Bild
Nästa artikel
Långa lastbilar säkrare än korta

Långa lastbilar säkrare än korta

Nyheter

Långa lastbilar är bättre både för miljön och trafiksäkerheten, enligt en ny studie. I Sverige testas nu längre lastbilar.

I en ny studie, genomförd av trafiksäkerhetscentrumet Safer på Chalmers tekniska högskola och finansierad av Trafikverket, har man kommit fram till att långa lastbilar inte bara är bättre för miljön utan också säkrare i trafiken.

I studien har man jämfört hur ofta tunga lastbilar av olika längd varit inblandade i svåra olyckor eller dödsolyckor i Sverige under en tioårsperiod.

Långa lastbilar, med längden 18,76-25,5 meter, var inblandade i något färre svåra olyckor eller dödsolyckor per miljard körda kilometer jämfört med meddellånga lastbilar, med längden 12,01-18,75 meter.

De korta lastbilarna, med en längd under 12 meter, var inblandade i allra flest svåra olyckor och dödsolyckor - tre gånger så många som de långa lastbilarna.

Man utesluter dock inte att resultaten kan bero på andra faktorer, så som att de långa lastbilarna oftast körs i en säkrare vägmiljö eller att de bästa chaufförerna ofta får köra de längsta lastbilarna.

I större delen av Europa får lastbilar inte vara längre än 18,75 meter, medan lastbilarna i Sverige får vara upp till 25,25 meter långa. I exempelvis Kanada, USA, Australien och Brasilien får lastbilarna vara ännu längre vilket ger lägre kostnad, energiförbrukning och koldioxidutsläpp per transporterad godsmängd.

Just nu görs försök i Sverige med lastbilar som är över 30 meter långa och väger upp till 90 ton. Man undersöker också vad dessa extra långa lastbilar skulle ha för effekt på trafiksäkerheten.

Diskutera: Vill du ha längre lastbilar på vägarna?

Taggar: Nyheter,

Kommentarer

#1
Krister_L
2014-01-04 10:00

Det blir så lagom säkert när de inte håller avståndet till framförvarande och omkörningar blir farligare och farligare. Det är alltför ofta man råkar ut för detta redan idag och problemet blir ju inte mindre med längre bilar.

// Krister

#2
2014-01-04 10:39

Att längre,bredare och högre är miljösmartare känns ganska logiskt. Men att det samma, i sej självt skulle påverka säkerheten positivt är nog fel slutsats.

#3
2014-01-04 13:01

”..var inblandade i något färre svåra olyckor..”
DA… dessa 25meters ekipage körs oftast på de bästa vägarna mellan stora depåer, ofta i lågtrafik (natt). De korta lastbilarna körs oftast inom distribution… i miljöer och tidpunkter där det förekommer flest andra, ofta inkompetenta, förare. Ty märkligt nog nämns inget i artikeln om VEM SOM VAR VÅLLANDE i de nämnda olykorna. Bara att de var inblandade. Det kan mycket väl vara så att att det inte var lastbilarnas fel…
I USA finns det mig veterligen EN delstat där man får köra med 2 kopplade påhängsvagn och det är Utah. I Australien är ´roadtrains´ endast tillåtna ute i ödemarken. Det där försöket i Sverige är inget annat än en specialsträcka uppe i Norrland där de transporterar malm.
Lite mer fakta skulle definitivt inte skada, tycker jag.

#4
2014-01-04 13:06

Större bilar innebär färre bilar och den parametern bör öka trafiksäkerheten.

#5
2014-01-04 15:12

Bortom, det du hänvisar till om malmtransport är att dom kör med ekipage som kommer att få köra med upp till 90 ton mellan gruvan i Kaunisvaara och omlastningscentralen i Svappavaara, dom är dock normallånga fordonskombinationer. Det finns dock ett annat projekt där dom kör timmer i långa ekipage mellan Ö-kalix och Piteå. http://www.ssab.com/sv/Varumarken/Domex1/Losningar/Cases/Sveriges-langsta-timmerbil-nar-alla-mal-/

#6
2014-01-04 20:43

Jag tycker snarare att det är lite läskigt att de långa lastbilarna (som vad jag uppfattat i större andel än andra kör på stora vägar i lågtrafik längs med välkända rutter) inte har rejält mycket bättre olycksstatistik än de mellanlånga.

