Bild
Nästa artikel
Utsläppstest avslöjar: Uråldrig Mercedes 240D kan vara renare än ny dieselbil

Utsläppstest avslöjar: Uråldrig Mercedes 240D kan vara renare än ny dieselbil

Nyheter

En näst intill antik Mercedesdiesel från 1980-talet har skyhöga utsläpp av kväveoxider. Men faktum är att vissa moderna dieselbilar är ännu värre.

Det har varit hetsiga diskussioner kring dieselbilarnas utsläpp de senaste åren. Även om dieselbilar släpper ut mindre koldioxid än motsvarande bensinbil brukar utsläppen av kväveoxider vara betydligt högre.

Men största problemet har varit den stora skillnaden mellan vad bilen åstadkommer i testlabbet och ute i verklig trafik.

Nu har en tysk Mercedesklubb gjort ett intressant inlägg i debatten genom att utsläppstesta en gammal E-klass från 1982, skriver tyska Auto Motor und Sport.

Det handlar om en Mercedes 240D av modellgeneration W123 med 34 000 mil på mätaren som tillhör ordföranden i tyska Mercedes W123-klubben – en legendarisk modell som brukar beskrivas som outslitlig så länge den servas och underhålls.

Två varv runt teststräckan

På 1980-talet fanns inte alls samma typ av utsläppskrav som i dag och katalysatorn har över huvud taget ingen rening av kväveoxider.

Ägaren jobbar själv hos en biltillverkare, bland annat med att mäta utsläpp. Så han lånade helt enkelt en portabel mätenhet för att ta reda på hur mycket bilen släpper ut vid verklig körning (så kallat RDE, Real Driving Emissions).

De 72 hästkrafterna gör knappast den antika Mercedesdieseln till någon sprinter men den tog sig i alla fall två varv runt teststräckan som gick i stadstrafik, på landsväg och på motorväg. 


Resultatet blev att bilen i genomsnitt släppte ut 808 milligram kväveoxider per kilometer. Det är visserligen 20 gånger mer än en Mercedes A 180d som utsläppsmättes av tyska bilistorganisationen ADAC i höstas, och hela 800 gånger mer än en BMW 520d Touring.

Men det är å andra sidan inte alls så illa jämfört med en några år äldre dieselbil. 

Volvodiesel i skamvrån

Tyska miljöorganisationen DUH testade tidigare i år en Volvo XC60 D3 av förra generationen som klarar Euro 5-utsläppskraven och den släpte ut hela 736 milligram kväveoxider per kilometer – fyra gånger mer än tillåtet.

Och senaste generationen Volvo XC90 D5 AWD har i ett utsläppstest gjort av analysfirman Emissions Analytics haft kväveoxidutsläpp på 878 milligram per kilometer.

Även Volkswagen Amarok 2,0 TDI som ska klara Euro 5-utsläppskraven har högre kväveoxidutsläpp i verkligheten än den gamla Mercedesdieseln – den släpper ut hela 1 530 milligram per kilometer. Nästan lika illa är Renault Captur 1,5 dCi (1 336 mg/km) och Subaru Outback 2,0D (1 133 mg/km).

Renare än Subaru

Med tanke på att den gamla Mercedesdieseln kanske inte rullar som vardagsbil blir utsläppen på ett år betydligt lägre än för exempelvis en Subaruförare som kör 2 000 mil om året med sin diesel-Outback, enligt de här siffrorna.

Särskilt ren är alltså inte den gamla Mercedesmotorn, och moderna bilar är förstås betydligt säkrare, snabbare och bekvämare. Men den gamla dieseln är å andra sidan inte automatiskt smutsigare än många moderna dieslar när det gäller kväveoxidutsläpp.

Kommentarer

#1
2020-06-03 07:39

Partiklar?

#2
2020-06-03 07:53

Jan Karlsson partiklarna från den gamla dieseln blir ju stora som tennisbollar i jämförelse med en ny bil. För om jag inte har helt galet fel så påverkas detta av hur hög tryck det är i insprutningen.

