Bild
Nästa artikel
Här är bilarna med sämst rostskydd

Här är bilarna med sämst rostskydd

Bottenlista

Vi Bilägare har testat rostskydd för över 400 nya bilar mellan 1997 och 2011. Här är bilarna som tilldelats sämsta betyg.

Som enda svenska tidning testar Vi Bilägare rostskyddet på nya bilar. Här presenterar vi de bilar som klarat sig sämst.

Klicka på respektive modell för att läsa motivering.

Testade bilar 2009-2011:
Chevrolet HHR (2009)

Testade bilar 2005-2008:
Alfa Romeo 159 (2006)
Chevrolet Kalos (2005)
Chevrolet Matiz (2005)
Chevrolet Matiz (2008)
Citroën C-Crosser (2007)
Kia Picanto (2005)
Peugeot 1007 (2005)
Peugeot 4007 (2008)

Testa bilar 2001-2004:
Alfa Romeo 156 Sportwagon (2002)
Cadillac CTS (2003)
Cadillac Seville (2001)
Chrysler Voyager (2001)
Citroën Berlingo Family (2003)
Daewoo Lacetti (2003)
Daewoo Kalos (2003)
Fiat Doblo (2003)
Honda Stream (2001)
Honda Civic (2001)
Kia Sorrento (2003)
Subaru Legacy (2003)
Suzuki Grand Vitara (2003)
Suzuki Alto (2003)
Suzuki Liana (2002)


Testade bilar 1997-2000:
Chevrolet Alero (2000)
Chrysler Voyager (1998)
Ford Fiesta (2000)
Hyundai Atos (2000)
Kia Sephia (1999)
Lada 110 (2000)
Mercedes E-klass (1998)
Nissan Maxima (2000)
Opel Corsa (1998)
Renault Laguna (1997)
Renault Scenic (1998)
Suzuki Alto (2000)

Klicka här för att läsa fler rosttest.

Diskutera: Hur viktigt är bilens rostskydd när du väljer bil?

Så här ska betygen läsas:

5. Fabriksskydd och konstruktioner är effektiva och rimligtvis ska behandlingen räcka i minst sex år.
4. Ett bra och välgjort rostskydd, dock med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
3. Rostskyddet håller normalklass, någon form av behandling har gjorts på fabrik eller i importhamn. Extrabehandlingar blir nödvändiga på sikt.
2. Rostskyddet är inte tillförlitligt, behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Här bör en behandling göras så tidigt som möjligt.
1. Rostskyddet är undermåligt. Bilarna klarar knappast en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Om rosttestet:

Thomas Widström och hans medarbetare på Rostskyddsmetoder AB – med oslagbar branschvana – har tillsammans med Vi Bilägare granskat tusentals bilar, både gamla och nya. Vårt rostregister bygger på prognoser eftersom just dessa bilar har testats när de varit fabriksnya.

Ännu har vi inte facit för alla modeller, men erfarenhetsmässigt vet vi att bilar som har tunnare galvanisering, små doser av hålrumsvätskor eller bristfälliga konstruktioner, har sämre möjligheter att motstå rost. Sedan kan processen fördröjas av andra skäl, exempelvis den enskilde bilägarens skötsel av bilen.

En samlad bedömning ligger till grund för de betyg som sätts. Det finns exempel på bilmodeller som har ogynnsamma konstruktioner, men som ändå fått ett hyfsat betyg tack vare kompletteringar av rostskyddet i svenska importhamnar.

Viktigt att notera är att det är själva grundskyddet som har bedömts och inte lackens vidhäftningsförmåga som på sikt också kan orsaka problem.

Med åren ökar självfallet kraven på tillverkarna. Det avspeglas också i våra betyg. En femma från 1997 är inte lika stark som en femma i dag. Vi har satt betygen efter de förhållanden och de preferenser vi hade vid testillfället. Av de skälen har vi delat in rostregistret i fyra årsmodellgrupper.