Jag skummade snabbt genom Safer/Chalmers publikation som ligger till grund till pressmeddelandet och reagerade (precis som Safer som rekommenderar vidare undersökning) på att de långa lastbilarna har en signifikant högre frekvens av mötes-/omkörningsolyckor.

Om man inte tar hänsyn till var och när bilarna körs så bir det som Bortom så brutalt men effektivt uttrycker det - DA.

#7
2014-01-04 22:54

Ju större last en lastbil tar, ju färre resor behövs det vilken leder till färre tillfällen att bli inblandad i en olycka. Det stämmer om större lastbilar inte tar över från järnvägen. Då kan det få motsatt effekt.
En annan sak, det har ingen betydelse för trafiksäkerheten vem som hade skulden till olyckan. Om längre lastbilar leder till fler omkörningsolyckor där den omkörande var vållande så är det ändå en konsekvens av att lastbilarna har blivit längre.

#8
2014-01-04 22:59

Ingen som verkar bry sig i vad STÖRRE, TYNGRE lastbilar gör med våra vägar? Räkna in det ökade vägunderhållet kanske?
Och säg inte "marginellt". För det är knappt alla vägar håller för lastbilarna som det är nu under tjällossningen på vårkanterna.

#9
2014-01-04 23:46

Om fordonen blir längre blir väl avstånden kortare Krister?

#11
2014-01-05 00:09

Skulle det möjligen kunna göras med amatörchaufförer också John. För du är väl en sådan liten pissbilist själv?

#10
2014-01-05 00:17

Kan man samtidigt som man gör lastbilarna längre även få bättre lastbilschaufförer som kan hålla rätt hastighet och avstånd till framförvarande, vore det optimalt för att minska både miljöpåverkan och den negativa olyckstatistiken.

#12
2014-01-05 01:57

Bortom, 30m ekipage körs mellan gbg-malmö på försök dagligen, en dragbil med 2 st 13,4 m trailers, ett väldigt effektivt sätt att transportera gods längs motorvägar, effektivt med tanke på att bränsleförbrukningen på den sträckan torde ligga på 4,5l/mil, jämfört med 3,5l/mil med enkel trailer, och det går åt halva arbetstiden.
Att vi har nytta av långa ekipage är ju uppenbart, Malmö-Kiruna är lika långt som från Malmö till Spanska gränsen.

Milkylainen , de längre lastbilarna gör inte större skada på vägarna, tvärtom troligen mindre, vikten per hjul är den samma, med färre bilar blir det färre drivande hjul,vilka står för största skadan, det kan jag räkna ut, och jag har bara gjort grundskola och körskola.
Att ekipage med lastbil och släp, vanligen 24-25m, är säkrare än dragbil med påhängsvagn beror på att vägegenskaperna är mycket bättre, speciellt i halka,det beror på viktförhållandet och förhållandet i längd mellan fordonen. Trailern hänger på en lätt och kort dragbil, medan samma trailer med framvagn(släp) dras av en dubbelt så tung och dubbelt så lång lastbil.

Det är ju smickrande om man tänker sig att vi som kör de längsta ekipagen är de bästa, men vi är oftare inhemska förare.
Det kanske hjälper att känna till svenska vägar och förhållanden.
I trailer-ekipage sitter det till 80% utländsk förare, till mer än hälften är bilen utlandsregad.

Men, färre bilar på samma godsmängd borde ju vara säkrare, eftersom det sitter en människa bakom ratten oavsett längd, och mänskliga faktorn är största olycksfaktorn, så borde det ju vara, färre bilar=färre förare=färre olyckor.

Dessutom räknar man godsflöde på vägarna i ton/kilometer, vilket innebär att det blir kostnadseffektivare, miljöeffektivare OCH minskning av olyckor, då samma flöde transporteras med mindre körande!

Eftersom godsmängden ökar med konsumtionen och befolkningen, ALLT körs ju på lastbil, måste det göras något, och detta är ett sätt!

Svaret på frågan är ju lika komplex som mitt inlägg är långt!

Tack för din sista kommentar jes, om pissbilisten håller undan behöver lastbilarna inte bromsa för honom, för han råkar väl oftast ut för det på motorväg!

#13
Krister_L
2014-01-05 08:16

@ Jes_, Du menar avståndet mellan bilarna antar jag, och att den totala omkörningssträckan (två eller tre tradare) skulle vara densamma. Tenkte inte på de ...

