Bild
Nästa artikel
Bilbranschen mörkar dyra AC-fel

Bilbranschen mörkar dyra AC-fel

Nyheter

Alla tiger. Ingen vill säga att ny teknik i AC-anläggningar riskerar att kosta bilägare tusentals kronor – redan efter några få år. Audi, Volkswagen, Seat och Skoda uppges vara hårdast drabbade.

Jakten på låga utsläpp innebär att alla komponenter i en bil som förbrukar energi, också måste bli snålare. Nu verkar det som om tekniken tillfälligtvis sprungit utvecklarna ur händerna.

I tillverkarnas strävan att få komponenter mer lättdrivna, och därigenom mindre energiförbrukande, har Vi Bilägare uppmärksammat brister i många nya bilars AC-system.

Det som från början enbart skulle spara bränsle riskerar nu att kosta vissa bilägare flera tusen.

Bekräftar problem
Efter tips från en kyltekniker som jobbar med bilar har Vi Bilägare tagit kontakt med flera företag som är certifierade för att laga kylsystem. Dessa företag har bekräftat att det finns problem och att det för närvarande främst gäller vissa bilar.  

Boven i dramat är kylanläggningens kompressor. Den är motorn i kylsystemet och pumpar runt kylmedlet som sedan sänker temperaturen i bilens kupé. I stället för att helt enkelt stänga av kompressorn när den inte behövs så låter man den senaste versionen av kompressorer alltid pumpa.

Men när det inte behövs kyla öppnas en by-passventil som gör att den inte behöver jobba upp ett tryck. Den går så att säga på tomgång. Då går det bara åt några få procent av den kraft som kompressorn maximalt kan åstadkomma.


Man kan säga att den nya tekniken mer noggrant styr den effekt som verkligen behövs för att ge rätt temperatur i bilen – varken mer eller mindre. Besparingen är större än man tror. En kompressor kan stjäla upp till sju hästkrafter.

När man låter kompressorn ständigt vara i ingrepp, undviker man också de ständiga till- och frånslag som direkt påverkar motorstyrningen och bränsleförbrukningen negativt. Man får en jämnare belastning och motorgång.

Ett känsligt system
Det visar sig tyvärr att det här än så länge är ett känsligt system.  

Vi har fått minst fyra fel beskrivna som kan drabba det här systemet:

1. Ett litet läckage får kylmedlet att pysa ut, oljan som ska smörja pumpen stannar i rören och till slut skär kompressorn.
2. Kompressorn blir överhettad om det finns för lite kylmedel i systemet.  Kompressorn kyls nämligen också av kylmedlet. Om det sker kan de inre teflonbehandlade ytorna i kompressorn smälta och ”gegga igen” hela anlägngingen.
3. En liten förorening kan sätta igen styrventilen på kompressorn, varvid hela systemet sätts ur funktion.
4. Torkfiltret i kondensorn går sönder och sprider små partiklar som sätter igen och förstör anläggningen.

Reparationerna blir dessvärre både omständliga och dyra. Det tar tid bara att skruva bort alla skydd som täcker de olika komponenterna.

Systemet flushas
Det vanligaste felet är att kompressorn inte längre pumpar. Oavsett om det är den som havererat, eller bara styrventilen som inte fungerar, så är det byte av hela kompressorn som gäller. Styrventilen finns nämligen inte som lös reservdel.

Oftast byts också expansionsventilen eftersom den kan vara igensatt. Kondensorn med torkfiltret är svår att göra ren, men kan också vara svårt anfrätt av korrosion, vilket gör att man ofta byter även den.

Hela systemet flushas, det vill säga rengörs med speciell vätska – på bilar från VAG har de verkstäder som är certifierade instruerats att endast trycka igenom R-134a.

Det är anläggningens kylmedel men används då för att rengöra och spola rent med. Först därefter återfylls anläggningen med rätt mängd kylmedel och olja.

Tidsåtgång vid en sådan reparation är cirka sex timmar. Kostnaden hamnar mellan 15 000 och 20 000 kronor. Faller reparationen inom ramen för maskinskadeförsäkringen, betalar bilägaren en självrisk på mellan 3 000 och 5 000 kronor.

Begköpare kan få betala
Vi Bilägare har varit i kontakt med åtskilliga verkstäder, med försäkringsbolag och andra företag i branschen. Ingen vill figurera med namn. Men att problemet är välkänt kan vi uppfatta även hos dem som inget vill säga.

