Bild
Nästa artikel
Nyheter

Kamkedja oroar Volkswagen-ägare

Publicerad 7 december 2010 (uppdaterad 8 december 2010)
Problemen med överkuggande kamkedja fortsätter att gäcka Volkswagen-ägarna. En av de drabbade är Olof Erlandsson från Alingsås.

Vi Bilägare har tidigare skrivit om Volkswagens problem med överkuggande kamkedjor på den populära 1,4 TSI-motorn (ViB 8/2009).

Volkswagen fick tidigt indikationer på att allt inte stod rätt till, men försökte i ett första skede att lasta över de uppkomna problemen på ägarna som i vissa fall överskridit servicetiden med aldrig så liten marginal.

När allt fler reklamationerna inkommit, också för bilar servade enligt föreskrifterna, tvingades Volkswagen att anta en annan policy.

– Vi tar nu fullt ansvar även efter garantitidens utgång i de allra flesta fall, meddelar Volkswagens informationschef Marcus Tomasfolk.

Reklamationer och garantiärenden har noterats för framför allt årsmodellerna 2006 och2007, men också så sent som årsmodellerna 2008 och 2009. I flera fall har haverierna inträffat efter bara 5 000 till 6 000 mil.

Den känsliga med konstruktionen av 1,4 TSI-motorn  består i att kamkedjan kan sträckas ut ett par centimeter, och därmed kugga över, om inte smörjningen fungerar som den ska.

Bland annat har flera körskolebilar drabbats. Volkswagens förklaring är att det finns en viss risk att kedjan hoppar vid upprepade motorstopp när det inte finns något oljetryck till den hydrauliska spännaren.

Modifierade motorer
När Olof Erlandsson nyligen köpte en Volkswagen Touran -07 fick han av en slump reda på att bilen fått en ny motor efter ett tidigare kamkedjehaveri. Den tidigare ägaren hade blivit stående i Kroatien där också motorn bytts.

– Min naturliga reaktion blev att ta reda på vad det är för motor som nu sitter i bilen, men det visade sig att motorn saknar serienummer.

Till saken hör att Volkswagen enligt uppgift har modifierat motorerna, men från vilket år eller månad detta har skett har varit omöjligt att få besked om. Marcus Tomasfolk förklarar läget så här:

– Den tekniska åtgärd som krävs är att oljereturen från turbon ska isloleras och att oljepickupen ska bytas i förekommande fall på dessa motorer. Vi har inte fått några rapporter om några fall efter dessa åtgärder.

Från när har då motorerna blivit uppdaterade?
– Vi kan inte säga exakt när motorerna blivit modifierade beroende på att det löpande sker produktutveckling som införs i produktion.

Apropå utbytesmotorer ska i normalfallen ursprungsmotorns serienummer stansas in på motorblocket med tilläggsbokstaven X, och det ska gälla generellt i hela Europa.

– Varför det inte blivit så i den kroatiska Volkswagen-verkstaden är omöjligt för oss att svara på, säger Marcus Tomasfolk.

Olof Erlandsson har ”med viss bävan” valt att behålla sin bil, framför allt sedan han fått verkstaden att gå med på att utföra säkerhetsåtgärderna på den nya motorn.

– Ett av de svåraste besluten som jag har tagit faktiskt. Motorerna har ju i vissa fall havererat efter bara 5 000 mil. Finns det några toleranser över huvud taget? Kommer vår bil med ny motor att lyckas gå 5 000 mil till?

Diskutera: Vad tycker du om problemen med överkuggande kamkedjor?

Kommentarer

#1 • 2010-12-07 08:56
smack (not verified)

saabnisse! var är du? detta skulle ju inte kunna hända om man körde bil utan gummisnodd!!! nu har jag köpt en bil med kamkedja (inte en vw) ska jag känna mig blåst??

#2 • 2010-12-07 10:15
Gösta_L

Har aldrig haft något varken för eller mot VW. Men efter senaste tidens avslöjanden framstår VW som rena lurendrejeri-företaget. Fy för den lede hur de behandlar sina kunder. Varför kan de inte ta ansvar för sin bristande kvalitet. Sannolikt är det det tyska storhetsvansinnet som visar sitt fula tryne. Ifall jag var spekulant på en VAG-bil i dagsläget skulle jag ta mig en rejäl funderare över det etisk och moraliskt korrekta i att stödja detta företag. Man bör inte göda den tyska strävan efter världsherravälde, vi får aldrig glömma hur det gick förra gången. Låt oss lära av historen och inte göra samma misstag igen.

