Bild
Nästa artikel
Volkswagen Golf återkallas igen för infotainment och backkamera

Volkswagen Golf återkallas igen för infotainment och backkamera

Nyheter

Backkameran och infotainmentsystemet kan strula i senaste generationen Golf. Nu ska 56 000 exemplar tillbaka till verkstaden.

Volkswagen måste återkalla 56 000 exemplar globalt av senaste generationen Golf. Anledningen är mjukvaruproblem som berör infotainmentsystemet och backkameran.

Bilarna som omfattas är alltså åttonde generationen Golf som byggdes fram till juli 2020. Återkallelsen är frivillig och problemen verkar inte vara lika allvarliga som den tidigare återkallelsen där bromspedalen kan lossna.

Volkswagen fick skjuta upp leveranserna av Golf på grund av mjukvaruproblem förra året. Tekniknivån är betydligt högre än i tidigare generationer och Golf var först ut med flera tekniknyheter som tidigare inte funnits i någon VW-modell.

Läs också: Allvarligt fel upptäckt: Bromspedalen kan lossna

Kommentarer

#1
2021-01-14 08:55

VW och mjukvara går inte hand i hand i dagsläget.
Känns som om de släpper ut produkter som inte är färdigtestade för att inte hamna på efterkälken, ett farligt vågspel.

#2
2021-01-14 09:26

Mjukvaruproblem som inte kan lösas utan verkstadsbesök tycker jag kan kallas hårdvaruproblem!

#3
2021-01-14 09:41

Varför kan inte den som önskar uppdatera via en USB-pinne (på samma vis som för andra icke uppkopplade prylar)?

Man kanske inte har tid/ork att avsätta för ett verkstadsbesök, men att fixa själv är inga problem.

#4
2021-01-14 09:43

Många verkar förtjusta i att ha allt tillgängligt via nätet vad gäller uppgraderingar och sånt, men det är viktigt med säkerheten.
https://www.sweclockers.com/nyhet/31136-hackare-kapar-kuklas-utpressar-k...

#5
2021-01-14 09:44

Modig den som köper en ny bil idag för egna pengar med avsikt att behålla den ett tag. Så mycket teknik man inte rår på.... https://www.motormagasinet.se/article/view/718735/fyrtio_procent_av_bile...

#6
2021-01-14 10:22

#5 Jepp! Bilbranschen försöker lura i oss att de skenande bilpriserna beror på eldriften, men det är ju digitaliseringen som driver upp bilpriserna till oanade höjder. En digitalisering som för vissa bilägare har ett nollvärde...

#7
2021-01-14 10:36

Vänta nu. När vissa märken återkallar då är det bra, när andra gör det är det mindre bra...

#8
2021-01-14 10:37

En framhjulsdriven elbil med normala effektvärden borde ju vara billigare att producera inga avgassystem ingen växellåda och inga fantasipriser på batterier och vettig nivå på hjälpsystem

#9
2021-01-14 10:54

När ska ID.3 återkallas?

#10
2021-01-14 11:17

iPhone återkallar 56.000 telefoner för att uppdatera programvaran. Det låter tokigt och är inte sant. Vad gör att en bil av senaste snitt inte kan uppdateras via luften? Den har plats för större processorer, större batteri och större antenn. Alltså betydligt bättre förutsättningar än för en ynka liten mobiltelefon. Säkerheten? Banker skulle aldrig släppa appar i telefonen om de inte var säkra nog.

#11
2021-01-14 11:33

Axa: Vem sa att det inte var bra att det fixade problemet?
De flesta vill väl ha sina problem fixade?
Trist med mycket problem, men jag har ju hellre en tillverkare som fixar dem än inte.

#12
2021-01-14 11:52

Finns det nån som vill ha en bil utan problem?
Signalen som sänds ut är kristallklar - NEJ!
Och gissa därmed varför tillverkarna tacksamt spar pengar genom att levererar bilar med problem...

#13
2021-01-14 15:53

Milky
Jag menar bara att man här har lite olika inställning till återkallelser beroende på vilken tillverkare det är.

Jag tycker det är bra att tillverkarna tar sitt ansvar men egentligen vill jag ju helt slippa att en bil ska behöva återkallas överhuvudtaget.

#14
2021-01-14 15:53

Milky
Jag menar bara att man här har lite olika inställning till återkallelser beroende på vilken tillverkare det är.

Jag tycker det är bra att tillverkarna tar sitt ansvar men egentligen vill jag ju helt slippa att en bil ska behöva återkallas överhuvudtaget.

#15
2021-01-14 16:31

Tekniknivån är betydligt högre än i tidigare generationer ... nyheterna/tekniknivån i Golf 8 är borttrollande av knappar och instrument, ersatt av touchdisplayer ... ett nedköp eller lägre tekniknivå jämfört med Golf 7!
Så säljer den inte så bra heller!

#16
2021-01-14 16:34

Åter igen!
VAG har enorma problem att hänga med utvecklingen!
De blir bara fel åter igen fel på fel de tar aldrig slut

#17
2021-01-14 17:17

Stonebreaker
Att inte åttan säljer bra kan ju bero på att köparna istället väljer ID3

#18
2021-01-14 17:34

Mycket buggar från VW nu.

#19
2021-01-14 17:58

Vilka löjliga kommentarer ☹️

#20
2021-01-15 10:23

Axa, att jämföra med en elbil som ID3 blir som att jämföra äpplen och päron, Golf 8 tappar globalt mot konkurrerande modeller, F Focus, O Astra m.fl.

#21
2021-01-15 12:08

Stonebreaker
Det var bara en tanke och utifrån att ID3 rapporterats sälja riktigt bra. Köparna av ID3 väljer ju bort något annat, kanske Golf.

#22
2021-01-15 13:00

Inställningen beror på vilket märke det är ja. Antar att tankarna avser Toyota. Skillnaden är att Toyota bygger inte smäckigare och smäckigare bilar för varje generation som går. De försöker inte sälja in billiga lösningar som "features" som tyskarna gör. De återkallelser som görs är mer rimliga än de som genereras av snåla tyskar som släpper ofärdiga bilar.
Inte hört ett gott ord sägas om VWs nya infotainmentsystem tex. Inte ens tysk bilmedia kan ursäkta hur slött, klumpigt och trafikfarligt det är att hålla på med. Hur ingenjörerna på VW ens kunde släppa ut skiten är en gåta. Troligen ville de inte. Men ledningen var av annan åsikt.
Detta i kombination med hur högfärdiga och stolta tyskarna är över allt skit de släpper år efter år gör att man har lite mindre sympati för dom. De tror att de är guds gåva till bilindustrin - ändå finns det inte en enda tysk som vågar ha mer än 2 års garanti. Enda tyska märket jag känner för är Opel. De verkar inte alls lika självupptagna, och släpper bilar som inte passar in i konkurrensen enligt de matematiska formler VAG, BMW och Mercedes gör.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.