Bild
Nästa artikel
Nya Volkswagen Golf stoppas – på grund av allvarligt fel

Nya Volkswagen Golf stoppas – på grund av allvarligt fel

Nyheter

Ett allvarligt mjukvarufel sätter tillfälligt stopp för tillverkningen av helt nyutvecklade Volkswagen Golf.

Volkswagen Golf har ett system som själv kan larma räddningstjänsten vid en olycka, ett system som alla nya bilar ska ha enligt en EU-lag sedan 2018. Men i vissa bilar har det visat sig att systemet inte fungerar som det ska och därför stoppas tillverkningen tillfälligt.

I ett uttalande säger Volkswagen att ”full funktionalitet för nödsamtalsassistenten inte kan garanteras”. Eftersom EU alltså infört krav på den typen av system sedan 2018 måste leveranserna stoppas. 

Vad som händer med de bilar som redan levererats är inte helt klart, men förmodligen blir det en återkallelse som Volkswagen just nu förbereder hos tyska motsvarigheten till Transportstyrelsen.

Systemet som sköter nödsamtalen vid en olycka kan inte uppdateras direkt via nätet så bilarna måste därmed in till verkstaden för att få ny mjukvara. Men uppdateringen ska gå snabbt.

Allvarliga buggar

De senaste månaderna har inte varit nådiga för Volkswagen när det gäller mjukvarubuggar. Elbilen ID 3 som ska börja levereras i sommar, och som är märkets viktigaste prestigeprojekt just nu, har även den drabbats av allvarliga mjukvarubuggar.

ID 3-produktionen är visserligen igång, men tidigare i år kom rapporter om att Volkswagen ställde upp de byggda bilarna på en särskild uppställningsplats i väntan på ny mjukvara. 

VW-anställda hittar enligt uppgift hundratals nya buggar varje dag och koncernen har problem att locka utvecklare och programmerare som kan lösa problemen.


Uppdatering 12.00: Även tillverkningen och leveranserna av Skoda Octavia pausas tillfälligt av samma anledning. Eventuellt kan en mjukvaruuppdatering dröja ända till mitten av juni.

Kommentarer

#1
2020-05-18 10:49

hoppas Golf 8 med alla ogenomtänkta nymodigheter blir en megaflopp!

#2
2020-05-18 11:12

Men den vinner nybilstester.....andra vinner begtester, samt har mer nöjda ägare år efter år, när ska det visa sig i nybilstesterna VIB?

#3
2020-05-18 11:13

ja wv har det svært i deres iver for at følge Toyota ,som kører med klatten.held og lykke til folkevogn..

#4
2020-05-18 11:29

Hmm... det var vad jag misstänkte. VW har upphört med att testa sina bilar i samband med utvecklingen -man chansar på att bilen råkar funka. Kanske inte så smart när man nu ger sig in i ett område man uppenbarligen är nybörjare i, mjukvara.

Hade man testat sina bilar så hade problemen med brustna kamkedjor, havererade växellådor, abnorm oljeförbrukning, smällande gastankar osv osv samt defekt mjukvara visat sig samt fått sina lösningar. Detta hade skötts internt, och inte i offentlighetens ljus -vilket knappast gynnar varumärket.

#5
1
2020-05-18 11:54

Bilen på bilden liknar ju en Toyota, snyggt VW.

#6
2020-05-18 12:03

Det börjar bli lite mycket nu, datorproblem ser ut att bli nästa stora VW fel i raden efter alla de andra.

#7
2020-05-18 12:03

Ordlek: En buggy har blivit buggy p.g.a. buggar.

#8
2020-05-18 12:07

Får mig genast att tänka på Petters låt, det går bra nu.
Men den är bättre än vad VW:s produkter verkar vara

#9
2020-05-18 12:12

När Toyota återkallar = kundvård
När VW återkallar = katastrof

#10
2020-05-18 12:25

Stonebreaker: Vad för ogenomtänkta nymodigheter innehåller Golf 8? Kan inte direkt komma på någon?

Jörgen: Vet inte om du missat något men det är knappast Toyota som VAG har som mål att följa.....med det Toyota visade upp senast inom elbil så är det inget svårt att följa, där var konkurrenterna för några år sen......

