Bild
Nästa artikel
Tyskar listar sämsta bilförarna

Tyskar listar sämsta bilförarna

Nyheter

Bilister från Italien och Turkiet är världens sämsta bilförare, det enligt en ny undersökning där tyskar tillfrågats.

Hyrbilsföretaget Holiday Autos har under den gångna sommaren låtit undersöka vad tyskar tycker om bilister från andra länder.

Med resultatet från undersökningen har man sammanställt en lista med de sämsta bilförarna, åtminstone i tyskarnas ögon. Överst – eller längst ned, beroende på hur man ser på det – återfinns Italien med 13 procent av rösterna.

Därefter följer Turkiet och Nederländerna med 13 respektive 12 procent. På fjärde plats har tyskarna placerat sig själva, samtidigt som vi svenskar hamnar utanför listan med ungefär en procent av rösterna.

– I Tyskland är det en vanlig stereotyp att italienska bilförare alltid bär solglasögon och pratar i mobiltelefon samtidigt som de kör och att en del turkar har ett lättsamt förhållande till trafikregler, säger Anna Madsen, nordisk marknadschef på Holiday Autos.

Diskutera: Var finns världens sämsta bilförare?

Sämsta bilförarna:

Världens 10 sämsta bilförare enligt tyskarna:

1. Italien (13 procent)
2. Turkiet (12 procent)
3. Nederländerna (11 procent)
4. Tyskland (7 procent)
5. Frankrike (7 procent)
6. Polen (6 procent)
7. USA (4 procent)
8. Belgien (3 procent)
9. Storbritannien (3 procent)
10. Grekland (2 procent)

Taggar: Nyheter,

Kommentarer

#1
2011-08-23 18:39

ja, denna sommar har jag farit runt mycket i Europa, mest i väst, så enligt mig är det så att
1. Italienare (kör JÄVLIGT mycket för fort, för nära och berusade samt gör en massa annat än att köra)
2. Engelsmän (har allmänt höga hastighetsbegränsningar, men en låg kunskap om framförandet av bilar, dessutom på fel sida)
3. Danskar (håller väldigt höga hastigheter för nära röven på min bil)
4. Schweizare (speciellt när de kommit över gränsen till Tyskland eller Italien, farliga omkörningar och för höga hastigheter samtidigt som de snackar i telefon)

Bästa förarna:
1. Tyskarna: tydliga, blinkar, flyttar sig (för det mesta) ur vägen; vet när man kan och när man inte kan köra fort.
2. Nederländarna: inte så höga hastigheter, ganska lugna i trafiken. Gäller inte cyklister.
3. Svenskarna: långt mellan bilarna gör att misstag är lätt korrigerade utan att påverka så många andra. Lugnare hastigheter.

#3
2011-08-24 08:10

Vi svenskar borde placerat oss i topp på SÄMSTA-listan.
Varför?
Vi använder aldrig blinkers för att signalera att vi skall svänga.
Vet inte hur påfart eller avfart till motorväg fungerar eller vilken hastighet som man skall hålla där.
Ligger alltid i fel fil och stoppar upp på motorväg, vägrar gå till höger när lucka finns.
Hastighetsskyltar är något för trafikverket, vi kör 80km/h oavsett vad som gäller på vägen.
Finns det en möjlighet att jävlas med "mot-trafikanen" så tar vi den. Att hjälpas åt i trafiken är inget för oss.
Vi kör gärna mot rödljus, men att komma iväg vid grönt tar evigheter.
Nä, alla som tror att vi i Sverige kör bra bil skall ner på kontinenten och uppleva hur riktig bilkörning går till.

#4
2011-08-24 08:20

Håller tyvärr med LC4ever

#5
2011-08-24 10:26

Efter att kört hundratals mil på Autobahn och mindre vägar i Tyskland, så kan man bara konstatera att bättre förare än tyskarna finns inte. De flyttar på sig, de använder blinkers,pratar inte i mobilen, sysslar inte med massa annat. Kort sagt, de åker inte bil, de kör bil.

Bland de sämsta är tyvärr svenskarna, instämmer i LC4evers motivering.

#6
2011-08-24 14:31

Då Sverige ligger i toppen med minst dödade och skadade i trafiken vill jag nog protestera mot att ni anser att svenskarna är bland de sämsta bilförarna. Kolla bara hur norrmännen kör så ser ni definitivt att det finns sämre förare än svenskarna, liksom i praktiken varje land söder om Tyskland och Holland.

#7
2011-08-24 15:26

Tyvärr Huddingebo har antalet skadade och dödade i trafiken inte bara med hur bra/dåligt folk kör utan också trafikintensiteten.
Skulle vi tex ha lika tät trafik som på kontinenten skulle olyckssiffrorna skena.
Nu bor vi i ett glesbefolkat land med många mil väg.
Jag kan förstå att det är lite trångt i trafiken runt Köln, München och Berlin, men varför det skall vara kaos runt Stockholm, Göteborg och Malmö har jag aldrig förstått.
Så, att vi inte har mer olyckor beror bara på att vi inte är mer folk i detta land, inte pga av att vi kör bra bil.

#8
2011-08-24 17:10

Håller med dej LC4ever, dock tycker jag att ganska många, trots allt använder blinkers, nog mer än 50% skulle jag tro, de tar spaken med i rattrörelsen och det är väl ca 10% som passar på att ljustuta i samma moment :o)
.
Allvarligt talat, så är det generellt sett, mycket stor skillnad på disciplinen i Tysk trafik mot Svensk

#9
2011-08-24 18:18

Håller med LC4ever!
Vi Svenskar kör fan inte bra, går nog inte en dag som man kör utan att bli irriterad på folk som inte kan köra bil och det är väldigt många tyvärr.
Jag jobbar som bussförare i stockholm så nog ligger man efter vägarna ofta, även många privata mil.

#10
Gert A
2011-08-24 18:22

Frågan är om någon kör sämre än svenskar. Framförallt när det gäller hänsyn och undvikning av olyckor.

Farliga och onödiga omkörningar och utåkning rätt framför andra är standard här!

#11
1 Tysken
2011-08-24 22:51

Kör man på E6 under sommartid, då kan man konstatera att förare från vårt grannland Norge är bland det sämsta som finns på de svenska vägarna.

#12
2011-08-25 12:55

LC4ever har många bra poäng. Just blinkers är ju tyskarna väldigt duktiga på att använda, de är nog våldsamt irriterade på svenskar som inte alls fattar vad poängen med blinkers är. Samma gäller backspeglar.

Har sett åtskilliga incidenter på Autobahn, där svensson pressar sin Volvodroska utan att se nåt av omgivande trafik...

Tyckte först att greker kör som idioter, men sen ser man att de faktiskt ha ett (egenpåhittat?) system, som gör att trafiken faktiskt funkar bra.

#13
2011-08-28 15:14

Det är fel att generalisera till vissa länder!
Det finns alla nivåer på körförmåga överallt,
däremot kan vissa trafikmiljöer kräva tillvänjning och anpassning innan körförmågan hos den enskilde duger för den trafikmiljön. Det är t ex ytterst få svenskar som från början behärskar körning på Autobahn i Tyskland p ga ovana vid de höga farterna och kravet på sträng trafikdisciplin för att inte orsaka intermesson!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.