Länsförsäkringar rapporterade tidigare regelbundet resultatet från just maskinskador. 2006 låg ersättningarna för kyl- och värmesystem på fjärde plats. Denna statistiska sammanställning upprättas inte längre av Länsförsäkringar.

De försäkringsbolag vi kontaktat vill inte, eller kan över huvud taget inte, lämna uppgifter om vilka bilmodeller som oftast förekommer i skadestatistiken.

– Maskinskadeförsäkringen är inget annat än en fond för produktutveckling, menar en kritisk branschröst.

Så länge det är försäkringsbolagen eller goodwill som betalar reparationerna är kostnaden överkomlig. Men det finns en stor grupp människor som köper begagnat, och då bilar som är äldre än fem år.

Här finns en risk att den mer priskänsliga konsumenten åker på en reparation som inte täcks av någon försäkring.

Diskutera: Vad tycker du om problemen med AC-anläggningarna?

Bilens AC-anläggning:

» Kyla åstadkoms genom att man tar bort värmen i luften, eller att man flyttar värmen i luften, i en AC-anläggning från förångaren till kondensorn.

» Bilens kylanläggning fungerar precis som ett vanligt kylskåp, förutom att den avkylda luften blåses in i kupén. Kylanläggningar är slutna system. Läckage av kylmedlet innebär försämrad effekt eller ett totalt haveri.

» Kompressorn är en pump. I kylskåp drivs den av en elmotor och i bilen via en drivrem från förbränningsmotorn. Kompressorn pumpar runt anläggningens köldmedium mellan kondensor och förångare via rör.

» Kylmedlet är en gas som komprimeras till högt tryck, leds genom ett torkfilter och kondensor, övergår då till vätska, som via expansionsventilen fortsätter in i förångaren. Där övergår köldmediet till gas och absorberar då värmen i omgivande luft. Den nedkylda luften i ventilationshuset blandas med lämplig mängd varm luft och blåses in i bilen. Gasen fortsätter till kondensorn och förloppet börjar om.

» Sedan 90-talet är freon bannlyst och det kylmedel som nu används heter R 134a, eller tetrafluoretan vilket inte är lika aggressivt mot ozonskiktet.

Taggar: Nyheter, , Volkswagen

Kommentarer

#1
Benny H
2010-11-11 09:15

Om detta är ett känt problem för VW varför agerar man inte? Ska man bara skjuta över kostnaderna på kunderna eller ska man gå på leverantören av den undermåliga AC:n? Vore ju bra om någon från VW kommenterade eländet...

#2
Raymond K
2010-11-11 09:23

Bilfabrikanter slår alltid ifrån sig med bägge händer ända tills det blir stora rubriker i tidningarna, då kanske dom visar sin "välvilja"

#3
2010-11-11 10:11

Jag har alltid hävdat att dom pengarna man sparar på att stänga av AC:n får man betalar flera gånger om genom att reparera den. Jag har alltid min på - den stänger själv när det är för kallt. Har inte ens fyllt på kylmedel på tio år på min Volvo. Man stänger ju aldrig av ett kylskåp hemma... Att bara avlasta kompressorn verkar inte genomtänkt om inte någon form av tryckvakt håller uppsikt över kylmedlet.

#4
sweeny
2010-11-11 10:18

Jarlberg: ja, det är väl på något sätt det som avses med klimatautomatik. Att man ska slippa fundera på sånt, har själv aldrig stängt av någon ac-anläggning i mina bilar och har heller inte haft några problem på 10 år med den tekniken... min farsa som inte riktigt greppade idén med ac höll på att slå på och av på ac-knappen när han tyckte det blev för kallt eller varmt oavsett årstid innan jag fick honom på bättre tankar...

#5
2010-11-11 10:58

Detta är ju helt horribelt. Och dessutom på flera av Sveriges största bilmärken. Att VAG har för vana att mörka har man ju hört talas om men detta är ju rent ut sagt hemskt. "Maskinskadeförsäkringen är inget annat än en fond för produktutveckling", man blir smått bestört. Mycket positivt att VIB tar upp denna typ av skojeri, bara att hoppas att VAG m.fl tar intryck av detta och skärper sig.

