Nästa artikel
Rosttest: Nissan Maxima (2000)
Rost

Rosttest: Nissan Maxima (2000)

Publicerad 28 september 2000 (uppdaterad 28 november 2016)

Det finns inget mycket positivt att säga om nya Maximas rostskydd, trots att garantin förlängts från 6 till 12 år. Nästan alla klassiska rostfällor finns på bilen: plåttank, skarvade sparklådor, inga innerskärmar bak, dubbel- och trippelplåtar som inte är tätade, smutssamlande hylla i de bakre skärmkanterna och mängder av skarvar i balkar och bottenplatta.

Underredets slitstyrka är också för dåligt för svenskt klimat. Lite vax har sprutats i huvens framkant och i några av balkarna under bilen, men det förslår inte långt.

Bilarna är besiktade av Rostskydds-Metoder AB.

Rostskyddsgaranti: 12 år

Testinformation

Modeller i det här testet:

Nissan Maxima

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.