Flera bilmodeller är omtestade och vissa betyg har reviderats i efterhand när exempelvis problem med falskantförseglingar uppstått. I några fall bedömer vi att rostskyddet med åren till och med försvagats. Det gäller inte minst de tillverkare eller importörer som dragit in på extrabehandlingar.

Toyota och Subaru har exempelvis upphört med extrabehandlingar i Sverige – med motiveringen från huvudman ”att det inte längre är nödvändigt”. Mercedes och Ford är exempel på importörer som förstärkt rostskyddet i efterhand med tanke på ökad rostrisk på saltade svenska vintervägar.

Taggar: Nyheter,

Kommentarer

#1
2011-07-08 15:01

Har aldrig roats av rostlagningar ... Har kört många roliga Alfor men aldrig själv ägt en sådan. Har dock ägt en Mercedes där jag i slutändan satt superbekvämt men genomblöt i en fullt fungerande träkonstruktion :o)
Rostskydd och/eller rostbenägenhet är en betydande faktor när jag väljer bil, speciellt eftersom jag alltid väljer begagnade bilar ..

#3
2011-07-08 15:26

Intressant att se listan toppas av fransoser och asiater - ackompanjerade av de i sammanhanget självklara amerikanska märkena. Det av alltför många skadeglada jönsar för rost så utskällda Mercedes representeras av en enda modell, den nu ökända 210-serien. Jag tror nog att en del blev besvikna nu när de såg att det inte fanns några fler Mercor att hacka på.

#5
2011-07-08 17:43

men du kapten åkomma bara en modell med ja men nog rostar de flesta mercor här uppe, det är nog bara typ opel som kan mäta sig rosthålsmässigt genom tiderna

#8
2011-07-08 18:30

@crister ja..... nu möjligtvis

#11
2011-07-08 20:25

Notera: Denna lista berättar inget om FAKTISK rost på bilarna. Den berättar om uppskattad framtida rost, eller rostrisk och rostskydd. Därför finns Mercedes mellan ca. 1996 och 2008 inte med. I verkligheten toppar de listan.

Fransoserna har ett mediokert rostskydd, men inte kass. Utom för de badge engineerade C-Crosser och 4007, som är Mistubishi Outlander, samt några till. Förra generationen C5 fick toppbetyg när Korrosionsinstitutet sågade itu balkarna på kanske 5 år gamla bilar. De som fick femma i betyg var C5 och A4 (eller A6). Men C5 får inget toppbetyg i testerna här.

Nya Opel Corsa får högt betyg här, men svärfars -08 har redan börjat rosta. Massivt hjulsprut har blästrat plåtrent på tröskelns framkant/framskärmens nederkant, och dörrarna skyddas inte av en utstickande tröskelkant som skyddar från stenskott och hjulsprut underifrån. Det är också viktig info i rostriskbedömningen, som jag inte har läst att Vi Bilägares testare kommenterar. Min gamla 406 (fransk bil) är betydligt bättre konstruerad på den punkten.

Detta är alltså ingen sanningslista för rost, det är en uppskattningslista.

#16
2011-07-08 22:03

Vi Bilägare har haft fel ett antal gånger. De gav Mercedes E-klass en 3a i betyg, och sänkte det sedan när de visade sig rosta bort på 2-3 år.

Honda Civic -01 som finns listad bland de sämsta här, var inte alls så dålig som det påstås. Visst, med tiden börjar de rosta i skärmkanterna, men då handlar det om 10-12 år och många mil. Mycket värre är det då med t ex Chrysler Voyager, där rambalkarna rostar upp på ibland halva den tiden. Mercedes E-klass runt 1998-2000 förtjänar knappt en etta i betyg. Känner själv till ett fall där hela låscylindern till bakluckan ramlade in i bagaget pga rost. Bilen var då 5 år gammal.