#6
mctar
2010-11-11 11:58

AC:n har gått sönder i alla tider. Detta förvärras av denna kontruktion som kör vidare fast kylmediet är borta. Varför inte sätta in en "vakt" som känner av detta tryckfall? Isf skulle "bara" systemet behöva lagas som vanliga system...

#7
Skoda
2010-11-11 12:08

Jag har drabbats av kompressorfel på min Skoda upprepade gånger. Skoda Sverige blånekade att det är ett känt fel. Samtidigt kan de verkstäder jag varit i kontakt med bekräfta just detta. Mitt råd. Köp aldrig en vW bil!
I övrigt utmärkta bilar, men med ett så oerhört dåligt och arrogant bemötande är det inget att rekommendera. Så efter fyra nya vw bilar är det slut med det! Martin

#8
DeN
2010-11-11 12:15

Detta måste kosta multum för försäkringsbolagen, nått som vi övriga såklart får bekosta på våra premier...för VW verkar ha satt i system att utnyttja maskinskadeförsäkringen istället för att byta på goodwill, eller göra ett återkall av av berörda fordon.

Kompisens Passat (-06) med knappt 5000 min på mätaren, drabbbades nyligen av detta kompressorhaveri, VW ville inte ta på sig detta och hänväsade till maskinskadeförsäkringen, och de stod inte ens för självrisken.

Dåligt VW! Sluta mörka den felaktigt konstruktion och gör som Toyota med flera och återkalla alla fordon med denna kompressortyp!!!

#9
2010-11-11 12:16

Hemskt. Nån VW blir det aldrig. Sämre verkstäder finns inte. Tacka vet jag Toyota, ett märke som tar anvsvar.

#10
Emme
2010-11-11 12:22

Skandal är vad det är! VW spottar på sina kunder.

#11
mctar
2010-11-11 12:39

Nu är ju inte bara VAG drabbade, vilket inte förringar VAGs problem.

#12
Lars A
2010-11-11 13:32

I pappersupplagan av VIB säger
VAG:s informationschef,
Marcus Thomasfolk:
Efter årsmodell 2008 har koncernens bilar en annan typ av kompressorer som inte berörs av det beskrivna problemet
VIB:
Hur skiljer sig utbyteskompressorn från tidigare typen ?
Marcus Thomasfolk:
VI HAR TYVÄRR INTE DEN INFORMATIONEN TILLGÄNGLIG !!
Man tappar hakan när inte ens VAG:s informationschef har den informationen
Men snälla VAG nu får ni allt ta och krypa fram under stenen där ni gömmer er och komma med saklig information
Vi bilägare är inte helt dumma i huvudet som ni tycks tro
Jag kollade min bil/maskinskadeförsäkring som jag har genom Nordea och där står det att AC-kompressorn inte ingår i försäkringen !
Tacka f-n för det när VAG hänvisar till föräkrinsbolag iställe för att ta sitt ansvar för en felaktig produkt
Tur att jag inte han beställa en ny bil innan detta kom fram
TVI TVI TVI för VAG

#13
2010-11-11 14:09

Inte förvånad alls. Min erfarenhet av VAG är raserade växelådor, servupumpar, fördelare, hjulager, dörrlås mm. på bilar som gått mindre än 10000 mil. Det värsta är att när man pratar reservdelar och reparation med kunniga och försäkringsbolag så får man alltid svaret, "Ja, men det är vanligt på den modellen".
Jag gav upp VAG 2005 och det verkar varit rätt beslut. Ränderna verkar ju inte ha gått ur!
Aldrig mer VAG.
Håller oxå med om det är bästa att låta AC' n gå. På nyare bilar borde detta inte var ett problem då de flesta har ACC/ECC och då är väl dumt att sätta den automatiken ur spel.
Hjälper ju dock inte på VAG grejer....

#14
2010-11-11 14:54

”hög kvalitetskänsla.”
”Enligt juryn kombinerar Volkswagen Polo ett elegant utseende, tillförlitlighet och hög kvalitet”.
”Att det är en väldigt bra liten bil”

Hög kvalitet återkommer i beskrivningar av motorjournalisters provkörningar av VAG bilar i alla biltidningar.
Teijo Ojanen erbjöds nyligen lämna in sin Golf för gratis reparation. Det var slutet på en månads kamp med Volkswagen som förnekat att bilen har ett allvarligt fel.
Sen är det DSG problemen.
http://www.youtube.com/watch?v=_rTkBqgnd6A
Kanske det kommer en tid när VAG erkänner även dessa fel på deras bilar.