#11
2020-05-18 13:19

Vad har Toyota i en tråd om VW att göra? :-)

#12
2020-05-18 13:21

Prestigelös: Kan du hitta 20 trådar på detta forum utan Toyota nämnt vinner du en bjudlunch. ;)

#13
2020-05-18 14:03

Det beror nog på att alla vet att Toyota kommer att vara ledande när de tillslut på allvar kommer med elbilar som fungerar felfritt för gemeneman med normal plånbok, som man tjänar acceptabelt med pengar på enligt Toyotas beräkningar. Alla räds konkurrensen från Toyota gissar jag. Men det kommer man ju också försöka neka till på många sätt att det är på det viset. Toyota är en storspelare på bilmarknaden därför pratas det ofta om märket.

#14
2020-05-18 14:44

Henrik M ..... sätt dig i förarsätet och slå på tändningen, beskåda ljusspelet ala LAS WEGAS

#15
2020-05-18 15:31

Stonebreaker: Till att börja med heter det Vegas, och sen var det en hyfsad överdrift. Det lyser inte mer om en digital display än en analog när ljuset är på, däremot är det kanske mer information om det är det du menar.
Samtidigt är ju då följdfrågan, om du anser det inte ska vara digitalt, hur anser du då man ska få med all information som behövs till de nya säkerhetssystemen m.m?

#16
2020-05-18 16:11

Henrik M, all information .. vilken information syftar du på, som inte kan presenteras i Golf 7 och andra VW med traditionell instrumentpanel?

#17
2020-05-18 17:06

Stonebreaker: Den frågan visar tydligt att du inte har nån större koll på det senaste. Förklara gärna för mig hur du med analoga visare t.ex ska visa och hantera semiautonoma hjälpsystem?
Vad är det du ser som nackdel med att du själv kan välja vilken information du vill få visad än att bli matad med en del som är ointressabt för just dig?

#18
2020-05-18 18:02

Jag / vi har haft åtskilliga VW Golf och har mycket goda erfarenheter av dem så visst kan det mycket väl stå en ny VW tex Golf på uppfarten igen. Det kostar förövrigt på att ligga i framkant och vara innovativ och hela tiden spotta fram nya fina produkter som självklart har barnsjukdomar men som VW på ett bra sätt hanterar, uppdaterar och löser till Konsumentens bästa. Bra jobbat VW!

#19
2020-05-18 19:03

Det finns "digitala visare" sk skärmar i dagligt tal i tidigare versioner än 8:an om nån nu lyckats missa det.

#20
2020-05-18 19:28

VWs nya mjukvaru-gate :)

#21
2020-05-18 20:44

Typiskt vw som ej levererar driftsäkerhet till sina kunder; (

#22
2020-05-19 09:14

Ju mer automation ju mer problem. Vad är det för fel på manuella reglage? Ja har en Dacia Duster bl.a. p.g.a. just detta. Dock har den en bakrutetorkare som startar när jag slår torkaren fram. Varför? Det är idiotiskt allt sådant. Det är 1000 ggr bättre att folk får lära sej köra bil igen. De som inte klarar det får ställa sej i färdtjänstkön.

#23
2020-05-19 14:36

Undrar när ID 3 kommer, med alla allvarliga mjukvarubuggar?

#24
2020-05-19 18:29

Återigen!
Är det inte bedrägeri (miljöfusket) så är det alltid nått annat problem.
Jag tror att VW koncern skall fortsätta med korv tillverkningen
å sluta med att försöka göra bilar

#25
2020-05-20 09:35

ett tips till er som inte gillar VW, köp ingen så slipper ni reta er på dem.
VW kommer att fortsätta att sälja bra även om inte ni köper någon.

#26
2020-05-20 12:39

Enligt egen utsago köper många som inte gillar VW ändå VW, så fungerar människor, de har oerhört svårt att omsätta ord i praktisk handling, för alla är väldigt lata när det verkligen gäller och kör hellre på med det gamla invanda än gör sig besvär med att ändra något.

Det dras alldeles för många snabba slutsatser baserade på yttre visuella intryck, få är de som orkar ta reda på de verkliga bakomliggande orsakerna till saker och ting.

#27
2020-05-20 14:58

Niklas
Om folk gör egna val och ändå blir missnöjda så väljer de själva att göra om misstaget.

Jag har valt en Skoda och är supernöjd.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.