Bild
Nästa artikel
Kyltekniker: Usel AC-konstruktion!

Kyltekniker: Usel AC-konstruktion!

"Jag är förbannad över att man släpper ut bilar med denna usla konstruktion", säger kyltekniker Greger Sandberg om kompressorn som ofta havererar.

Greger Sandberg är certifierad kyltekniker i Alingsås. Han anlitas ofta för felsökning eller för att efter en reparation återfylla AC-anläggningar med kylmedel på bilar.
För några år sedan upptäckte han en svaghet i vissa bilars konstruktion av kylsystemet.

– Jag skulle ta reda på varför AC:n inte fungerade på en Mercedes, berättar Greger. Det var då jag upptäckte att den hade en ny sorts kompressor. Senare hittade jag samma lösning i alla bilar från VAG (Volkswagen Group, reds anm.) som är från 2005 och nyare.

Det Greger upptäckte var att VAG rationaliserat bort den magnetkoppling som stänger av kompressorn när det inte behövs mer kyla, eller när något fel uppstår, till exempel ett läckage.

– Den nya kompressorn är alltid i ingrepp, även om den växlar mellan ett arbets- och viloläge och då snurrar lätt via en slags by-passventil, berättar han.

Men om det uppstår minsta läckage, så försvinner förstås kylmediet. Då blir anläggningens smörjmedel oftast kvar på fel plats i anläggningen. När kompressorn inte får någon smörjning så skär den ihop.

Kan bilägaren göra något för att undvika dyrbara reparationer på sin AC-anläggning?
– Inte när det gäller bilar med det här systemet – annat än att omedelbart reparera anläggningen om den slutar ge kyla, annars är det risk att  kompressorn havererar när smörjningen upphör. Och då blir det snabbt dyrt!

Diskutera: Vad tycker du om bilarnas AC-konstruktion?

Bilens AC-anläggning:

» Kyla åstadkoms genom att man tar bort värmen i luften, eller att man flyttar värmen i luften, i en AC-anläggning från förångaren till kondensorn.

» Bilens kylanläggning fungerar precis som ett vanligt kylskåp, förutom att den avkylda luften blåses in i kupén. Kylanläggningar är slutna system. Läckage av kylmedlet innebär försämrad effekt eller ett totalt haveri.

» Kompressorn är en pump. I kylskåp drivs den av en elmotor och i bilen via en drivrem från förbränningsmotorn. Kompressorn pumpar runt anläggningens köldmedium mellan kondensor och förångare via rör.

» Kylmedlet är en gas som komprimeras till högt tryck, leds genom ett torkfilter och kondensor, övergår då till vätska, som via expansionsventilen fortsätter in i förångaren. Där övergår köldmediet till gas och absorberar då värmen i omgivande luft. Den nedkylda luften i ventilationshuset blandas med lämplig mängd varm luft och blåses in i bilen. Gasen fortsätter till kondensorn och förloppet börjar om.

» Sedan 90-talet är freon bannlyst och det kylmedel som nu används heter R 134a, eller tetrafluoretan vilket inte är lika aggressivt mot ozonskiktet.

Taggar: , Nyheter, Volkswagen

Kommentarer

#1
2010-11-12 10:46

Dyrt, dyrt, dyrt med dessa bilar. Ingen hejd alls nuförtiden, tillverkarna sätter in vilken skit som helst för att spara pengar.

#2
789
2010-11-12 10:57

Jarl:
Kan berätta att AC:n i min Toyota Avensis 06:a fick fyllas på förra året då den gått ca 7000 mil. Man sökte fel genom att färga kylmediet och efter en tid fann man felet då en koppling orangefärgades. Det var definitivt inte gratis vill jag lova!

#3
2010-11-12 11:09

Tråkigt att höra sjuåttanio... Även solen har sina fläckar.

#4
Lars A
2010-11-12 11:38

Är det fortfarander samma fel för VAG-bilar av 2010 års modell ?