Ford Focus borde förövrigt också ha varit med på denna lista, om den ska återspegla verkligheten. Känner en som jobbar på en lackverkstad som försäkringsbolagen anlitar, och där är byte av dörrar och baklucka känt som "den stora fordservicen". Det gäller förövrigt även Mondeo. Bilarna är ibland inte mer än 2-3 år gamla.

#18
2011-07-08 22:07

Var är Mazda 6 i denna lista? Den har ju ros(t)at svenska markanden sedan 2003 ;-)

#21
2011-07-08 22:32

McTar: Tydligen inte tillräckligt för att ta sig upp på listan ;) Måste kännas bittert för vissa ;)

#22
2011-07-09 09:57

Å ena sidan är det ju bra att ViB gör sina "rostundersökningar". Men å andra sidan är det ju som "erifog" och "DennisJ", skriver. Vad rostexperten spår, vägrar ofta framtiden att anpassa sej till. Ytterligare exempel: Jag har sett flera gamla Matizer och ett par ca 10 år gamla Lacetti, som alla varit häpnadsväckande rostfria. (Det där med erifogs rostiga fransoser köper jag inte. Renault är sedan länge i AUDI-klass.)

#25
2011-07-09 15:23

Christer_1: Visst borde han och alla andra monterat stänkskydd. Dock är det väl så att Vi Bilägares rosttest utgår från bilar i grundutförande, och om generalagenten inte valt att ha stänkskydd som standard i Sverige så blir korrosionen därefter. Och faktum kvarstår ang. hur Corsans kaross är byggd - på ett rostvänligt sätt.

#27
2011-07-09 15:32

När det gäller elektronik så är det nog mera själva montaget och inte tekniken i sig som krånglar, för en smartphone är mera avancerad än bilarnas elektronik är i de flesta fall.
T.ex SAAB's nya system med android är framtidens melodi, tycker det är rätt nytänkande, så att elektronik är dagens "rost" är ett konstigt ställningstagande då det kommer att blir mer betydande del i en bil.
Att esp slutar funkar behöver inte vara mer än att en abs sensor pajat hamnat ur läge t.ex...hur vanligt problem är det?? haft en del bilar och den enda med elfel var en volvo 850 med fel på abs:en en lite resistansmätning så var felet i en kontakt under instrumentbrädan -alltså ett egentligt mekaninskt fel i kontaktakten, kopplade förbi och så funkade det, kostnad ca 0kr

#29
2011-07-09 16:50

Jag håller helt klart med om att Elfel är dagens "rost" som allt oftare dödar en bil och i bland gör att den skrotas då detta kan bli väldigt dyrt i moderna bilar.
Det finns faktiskt statistik på hur många elfel olika bilmodeller har som Motormännen fört statistik på men det har inte uppmärksammats så mycket och även jag tycker att Vibilägare borde göra egna sådana här undersökningar då Motormännen allt mer verkar villja att man ska vara medlem för att få del av resultaten och vi byter mer och mer ofta väldigt dyra elkomponenter på dagens bilar på mitt jobb.
Här är för övrigt den statistik från Motormännen jag kunde hitta: http://www.teknikensvarld.se/nyheter/081023-volvo-saab-nybil/index.xml
eller:
http://www.motormannen.se/Press/Tidigare_pressmeddelande/2007/26_09_2007.html

#30
2011-07-09 18:45

Rost är inte ett problem för bilens funktion numera men det tär väldigt mycket på andrahandsvärdet ... och så är det ju ganska fult.
Mycket riktigt är det största problemet den förfinade elektroniken och alla integrerade system som inte kan repareras utan måste bytas ...

#34
2011-07-09 23:53

Det här är ju en ganska löjlig diskussion, anser man sig ha råd med en ny bil för 200000- 300000:-, men struntar i en rostskyddsbehandling för ca 5000::-, även om man blir varnad för att bilen har ett bristfälligt rostskydd, är man ju mer än lovligt korkad.
Och det handlar ju om rostskydd, inte om elektronikproblem!

