Bild
Nästa artikel
Toyota Yaris (2011) fräschas upp

Toyota Yaris (2011) fräschas upp

Nyheter

Toyota snyggar till Yaris med designdrag från syskonet Aygo och ser samtidigt över komforten.

Den senaste generationen Toyota Yaris såg dagens ljus 2011, det vill säga för tre år sedan. Den är därmed med bilindustris mått i övre medelåldern. Därför gör den japanska biltillverkaren slag i sak och föryngrar småbilen.

På listan över områden som setts över hittar vi bland annat ett yttre som ska efterlikna det yngre syskonet Aygos anlete, stilen som presenterades i Genève i våras. Det innebär att fronten får ett brett gap som tillsammans med grillen bildar ett något som liknar ett kryss i nosen. Nu är allstå grillen det, till yta, mest dominerande i Yaris nya front. I aktern får kompaktbilen en diffuser i stötfångarens nedkant. Bakljusen är från och med denna uppfräschning av LED-typ.

Väghållningen ska vara förbättrad när det kommer till såväl körkänsla som komfort jämfört med de tidigare versionerna av denna generation Yaris. Ljudnivån i kupén ska även vara lägre än tidigare. Motoralternativen är alltjämt de samma och tillverkaren erbjuder även fortsatt plug in-hybridsystemet till minstingen Yaris. Den nya tappningen av bilen är tillgänglig först efter sommaren 2014.

Diskutera: Vad tycker du om Toyota Yaris nya designdrag?

Kommentarer

#1
2014-04-23 10:14

Svårt att vänja sig vid stora grillar men kanske blir det ett igenkänningstecken som på sikt blir bra, ofta har man svårt när det kommer ut något som ser annorlunda ut, jag minns när Ford kom ut med Sierran, man tyckte den var gräslig, såg ut som en bälta eller en mandelkubb, några år senare lyfte man inte på ögonen längre och tyckte den såg helt okej ut..

Man får väl se när den kommer, tyvärr envisas Toyota som vanligt med fälgar långt innanför skärmkanten som får bilen att se smal ut, men dom byter man ju ändå :)

#2
2014-04-23 10:15

Du milde! Nu har de haft fyllefest på designavdelningen igen!

#3
2014-04-23 10:16

Är det här att snygga till?!! Fruktansvärt ful tycker jag.

#5
2014-04-23 10:32

Jaha. Det var den det. Ytterligare en i raden av toytotakoncernens fordon som ser ut som en blandning mellan en mal och en samuraj. Eller möjligtvis en sur kärring. Varför är de så desperata? Vart vill de komma med dessa skapelser? Jag föredrar snygga bilar, det är allt annat än detta kan jag säga.

#6
2014-04-23 10:39

Starkt att göra en redan mycket ful bil ännu fulare.

#7
2014-04-23 10:46

En grill med tillhörande bil. Snyggt om man är typen som gillar att titta i gapet på en val.

#8
2014-04-23 10:48

Jag har raderat ett inlägg från en användare som misslyckats med att hålla god ton i sin kommentar till denna artikel.

#9
2014-04-23 12:10

Detta visar att Peugeot valde helt rätt väg när de valde att hoppa av trenden med allt större grillar (en trend som f ö Peugeot var en av initiativtagarna till). Peugeots senaste modeller har minskat fronten och blivit mer modesta. Toyota hakar nu på en gammal trend som redan är förlegad, nya Yaris känns ännu äldre genom denna uppdatering än den var innan. Ett nytt stilgrepp av Toyota - att göra bilar som ser gamla ut redan som nya? En nostalgi-retro-design? Men för att det ska vara retro och nostalgi behöver man gå längre tillbaks i tiden än några år. Toyotas designteam vaknade en dag och trodde det var år 2008. 2008 - vart har du tagit vägen nu, dansade de och sjöng till den svenska hip-happ-relaxa-gruppen Just D. Ja, Just D Toyota... 2008 vart har du tagit vägen nu... Jo, 2008 har för evigt inpräntats i Yaris frontdesign. Och 2008 var inte ens ett särskilt märkvärdigt år...

#10
2014-04-23 12:56

Jag tror de gör parodi på Audi.

#11
2014-04-23 13:34

Det är intressant att läsa Raphaels kommentar angående då Peugeot ändrar designen till lite mera mainstream och återhållsam - då är den modest. Men när VW har en motsvarande typ av design så är den tråkig...:)
Men när det gäller denna Yaris så är det sorgligt att konstatera att Toyota misslyckats igen designmässigt.

#13
2014-04-23 13:59

Till och med snålare än Prius? Jo annars vore det väl ganska märkligt? Till att börja med så vore det kanske bättre att fokusera runt huruvida Yaris HSD är snålare än Dieselversionen eller ej.
Nog för att Yaris behövde piffas till men jag anser att nog att Toyota hade otur när man tänkte den här gången.