#5
Benny H
2010-11-12 11:40

Ja det var som jag misstänkte med att VW-koncernen numera har sämre AC i sina bilar. Är det fler märken än VW och Mercedes som kör den här billigare lösningen? Hur mycket tjänar egentligen tillverkaren på detta och hur ska man märka på vintern att AC:n inte kyler? Frågorna hopar sig...

#6
2010-11-12 11:56

789 du far bara med osanning hela tiden, förra året var det fortfarande garanti på din bil...;)

#7
sweeny
2010-11-12 12:01

789 kanske inte alls far med osanning, ha skrev väl aldrig att det kostat honom något? om jobbet gjorts på en AC-firma kanske han såg räkningen och la märke till vad det kostade även om han inte skulle betala.

#8
Lassie
2010-11-12 12:18

@Jarl - Solen har massor av fläckar - (Undertill !)

#9
Flipper
2010-11-12 12:33

@Lassie, ja men i stort är Toyota helt felfritt. 789 har ju inte haft en ens, han hittar bara på. Synd att det ska finnas såna människor.

#10
Sharpo Senior
2010-11-12 12:54

Kylsystemet innehåller köldmedel OCH en olja som ska smörja kompressorn. Oljan fungerar givetvis inte i många år och tiotusentals mil. Innan AC:n havererar, lämna in hos en specialistfirma för underhåll och byte av vätskorna. Dyrt, men AC:n fungerar alltid med full effekt och haverier skjuts på framtiden.
Man kan fråga sig varför inte detta är en punkt i bilarnas originalserviceprogram.

#11
Per-Olof Ohlsson
2010-11-12 12:57

Juste av VW att ha fem års goodwill! Min SAAB 9-3 är 3,5 år och förmodligen har kompressorn varit på bommen i åtminstone ett halvår fast jag inte förstod att det var den som lät. SAAB tar inget ansvar utan jag fick använda motorförsäkringen = 5 000 kr i självrisk. En lite tröst i bedrövelsen är att SAAB-verkstaden lovade mig 1 500 kr i rabatt på nästa service. Jag har haft 4 SAABar förut som gått mellan 15-26 000 mil och aldrig haft problem med kompressorn. Denna har gått ca 7 000 mil. Alltså får jag betala för konstruktionsfelet! Förskräckligt!
P-O Ohlsson

#12
2010-11-12 13:01

Sedan 2003 kan ha en modern vartalsstyrd elektrisk kompressor som även kan fjärrstyras när bilens motor är avtängd vilket är skönt varma sommardagar när bilen parkerats i solen, om man har en hybridbil.
http://www.globaldensoproducts.com/hvc/electric_compressor.html

#13
mnja
2010-11-12 13:07

Detta är bara nonsens och medial påhittad smörja!
Mina senaste bilar har alla varit Passater och några problem med dem har jag aldrig haft.

Bara gedigen skön tysk superkvalitet.
Annat var det med det svenska bilmärkena jag körde innan. Fel, fel, fel och åter fel.

Nu kommer snart nya Passaten. Den kommer segla upp som världens bästa familjebil.
Dessutom kommer den bli den absolut mest sålda bilen i Sverige!!

#14
2010-11-12 13:11

Kanske kan alla de som är drabbade gå samman och stämma tillverkaren. Ofta har man större chans att vinna en masstämning. För så här får det banne mig inte gå till, att tillverkarna med berått mod släpper ut uppenbart undermåliga produkter på marknaden. En stor eloge till VIB som tar upp detta.

#15
Skippy
2010-11-12 13:57

mnja a.k.a 789: vakna upp!