#38
2011-07-10 15:39

Värsta rostburken på senaste tid är MB Vito, årgång 04-05 rostar om möjligt värre än tidigare modell, det sägs att dom blev helgalvade från -06, men polarens -09 visar redan tendenser till rost.
Men som sagt, oftast handlar det om kosmetisk rost, och dagens bilar ligger nog redan på skroten för nått annat fel innan dom får anmärkningar på rost, jag fick tex påpekande om ett hål i sparklådan på min Primera som förövrigt fungerar hur fint som helst, men vad kan man begära efter 19 år i vårt saltslask.
En polare som verkligen hatar rost skulle köpa en billig bil för några år sen, och spanade in Audi där man kan hitta rostfria bilar från tidigt 90 tal, men efter 10 tal provkörda ex gav han upp, bilarna var ju tokslut i allt annat ist, det blev ist en rostig Nissan som går som tåget, när man sitter i bilen och åker märker man ju inte rosten.

#39
2011-07-10 15:52

Överlag tycks "arbetsbilar" rosta mer än andra, MB vito är inte ensam Rikard. Min kompis Transporter från 07 har en hel del rostfläckar här och där. Kan det vara så att tillverkarna spar lite på bilar som är tänkta för företag?
Då, när VW Caddy egentligen var en Golf med flak rostade den också betydligt mer än sitt syskon ...

#41
2011-07-10 18:53

Ja, det där med rost på arbetsbilar är ett mysterium. Har själv sett en Vito i gå in i upplösningstillstånd redan efter 5 år. Till saken hör att man nu har 12 år rostskyddsgaranti, men som "alla" vet så är det inte värt så mycket när det gäller MB).

Mycket märkligt att arbetsfordon är så dåligt rostskyddsbehandlade. Undrar varför. Kan det vara för att de mestadels köps av företagare, som använder dem hårt under några få år? Man hinner då inte upptäcka problemen, utan det drabbar andre ägaren. Prispress? Men det har vi ju även på personbilssidan. Misskötsel? Säkerligen, men det finns även på personbilarna. Mysko.

#42
2011-07-10 20:11

Många arbetsbilar är ju vita och rullar mycket mer, och underhålls säkert sämre av förarna med.
Och vitt håller värmen borta i solen vilket mörka bilar inte gör, och då torkar då bättre upp och snabbare.
Kolla en vinter för att se de som blir isfria först.
De flesta privata mörka bilarna tycker jag överlag är mindre rost på även om det mörka döljer bättre.
Att Chevorna rostar är ju bekant, den går ju inte i Kaliforniens klimat här.

#43
2011-07-10 21:54

Min nästa bil blir en solid vit. Detta för att det är ganska lätt att få till färgmatchningen hos lackareraren. Min nyvarnade brå metallic är helt omöjlig. Silver är ju ännu värre. Hur må nga zebror rullar inte runt i trafiken?

Lite roligt att välja färg för att rosten skall synas sämre... Hur långt från bilen är man då?

#45
2011-07-11 02:27

En bra grej med vit lack på en nyare bil är att man ser rosten direkt om den skulle komma. Minsta lilla prick som dyker upp syns. Har inte sett någon än, men haft vissa sådana "rostiga" smutsfläckar under vintern, och även stenskott (utan rost) på motorhuven och de är väldigt tydliga. Ju fortfare det blir synligt desto bättre. Man går ju oerhört igenom bilen med lampa och lupp och letar efter rostblåsor.

I övrigt tycker jag vit är bättre än svart om man ska fortsätta lite mer offtopic. Min förra bil var en svart pärlemorsmetallic (blå pearl, så sjukt snygg!). Hade ytor omlackerade både på grund av rostrep men även en liten närkonakt, och kunde inte vid något tillfälle se några färgvariationer. Problemet var mest att allt damm syndes. En gång, efter att jag gjorde ett sällsynt besök till GDS-hallen, parkerade jag bilen för att gå in med hinken och betala. När jag kom ut igen hade ett par bilar åkt förbi på vägen (det var på vårkanten) och dammet låg som en fin hinna över hela bilen igen. :D Föredelen med den vita jag har nu (pärlemorsmeetallic) är att dammet syns mycket mindre. Drar man fingret över lacken för att se om bilen är dammig så gör man dock fel. För då får man en ren yta och dammet runt om syns. Men så länge man inte pillar på dammet så är det osynligt :p

