Nästa artikel
Här är bilarna med sämst rostskydd
Bottenlista

Här är bilarna med sämst rostskydd

Publicerad 8 juli 2011 (uppdaterad 8 maj 2014)
Vi Bilägare har testat rostskydd för över 400 nya bilar mellan 1997 och 2011. Här är bilarna som tilldelats sämsta betyg.

Som enda svenska tidning testar Vi Bilägare rostskyddet på nya bilar. Här presenterar vi de bilar som klarat sig sämst.

Klicka på respektive modell för att läsa motivering.

Testade bilar 2009-2011:
Chevrolet HHR (2009)

Testade bilar 2005-2008:
Alfa Romeo 159 (2006)
Chevrolet Kalos (2005)
Chevrolet Matiz (2005)
Chevrolet Matiz (2008)
Citroën C-Crosser (2007)
Kia Picanto (2005)
Peugeot 1007 (2005)
Peugeot 4007 (2008)

Testa bilar 2001-2004:
Alfa Romeo 156 Sportwagon (2002)
Cadillac CTS (2003)
Cadillac Seville (2001)
Chrysler Voyager (2001)
Citroën Berlingo Family (2003)
Daewoo Lacetti (2003)
Daewoo Kalos (2003)
Fiat Doblo (2003)
Honda Stream (2001)
Honda Civic (2001)
Kia Sorrento (2003)
Subaru Legacy (2003)
Suzuki Grand Vitara (2003)
Suzuki Alto (2003)
Suzuki Liana (2002)

Testade bilar 1997-2000:
Chevrolet Alero (2000)
Chrysler Voyager (1998)
Ford Fiesta (2000)
Hyundai Atos (2000)
Kia Sephia (1999)
Lada 110 (2000)
Mercedes E-klass (1998)
Nissan Maxima (2000)
Opel Corsa (1998)
Renault Laguna (1997)
Renault Scenic (1998)
Suzuki Alto (2000)

Klicka här för att läsa fler rosttest.

Diskutera: Hur viktigt är bilens rostskydd när du väljer bil?

Så här ska betygen läsas:

5. Fabriksskydd och konstruktioner är effektiva och rimligtvis ska behandlingen räcka i minst sex år.
4. Ett bra och välgjort rostskydd, dock med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
3. Rostskyddet håller normalklass, någon form av behandling har gjorts på fabrik eller i importhamn. Extrabehandlingar blir nödvändiga på sikt.
2. Rostskyddet är inte tillförlitligt, behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Här bör en behandling göras så tidigt som möjligt.
1. Rostskyddet är undermåligt. Bilarna klarar knappast en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Om rosttestet:

Thomas Widström och hans medarbetare på Rostskyddsmetoder AB – med oslagbar branschvana – har tillsammans med Vi Bilägare granskat tusentals bilar, både gamla och nya. Vårt rostregister bygger på prognoser eftersom just dessa bilar har testats när de varit fabriksnya.

Ännu har vi inte facit för alla modeller, men erfarenhetsmässigt vet vi att bilar som har tunnare galvanisering, små doser av hålrumsvätskor eller bristfälliga konstruktioner, har sämre möjligheter att motstå rost. Sedan kan processen fördröjas av andra skäl, exempelvis den enskilde bilägarens skötsel av bilen.

En samlad bedömning ligger till grund för de betyg som sätts. Det finns exempel på bilmodeller som har ogynnsamma konstruktioner, men som ändå fått ett hyfsat betyg tack vare kompletteringar av rostskyddet i svenska importhamnar.

Viktigt att notera är att det är själva grundskyddet som har bedömts och inte lackens vidhäftningsförmåga som på sikt också kan orsaka problem.

Med åren ökar självfallet kraven på tillverkarna. Det avspeglas också i våra betyg. En femma från 1997 är inte lika stark som en femma i dag. Vi har satt betygen efter de förhållanden och de preferenser vi hade vid testillfället. Av de skälen har vi delat in rostregistret i fyra årsmodellgrupper.

Flera bilmodeller är omtestade och vissa betyg har reviderats i efterhand när exempelvis problem med falskantförseglingar uppstått. I några fall bedömer vi att rostskyddet med åren till och med försvagats. Det gäller inte minst de tillverkare eller importörer som dragit in på extrabehandlingar.

Toyota och Subaru har exempelvis upphört med extrabehandlingar i Sverige – med motiveringen från huvudman ”att det inte längre är nödvändigt”. Mercedes och Ford är exempel på importörer som förstärkt rostskyddet i efterhand med tanke på ökad rostrisk på saltade svenska vintervägar.

Fakta Tomas Eneroth

Ålder: 52 år.

Bor: Växjö.

Familj: Gift, en son.

Yrke: Infrastrukturminister.

Tidigare uppdrag: Riksdagsledamot och gruppledare för Socialdemokraterna.

Utbildning: Sociologi och statsvetenskap, Högskolan i Växjö.

Kör: Volvo V40 CC D4 -13, Porsche Boxster S -02.

Fritidsintressen: Spela trumpet, fjällvandra, fiske och bilkörning.

