Nästa artikel
Toyota RAV4 kan ha motorproblem
Nyheter

Toyota RAV4 kan ha motorproblem

Publicerad 24 februari 2012 (uppdaterad 27 februari 2012)
Toyota RAV4 kan ha allvarliga motorproblem. Bilägare har drabbats av motorhaverier efter att topplocksbultarna har släppt.

För några nummer sedan skrev vi om Toyota Avensis-ägare som drabbats av motorhaverier efter att topplocksbultarna släppt. Nu har det visat sig att problemet även kan gälla Toyota RAV4, tillverkade mellan 2000 och 2005, som har samma tvåliters bensinmotor som Avensis. Det har RAV4-ägaren Folke Söderqvist, Bäckefors i Dalsland, fått erfara.

– Värmemätaren gick upp i topp, kylarvattnet hade sjunkit och motorn höll nästan på att koka. Verkstaden trodde först att det var en värmegivare som läckte. Men det visade sig att det var topplockspackningen. Bultarna satt helt lösa i motorblocket. Jag hävdar att det här är ett materialfel från fabrik och sådant ska inte ägarna behöva stå för, säger han.

Folke Söderqvist försökte få Toyota att stå för goodwill, men fick nobben med anledning av att han inte har servat bilen på auktoriserad verkstad. Det blev en dyrbar motorrenovering för hans bil istället. Enligt Toyota Sweden har man inte hört talas om liknande fall, varken i Sverige eller Europa i övrigt.

– Det finns flera Toyota-modeller som har samma motorkonstruktion som Avensis och RAV4. Gängorna i motorblocket hade släppt och låg och skramlade i hålen. Det är tokigt att de tror att en sån här konstruktion ska hålla i längden. Jag tror att det här är mycket vanligare fel än vad Toyota vill erkänna, säger Martin Häggman, som driver en fristående bilverkstad.

Diskutera: Vad tycker du om Toyotas motorproblem?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2012-02-24 10:49
saabnisse

Skruvar eller muttrar.
Har du bult får du slå fast dem.

Det här är den officiella förklaringen på en bult:
"En ogängad cylindrisk kropp att användas vid sammanfogning, med eller utan skalle. Till skillnad från en nit så formförändras inte bulten nämnvärt vid sammanfogningen".

#9 • Uppdaterat: 2012-02-24 11:11
Hackenbush

Lekmannamässigt säger man bult till större skruvar. Det är faktiskt ganska allmänt så. Typ M12 och uppåt

#a • Uppdaterat: 2012-02-24 11:27
Meganmannen

Undrar varför Thommys köper en omodern Toyota om han vill ha senaste finesserna som elektrisk handbroms och en motor utan vanlig oljesticka.
Jag och många andra Toyotaägare väljer detta bilmärke för att vi vill ha fungerande bilar. Vi struntar i om de är fula och uppskattar en handbromsspak mellan framstolarna och att luckan till tanklocket öppnas med spak kopplad till en vajer. Om vi velat ha senaste tekniken och utsökt design, skulle vi nog valt en fransk eller italiensk bil. För övrigt så är det inte så stor skillnad på funktionen mellan ett vanligt visarinstrument och en varningslampa för motortemperatur, då visarinstrumentets visare visar samma värde mellan 65 och 90 grader för att sedan öka dramatiskt vid 92 grader. (Ursäkta om mina gradangivelser inte är helt rätt, men ni förstår nog principen ändå)