Bild
Nästa artikel
Tydliga trenden: Försäljningen backar – men lyxbilarna ökar

Tydliga trenden: Försäljningen backar – men lyxbilarna ökar

Nyheter

En trend är tydlig när de tyska premiummärkena avslöjar hur förra året gick. Lyxiga prestandabilar ökar betydligt mer än ”vanliga” bilmodeller.

BMW levererade totalt 2,3 miljoner bilar förra året, inklusive Mini och Rolls-Royce, vilket är åtta procent färre än året innan. Men försäljningen av elbilar ökade med 14 procent och laddhybrider ökade med nästan 40 procent.

– Vi svarade på effekterna av coronapandemin med bra agilitet när det gäller försäljning och produktion, säger Pieter Nota, styrelseledamot i BMW med ansvar för försäljning.

En överraskande detalj i BMW:s siffror är att även om bilförsäljningen totalt sett för hela året gick ned, ökade faktiskt försäljningen av lyxigare modeller – 7-serien, 8-serien och suven X7.

”Försäljningen av dessa mycket lönsamma modeller har ökat med mer än 70 procent sedan 2018”, uppger BMW, som dock rapporterar att de allra lyxigaste modellerna i koncernen – Rolls-Royce – backade med 26 procent.

”Försäljningen av dessa mycket lönsamma modeller har ökat med mer än 70 procent”
Tydliga trenden: Försäljningen backar – men lyxbilarna ökar

Hos Mercedes kunde 2,1 miljoner personbilar levereras under förra året, en minskning med åtta procent, och precis som för BMW har försäljningen av laddbilar exploderat.

”Vi mer än tredubblade försäljningen av laddhybrider och elbilar. Efterfrågan på dessa modeller ökade rejält, särskilt mot slutet av året”, uppger Mercedes.

I likhet med BMW är trycket på de lyxiga modellerna högt även för Mercedes. Nya S-klass har redan beställts i 40 000 exemplar och suvarna GLE och GLS ökade med 32 respektive 21 procent.

Läs också: Vilken kris? Här är bilmärkena som tappat minst i Sverige

Tydliga trenden: Försäljningen backar – men lyxbilarna ökar

Audi ligger lite efter konkurrenterna med 1,7 miljoner levererade bilar, en minskning med samma siffra som för BMW och Mercedes, nämligen åtta procent. Men förra årets sista kvartal blev det bästa någonsin – ett besked som även Volvo kunde ge tidigare i januari.

Försäljningen av elbilen e-tron (inklusive Sportbackversionen) har ökat med hela 80 procent jämfört med året innan och modellen säljer bättre än både BMW iX3 och Mercedes EQC.

Precis som hos Mercedes och BMW lyckades Audi öka försäljningen av lyxiga prestandabilar, i Audis fall med 16 procent.

Läs också: Trots tuffa starten – Volvo levererar ny rekordsiffra

Taggar: Nyheter, Audi, BMW, Mercedes

Kommentarer

#1
2021-01-13 06:24

Och där vann Pieter Nota förstapriset i corporate bullshittävlingen för år 2021 med motiveringen att "mer bullshit än så här blir det inte"

"Vi svarade på effekterna av coronapandemin med bra agilitet när det gäller försäljning och produktion"

#2
2021-01-13 09:07

Pengarna bränner väl i fickan på eliten efter fjolårets alla inställda lyxresor, restaurangbesök och shopping. Då får de trösta sig med en 7-serie eller S-klass så att de kan fortsätta att fylla på flödet av överklassbilder i sina sociala medier.

#3
2021-01-13 09:46

Inte bara eliten, de som har jobben kvar i helt vanliga medelklassen har mer pengar än någonsin.

#4
2021-01-13 09:59

Inte konstigt. Pandemin innebär stora omfördelningar till de mer välbeställda i samhället. De flesta företagsstöd hamnar i storbolagens och deras ägares fickor.

#5
2021-01-13 10:26

Inte förvånad. Det är väl alltid den rikaste delen av befolkningen som tjänar på krig, misär och pandemier, och därmed råd med lyxiga utsvävningar.

#6
2021-01-13 10:36

Nej precis Axa! Nu är det dags för revolution, där vi utser en envåldshärskare som bestämmer en och samma bil till hela folket och som konfiskerar folks egendom på bred front (utom då möjligen sin egen - den placeras istället utomlands).

Synd bara att detta av Axa så hyllade system redan har prövats och det gick som bekant ingen vidare.

MVH AL

#7
2021-01-13 11:35

Tror inte att det är rena köp som det gäller heller, majoriteten är leasing. Har en granne som "köpt ny bil", en Mercedes GLS 400d. Pris kring miljonen, men han privatleasar istället för 7000 i månaden ink allt, enligt honom så var totalkostnaden per månad ca 1500 mer i än hans 13 år gamla V70 (som han får reparera titt som tätt), och då åkte han hellre ny Mercedes-suv än att fortsätta med sin rejält slitna v70.
Privatleasingen har ju verkligen slagit igenom. Framförallt nu när alla tillverkare skickar ut miljöbilarna likt ID3 väldigt förmånligt för att slippa böter från EU. Sett till hur grannskapets bilar så är nästan alla nyare bilar privatleasing eller företagsleasing, ett fåtal är privatköp (om det är med avbetalning eller ej vet jag ej).

#8
2021-01-13 12:07

Urk för SUV:ar.
Kommer aldrig förstå, oavsett pengarna.

#9
2021-01-13 12:09

Isoderlund: Mitt stora problem med privatleasing är att det är gjort för folk som inte kör bilarna.
Max 1000 mil per år? Lolkids lixom? Till och från ICA med monster-SUV:en? Fett nödvändigt.
Jag gör runt 4 gånger mer än snittet på max årsmil på en privatleasing.

Så man betalar bara sjukt mycket pengar för att förvara en bil.
3000 mil på 3 år...

#10
2021-01-13 12:32

Skulle skämmas om jag körde omkring i en överdimensionerad och dyr jätte-suv = onödig förbrukning av resurser.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.