Nästa artikel
Två av tre tunga lastbilar kuggas
Nyheter

Två av tre tunga lastbilar kuggas

Publicerad 17 januari 2014 (uppdaterad 17 januari 2014)
Två av tre tunga lastbilar får underkänt av Bilprovningen – många på grund av bromsarna. Ett svenskt märke tillhör bottenskiktet.

Under 2013 besiktade Bilprovningen 34 454 tunga lastbilar, det vill säga fordon som har en totalvikt över 3,5 ton. Hela 65 procent blev kuggade och 44 procent hade så dåliga besiktningsresultat att de fick underkänt med krav på efterkontroll.

Jämfört med 2012 är statistiken i stort sett oförändrad.

De allra tyngsta lastbilarna, med en totalvikt som överstiger 16 ton, fick något sämre resultat än de som väger mellan 3,5 och 16 ton. Totalt sett var bristande bromsar den vanligaste anmärkningen, 26 procent fick nedslag på det området.

Resultaten vid efterkontrollerna beskriver Bilprovningen som särskilt oroväckande. När lastbilarna besiktades på nytt fick nästan var femte, 17 procent, underkänt. Att färre lastbilar kuggades på grund av bristande däck var dock positivt.

När det gäller märken fick de tyska bäst resultat. Bäst var MAN med 37 procent underkända med krav på efterkontroll, tätt följt av Mercedes på 38 procent. Sämst var svenska Scania och holländska DAF med 46 respektive 47 procent.

Diskutera: Vad tycker du om statistiken?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-01-17 14:22
lsoderlund

Detta är ju verkligen bara ägarrelaterade fel som lastbilarna blir underkända för. Jag menar bromsar, däck? Kanske dags att åkerierna börjar kontrollera sin vagnpark lite bättre.

#2 • Uppdaterat: 2014-01-17 15:43
Pi

...och som vi diskuterat tidigare så finns det alldeles för många långtradare som älskar att sniffa personbilar i baken (och bromsa så sent/nära som möjligt vid t ex rödljus) och har dom dessutom dåliga bromsar så blir ju inte det beteendet bättre direkt.

#3 • Uppdaterat: 2014-01-17 18:49
duccedriver

Oftast handlar det om ojämn verkan på de bakre axlarna.
Det kommer som en överraskning på sbp, man märker det lika lite på en personbil.
Kör man mest landsväg, oavsett biltyp, används bakbromsarna väldigt lite.
Det handlar inte om att bromskraft saknas.

#4 • Uppdaterat: 2014-01-17 19:34
duccedriver

Att MAN är bäst, kan nog förklaras med att märket inte funnits i sverige förrän 2007.
Samtidigt är nog Scania det märke som har flest gamla bilar i trafik, och äldre lastbilar går lite och sällan, oftast som reservfordon.
Bara en teori........

#5 • Uppdaterat: 2014-01-18 05:13
duccedriver

Jo, man är ju för snäll på bromsen, veb, retarder och allt vad det heter gör ju mesta jobbet.
Så gör ju de flesta, att kolla allt före bes, för att kanske slippa ombes, är som att köpa trisslotter dyrt.

#6 • Uppdaterat: 2014-01-18 07:51
Peter i Sydney

Samma sak gäller i Australien fast det är de amerikanska bilarna som har sämst rykte i alla fall. Vi har haft ett flertal mycket uppmärksammade olyckor med långtradare inblandade och bilderna man har sett i media så är det nästan alltid en Kenworth, Mack eller Freightliner. Det är mycket ovanligt med ett europeiskt fabrikat inblandat trots att Volvo är australiens näst största tunga lastbilsmärke och Mercedes ligger inte långt efter. Pratade med en långtradarchaffis som körde en Scania och han ansåg att den var mycket bättre på alla sätt än jänkarna han tidigare kört.

#7 • Uppdaterat: 2014-01-18 11:56
duccedriver

Har aldrig kört en jänketruck, men intrycket man får är att dom är på europeisk 60-talsnivå i teknik.

#8 • Uppdaterat: 2014-01-20 22:12
Gunnar 44

1995 startade polisen sk. tunga grupper som hade till uppgift att kontrollera fordon och arbetstider. Även då var felprocenten i den nivå den verkar vara nuförtiden. Det blev en väsentlig upprustning under ca 5 år ¨tid. Men därefter har ju trafikpolisen näst intill skrotats och de "flygande" besiktningsgrupperna har minskat i numerär. Självklart blir trafiksäkerheten lidande när inte polismyndigheterna har andra intressen av trafikövervakning än plåtkamerorna.

#9 • Uppdaterat: 2014-01-21 21:52
Gunnar 44

Polisens kunskap i trafikfrågor har totalt urholkats. Det är likadant överallt. Mottot är att alla poliser ska hålla på med allting. Det finns alltså inga specialister inom vare sig trafikpolis eller kriminaltjänst. En flummig organisation med bristfällig känsla för rättssäkerhet. Se bara på vad som gäller vid kameraövervakad hastighetskontroll, där man lyckats få bort klausulen om att skyltar ska vara väl synliga före varje kontroll vid just denna typ av övervakning.
Vi ser tyvärr resultatet i antalet uppklarade brott. Trots flera tusen nya poliser klarar man inte av att lagföra fler brottslingar.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.