#16
2010-11-12 15:57

Re sweeny om det inte är gratis så kostar det...:)

#17
Herbie no 53
2010-11-12 16:50

Den olyckliga AC'n finns i VW bilar av årsmodell 2005 till 2008.
En del tycks tro att alla VW's AC'ar havererar ... Det gör de inte .. Haveriet förutsätter att systemet kör torrt. Ett läckage, som inte är helt ovanligt oavsett vilket bilfabrikat vi talar om, kan alltså i detta fallet kosta betydligt mer än vanligt.
I jakten på ny, bättre resp billigare lösningar av bilens alla funktioner, så kan det ju tyvärr bli så här ibland.
VW's underpriser på sina fantastiska skapelser har alltså i detta fallet slutat med en aningen olycklig ände.
Nu vet vi ju om problemet och uppsöker verkstad omgående om ac'n slutar kyla ..

#19
789
2010-11-12 18:57

Trasig AC ej på Toyota? Läs en av 161 000 träffar på nätet där min bara är en i raden.

http://www.topix.com/forum/autos/toyota-camry/TI5OFMQ8CGJNLGO89

#20
Lars A
2010-11-12 19:02

Detta inlägg finns att läsa på skodaklubben.com
http://www.skodaklubben.com/huvudsida.asp
Stick ner en spegel och försök läsa på klisterlappen vilken tillverkare det är på kompressorn. Är det Zexel - så antigrattis! Har varit stora problem med deras kompressorer. Skulle du ha en Zexel, så kolla med hjälp av spegeln på remskivan om brytklackarna är hela. Är dom hela är formodligen reglerventilen blockerad och den finns inte att byta för sig utan det är en ny kompressor som gäller. Är brytklackarna brutna är kompresson skuren och det är naturligtvis fortfarande ny kompressor som gäller. Om du har oturen att äga en Zexelkompressor som behöver bytas måste även systemet spolas samt även expansionsventil och torkfilter byats för att säkerställa att det ska fungera problemfritt framöver. -Ska tillägga som en klen tröst att Zexel inte monteras längre.....

#22
2010-11-12 21:45

När jag gick kyltekniker-utbildning i vintras så pratades det mycket om denna kompressor-konstruktion bland kylteknikerna där och om hur mycket problem bla Audi/VW haft med detta.
Vi detalj-granskade också flera olika kompressor-konstruktioner där läraren hade skurit upp ett flertal olika bilmärkens kompressorer i genomskärning och vi konstaterade att den kompressor som kom från en Toyota var mest kompakt och hade den effektivaste kompressor-konstruktionen läraren hade sett på en kompressor och den var dessutom mycket driftsäker enligt läraren.

#23
2010-11-12 22:05

Av ren nyfikenhet Hanzzon, eftersom jag inte vet.
Tillverkar Toyota själva kompressorer?
.
Vad jag däremot vet är att, den kompressor som återfinns i VAG's modeller 05-08 också finns i andra fabrikat.
.

Kan du lite mer precist säja vad du menar med att ni konstaterar något som är det effektivaste er lärare har sett? Jag menar, hur tusan konstaterade ni det?

#24
2010-11-12 23:07

Jes, Jag uttryckte mig kanske lite otydligt men det vi bla. konstaderade var att av dom kompressorer vi jämförde var Toyotas mest kompakt, Toyota använde dessutom en effektiv skruvkompressor-konstruktion med väldigt få rörliga delar medans tex. Volvo och Fords kompressorer ungefär samma årgång hade kolv-kompressorer med en massa kolvar som går fram och tillbaka som i en bilmotor för att pumpa vilket tex ger betydligt fler rörliga delar som lättare slits, har högre motstånd och inte är en lika effektiv konstruktion och tar mera plats.
Toyotas kompressorer tillverkas av Denso som är ett företag som är en del av Toyota och en underleverantör som Toyota själva har startat upp och Toyota använder inga av dessa kompressorer som Audi/VW använder.

#25
2010-11-13 09:02

Re 789 kul att du hittat fel på AC:n på en Toyota från 2003 i USA, men jag tror du glömde läsa igenom vad det stog, felet var att filtret var igensatt....:)

Troligtvis hadde kunden slarvat med service...