// Krister

#14
2014-01-05 10:14

Det är riktigt att sk. triple road trains med längd upp till 53,5 meter bara är tillåtna i glesbyggd i Australien. Dessa förekommer även i Argentina och Canada. Däremot är sk. double road trains med max längd 36,5 meter tillåtna och mycket vanliga över hela Australien. Det innebär att det något färre långtradare på vägarana och med tanke på att Australien har akut brist på lastbilschauförer så är det kanke ett måste. Att det tar längre tid att köra om dessa stör inte mig personligen då jag tillbringar 95% av min arbetstid på flerfiliga vägar. Hur dessa är representerade i olycksstatistiken vet jag inte. Jag tror inte en smula längre långtradare i Sverige skulle innebära några problem.

#15
2014-01-05 10:21

Jes svar på Johns inlägg är ju tyvärr bara en bekräftelse på det vi dagligen upplever gång på gång nämligen att s k "proffsförare" helt nonchalerar säkerheten för oss "amatörbilister" genom att bl a slicka våra små "amatörbilar" i baken så mycket som det nånsin går. Så man kan verkligen ifrågasätta vilka som är amatörer och vilka som är proffs. Självgodhet är nog tyvärr en mera passande beskrivning på dessa "proffs" - i alla fall om man skall bedöma dom efter Jes inlägg. Men lyckligtvis är inte riktigt alla likadana utan det finns ju trots allt vettiga "proffs" också även om de förefaller att minska i antal...
Sen är det absolut så att även vanliga "amatörbilister" i allra högsta grad också är "rövslickare" men OM jag får välja vilket fordon som skulle köra på mig bakifrån så skulle jag trots allt välja en "amatörbil" framför en stor och tung "proffsbil" - fast allra helst vill jag helt vilja slippa den upplevelsen för det är ju nästan undantagslöst den som blir påkörd som också blir skadad i t ex whiplash-skador.

#16
2014-01-05 12:27

Pi, först och främst var kanske Jes kommentar en reaktion på att när det diskuteras lastbilar, oavsett frågeställning, glider det alltid in på hur illa vi bär oss åt.
Men du har rätt i en sak, det börjar bli ont om proffs.
Kanske det beror på att svenska förare håller på att tyna bort som yrkesgrupp.
Säger inte nödvändigtvis att vi är bättre förare, men vi kör svenskt.
De som tar jobben från oss, kommer från en helt annan trafikkultur, prova att köra i Bulgarien då ser du vad jag menar.
Själv jobbade jag på ett av landets största åkerier, som bytte ut ett trettiotal chaufförer mot inhyrda ungrare.
Från att ha genomfört fimbulvintern 2010 utan avåkningar, blev saldot 2012 7 avåkningar på spikrak motorväg, 2 påkörningar bakifrån(lyckligtvis annan lastbil, en av gångerna kompisen) och en påkörning av stillastående lastbil på E4.
Alla händelserna genomfördes av denna inhyrda personal.

Nu kom jag visst också från frågan, men det verkar ju vara ett kärt ämne........

#17
2014-01-05 13:31

Ingen artikel om lastbilar, lastbilstrafik och allt däromkring utan minst en amatör som tycker lastbilschaufförer kör dåligt.
Visst ser jag ibland även lastbilsekipage och buss som uppträder egendomligt men ställt i proportion är andelen försvinnande liten.
.
Pi kan vara lugn . . Vi håller avstånd. Emellertid har jag fått personbilar i baken och en gång utan att märka det

#18
2014-01-05 16:25

Yrkeschaufförer är inte bättre på att använda blinkers eller att hålla avstånd än andra förare, detta är egoismens trafikSverige.

#19
2014-01-05 17:21

Instämmer med duccedriver. Finns numera ett A-lag och ett B-lag när det gäller tunga fordon. Och ett ganska stort och tomt glapp däremellan. Yttersta ansvaret ligger hos polis (och politiker), som låter dårförare hållas. Både i personbilar och lastbilar.