#3
2020-06-03 07:56

dubbelpost

#4
1
2020-06-03 08:05

Dieselbilar är bedrövliga. Och lika bedrövliga är dess ägare som antingen tror att de kör en miljöbil och inte fattar nåt eller oxå skiter fullständigt i sin omgivning. Och av någon outgrundlig anledning verkar många tro att en sån här bil får stå på tomgång hur länge som helst. Dieseln måste bort.

#5
2020-06-03 09:03

Gamla MB dieslar var ju de värsta stinkbomberna att ligga bakom ,en del tog ju farliga omkörningar hellre än att ligga ock lukta på en gammelmerca spec 180 200 modellerna, när man gasade på en sån då ökade inte farten spciellt mycket bara molnet bakom avgasröret

#6
2020-06-03 09:36

De här totalkalkylerna, som pekar på att det är miljömässigt betydligt bättre att köra vidare med en gammal "häck än att köpa nytt, har nog inte så fel trots allt.

#7
2020-06-03 10:17

Avgasbilar i allmänhet och dieselbilar i synnerhet måste bort. Det handlar inte om klimatet, det handlar om (när)miljön. Luften vi andas in. Avgaser förgiftar oss. Finns mkt forskning på detta att fördjupa sig i.
Avgasbilar borde få varningsetiketter på sig precis som cigaretter. Dels för att det är stenåldersteknik (förbränning) och dels för att de förpestar luften vi alla behöver ha så ren som möjligt.

#8
2020-06-03 10:51

Man kan ju undra varför ingen mätning av "sot" gjordes?
Det kanske inte var en tillfällighet att man lät bli det...

En W-123 från 1982, samma som jag råkar ha viss erfarenhet av, faktiskt den bil som övertygade mig om beundran för Opel.

#9
2020-06-03 11:10

Märkligt att man koncentrerar sig på koldioxid CO2 idag som är helt ofarligt att andas in och som är bränsle för alla växter, istället för kväveoxider som är farligt. Men det är ju politiskt bestämt av helt andra skäl

#10
2020-06-03 13:45

Högst besynnerligt att W123-klubben kommer fram till att W123 fortfarande är något att ha.

#11
2020-06-03 16:41

Häromdagen såg jag en på macken med sin Landrover Discovery... körandes på tomgång ...usch, det verkar som ägarna till Dieselbilar tror de är miljösmarta ... både kväve och koldioxid i mängder kom ut ifrån detta fordon.

#12
2020-06-03 16:41

Svenne, du borde titta på denna! En timme av ditt liv har du väl för att förstå lite mer:
https://www.svtplay.se/video/26829397/kampanjen-mot-klimatet

#13
2020-06-03 16:44

hans.antnas, hade du en cykel hängandes på dragkroken (cykelställ) bakpå en MB så var denna svart när du kom fram..usch!

#14
2020-06-04 09:35

Lite sans angående tomgångskörning med dieselmotorer. En diesel drar mindre än en liter per timme på tomgång samt går ganska rent på tomgång jämfört med gaspådrag. Därför är start-stopsystem meningslösa för dieselbilar. Vi har en dieselbil och en bensinbil. När vi byter blir det garanterat ingen diesel. Diesel är inte framtiden. Även nya dieslebilar ryker och lever om vid accelareration.

#15
2020-06-04 11:58

Stygga vargen; Tackar för tipset, hade inte sett filmen tidigare. Men programmet bekräftade vad jag har sett tidigare, att frågan är i huvudsak politisk, inte vetenskaplig. Bra att oljebolagen försöker minska skadeverkningarna av klimathotsreligionen, som har mycket starkare politiska krafter bakom sig. Men vi bör försöka hålla oss till vetenskapen så gott det går, speciellt när den är korrumperad. Rekommenderar att du tittar på Elsa Widding på t.ex. youtube, hon söker sig till den vetenskapliga sidan av det hela.

#16
2020-06-04 12:02

Angående lukt från dieselbilar. NO, Kväveoxid luktar inte. Däremot har NO2, Kvävedioxid ett stark lukt.

#17
2020-06-04 18:22

Man lanserar alltså ett miljözons förbud baserat på bilens ålder och euroklassning.
Inte vad fordonet släpper ut.
Heja heja, till beslutande politiker.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.