#15
2014-04-23 14:22

Andreas Jennersjö, här får man tydligen bara tycka illa om Toyota, det verkar vara helt okej, men nåde den som säger att någon annan bil är ful

#16
2014-04-23 14:29

Några som är välbetalda på ett bilföretag är de anställda på designavdelningen.
Så ni som tycker det är fult med en gigantisk grill i fronten på en bil, ni har fel.
Eller ?

#17
2014-04-23 14:33

Ascool grill och frontparti!

#18
2014-04-23 14:45

Här en bild från sidan där den ser betydligt bättre ut, skulle varit lite större fälgar bara

http://www.themotorreport.com.au/content/image/2/0/2015_toyota_yaris_overseas_01-0422.jpg

#19
2014-04-23 14:57

instämmer Hackenbush! Här ligger nästan Brugdhajen i lä.

#20
2014-04-23 16:24

Toyota bör lägga till ett moment i sin produktutvecklingsprocess: produktkliniker, där vanliga människor får tycka till om nya bilar- innan dom beslutas.

Dessa produktkliniker bör ske utanför Japan.

#21
2014-04-23 16:28

Simon no1 "...men nåde den som säger att någon annan bil är ful"

Nåde den som säger att någon annans bil ser ut som en ... (Du vet vad du skrev). Det är en viss skillnad. Jag tycker inte att det var fel att ta bort den kommentaren. Det var ett personligt angrepp.

#22
2014-04-23 17:06

Jaha det här var ju inte vackert...

#23
2014-04-23 17:16

Att förbättra komforten och körkänslan borde vara en barnlek men om det är samma snille som gjort både det och faceliftat lilla Toyotagrodan tror jag inte, jag kommer att uppleva det som en förbättring.

#24
2014-04-23 17:46

Synd på en bra liten bil, är det en designer från Lexus som fått flytta ner en våning måntro??

#25
2014-04-23 18:10

Ingen verkar uppskatta förändringen - och det tro fan. Värre har sällan skådats. Uppfräschning är det definitivt inte.
Det är som om de tagit Audis och Peugeots värsta gap, sneglat lite på koncernbröderna i Lexus och gjort en grotesk parodi.
Förhoppningsvis har de lyckats bättre med de inre egenskaperna - om nu någon lyckas passera monstergrillen och ta sig in.
Tycker nog att Raphael hamnat ganska rätt i sin beskrivning.

#27
2014-04-23 18:27

Resultat: Som om Monty Python skulle blivit anställda på Audi:s designavdelning!

#26
2014-04-23 18:29

Fy fan vad ful,bland det värsta som producerats.
Iofs en källa till glädje när man får se den live,skulle inte åka i den även om den erbjöds gratis.TOYota borde emblemet designas korrekt på denna bil.

#28
2014-04-23 19:32

Thommys, personligt ? Det var en bil jag talade om :)

#29
2014-04-23 19:49

Vi har själva en liten Toyota som andrabil och smaken är som baken. Men hur kan NÅGON försvara en sådan här design. Med tanke på målgruppen så är det säkert inte positivt för Toyota, vill de till varje pris försöka att sticka ut och locka köpare så är det nog inte den rätta kundkretsen för detta.

#31
2014-04-24 09:26

Jag hoppas att även denna kommer med två olika front-versioner liksom Lexus där den mer nertonade versionen ser klart vettigare ut som passar fler.
Annars såg föregångaren bättre ut än denna första bild, men man kanske vill dämpa försäljningsökningen av Yaris något för att säkerställa att hålla kvalitén? :) Man har ju nyligen gått in på treskift i Yaris-fabriken för att hinna producera de 1100 bilar som nu säljs varje dag.

#32
2014-04-24 10:26

Hanzzon "man kanske vill dämpa försäljningsökningen av Yaris något för att säkerställa att hålla kvalitén" Det skulle nog behövas. En arbetskamrat till mig säger att när hon sätter på kupéfläkten på högsta fart slocknar instrumentbelysningen. Sänker hon ett hack så tänds den igen. ...Den var byggd i Frankrike va?

#33
2014-04-24 11:06

Få bilar blir sämre körmässigt vid en uppdatering så givetvis syftade min kommentar på hur bilen ser ut i fronten. Toyotas starkaste kort är inte design eller körglädje men det spelar ingen roll då få köper en Toyota utav de anledningarna.
Den dagen som någon biltillverkare medvetet gör en bil fulare för att MINSKA försäljningen så snöar det nog i helvetet. ( undantaget elbilar förstås)

#35
2014-04-26 21:43

Det är kanske tur för Toyota att en köpare av denna bil för det mesta ser den inifrån. Och om han/hon parkerar den så att han/hon går till den bakifrån.
Annars är jag rädd för att den blir en stor flopp i Sverige iallafall.
I japan kanske detta är toppen vad gäller utseende?!?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.