Bild
Nästa artikel

Framtidens lastbil är strömlinjeformad

Nyheter

Strömlinjeformade lastbilar kan sänka förbrukningen med en fjärdedel. Nu visar tyska tillverkaren MAN en konceptstudie.

I slutet av september öppnar bilsalongen IAA Commercial Vechicles i tyska Hannover.

Mässans inriktning är transportfordon och på plats kommer en ny konceptlastbil från tyska tillverkaren MAN att visas.

Konceptet kallas MAN Concept S och ska enligt MAN demonstrera hur framtidens mer bränslesnåla lastbilar kan se ut.

MAN hoppas också att lastbilen kan skapa en diskussion om mer miljövänliga godstransporter.

Kapad förbrukning
Till skillnad från dagens i stort sett fyrkantiga lastbilar har Man Concept S en mer mjuk och strömlinjeformad formgivning.

Lastbilen har testats i vindtunnlar för att nå ett så lågt luftmotstånd som möjligt.

Resultatet är en lastbil vars former påminner om en modern personbil.
 
MAN uppger att lastbilen förbrukar 25 procent mindre bränsle med ett 25 procent lägre utsläpp av koldioxid jämfört med en konventionell semitrailer på 40 ton.

Diskutera: Vad tycker du om Man Concept S?
Taggar: Nyheter
Framtidens lastbil är strömlinjeformad

Kommentarer

#1
MAN
2010-09-15 16:15

Den ser ganska rolig ut i alla fall. Men sitter föraren i mitten?

#1
Leffe F
2010-09-15 18:58

Nej, föraren sitter nere i vänster framskärm och bidrar till den ökade soppaförbrukningen genom att sleva i sig Bongs ärtsoppa, men all gas tas självklart tillvara och på så sätt det blir ett nollsummespel i slut-ändan.

#1
Passe
2010-09-15 20:05

Någon som kommer ihåg Volvos studie med både lastbil och buss från 90-talet? Detta är en klar rip-off!

#1
Gus
2010-09-15 22:11

Inget nytt under solen - Googla på "Streamliner" och "Futurliner" så kan ni se vad som fans redan på 30 och 50-talet. Särskilt Futurlinern är helfräck.

#1
Marcus L
2010-09-16 00:23

Man frågar sig varför inte detta kommit för länge sedan? Varför ligger lastbilarna så långt efter personbilarna vad gäller aerodynamik?

#1
Konservator
2010-09-16 01:00

"Resultatet är en lastbil vars former påminner om en modern personbil."

Ptja, det är väl ingen bedrift, då moderna personbilars former påminner om lastbilar. Fula som stryk, m.a.o.

#1
Bukedde
2010-09-16 14:58

Denna conccept lastbilen liknar den gamla Renault eller citroién lätt lastbil. Det både gammalt och nytt framme nu. Designmässig används gamla idéer med modern tänkande. Det ser bra ut i framtiden.

#1
StigRoger
2010-09-18 01:21

Till Leffe F:
Kul tänkt !
Men jag tror lastbilschaffisarna har den goda smaken att äta Soldatens Ärtsoppa - inte Bongs !
Den är nämligen den godaste näst hemkokt och har mera kött !
(Obs! Ej betald annonsplats ! )
Lastbilen ? Jo, den var snygg och bra !

#1
lubos
2010-09-19 16:11

Strömlinjeform har alla stora lastbilstillverkare sysslat med de senaste 50 åren och det som varit praktiskt och ekonomiskt genomförbart har gjorts. Ett exempel: Ett vanlig lastbil med släp som har vikten ca 60 ton drar ca 5 liter diesel per mil, dvs omräknat till en 1500 kg tung personbil 0,12 liter per mil! Skillnaden mellan järnvägståg och lastbilståg i energikonsumtion är häpnadsväckande liten per transporterat ton och inräknas järnvägstransporters organisatoriskt dåliga effektivitet så är lastbilstransporter det bästa ur alla synpunkter! Detsamma gäller bussar kontra persontåg!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.