#46
2011-07-11 17:28

Instämmer med Roger S. Min nuvarande nya bil är
en vit solid, och jag är jävligt nöjd med valet.
Precis som R.S beskrev så ser man rostfläckarna
och även de såkallade flygrosten lätt, så man kan avlägsna det snabbt.
Visst ser den skiten ut hyfsat snabbt, men är man som jag och tycker om att sköta den så är den
nästintill alltid fin :)

#49
2011-07-12 09:48

Jag har nu tagit bort ett antal kommentarer som inte uppfyller vårt krav på diskussionsnivå. Här diskuterar vi sak, inte person.

Upprepat missbruk leder till avstängning.

/Kevin Carlsson, webbredaktör

#50
2011-07-12 22:17

Leifer:
http://fc03.deviantart.net/fs71/f/2011/154/5/3/zoom_zoom_by_b1ackbird-d3hyym0.jpg

Så lyxig så ;o) ;o)

#51
2011-07-13 08:19

Roger S.: Snygg bil!

Intressant är att Toyota, som ofta får kritik för sitt rostskydd i denna tidning inte har en enda modell på sämsta-listan.

#52
2011-07-21 09:28

VB:s rostkyddstest har ingenting med verkligheten att göra. Att poångsätta en bil utgående från hur man tror att den kommer att rosta har ingenting med verkligheten att göra. Har själv ägt 4 st. Alfor vilka alla varit ca. 10 år gamla då jag bytt dem till en ny och jag kan garantera att några rostproblem har jag inte behövt lida av. Vore det inte mera riktigt att undersöka i brukvarande bilar istället så att man uppnår en mera objektiv bild av bilarnas rostproblem. Om man ens litet öppnar ögonen i trafiken hittar man nog de verkliga rosthögarna i sådana märken som tex. Mercedes.

#53
2011-09-26 10:44

Har samma uppfattning som Svana- jag har också ägt en rad Alfor (och även Fiat Doblo) och har aldrig haft rostproblem. Jag har aldrig rostskyddat bilarna men är noga med att spola bort saltet på vintrarna.

#54
2011-09-29 21:57

Alfa rules!

#55
2011-11-04 21:47

Något många missar när de säger att deras bil är rostfri, är att det finns rost som börjar på insidan av t ex en balk och "äter sig" utåt och det ju inget man ser med blotta ögat ute på parkeringen. Jag tycker helt klart man ska kolla vad t ex Vi Bilägares rosttester säger, innan man köper en ny bil. Men vill man chansa med en bil som fått bottenbetyg, är det ju upp till var och en.

#56
2011-11-15 15:53

Som ägare till Hyundai Atos 2002, en bil som finns med på den svarta listan över särskilt rostbenägna bilar, kan jag bara konstatera att bilen inte har några rostangrepp. Bilprovningen instämmer varje år. Till saken hör att bilen inte är särskilt välskött, tvättas nästan aldrig på vintern. Förklara det...

#57
leerhok
2012-01-30 20:36

Simply demand a complete anti-corrosion treatment when you buy a new car.
And only buy second hand autos which were given this treatment when new.

BTW
and only buy cars with timing chains - never with timing belts.
Saves you a giga fortune during the life of the car.

#58
leerhok
2012-01-30 20:53

"Toyota och Subaru har exempelvis upphört med extrabehandlingar i Sverige – med motiveringen från huvudman ”att det inte längre är nödvändigt” "

This attitude is completely contrary to Toyota's policy of making dependable and long lasting cars giving the owner no trouble. What on earth has gotten into them? Some CEO gotten a fix idea and the people below unable to convince him he is wrong?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.