I had the same problem for the last week and I found the solution! it was very easy and simple. I checked the car Vent/AC airfilter located behinde the glove comartment and it was so dirty with thick fibers, dust, and dirt. after I changed the filter myself (very easy) the AC worked perfectly fine.

#26
789
2010-11-13 12:35

Simon:
Visst är det kul med artiklar men det är synd att du inte har förmåga att läsa dem rakt igenom! Toyotas AC är inte bättre än tex VW´s. Läs igen. Du kan väl engelska?

#27
789
2010-11-13 12:43

Simon:
Visst är det underligt att Toyotas vinst rasade från att ha varit världens mest lönsamma bilföretag till att i år bara ligga på sjätte plats? Ford, GM, Chrysler, Daimler, VW ligger före Toyota! Underligt? Tror inte det med tanke på att alltfler köpare ratar Toyota efter årets alla skandaler, återkallanden, reparationer och kvalitetsmissar och och och.... Att Toyotas tid nu är över förvånar inte ens Dagens Industris skribent!

#28
2010-11-13 15:47

Re 789 om du läser vad denna artikel handlar om så ser du att Greger Sandberg som jobbar med detta konstaterar hur dålig konstruktion VAG har på sina bilar, jag tror han är betydligt kunnigare än du på området...

Vad har föresten Toyotas vinst med VAG:s AC att göra..?

Året är dessutom inte slut och de gör redan rejäl vinst, tvärtemot dina amatörutlåtande......:)

Jo, Toyotas AC är betydligt bättre konstruktion än VAG !

#30
Herbie no 53
2010-11-13 17:07

Re; Simon no1
Greger Sandberg är kyltekniker och kan endast ge ett sakligt omdöme gällande AC'n och komponenter omkring det.
Hans första möte med denna lösning var i en Mercedes.
Jag kan inte utläsa att Greger Sandberg anser att VAG har dålig konstruktion på sina bilar, han uttalar sig väl endast om kompressorn till AC'n?
En kompis till mig har en kusin som bor granne med Greger Sandberg och det ryktas att Greger tjänar fina pengar på just Mercedes och VAG, så han är nog inte så där förbannad på riktigt :o)

#31
2010-11-13 17:11

Re Herbie no 53 det är om VAG:s Ac artiklen handlar om, och om den dåliga konstruktionen, i övrigt har jag inte debatterat om nåt annat....

#34
Herbie no 53
2010-11-13 19:20

Detta är ett citat från ditt inlägg Simon no 1;
"konstaterar hur dålig konstruktion VAG har på sina bilar".
Det framgår inte av artikeln att Greger Sandberg tycker så.

#36
2010-11-13 22:58

Re Herbie no 53 du förstår med all säkerhet vad jag syftade på, jag skrev inte att Greger sa att VAG har/gör dåliga bilar, utan att han konstaterar att dom har en dålig konstruktion på sina bilar...! Eller anser du att en dålig AC är en bra konstruktion...?

Då utgick jag ifrån att alla förstog att det handlade om AC:n som är det vi diskuterar i tråden....

#37
Herbie no 53
2010-11-13 23:53

Simon no 1.
Du skriver att "konstaterar hur dålig konstruktion VAG har på sina bilar" Vilket inte betyder något annat än att du påstår att Greger Sandberg, som är kyltekniker, konstatera att VAG har en "dålig" konstruktion på sina bilar!
Du påstår dessutom att Greger Sandberg i sin egenskap av kyltekniker vet bättre.
Vill inte gå på personangrepp men min undran är faktiskt, är du dum eller bara ordblind?

