Bild
Nästa artikel
Nyheter

Vill att VW återkallar

Publicerad 12 maj 2015 (uppdaterad 13 maj 2015)
VW:s kamkedjeproblem åter i ropet.
Nu är Volkswagens trilskande TSI-motorer på tapeten igen. Det är Motormännen som kräver att bilarna som riskerar kamkedjehaveri återkallas.
Vi Bilägare har sedan 2009 vid flera tillfällen tagit upp problemen med kamkedjehaverier hos bilar som utrustats med vissa av Volkswagens TSI-motorer, i synnerhet den populära 1,4-litersmotorn.
 
Motormännen gick i slutet av förra veckan ut och varnade sina medlemmar för köp av  bilar från Audi, Skoda och VW med dessa motorer. Organisationen krävde även att Volkswagen återkallar de bilar varit mest drabbade av problemen.

Läs mer här: Överkuggande kamkedjor
 
– Det är mycket dåligt att en av världens största biltillverkare inte vill ta sitt ansvar för en dålig produkt. Volkswagen har känt till bristerna med konstruktionen av kamkedjan under flera år och de gör inget åt saken. Det gör oss mycket irriterade och därför ber vi våra medlemmar att noga överväga ett köp av modellen, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på Motormännen.
 
Volkswagen svarade i går att de oftast går med på att kostnadsfritt reparera bilar med de motorerna som varit mest utsatta för kamkedjehaveri. Biltillverkaren medger även att det funnits ”frågor kring kamkedjor relaterat till framför allt 1,4 TSI-motorer”.
 
Men en förutsättning för att Volkswagen ska åtgärda motorerna utan att ta betalt är att bilarna servats inom utsatt tidsintervall och på ett fackmannamässigt vis. Det innebär att Volkswagen granskar varje unikt fall innan åtgärd och att de håller mycket hårt på att rätt olja och rätt reservdelar använts. De kallar Motormännens varning för ett utspel men vill samtidigt bjuda in organisationen till ett ”konstruktivt samtal”.
 
Diskutera: Tycker du att Volkswagen borde återkalla bilarna med dessa motorer?

Kommentarer

#1 • 12 maj 2015
Hackenbush

Detta handlar om kundvård, vill de ha nöjda kunder och behålla kunderna så får de nog vackert se till att åtgärda alla ras kostnadsfritt.

#2 • 12 maj 2015
Roger Skagerström

Problemet är att VAG har så starka varumärken. Precis som premiummärkena (inkl Audi) så vet de att det är skit samma vad de gör - folk kommer handla ändå. Kanske nyttigt att det verkligen skrivs om det nu dock. Kanske kan få folk att öppna ögonen.

#3 • 12 maj 2015
trasten

Ska bli intressant att följa detta. Dom har det nog svettig i Södertälje nu!

#4 • 12 maj 2015
muskorv

Ja, de borde göra en återkallelse både för egen trovärdighet och för sina kunders trygghet. Alternativt en rejält förlängd garanti för sådana här fel (och då menar jag inte flummig goodwill). Även om VAG själva hävdar att problemet är litet, är ryktet om problemen omfattande. Vilket bara det lär vara skadligt.

Å andra sidan säljer ju VAG bilar ändå, trots att många av deras återförsäljare inte ens verkar intresserade av bilförsäljning, så varför ska de bry sig om kundservice?

#5 • 12 maj 2015
Styggavargen

Roger och Shogun, tror ni på fullt allvar att de inte skulle försöka göra något åt detta? Idag har man nog inte råd att skita i kunderna. Det tar mycket lång tid att bygga upp ett varumärke och på väldigt kort tid kan man fullständigt rasera det.

#6 • 12 maj 2015
Axelman

Varför jag jag som kund som gör mitt livs näst största investering näst efter husköpet bära en biltillverkares slarv? Varför ska jag viftas undan som luft och stå med grisen i säcken? Galet vad jag är viktig när jag hamnar i en säljares hand, men sen väntar istiden. Bu!

#7 • 12 maj 2015
Axelman

Det borde vara lag på 5 års garanti så tillverkarna skärper sig. "Men då blir bilarna dyrare", säger de och erkänner därmed den dåliga kvaliteten. Men jag betalar hellre 5.000:- mer vid inköp än 30.000:- som extra kostnad.

#8 • 12 maj 2015
Swemba

En förutsättning för att återkalla är att det finns en åtgärd som löser problemet, vilket inte är helt säkert att det gör.

#9 • 12 maj 2015
trasten

Saab införde en 8 årig motorgaranti på sina motorer, när man hade problem. Och den gällde även retroaktivt! Kanske något för VAG att ta efter?

#a • 12 maj 2015
VW Polo 2012

Dom vet tydligen vad dom gör eftersom GARANTIN BARA ÄR TVÅ ÅR ! Och dum som jag är har jag ändå köpt fyra nya VW på raken. Men kör ganska lite ca 1500 mil per år, och byter efter ca 3-4 år. Så jag har klarat mig från större fel . Men snart byter jag NOG ut vår Polo 2012 mot en Mazda CX-3 tror jag! Vår VW Golf 7a får däremot hänga med ett slag till. Men våra bilar har varit "snälla" så jag kan inte klaga.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.