Nästa artikel
Trögt för Aiways – fabriken står stilla
Nyheter

Trögt för Aiways – fabriken står stilla

Publicerad 8 augusti 2023 (uppdaterad 8 augusti 2023)
Uppstickaren Aiways drabbades hårt av den slopade elbilsbonusen och har nu fått sin tredje koncernchef på kort tid.

Ett av de första kinesiska bilmärkena att ge sig in på den svenska marknaden var Aiways. Redan i november 2019 publicerade vi vår första provkörning och knappt två år senare började försäljningen. Den senaste provkörningen av Aiways U5 hittar du här.

Men någon rusning har det inte blivit. Att lansera ett helt nytt och okänt bilmärke är utmanande, och Aiways har hittills registrerat drygt 200 bilar i Sverige.

Aiways har en blygsam försäljning i hemlandet och fokuserar betydligt mer på att sälja bilar utomlands, i exempelvis Europa. Företaget har nu fått en ny vd – efter att ha bytt chef två gånger bara under 2022 – som ska effektivisera och dra ned på kostnader.

”När vi äntligen fick fart på leveransen av bilar från Kina kom regeringens beslut att avskaffa subventionen för köp av elbilar”

Erik Morsing är pr-kontakt på Aiways i Sverige.

Uppgifter om att Aiways hade ekonomiska problem dök upp redan tidigare i år när tillverkningen stoppades i mars, enligt Automobilwoche. Det ska ha berott på svårigheter att betala anställda och underleverantörer.

I Sverige har Aiways valt att samarbeta med befintliga återförsäljare för att sälja bilar, i stället för att bygga upp ett eget återförsäljarnät. Men under förra året hade återförsäljarna problem att få tillräckligt med bilar, enligt Erik Morsing, pr-kontakt på Aiways i Sverige.

– När vi äntligen fick fart på leveransen av bilar från Kina kom regeringens beslut att avskaffa subventionen för köp av elbilar. Efterfrågan från privatpersoner avtog kraftigt när subventionen avskaffades, så även om vi i dag faktiskt har ett pris på privatleasing som är lägre än innan subventionen försvann har försäljningen och privatleasingen varit blygsam sedan november 2022, säger han.

Erik Morsing hoppas nu att försäljningen ska öka med lanseringen av företagsleasing, och elsuven U5 kan levereras med kort varsel.

Är ni nöjda med försäljningen hittills?

– Vi kunde ha sålt ännu fler bilar 2022 både i Danmark och i Sverige, om vi bara hade haft bilar för leverans vid rätt tidpunkter. Så i det ljuset får man säga att vi är nöjda, även om vi hade hoppats på att sälja närmare 300–400 bilar i Sverige 2022.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (31)

  • 8 augusti 2023 Är inte Sandero i EU-toppen…
  • 8 augusti 2023 @Raphael... - ang Dacia…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.