Nästa artikel
Volkswagen: Vi känner till AC-felen
Nyheter

Volkswagen: Vi känner till AC-felen

Publicerad 15 november 2010 (uppdaterad 16 november 2010)
Volkswagen Group känner till problemet med luftkonditioneringar som havererar. Läs informationschefens kommentar.

Såhär kommenterar Volkswagen Group Sverige AB: s informationschef Marcus Thomasfolk Vi Bilägares uppgifter:

”Vi har tagit del av Vi Bilägares artiklar om problem med AC-anläggningar och kompressorer i bilar, däribland Volkswagen-koncernens produkter.

Vi känner till att det beskrivna problemet har inträffat i huvudsak på bilar med tvärställda motorer – det vill säga Volkswagen Golf, Passat, Touran, Caddy, Audi A3, Skoda Octavia och Seat Leon och Altea av årsmodellerna 2005–2008.

Vi har cirka 500 noterade fall (till största delen Volkswagen) hos våra verkstäder, vilket ska ställas i relation till att det totalt sålts mer än 100 000 exemplar av dessa bilar av de aktuella årsmodellerna.

Det gäller bilar som omfattats och åtgärdats inom ramen för garanti eller goodwill – som är något vi erbjuder på olika nivåer beroende på märke och årsmodell.  

Samtidigt vill vi vara tydliga med att det kan röra sig om fler fall som inte finns rapporterade i våra system, där till exempel bilägarna inte besökt våra verkstäder och därmed inte kunnat tillgodogöra sig den goodwill som finns.

Om man som bilägare råkar ut för de problem som beskrivs i artikeln är vårt råd därför att man besöker någon av våra auktoriserade verkstäder för att få bästa möjliga hjälp. Efter årsmodell 2008 har koncernens bilar en annan typ av kompressorer som inte berörs av det beskrivna problemet.”

Hur skiljer sig utbyteskompressorn från tidigare typen?
– Vi har tyvärr inte den informationen tillgänglig.

Har ni satt någon tidsgräns för goodwill-åtagande?
– Det kan skilja sig åt mellan märkena, men för Volkswagen (som står för de flesta fallen) är det fem år som gäller.

De bilar som tidigare har reparerats – har de den nya typen av kompressor?
– Vi har dessvärre inte den informationen tillgänglig.

Diskutera: Vad tycker du om Volkswagen Groups kommentar?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-11-15 08:41
Gösta_L

VAG:s Marcus Thomasfolk ger inte ett speciellt seriöst och trovärdigt intryck. Svaren känns vaga och ej förtroendeingivande: "Vi har tyvärr inte den informationen tillgänglig" och "Vi har dessvärre inte den informationen tillgänglig". Jag tror att VAG hoppas att stormen skall blåsa över, det är nu upp till alla drabbade samt oss presumtiva kunder att bevisa motsatsen. En sådan här grov konstruktionsmiss är helt enkelt inte okej, speciellt inte som ägarna ofta får stå för notan.

#2 • Uppdaterat: 2010-11-15 15:39
456 (ej verifierad)

VW = skitmärke

#3 • Uppdaterat: 2010-11-15 15:59
mctar (ej verifierad)

Vad innebär goodwill-åtagandet? Thomas, om du läser detta, vad innefattas? Är det hela reparationen som VW står för? För att kompressorn skall ge upp så har redan ac-systemet sprungit läck. I så fall så borde ju VW åtminståne stå för en utbyteskompressor som är uppdaterad samt arbetskostnaden för att byta den... Man är ju nyfiken när man köpt en ny Passat 2007 privat.

#4 • Uppdaterat: 2010-11-15 16:05
sweeny (ej verifierad)

tyvärr, detta lär han aldrig svara på... då kan ju någon som läser det kunna citera rakt av och det blir svårt att slingra sig undan en generell utfästelse. det blir aldrig annat än i stil med " det är något som bedöms från fall till fall bla bla bla och åk till din verkstad för en kontroll så bestämmer de osv..."

#5 • Uppdaterat: 2010-11-15 16:05
mctar (ej verifierad)

Thomas= Thomasfolk

#6 • Uppdaterat: 2010-11-15 23:27
jarl s (ej verifierad)

100 000 exemplar = 100 000 fall.

Tur man kör Toyota.

#7 • Uppdaterat: 2010-11-16 00:53
789 (ej verifierad)

Jarl s:
Visst är det tur att du kör Toyota eftersom de har bara över 11 000 000, 11 miljoner!!!, fall....

#8 • Uppdaterat: 2010-11-16 09:13
Benny H (ej verifierad)

Märkesdårarna här på forumet ägnar sig åt pajkastning istället för att föra en seriös debatt. Olika typer av problem drabbar alla biltillverkare förr eller senare. Sen är det ju så att många biltillverkare köper från samma leverantör men med olika specifikationer. Verkar ju dock inte speciellt seriöst av Thomasfolk att gå ut med information utan att ha något vettigt att säga men man känner igen det från andra tillverkare som varit i blåsväder tidigare i år.

#9 • Uppdaterat: 2010-11-16 09:34
Raymond K (ej verifierad)

Säger sig självt att biltillverkare inte vill ta tag i saker som kommer att kosta massvis med pengar, det är bättre att mörka då och hoppas att det inte kommer att märkas eller att man erbjuder en halvtaskig goodwill.
"kunden har sällan rätt" är nog mottot.

#a • Uppdaterat: 2010-11-16 09:44
Simon no1

Re 789 skillnaden är att kunden slipper betala i Toyotas fall....:)

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.