Länkar

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-07-08 15:26
KaptenOberkommando

Intressant att se listan toppas av fransoser och asiater - ackompanjerade av de i sammanhanget självklara amerikanska märkena. Det av alltför många skadeglada jönsar för rost så utskällda Mercedes representeras av en enda modell, den nu ökända 210-serien. Jag tror nog att en del blev besvikna nu när de såg att det inte fanns några fler Mercor att hacka på.

#2 • Uppdaterat: 2011-07-08 17:43
pata11

men du kapten åkomma bara en modell med ja men nog rostar de flesta mercor här uppe, det är nog bara typ opel som kan mäta sig rosthålsmässigt genom tiderna

#3 • Uppdaterat: 2011-07-08 18:30
pata11

@crister ja..... nu möjligtvis

#4 • Uppdaterat: 2011-07-08 20:25
erifog

Notera: Denna lista berättar inget om FAKTISK rost på bilarna. Den berättar om uppskattad framtida rost, eller rostrisk och rostskydd. Därför finns Mercedes mellan ca. 1996 och 2008 inte med. I verkligheten toppar de listan.

Fransoserna har ett mediokert rostskydd, men inte kass. Utom för de badge engineerade C-Crosser och 4007, som är Mistubishi Outlander, samt några till. Förra generationen C5 fick toppbetyg när Korrosionsinstitutet sågade itu balkarna på kanske 5 år gamla bilar. De som fick femma i betyg var C5 och A4 (eller A6). Men C5 får inget toppbetyg i testerna här.

Nya Opel Corsa får högt betyg här, men svärfars -08 har redan börjat rosta. Massivt hjulsprut har blästrat plåtrent på tröskelns framkant/framskärmens nederkant, och dörrarna skyddas inte av en utstickande tröskelkant som skyddar från stenskott och hjulsprut underifrån. Det är också viktig info i rostriskbedömningen, som jag inte har läst att Vi Bilägares testare kommenterar. Min gamla 406 (fransk bil) är betydligt bättre konstruerad på den punkten.

Detta är alltså ingen sanningslista för rost, det är en uppskattningslista.

#5 • Uppdaterat: 2011-07-08 22:03
DennisJ

Vi Bilägare har haft fel ett antal gånger. De gav Mercedes E-klass en 3a i betyg, och sänkte det sedan när de visade sig rosta bort på 2-3 år.

Honda Civic -01 som finns listad bland de sämsta här, var inte alls så dålig som det påstås. Visst, med tiden börjar de rosta i skärmkanterna, men då handlar det om 10-12 år och många mil. Mycket värre är det då med t ex Chrysler Voyager, där rambalkarna rostar upp på ibland halva den tiden. Mercedes E-klass runt 1998-2000 förtjänar knappt en etta i betyg. Känner själv till ett fall där hela låscylindern till bakluckan ramlade in i bagaget pga rost. Bilen var då 5 år gammal.

Ford Focus borde förövrigt också ha varit med på denna lista, om den ska återspegla verkligheten. Känner en som jobbar på en lackverkstad som försäkringsbolagen anlitar, och där är byte av dörrar och baklucka känt som "den stora fordservicen". Det gäller förövrigt även Mondeo. Bilarna är ibland inte mer än 2-3 år gamla.

#6 • Uppdaterat: 2011-07-08 22:07
McTar

Var är Mazda 6 i denna lista? Den har ju ros(t)at svenska markanden sedan 2003 ;-)

#7 • Uppdaterat: 2011-07-08 22:32
Roger Skagerström

McTar: Tydligen inte tillräckligt för att ta sig upp på listan ;) Måste kännas bittert för vissa ;)

#8 • Uppdaterat: 2011-07-09 09:57
Pender

Å ena sidan är det ju bra att ViB gör sina "rostundersökningar". Men å andra sidan är det ju som "erifog" och "DennisJ", skriver. Vad rostexperten spår, vägrar ofta framtiden att anpassa sej till. Ytterligare exempel: Jag har sett flera gamla Matizer och ett par ca 10 år gamla Lacetti, som alla varit häpnadsväckande rostfria. (Det där med erifogs rostiga fransoser köper jag inte. Renault är sedan länge i AUDI-klass.)

#9 • Uppdaterat: 2011-07-09 15:23
erifog

Christer_1: Visst borde han och alla andra monterat stänkskydd. Dock är det väl så att Vi Bilägares rosttest utgår från bilar i grundutförande, och om generalagenten inte valt att ha stänkskydd som standard i Sverige så blir korrosionen därefter. Och faktum kvarstår ang. hur Corsans kaross är byggd - på ett rostvänligt sätt.

#a • Uppdaterat: 2011-07-09 15:32
pata11

När det gäller elektronik så är det nog mera själva montaget och inte tekniken i sig som krånglar, för en smartphone är mera avancerad än bilarnas elektronik är i de flesta fall.
T.ex SAAB's nya system med android är framtidens melodi, tycker det är rätt nytänkande, så att elektronik är dagens "rost" är ett konstigt ställningstagande då det kommer att blir mer betydande del i en bil.
Att esp slutar funkar behöver inte vara mer än att en abs sensor pajat hamnat ur läge t.ex...hur vanligt problem är det?? haft en del bilar och den enda med elfel var en volvo 850 med fel på abs:en en lite resistansmätning så var felet i en kontakt under instrumentbrädan -alltså ett egentligt mekaninskt fel i kontaktakten, kopplade förbi och så funkade det, kostnad ca 0kr

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.