#38
Fredrik Björklund
2010-11-14 10:30

Vad är det för fel på att veva ner ett fönster.....? Ju mindre skit det är i bilarna, destom mindre är det som kan gå sönder.......så har det alltid varit, och det lär ju inte bli någon ändring på det nu heller......
Är för "ingen AC och manuella fönstervevar"........ ;-)

#39
2010-11-14 10:57

Re Herbie no 53 om kompressorn i AC:n är en dålig konstruktion och den sitter i VAG:s bilar så har VAG:s bilar "EN" (1) dålig konstruktion, precis som jag skrev, förstår du inte eller vill du inte förstå....?

Vi kan hålla på att märka ord hur länge som helst, men VAG:s bilar har "EN" (1) dålig konstruktion och den dåliga konstruktionen är kompressorn till AC:n för att du ska förstå.... Är det tydligt nog...??????

Klart att en kyltekniker som jobbar med detta vet bättre än en lekman och 789 är inte kyltekniker vad jag vet så var är problemet, tar du åt dig för att det finns människor som besitter bättre kunskap på olika områden än du själv eller....?

#41
2010-11-14 11:25

Re leifer är det någon här som sagt att VW har skitkvalitet...?

#43
2010-11-14 12:30

Leifer jag tror nog inte att det är avgörande inför ett bilköp vad vi skriver här, då tror jag mer på att man lyssnar till vänner och bekantas erfarenheter inför ett bilköp....

Att det tas upp av VIB är väl bra för de som tänker sig att köpa en bil av dessa årsmodeller då de får vetskapen om denna svaghet innan köpet....

Ha en go dag förresten....!

#45
lubos
2010-11-14 15:19

Vi bilägare gör här som många gånger tidigare konsumenternäna stora tjänster genom att avslöja dåliga konstruktioner och usel kvalitet! VAG är också sedan tidigare kända för svårigheter med tillgången till service! De har ofta lanserat ofullgångna tekniska lösningar så som t ex start/stopp-automatiken som ju enligt test inte ger någon bränslebesparing som kompenserar för merkostnaden!

#46
Johan T
2010-11-14 18:00

svettigt jag som köpt en audi a4 -08 för ett par månader sedan. Riktigt solid bil men detta får en att dra öronen åt sig. Blir kanske Japanskt igen nästa gång. Bara hoppas bilen håller till dess.

#48
sweeny
2010-11-14 20:28

Leifer: konsumenttjänstlagen säger att en lämnad prisuppgift max får överstigas med 15%, synd att verkstäderna ändå försöker och låtsas som det regnar...

#49
John
2010-11-15 06:49

Kanske motorjournalisterna nu kan sluta kalla Audi 'kompetent' i var och varannan mening....

#50
lubos
2010-11-16 13:02

"Att det skulle kunna bli så här ibland" är ingen ursäkt!
VW har bland bilvärdens största resurser att genom test och utprovning gallra bort dåliga produkter ur sitt sortiment innan man försöker "pracka" på konsumenterna dessa! I längden skadar sånt här varumärket med enorma kostnader som vida överstiger vad utprovning kostar, men sånt borde väl en koncern av VW:s dimensioner ha vetskap om?

#51
lubos
2010-11-16 13:02

"Att det skulle kunna bli så här ibland" är ingen ursäkt!
VW har bland bilvärdens största resurser att genom test och utprovning gallra bort dåliga produkter ur sitt sortiment innan man försöker "pracka" på konsumenterna dessa! I längden skadar sånt här varumärket med enorma kostnader som vida överstiger vad utprovning kostar, men sånt borde väl en koncern av VW:s dimensioner ha vetskap om?

#52
bozidar
2010-12-07 12:25

mitsubishi colt har samma kompressor, och dom håller! varför?

#53
bozidar
2010-12-07 12:27

"Jag är förbannad över att man släpper ut bilar med denna usla konstruktion", säger kyltekniker Greger Sandberg om kompressorn som ofta havererar."

HAHAHAHAHAHAHA Han glömde tillägga MEN FY FAN VAD VI TAR BRA BETALT FÖR SKITEN. HAHAHA

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.