#15
2010-11-11 14:57

Jag talade med en kylmontör som berättade att livslängden på AC-systemet är i snitt fem år.
Det vanligaste felet är att kondensorn korroderar och kylmedlet läcker ut.
Vanligtvis räcker det med att byta kondensor och fylla ny gas, vilket inte är helt gratis, men man slipper i alla fall att byta kompressor.
Om det inte är en kompressor av den typ som beskrivs i den här artikeln.

Jag har ofta undrat över den idiotiska placering kondensorn har, framför kylaren, utsatt för saltlake hela vintern.
Kondensorn är dessutom oftast tillverkad av aluminium som inte är särskilt korrosionsstabilt i salthaltig miljö.
Men det är ju faktiskt så att saltet är en typiskt nordisk företeelse och söderöver klarar sig säkert kondensorn bättre.
Men nog skulle det vara bättre om den satt längst bak uppe på taket.

Ett råd som kylmontören gav var att spola kondensorn noga med rent vatten efter varje tur på saltade vägar.

#16
Jägaren
2010-11-11 15:44

Jo, att VW (tillsammans med MB) har den lägsta reella kvalitén är ingen nyhet direkt.

#17
Jägaren
2010-11-11 16:52

Inlägget 14:44 av "Jägaren" är INTE skrivet av mig som på riktigt är Jägaren. I morgon kommer jag att ringa redaktionen och kräva att redaktionen spårar IP-adressen. Hur lågt kan man "människa" sjunka?

#18
Unikt_nick
2010-11-11 17:49

Mer än en jägare bildar väl ett jaktlag?
Vem blir först att registrera nicket?

#19
DeN
2010-11-11 17:52

Som någon annan skrev nedan...
DSG-problemen är ett liknande exempel där VW valt att mörka och endast lösa problemen bil för bil, istället för att återkalla en felaktig konstruktion som dessutom är trafikfarlig.

I USA tvingades VW agera av det amerikanska trafiksäkerhetsverket och återkalla alla berörda fordon. Men trots detta gör de inget i Europa, antagligen för att slippa dålig press samt extra kostnader. Inte undra på att VW gör stora vinster, på kundernas bekostnad...

Jag skulle iallafall vara tveksam att köpa en begagnad DGS bil, då man inte kan veta hur VW kommer agera ifall lådan började trilskas efter några år...

#20
karl_S
2010-11-11 18:12

Jag älskar min folka.

#21
lubos
2010-11-11 18:56

Ja så här går det när man litar blint på katastrofteoretikerna i klimathysterin! Och artikelns ordval "tillfälligtvis" skulle jag hellre byta till "sedan länge" ! För en tid sedan diskuterades bilarnas bristande batterikapacitet som ett exempel! Och att bränslebesparingen skulle bli stor med by-pass ventil betvivlar jag starkt! Kylan magasineras ju i bilens atmosfär och reultatet av de tidigare intermittenta driftcyklerna kan ju knappast bli dyrare än kontinuerlig strypning. Vad man spar är kostnaden för en st magnetkoppling med tillslagsrelä
och detta äts väl mer än väl upp av kostnaden för by-pass systemet. Det här förefaller lika dumt och ogenomtänkt som Start-Stopp automatiken som Vi Bilägare tidigare avslöjade som verkningslös, eller i varje fall inte vrd kostnaden!

#24
Jägaren
2010-11-11 19:12

Märkligt att mitt inlägg 15:52 blev annordlunda än det jag skrev: Det ska vara med tillägget "och blockerar den", alltså "14:44 av "Jägaren" är INTE skrivet av mig som på riktigt är Jägaren. I morgon kommer jag att ringa redaktionen och kräva att redaktionen spårar IP-adressen och blockerar den. Hur lågt kan man "människa" sjunka?

#25
2010-11-11 19:22

Redaktionen.

Gör så att vi som vill diskutera seriöst och som är prenumranter av tidningen där man kan registrera sig med sitt prenumrantnr och att då automatiskt så ploppar en riktiga namn upp. Varför ska man dölja sig med en massa konstiga namn och nummer? Vågar man inte stå för det man skriver eller vad?