#20
2014-01-05 20:00

Nej, jag vill inte ha längre och tyngre lastbilar på de rätt så smala, enfiliga, kurviga och kuperade landsvägar som jag ofta kör på i alla fall. Det är en plåga när tungt lastade långtradare sakta segar sig upp för backarna och kön av personbilar växer bakom "stoppklossen". Det är rent allmänt tråkigt att ligga i en kö bakom en långtradare, men ofta är det än mer jobbigt att vara den som är näst på tur att "fixa omkörningen". Man känner pressen bakifrån kön att ta sig förbi "stoppklossen" så fort som möjligt fastän sikten för omkörning är begränsad. I mörker är det ännu svårare att bedöma hur lång sträcka man har på sig att ta sig förbi. Jag förstår att många här har som jobb att köra dessa långtradare, men jag skulle helst se att så mycket gods som möjligt fraktades på järnvägarna istället, så att lastbilstrafiken på de vägar jag kör minskade.

#21
2014-01-05 20:29

Hackenbush, ingen ska vara bättre än någon annan på att följa trafikregler, det ska alla göra hela tiden.
Men så kommer det aldrig att bli......
Alla gör misstag och rena dumheter, för vi är människor!
Eller menar du att yrkesförare ska följa regler alltid, andra bara när dom känner för det?

Dom längre fordon som diskuteras kommer troligen inte att få köras överallt, utan längs huvudvägar på dom primära godsstråken.

Du som önskar godset på järnväg, kan ju bara bli besviken, eftersom allt fler transportföretag går tillbaka till vägtransporter, eftersom tågen inte kommer fram, har inte en knarkare snott kabeln, så är det snöflingor på spåret eller nåt......

Annars är det ju bra med tåg!

#22
Krister_L
2014-01-05 21:46

Det är ju självklart att alla skall följa reglerna, men vad man borde kunna förvänta sig är att yrkeschaufförerna har lite bättre koll på vilka regler som gäller, ungefär som om jag anlitar en yrkesman för lite fix här hemma. Jag skulle nog få till det själv, men med en yrkesman är man ju säker på att det blir riktigt gjort, eller ......

Jes_, ni håller inte alls avståndet, det är möjligt att du som individ gör det, men ni som yrkesgrupp gör det inte och det ser jsg som ett säkerhetsproblem. Ju längre fordon, desto större problem.

// Krister

#23
2014-01-06 11:04

Det är väl körskoleläraren och trafikpolisen som är yrkesmannen du syftar till Krister. I mitt yrke är det nästan ofelbart att gammal är äldst och marodörerna sållas i regel bort i tidig ålder. Men vi får i grunden samma trafikutbilding som alla andra, det är närmare praktiken i längden som gör skillnaden.
Skulle jag hålla för korta avstånd skulle det också någon gång gått illa.
Min tes om att avstånden minskar när fordonen blir längre, är naturligtvis ett skämt (trodde jag, i mitt enfald alla förstod).

#24
Krister_L
2014-01-06 12:59

Det har jag också fattat Jes_, jag är gammal själv och har kört bil sedan 1970, har haft CE-behörighet nästan hela tiden på kortet fram till för något år sedan. Har kört det mesta från moped till pålkran, har varit kartläsare i rally och som sagt kört så gott som allt utom 24m fordon. Men det är ju så att vägarna "befolkas" av lastbilar och jag gör ingen skillnad på om det är svenska, utländska, gamla eller unga chaufförer. Jag vidhåller att många av de "tunga" bilarna ligger på tok för nära varandra, ibland så tätt att det inte går att klämma in en vanlig personbil mellan dem., och skulle man till äventyrs klämma sig in i alla fall så har man helljuset i nacken direkt. Skall väl erkännas att det är inte bara lastbilar som beter sig på detta sättet, problemet är än vanligare bland personbilar, men problemet växer ju om bilarna blir längre.
Ps. Förstod att du skämtade, men förstod inte skämtet. Ds

// Krister

#25
2014-01-06 22:53

Givetvis finns det både bra och mindre bra yrkesförare av tunga fordon. Orsaken till oro hos bilister beror på att yrkesförarna inte alltid uppträder som det är tänkt, och man är som bilist väldigt utsatt om man råkar krocka med dem.

Jag har själv kört tung lastbil med släp, och kan skriva under på att i allmänhet är det de "svenska ekipagen" som kör bäst. Längre lastbilar och därmed antagligen färre till antalet än nu på vägarna, skulle förmodligen gynna både trafiksäkerheten och miljön.

Vill man lättvindigt och effektivt komma åt en hel del av utsläppen från den tunga trafiken med släp, kan man installera hastighetsbegränsare som gör att fordonen går i max. 80 km/h (alltså laglig max. fart).

