Nästa artikel
Varannan lastbil kör för fort
Nyheter

Varannan lastbil kör för fort

Publicerad 22 oktober 2012 (uppdaterad 13 november 2012)
Nära hälften av alla lastbilschaufförer kör fortare än den skyltade hastigheten, enligt en mätning från Motormännen.

I början av september försåg Motormännen sina lokala ombud i 19 kommuner med radarpistoler och under en treveckorsperiod kontrollerades hastigheten för 2 839 lastbilar och 342 bussar.

Resultatet visar att det går för fort för stora delar av den tunga trafiken. 49 procent av lastbilarna körde för fort, jämfört med 27 procent av bussarna.

I Västervik var andelen fortkörare minst, 15 procent av lastbilarna och bussarna körde för fort där. Flest fortkörare, 84 procent, fanns i stället i Örnsköldsvik.

– Det är dags att bussbolag och åkeriägare ser över sina rutiner och utbildar sina chaufförer, säger Jon Stenbeck, informationschef på Motormännen.

Diskutera: Hur tycker du lastbilschaufförer kör i allmänhet?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-10-22 16:02
Leif R

Vid alla dessa hastighetsmätningar ges alltid stora rubriker med "att köra for fort", fy och skam, men vad är FÖR FORT, 1km/tim över hastighetsgränsen är också för fort! Det vore mycket uppriktigare/intressantare att precisera gränsen för "rejäla" övertramp !

#2 • Uppdaterat: 2012-10-22 16:42
KaptenOberkommando

Leif R (väldigt vad många "Leif" det dyker upp), helt riktigt, uppgifterna ovan säger inte ett smack.

#3 • Uppdaterat: 2012-10-22 18:01
Wirrw

Varannan lastbilschaufför. Varannan motorcyklist. Varför singla ut vissa kategorier, när ALLA kör för fort (eller överträder hastighetsbegränsningar)?

#4 • Uppdaterat: 2012-10-22 18:03
Focus

Förr fanns det poliser ute på vägarna som kollade bl.a. färdskrivare, idag sysslar endast 2 % av poliser i yttre tjänst med trafikövervakning. Plåtskåpen klarar endast kolla hastigheten där de står och de förvarnas långt i förväg.
Inte konstigt att det går för fortare än tillåtet.

#5 • Uppdaterat: 2012-10-22 21:32
HiTek

Tycker såna här utredningar eller vad man ska kalla det är helt onödiga... troligen kör lastbilsförarna mer realistiskt och vad verkligheten säger. Om dem kör för fort (vad det nu betyder, 90?) på motorväg eller landsväg med glestrafik etc under morgon, kväll och natt så tycker jag inte det spelar någon roll alls. Däremot när det börjar bli köer, mycket bilar kommer samman och hastigheterna blir låga p.g.a det och dem inte kan respektera avstånd etc när verkligheten säger till då kan man börja undra. Klart dem har sin vikt på både lastbil och släpet som dem behöver tänka på och förhoppningsvis är det engagerade yrkeschafförer som åkerierna väljer att anställa eller få chafförerna till att bli som isf tänker lite extra om dem nu ska köra "för fort".

Precis likadant när man själv är ute och kör... knappast att jag kör enligt skylten på kvällen, glestrafik eller hur situationen är om det är motorväg, led eller landsväg och det är brett, bra sikt, mindre trafik etc. Tror fler och fler tycker att hastighetena blir för låga och löjliga som gör många förare oengagerade och man börjar mer gå på verkligehten och "köra realistiskt" när man äntligen kan börja använda fordonet.

#6 • Uppdaterat: 2012-10-22 23:09
John2008

Speciellt trailerdragare, i synnerhet utländska som kör på större vägar, brukar inte vara roliga att samsas med i trafiken. De ligger ofta väldigt nära och kan göra omkörningar när man minst anar det.

Ställer t. ex. DHL och Schenker som har anslutna åkerier, inga krav på att tunga lastbilar med släp inte kan gå fortare än 80 km/h (med hjälp av fartspärr)? Med tanke på miljön och den egen plånboken borde det ligga i varje åkeriägares intresse att se till att hastigheterna följs.

#7 • Uppdaterat: 2012-10-23 06:46
Thommys

Hur mycket för fort?
Vid vilka skyltade hastighetsgränser körde de för fort?
Hur stor är andelen bilister som kör för fort på samma sträckor?
Är det verkligen åkerierna som ska utbilda förarna i att hålla rätt hastighet som ju ingår ju i körkortsutbildningen?

Det är väldigt mycket förmaningar, krav ( t ex yrkeskompetensbevis) och apparater ( t ex färdskrivare, alkolås, bränsleekonomidatorer, registrerande GPS:er ) för de som kör yrkesmässigt men inte alls något för privatbilister.

#8 • Uppdaterat: 2012-10-23 11:48
Focus

Just det Hitek, vi skapar egna regler, hälften håller till höger och resten till vänster, hälften stannar vid stopp och resten inte o.s.v. för att fullständiga anarkin i trafiken.

#9 • Uppdaterat: 2012-10-23 12:51
HiTek

Yes, stämmer Focus. Det blir efter situationen som egna regler görs.
För att kontrollera majoriteten finns alla regler och lagar och som många följer det blint och det ska man såklart, men många av oss väljer att följa dem med viss modifikation iaf i trafiken kring hastigheter. Men det måste inte betyda att man kör i 200, men iaf 130 eller t.o.m 139 på t.ex. en motorväg.

#a • Uppdaterat: 2012-10-23 14:37
Roy J

Jag blir sååå imponerad när eliten skriver här i spalterna. De som anser sig stå över gällande lagar eftersom deras eget omdöme är så vida överlägset alla andras. Jag får verkligen gratulera till dina superegenskaper, HiTek!

Det hade varit intressanta om de även mätt upp personbilarnas hastigheter, så hade vi sluppit tjafset om var de mätte och hur mycket för fort det gick.
Men jag antar att det är en god gissning att lastbilar generellt kör oftare för fort än personbilar.(Men självklart finns det undantag - jag skrev generellt.)

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.