Detta för att få bort alla ska vi säga som bara förstör när man vill bolla med fakta med varandra så kommer någon och förstör med en idiot kommentar helt utan källhänvisning.

Men ha gärna kvar denna spalt så vissa kan fortsätta att leka rommen av sig med löjliga kommentarer och personliga påhopp. Så kan vi som vill diskutera seriöst och som är prenumranter få en egen spalt där vi kan få diskutera ifred från alla rötägg. Alltså två artikel kommentarsfält ett seriöst och en lekstuga.

MVH Conny Karlsson/Shogun

#26
2010-11-11 19:34

Jag håller helt med dig Conny.

#27
karl_S
2010-11-11 19:47

Men Shogun, om man nu inte har råd att prenumerera och inte heller har någon fakta och ändå vill diskutera. Ska man ha en egen spalt för den också?
Jag läser de flesta onödiga kommentarer som ganska roliga men visst finns det någon enstaka i en klass för sig (en premiumklass om man kan säga så?)
Jag förordar "högt i tak".
Hur som helst så gör en olycklig AC under en 3 årsperiod inte Das Auto speciellt sämre än något annat fabrikat med andra olika fel och brister.

#28
Jarl s
2010-11-11 19:51

Tojåta återkallar ju iaf så kunden klarar sig utan extra kostnad. Hos VW skiter dom i sånt.

#29
Crister A
2010-11-11 20:21

Många kallar Jarl s och alla övriga nicks som denne man har för ironi.Då vet man inte vad ironi är!Att han inte trötttnar på sina "blaj" kommentarer och växer upp.Måste hålla med Shogun om att det måste bli lite seriöst på dessa sidor och att man måste stå för vad man skriver.Dessa kommentarer och namnstölder som Jarl och co har börjar ju bli mera barnsliga än AMS sidor och det vill inte säga lite.

#30
Marc
2010-11-11 20:47

Som Shogun och Crister A skriver: Inrätta ett forum där de två, och likasinnade, kan sitta och utbyta allvarsamma och seriösa åsikter. Helst grundade på flerårig prenumeration av ViB.
Sen kommer detta, de anonymas svammelforum, att självdö. Tror jag. Men skulle så icke ske, kunde man kanske kunna skapa nån slags funktion, så att de som klickar in sej på svammel, automatiskt länkas in på de klokas forum. Och fastnar där tills de stänger av datorn.

#33
Crister A
2010-11-12 07:19

Du är rolig du Marc,tror jag???

#34
Marc
2010-11-12 09:16

Leifer, en orsak till att det är extremt tunt på forat du talar om, är att det har varit ganska tjorvigt att överhuvudtaget komma in där. Jag, och några bekanta, försökte för nåt år sedan. Vi lyckades inte. Nu får det vila i frid för våran del. (Man undrar vad det är för omdömeslös tekniknörd på ViB, som ligger bakom trasslet.)

#37
Funderaren
2010-11-12 18:08

Känns som att en kompressor som denna borde kunna hålla längre. Det måste ju finnas ngt sätt att få längre livslängd. En värmepumpskompressor håller ju mycket längre och arbetar längre pass under både korta och långa intervaller.

#38
Marc
2010-11-12 18:57

Hörru, Papparazzi, lär dej att läsa innantill. Jag beskrev läget för nåt år sedan. Varken idag eller igår. (Men du är i gott sällskap. Otal är de gånger som stollar svarar på nåt som aldrig är skrivet.)

#41
2010-11-12 19:42

Forumet fungerar utmärkt. Lite justeringar behövs nog men att skriva, logga in och ut är inget problem. Själv måste jag dock fylla i ett formulär om 5 tecken för varje kommentar men jag är nog ganska ensam om det fenomenet. Går ju att leva med :o)
Jag saknar, eller hittar inte funktionen att, lite mer privat, skriva till den eller de jag tycker.
Forumet tillåter att lägga till "vänner" men jag har ännu inte hittat hur jag sedan kommunicerar med enbart den/dom.
Ska höra med redaktionen.
.
Att registrera sej är en god idé. Exempelvis skriver Jägaren att någon "kapar" hans nick. Nu vet Vi ju inte om någon verkligen gör det eller om Jägaren bara vill spela "offer" Det ligger ju lite i denna tidens politik med sådant agerande. Men genom att registrera sej kan ens namn inte användas av någon annan.

