag menar är ärligt! - att kraven på sänkta utsläpp har varit orealistiska att uppnå utan kraftiga inskränkningar i körbarheten - vilket också var anledningen till att fusket såg dagens ljus från första början. EU-kommissionens nya förslag för Euro 7 betraktas redan nu av industrin som helt omöjliga att uppnå.

Att vi skulle ha svaga politiker i EU är rent nonsens, det är ju de som har satt ribban så högt att ingenjörerna inte kan matcha dem. Men så är det med "pappersvändare" som tror att det bara är att dra några pennstreck på ett papper och sedan ska det bli så. Jag bara väntar på att några jönsar i EU kräver att alla däcktillverkare måste minska bromssträckan från typ 39 meter till 32 meter från 100 km/h senast 2025, annars får de inte sälja några däck ... Och snart kommer väl någon på idén att alla gigantiska oljetankers och containerfartyg måste kunna stanna på bara 2 kilometer i stället för på brukliga sju till åtta kilometer. Politiker och myndigheter har enligt min syn på saken ett ansvar att sätta upp regler som de vet att industrin klarar med den teknik som finns att tillgå - inte tvärtom.

#11
2021-01-19 13:38

Helt sjukt att man kan köpa sig förbi utsläppsregler med bilar man inte ens själva tillverkar???

Man kan ju undra vilka nötter som kom på det förslaget

#12
2021-01-19 14:05

Det är smått komiskt att jag hittills har fått fyra "Bromsa" på mitt inlägg "10 och tre "Bromsa på #7. Exakt vad är det som ni inte gillar?

Vi ser ju tydligt att bilindustrin med dagens tekniknivå och kunnande inte klarar av att leva upp till EU:s mål. Vad vinner vi konsumenter på det? Vi ser ju också tydligt hur bilindustrin tvingas hasta fram andra lösningar - företrädesvis då rena elbilar - med för oss konsumenter i många fall högst tveksamma resultat. Volkswagen ID 3 är ju ett klockrent exempel på just det. Och vi ser ju inte minst hur biltillverkarna tvingas gå samman för att hjälpa varandra att slippa böter på tiotals miljarder. Ingen tror väl på fullaste allvar att bilindustrin gör detta för att jävlas? Den gör det för att det är absolut nödvändigt!

Det bästa vore väl att reglerna sätts så att industrin hinner göra omställningen under ordnade former och med kvalitet? Inte vill vi väl ha kaos i läkemedelsindustrins framtagning av nya mediciner? Se hur det gick med vaccinet mot svininfluensan som bokstavligen talat just hastades fram med narkolepsi som följd och som nu ligger samhället i fatet inför vaccineringen mot Covid-19. Är det så vi vill ha det, vi konsumenter som ska betala för och använda allt detta? Inte jag, i alla fall. Framtid? Omställningar? Utveckling? Javisst, men i en rimlig takt och med kvalitet.

#13
2021-01-19 14:41

Det finns en biltillverkare som redan 2012 hade en fullt användbar bil med högre teknikinnehåll/datorkraft än den traditionella bilindustrin, den aktuella tillverkaren spåddes konkurs och undergång. Hade den traditionella bilindustrin haft örat mot marken så hade de haft bra produkter framme sedan flera år. Efter som det är för mycket av konservatism och kortsiktiga vinster i styrelserummen får det effekten att lobba och fördröja maximalt, vilket kostar mycket pengar det också. Mänskligheten kommer drunkna i sin egen skit bokstavligt talat på grund av att vi själva är våra största fiender tyvärr.

#14
2021-01-19 16:40

SnookerPro, jag håller med dig med vissa åsikter. Bilindustrin har haft lång tid på att ställa om och få ned utsläppen, men förvärrade sakerna genom att lansera en massa bilar med fyrhjulsdrift och tex SUV karosseri. De kan hävda att det är konsumenterna som styr utvecklingen och ökade utsläpp genom sina val. Omvänt, vi kunder kan anklaga biltillverkare att "fuska" och inte genomföra förändringar som minskar utsläppen. Jag ser det som en omöjlig ekvation att samtidigt som utsläppen skall minskas skall bilarna ha SUV kaross och fyrhjulsdrift, uppdraget blir en omöjligthet. Vi lever i en "symbios" där alt måste klaffa och bli till det bättre, men då måste man nog tyvärr förändra vissa saker som kanske bli impopulära. Låt oss säga att det blir en omöjlighet att ha SUV karosseri, då blir kanske många kunder arga pga det. Det är som politiken, en massa "mellanmjölk" som kanske inte leder till några direkta förbättringar. Nu sitter vi där vi sitter, och jag skulle vilja påstå om nu viljan finns att kraftigt minska utsläppen så går det, men då får nog kunder acceptera andra bilformer, kanske sänka sina krav på vad en bil skall "kunna" osv för när det kommer till kritan handlar det om att transportera folk och last ifrån A till B,

#15
2021-01-19 17:46

Det är ju lustigt att vissa ondgör sig över VW och kallar det för fusk när ViB tidigare rapporterat om att andra tillverkare har samma strategi för att slippa böter. Såg man då det som att andra tillverkare hade en smart affärsmässig strategi? Eller hur tänker man?

#16
2021-01-19 18:17

Axa, den här artikeln handlar om VWs plan för slippa utsläppsböter därav min kommentar. Jag tycker att reglerna är lika fel oavsett bilmärke och har också kommenterat det i andra artiklar från Vib. Äger själv en bil från VW koncernen, men har inga problem att kritisera" mitt " märke när jag tycker att de gör fel.

#17
2021-01-19 19:08

Snooker: Du kan väl inte på fullaste allvar tycka det du skriver? Nu är jag verkligen övertygad om att du endast är ett stort troll som bara vill ha uppmärksamhet! Såna dumheter var det otroligt länge sen jag läste här inne.......
Och du undrar varför du får bromsa på dig?! På allvar?

Du skriver att det bästa vore om reglerna satts så att de hann ställa om?! Som andra var inne på tidigare, de har haft otroligt lång tid på sig, ett annat märke hann både starta nytt företag, lära sig bygga bilar och ta fram en fortfarande i många sätt ledande helt ny bil och haft den på marknaden i 8 år, och du påstår att de etablerade inte haft tid på sig?!

Samma sak så skriver du att EU satt ribban så högt att ingenjörerna inte kan matcha dem....Jasså, vad konstigt att en del biltillverkares ingenjörer kan det då? Så bevisligen går det ju! Ren bullshit att påstå politiker satt krav som inte går att nå.....så tramsigt skrivet.

Du skriver att politiker har ett ansvar att sätta krav som går att nå med dagens teknik?! Men snälla nån hur fasiken tänker du där?! Vad tror du hade hänt då? Du är otrolig....

#18
2021-01-19 19:43

Stefan
Nu var detta inte specifikt riktat till dig men ok jag förstår hur just du tänker. Men jag håller med, tycker själv att reglerna inte är bra.

#21
2021-01-20 09:10

Ja se VAG!
De försöker hela tiden att komma undan miljökraven!

#22
2021-01-20 14:10

Det är en form av utsläppsfusk, det med.

#23
2021-01-20 16:28