Den 17 december tillkännages de sju finalisterna som kan vinna den internationella utmärkelsen Årets Bil 2013. Innan dess kommer du att kunna se en serie filmer med alla kandidater här på Vi Bilägares webbplats.
Klicka på videofönstret ovan för att se en presentation av Renault Clio.
Missa heller inte provkörning av Renault Clio i Vi Bilägare 17/2012. Tidningen utkommer i butik den 4 december.
	Se tidigare filmer:
	Opel Mokka – kandidat till Årets Bil 2013
	Kia Optima – kandidat till Årets Bil 2013
	Mazda6 – kandidat till Årets Bil 2013
	Volvo V60 Plug-in Hybrid – kandidat till Årets Bil 2013
	BMW 3-serie – kandidat till Årets Bil 2013
	Toyota GT86 – kandidat till Årets Bil 2013
	Fiat 500L – kandidat till Årets Bil 2013
	Hyundai i30 – Kandidat till Årets Bil 2013
	Toyota Prius Plug-in Hybrid – kandidat till Årets Bil 2013
	Audi A3 – kandidat till Årets Bil 2013
	Chevrolet Malibu – kandidat till Årets Bil 2013
	Peugeot 208 – kandidat till Årets Bil 2013
	Hyundai Santa Fe – kandidat till Årets Bil 2013
	Ford B-Max – kandidat till Årets Bil 2013
	Volvo V40 – kandidat till Årets Bil 2013
	Mercedes A-klass – kandidat till Årets Bil 2013
	Kia Cee'd – kandidat till Årets Bil 2013
	Mitsubishi Outlander – kandidat till Årets Bil 2013 
	Volkswagen Golf – kandidat till Årets Bil 2013
	Skoda Rapid – kandidat till Årets Bil 2013
	Mercedes SL – kandidat till Årets Bil 2013
Diskutera: Vad tycker du om Renault Clio?
Årets Bil – eller "Car of the year" – delas ut av en jury bestående av 58 motorjournalister från 23 europeiska länder. Vi Bilägares Tommy Wahlström är en av tre svenska representanter i juryn.
För att vara med i omröstningen måste en bil vara helt eller till väsentliga delar ny och gå att köpa i minst fem europeiska länder innan året är slut. Den uppskattade försäljningen måste dessutom överstiga 5 000 bilar per år.
	Kandidatlista:
	Audi A3
	BMW 3-serie
	Chevrolet Malibu
	Citroën C4 Aircross/Peugeot 4008
	Dacia Lodgy
	Dacia Sandero
	Kia Cee'd
	Kia Optima
	Fiat 500L
	Ford B-Max
	Honda CR-V
	Hyundai Santa Fe
	Hyundai i30
	Mazda6
	Mercedes A-klass
	Mercedes SL
	Mitsubishi Outlander
	Opel Adam
	Opel Mokka
	Peugeot 208
	Porsche Boxster
	Range Rover
	Renault Clio
	Skoda Rapid/Seat Toledo
	Subaru BRZ/Toyota GT86
	Subaru XV
	Subaru Impreza
	Volkswagen Golf
	Volvo V40
	Volvo V60 Plug-in Hybrid
	Toyota Prius Plug-in Hybrid
	Toyota Prius+
Kommentarer
Förra modellen var dugligt, bra och funktionell om än inte jättespännande. Nya modellen sätter ett tydligare designavtryck och jag tror den kan vinna många vänner. Bland de fem bästa i tävlingen är min gissning!
Årets bil kallas av många, inklusive mig för ett pajjasjippo och ska inta tas på allvar. Och många bilar som varken visat sig speciella har vunnit. Och bilar som visat sig vara det rena skräpet.
Renault har haft kvalitetsbrister genom åren. Om Clion är bra eller dålig vet vi inte, det får vi låta vara osagt.
Frågan som återstår är vad som skulle vara så nytt och speciellt med Clion? Lägger min röst på Prius Plug In, det är åtminstonde lite 2013!
Kikade på nya Clio i helgen, en riktigt snygg liten bil!
Men, om den tillför något nytt...? Nej, lika lite som de andra kandidaterna.
Har det egentligen kommit något riktigt revolutionerande på de sista 10 (20) åren?
Även om många gärna hävdar att de som utsetts till årets bil förr om åren har varit floppar så har de flesta sålt bra. Undantag finns alltid.
Sålt bra har många bilar gjort trots enorma brister i t ex kvalitet och säkerhet.
Vi Bilägare - skippa den jobbiga musiken i videorna. Annars trevliga snuttar.
Kvaliteten och eftermarknadsservice kan man inte bedöma förrän efter några år, det man kan bedöma på en ny bil det är design, kör- och vägegenskaper, tekniken, komforten, pris, utrustning etc. "Årets bil" handlar om det, om de bilar som är nya för året och som tilltalar familjer till ett anständigt pris och på något sätt för utvecklingen framåt. Utveckling behöver inte handla om teknik, det kan också handla om design. Nya Clion har en speciell design, inte bara utanpå utan även inuti, här har vi nytänkande. Dessutom är den snål, rymlig, får ett bra pris och så vidare. Renault har bra kvalitet, det är bilar som fungerar väldigt bra. Jag har haft två stycken.
Renault Clio har nog sina fördelar och den ser helt okej ut. Mitt inlägg gäller betydligt sämre bilmodeller som fått utmärkelsen genom åren. Modeller som egentligen hör hemma på en sämstalista istället för i pr-jippot Årets bil.
Jag gillar den skarpt!
Men kan de inte ta bort de hiskeliga, högblänkande kromblafforna kring instrumenten?
Är det inte så att det är först efter några år, som man vet hur bra årets bil är?
Men eftersom franska bilar varit dåliga så länge så borde man avakta med att nominera dem till Årets bil.
Paginering