Bild
Nästa artikel
Volkswagen: Vi känner till AC-felen

Volkswagen: Vi känner till AC-felen

Nyheter

Volkswagen Group känner till problemet med luftkonditioneringar som havererar. Läs informationschefens kommentar.

Såhär kommenterar Volkswagen Group Sverige AB: s informationschef Marcus Thomasfolk Vi Bilägares uppgifter:

”Vi har tagit del av Vi Bilägares artiklar om problem med AC-anläggningar och kompressorer i bilar, däribland Volkswagen-koncernens produkter.

Vi känner till att det beskrivna problemet har inträffat i huvudsak på bilar med tvärställda motorer – det vill säga Volkswagen Golf, Passat, Touran, Caddy, Audi A3, Skoda Octavia och Seat Leon och Altea av årsmodellerna 2005–2008.

Vi har cirka 500 noterade fall (till största delen Volkswagen) hos våra verkstäder, vilket ska ställas i relation till att det totalt sålts mer än 100 000 exemplar av dessa bilar av de aktuella årsmodellerna.

Det gäller bilar som omfattats och åtgärdats inom ramen för garanti eller goodwill – som är något vi erbjuder på olika nivåer beroende på märke och årsmodell.  

Samtidigt vill vi vara tydliga med att det kan röra sig om fler fall som inte finns rapporterade i våra system, där till exempel bilägarna inte besökt våra verkstäder och därmed inte kunnat tillgodogöra sig den goodwill som finns.

Om man som bilägare råkar ut för de problem som beskrivs i artikeln är vårt råd därför att man besöker någon av våra auktoriserade verkstäder för att få bästa möjliga hjälp. Efter årsmodell 2008 har koncernens bilar en annan typ av kompressorer som inte berörs av det beskrivna problemet.”


Hur skiljer sig utbyteskompressorn från tidigare typen?
– Vi har tyvärr inte den informationen tillgänglig.

Har ni satt någon tidsgräns för goodwill-åtagande?
– Det kan skilja sig åt mellan märkena, men för Volkswagen (som står för de flesta fallen) är det fem år som gäller.

De bilar som tidigare har reparerats – har de den nya typen av kompressor?
– Vi har dessvärre inte den informationen tillgänglig.

Diskutera: Vad tycker du om Volkswagen Groups kommentar?

Taggar: Nyheter, , Volkswagen

Kommentarer

#1
2010-11-15 08:41

VAG:s Marcus Thomasfolk ger inte ett speciellt seriöst och trovärdigt intryck. Svaren känns vaga och ej förtroendeingivande: "Vi har tyvärr inte den informationen tillgänglig" och "Vi har dessvärre inte den informationen tillgänglig". Jag tror att VAG hoppas att stormen skall blåsa över, det är nu upp till alla drabbade samt oss presumtiva kunder att bevisa motsatsen. En sådan här grov konstruktionsmiss är helt enkelt inte okej, speciellt inte som ägarna ofta får stå för notan.

#2
456
2010-11-15 15:39

VW = skitmärke

#3
mctar
2010-11-15 15:59

Vad innebär goodwill-åtagandet? Thomas, om du läser detta, vad innefattas? Är det hela reparationen som VW står för? För att kompressorn skall ge upp så har redan ac-systemet sprungit läck. I så fall så borde ju VW åtminståne stå för en utbyteskompressor som är uppdaterad samt arbetskostnaden för att byta den... Man är ju nyfiken när man köpt en ny Passat 2007 privat.

#4
sweeny
2010-11-15 16:05

tyvärr, detta lär han aldrig svara på... då kan ju någon som läser det kunna citera rakt av och det blir svårt att slingra sig undan en generell utfästelse. det blir aldrig annat än i stil med " det är något som bedöms från fall till fall bla bla bla och åk till din verkstad för en kontroll så bestämmer de osv..."

#5
mctar
2010-11-15 16:05

Thomas= Thomasfolk

#7
jarl s
2010-11-15 23:27

100 000 exemplar = 100 000 fall.

Tur man kör Toyota.

#8
789
2010-11-16 00:53

Jarl s:
Visst är det tur att du kör Toyota eftersom de har bara över 11 000 000, 11 miljoner!!!, fall....

#9
Benny H
2010-11-16 09:13

Märkesdårarna här på forumet ägnar sig åt pajkastning istället för att föra en seriös debatt. Olika typer av problem drabbar alla biltillverkare förr eller senare. Sen är det ju så att många biltillverkare köper från samma leverantör men med olika specifikationer. Verkar ju dock inte speciellt seriöst av Thomasfolk att gå ut med information utan att ha något vettigt att säga men man känner igen det från andra tillverkare som varit i blåsväder tidigare i år.

#10
Raymond K
2010-11-16 09:34

Säger sig självt att biltillverkare inte vill ta tag i saker som kommer att kosta massvis med pengar, det är bättre att mörka då och hoppas att det inte kommer att märkas eller att man erbjuder en halvtaskig goodwill.
"kunden har sällan rätt" är nog mottot.

#11
2010-11-16 09:44

Re 789 skillnaden är att kunden slipper betala i Toyotas fall....:)

#12
Johan T
2010-11-16 10:12

Min A4 är tillverkad december 2007 men uttagen i början på 2008 då är man i riskzonen =/..Även om jag köpte den bättre begagnad så gav man en slant. 15000 det låter ju helt sjukt. gick över från Toyota till Audi bla för deras påstådda kvalite och nyfikenhet på andra märken förstås.

#13
PutteP
2010-11-16 10:43

Kan de inte ta på sig och fixa problemen med tutorna på alla Passater från 2006 framåt? Extremt vanligt att lågtons hornet lägger av. Har bytt 3 ggr på garanti och senast fick jag betala ur egen ficka. Membranet rostar helt enkelt upp innefrån...
Tysk kvalité när den är som bäst.

#14
789
2010-11-16 10:55

Simon:
Denna gång kanske vissa Toyota ägare slipper betala men vad händer nästa och nästa gång skiten går sönder? Är det livstidsgaranti på Toyota???

#15
mctar
2010-11-16 11:41

Johan T: Om det stämmer så är längsmonterade bilar utom risk. Lucky you..

#16
mctar
2010-11-16 12:10

Längsmonterade motorer såklart...

#17
2010-11-16 15:47

Inte mycket information, informationschefen hade att ge.
.
Klart att det är intressant att veta om garanti/goodwill och av kunden bekostade åtgärder betyder att man får samma eller en förbättrad konstruktion i bilen.
.
Vad krävs för att få det jobbet?
.
Re; PutteP. Betraktar du hela bilens kvalité utifrån tutan?

#18
2010-11-17 00:41

Re 789 du kanske inte hängt med riktigt, återkallelser görs för att förhindra fel, inte för att reparera fel....:) Och dom är alltid kostnadsfria.....

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.