#3 • 2010-12-07 10:15
nuppe

Absolut inte, inte ens om det varit en VW du köpt.
De gör inte dåliga bilar, men som vanligt kan vilken tillverkare som helst råka illa ut..

Det här är ett problem som de ska lösa och nästan alltid när det gäller fel på kamkedjan beror det på smörjproblem.

Det var samma sak med Saab, när miljömupparna började fila på motorn och minska friktionen i cylindrarna fick man för stort gasläckage som tillsammans med många kallstarter och korta körningar slog ut oljan före 1000 mil.
Om man som Saab rekommenderade körde 2000 mil innan oljebyte så hände just det här med kedjan.
Saab var till att börja med lika fyrkantiga som VW med att godkänna reklamation om servicetiden överskridits med t.ex. en månad, men fick ge sig och motorerna före 2005 har fått ett flertal modifieringar.

Men generellt gäller att moderna motorer, oavsett om kamaxlarna drivs med kedja eller gummisnodd, att man bör använda godkänd olja och om man kör många korta sträckor och har mycket kallstarter, byta olja och filter med avsevärt kortare intervall än vad som föreskrivs i instruktionsboken.
3000 mil som är vanligt idag gäller främst för taxiåkare och liknande förare.

Av någon märklig anledning kan jag inte logga in som saabnisse utan heter just nu "nuppe" :-)

#4 • 2010-12-07 10:22
nuppe

Helt riktigt Gösta L. ta ditt socialistiska ansvar och köp en kinesisk bil.
En rysk bil kan du ju inte köpa de har ju lämnat den kommunistiska ideologin och är väl nu lika förskräckliga som alla andra fria länder.

#5 • 2010-12-07 10:49
smack (not verified)

Kör Renault Megane 1,4TCe och pendlar nästan 10 mil om dagen, 2-3 dagar per vecka med denna bilen, så då blir det ju inte så stor andel kallstarter...

#6 • 2010-12-07 11:03
McTar (not verified)

Gösta_L: Lägg ned det där snacket! Jag trodde du enbart hade otur förra gången du klevertrampade, men det visade sig att jag hade fel.

#7 • 2010-12-07 11:04
McTar (not verified)

Skall vara "klavertrampade"

#8 • 2010-12-07 11:05
a128

Samma kamkedja sitter på Golf 1,6fsi och 1,4fsi samt Polo 1,4 fsi, jag hade en Golf 1,6fsi som jag körde åtskilliga mil med utan problem med kedjan, men oljebytesservice vart 1500mil, dessa bilar ebjuds med förlängt oljebytesintervall på 3000mil hos många VAG-verkstäder tillsammans med en tunn och blaskig SAE 0W-30 olja i en motor där oljetempraturen blir relativt hög, vilket är mycket troligen orsaken till att kedjan slits ut, den finns ytters få bilmotorer som klarar 3000mil utan att något kommer att hända med motorn

#9 • 2010-12-07 11:25
bozidar (not verified)

skit snack. dom lurar folk med löfte om billig service!
"Jo den här du" den har ju den där kedja som håller bilens livslängd. Så ingen rem o byta vilket ger billiga service Och sen "jo du" sen har du också service intervaller som är 3000-mil eller 2 år vilket är billigare än 1500-mil....
Dom där RÅNARE glömde berätta till kunder att! för lång life service behöver man en olja som kostar över 200kr. liter och att sen glömde berätta hur många liter du måste fylla på emellan service pga. ölje törst.
En saab motor har kedja. men den har drivrem som driver div. aggregat. rem måste bytas vid angiven intervall annars riskerar du rem haveri vilket innebär bärgning pga. rem bytet är komplicerad o kräver verkstad. typ som att byta kamrem..

#a • 2010-12-07 11:48
Erik. (not verified)

På bliar med normal kvalitetsnivå håller en kamkedja bilen ut

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.