#43
PKo
2010-11-21 17:36

Personligen är jag inte mycket för AC, tycker mest att de drar bränsle och måste sättas på då och då för att inte "torka" - fördyrande skit helt enkelt.
Men så är det med mycket av det som sätts in i bilar nu för tiden:
- fabriksradio - skulle hellre ha en eftermarknadsradio, för 500:- uppåt är USB tillgängligt, på min 2003a sitter en urmodigt elände som inte ens tar MP3, tar jag bort den ser bilen ut som raggarbil - vad göra, jag använder mobiltelefon och hörlurar och lyssnar på pods från BBC m. m.
- ABS - i vintras gled jag in i framförvarande för att bromsen inte tog på blankis, sedan dess är jag beredd med handbromsen eftersom jag märkt att den i vissa fall minskar stopsträckan!!
- elhandbroms - min mekaniker menar att bromsOK med sådant kostar 4-5000:-, när jag besiktade min med dålig handbroms menade kontrollanten att den måste fungera fall att den vanliga bromsen falerar - hur kan elhandbroms bli godkänd(?) - aldrig på min bil så länge det kan undvikas!
- ESP - har ni testat hur chassiet beter sig utan ESP på, upplever att ESP ibland döljer riskabla köregenskaper.

Men det finns ju bra saker:
- elhissar runt om, blir en fattigmans cabriolet, på sommaren när man kommer in på 50 begränsat så drar man ner alla rutor, skillnaden mot cab är i praktiken ganska liten - oxså behöver man inte AC heller!

#44
McTar
2010-11-22 09:04

Pko: Om dina bromsar är i gott skick, så minskas inte stoppsträckan för att du drar i handbromsen. Däremot så tyckar jag att ESPn ofta går in för tidigt, särkilt på bilar som är 5 år eller äldre. På nyare bilar så finns en viss "sladdmån" vilket är bra.

#45
Raymond K
2010-11-28 12:25

PKo
Att dra ner alla fönster vid 50 är inte att jämföra med ac.
Med fönsterna nere vispas bara den varma luften runt, med ac eller acc tillförs sval luft i kupen. Det är en jädra skillnad. Jag kommer aldrig mer att köpa en bil utan acc.

#46
Gunnar44
2010-11-29 12:05

Jag tror att det är en viss skillnad mellan AC och en klimatanläggning. Enligt Opel och Saab drar inte en bil med klimatanläggning mindre bränsle om man slår av den. Däremot en AC anläggning som när den är i frift går med full effekt.
Kanske är det därför att de företagsbilar jag kört aldrig haft några problem med klimatanläggningen.
AC sitter ju för det mesta i privatbilar som ett billigare alternativ till klimatanläggningar. En AC som inte är igång "torkar ut" packningar med läckage som följd.
Därför ska man kanske inte peka ut vissa märken allt för självsäkert när det gäller detta problem. Det kan vara ägarrelaterat.

#47
2011-01-10 22:05

PKo: Om du nu gled in i framförvarande bil kan detta omöjligen ha haft att göra med ABS-bromsarna på din bil om de fungerar som de ska. På blank-is är det däcken, skicket på bromsarna och avståndet till framförvarande bil som spelar roll. ABS-bromsarna är till för att inte låsa hjulen på bilen så att man ska kunna bromsa samtidigt som styrförmågan inte ska försvinna så att man kan styra undan från hindret framför. Bara för att man låser hjulen på blankis betyder inte det att man får en kortare bromsstärcka per automatik. Däremot så ser låsta hjul till att styrförmågan försvinner väldigt effektivt. Om man vet hur tekniken ska användas så gör den nytta och den finns ju där av en anledning.
Däremot så håller jag med om att vissa saker kan man verkligen fundera över varför de finns på bilar. Elhandbromsen tex gör delar och reparationer dyrare. Bromsvajrar har funkat bra väldigt länge men ja, visst finns det fördelar med elhandbroms också...

#48
Deutsche qualitätswagen
2011-01-15 10:06

Om VAG har problem är det "branchproblem". Om någon annan har problem har de dålig kvalitet. Hmm.

#49
2014-02-01 15:46

Har en Yaris från 2009 där har kupefläkten och ac gått sönder. Man tycker att det borde hålla längre. Har mailat huvudkontoret och hänvisat till goodwill annars skall dom få så mycket badwill av mig som jag kan ge.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.