#26
2014-01-07 17:53

John, den lättvindiga och effektiva åtgärden du nämner, hastighetsbegränsaren, har suttit på alla tunga lastbilar och bussar sen 1988, då den blev lag.
Den är förvisso ställd på 88-91 km/h , då 80 inte alltid är högsta tillåtna hastighet.
Utan släp får man köra 90 på motorväg, och det händer att man kör så, även om man har draganordning.

#27
2014-01-07 22:38

Jodå, känner väl till hastighetsbegränsaren och vilken hastighet som gäller med tung lastbil utan släp på motorväg och motortrafikled (max. 90/ tim.).

Vad jag tänkte är att det måste gå att lösa tekniskt så att lastbilen automatiskt ställer om sig till max. 80 km/ tim., när släp kopplas på. Bäst vore kanske att man via GPS kunde styra max. farten beroende på vilken fordonskombination man kör och vilka vägar man för tillfället åker på. Men om den tekniken finns och används är mer än jag vet, men det låter som framtiden i mina öron.

#28
2014-01-08 10:26

Jodå, om jag inte minns fel har jag läst om just det, men då något som skulle finnas i alla fordon, kan man bygga självkörande bilar borde det inte vara några problem.
Då tar man dock bort all möjlighet för föraren att agera utifrån trafiksituationen, ibland är det tvunget att köra om, och det vill man göra så fort som möjligt.
Något måste man nog lämna åt förarens goda omdöme!
Jag gör alltid omkörningar på fullgas, oavsett fordon, om jag nu inte kör på flerfilig väg alltså.

#29
2014-01-08 16:57

Tja, dels var det nog något senare än 1988 men det spelar ju ingen roll. Besynnerligt är det oavsett.
Jag väntar bara på att John's bil ska kastreras till 110 km/t samt att han bekostar en gps som ytterligare begränsar honom inom tätort .. Vidare ska han ha en sensor som styr honom åt sidan när annat fordon nalkas bakom ..
Finns det dessutom en automatisk gummihammare som dunkar honom i huvet när han skriver utan att, varken veta eller tänka vore det en fantastisk investering :o)

#30
2014-01-08 20:29

Lastbilstrafiken har en stor miljöpåverkan och är inte helt sällan inblandade i svåra olyckor, så varför ska man ta lätt på det faktumet?

#31
2014-01-08 20:44

Vi har ju redan ett system som ska hjälpa alla bilförare att hålla rätt hastighet som kallas ISA och som beskrivs i denna publikation. http://publikationswebbutik.vv.se/upload/1477/88661_isa_for_ett_okat_samhallsansvar_och_okad_konkurrenskraft_utg_2.pdf
För övrigt är jag överens med de som hellre blir påkörda bakifrån av en personbil än en långtradare, det är inte så roligt när man blir upphunnen i
Tingstadstunneln när man håller 80 och hör gnisslande lastbilsbromsar bakom sig och inte ser annat än en lastbilsgrill bakom sig, oftast med utländska nummerplåtar.

#32
2014-01-08 21:00

Jag flyttar 60 ton med ett förbruk av under 4 liter milen John. Hur gör du?
I bästa fall; 1 ton a 0,4 liter milen.
Förstår du vem som svinar mest??

#33
2014-01-09 17:56

Jes, försök att inte ta det som jag skriver som personligt. Jag flyttar 900 kg med en förbrukning på 0,35 liter RME (biodiesel) per mil. Det var mindre än du antog!

Vill man vara systemkritisk kan man fråga sig om alla privatresor och godstransporter som görs i samhället verkligen behövs.

#34
2014-01-09 22:39

Privatresor kan man nog skriva en stor del på nöjeskontot, och om alla ni andra hade slutat era jobb, hade det blivit mycket mindre körande dit.
Dessutom hade ju industrin inte behövt material att jobba med, eftersom ingen var där, och ni hade inte haft råd att köpa en massa saker, och då hade ju vårt körande med gods varit ganska onödigt.
Som det är nu är det nog ganska nödvändigt, folk har ju skaffat sig moderna vanor, som att äta tomater på vintern, och dricka mjölk fast dom inte har nån ko.

#35
2014-01-13 22:30

http://www.transportenvironment.org/news/beyond-transport-%E2%80%93-news-brief

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.