Bild
Nästa artikel

Allvarliga motorfel på Toyota

Konsumenträtt

Toyotas tvålitersmotorer i Avensis kan ha allvarliga fel. Det menar flera bilägare som drabbats av motorhaverier efter att topplocksbultarna har släppt. Ett konstruktionsfel, menar ägarna, men Toyota har än så länge nobbat goodwillreparationer.
– Jag är mycket besviken, säger Toyotaägaren Birkan Atilmis.

Toyota har länge haft ett gott kvalitetsrykte. Men flera återkallelser de senaste åren har fått ryktet i gungning. Nu kommer också flera rapporter från bilägare som drabbats av motorproblem på Toyota Avensis.

En av dem är Birkan Atilmis vars Toyota Avensis 2,0 från 2003 fick motorhaveri i somras.

– Min fru var på väg mot Skara sommarland med våra två barn. Det började ryka ur motorn mitt på motorvägen mellan Uppsala och Stockholm. Hon svängde av vägen och fick ringa efter bärgare som tog bilen till Toyotaverkstaden i Uppsala, berättar Birkan Atilmis.

Toyotaverkstaden Bil 3:an i Uppsala konstaterade att det fanns både vatten och olja kvar i motorn. Exakt vad som hänt med Birkan Atilmis Toyota är inte fastställt. Det kan vara så att topplocksbultarna varit felmonterade vid produktionen. Det har då skadat motorblocket, med resultat att motorn blivit överhettad. Enligt Bil 3:an var det nödvändigt med ett motorbyte, något som skulle kosta omkring 35 000 kr.

– Tidigare var jag imponerad av Toyotas kvalitetssatsning med ständiga förbättringar. Men det kan jag inte säga nu. Toyotas kvalitet är inte vad den har varit eller vad den ger sken av. Toyota är skräp. Jag är mycket besviken. Efter det här kan jag inte rekommendera någon att köpa Toyota , säger Birkan Atilmis.

Han är inte den enda Toyota-ägaren som har drabbats av de här felet. Vi Bilägare har kontaktat flera verkstäder som känner igen problemet, även om det inte ska ha varit särskilt frekvent.


Enligt uppgifter till Vi Bilägare ska problemen finnas på Avensis med tvålitersmotor av årsmodellerna 2003–2005. Omkring 6 000 bilar av dessa har sålts i Sverige och kan därmed vara i riskzonen för motorhaverier.

Nekad goodwill
Birkan Atilmis fick höra att bilen inte var servad under de första 5 500 milen och att det var orsaken till att han blev nekad goodwill. Det tyckte han lät märkligt med tanke på att han köpt bilen begagnad av en auktoriserad Toyotahandlare, nämligen Bil 3:an. Han hade hela tiden servat bilen hos dem.

– Jag frågade om de bytt datasystem, vilket de nekade till först. Det kan väl inte vara så att en Toyotahandlare säljer begagnade Toyota som inte är servade. Jag
hade ju servicestämplar i serviceboken. När jag visade upp serviceboken på verkstaden blev de paffa, säger Birkan Atilmis.

Då kom nya uppgifter. Goodwill från Toyota sträcker sig upp till max 15 000 mil.

Peter Löberg är verkstadsansvarig för Bil3:an i Uppsala:

– Vi har bara haft nåt annat fall av det här slaget, på en taxibil tror jag det var. Vi har sökt goodwill hos generalagenten under förutsättning att det handlar om välskötta bilar med servicehistorik. Det måste ju finnas en anledning för oss att hjälpa en viss kund, till exempel om det är en trogen Toyotakund som servat hos oss. Den här bilen hamnar utanför vårt regelverk för goodwill, som sträcker sig upp till fem år eller 15 000 mil. Sedan är det stopp.

Går det att undvika de här problemen på något sätt?
– Det har jag svårt att tänka mig. Vi vet inte exakt vad som har hänt med bilen i det här fallet. Då måste man göra en felsökning och det måste någon betala för. Det verkar inte som kunden vill stå för det. Om det handlar om fabrikationsfel eller inte blir då bara gissningar, säger Peter Löberg.

Generalagenten Toyota medger att de har fått in rapporter om fall av det här slaget i Sverige – men inga från resten av Europa.

– Det är alltid beklagligt när ett fel inträffar oavsett bilens ålder och körsträcka, säger Bengt Dalström, pr-talesman för Toyota i Sverige. En Toyotaägare ska alltid kontakta sina auktoriserade återförsäljare och rådfråga personalen vid ett eventuellt problem. Goodwillfrågor hanteras av våra återförsäljare.

Inte ensam
Birkan Atilmis är inte ensam om att ha drabbats av motorhaveri på sin Toyota Avensis. Vi har också pratat med två andra, numera före detta Toyotaägare som också råkat ut för liknande problem.

– Jag körde på motorvägen och plötsligt sa det poff från motorn och tempmätaren drog iväg i höjden, berättar Robin Norlander, tidigare Toyota-ägare i Bålsta. Jag öppnar motorhuven och ser att det är tomt i expansionskärlet. Eftersom jag hade Toyotas assistansservice ringde jag dem och fick tag på en bärgare som tog bilen till närmaste verkstad, som var i Enköping.

Enligt verkstaden hade topplocksbultarna släppt mellan topplocket och motorblocket. Kylar-vätskan rann bara rakt ut. Vid tillfället hade bilen gått cirka 15 500 mil. Det var 500 mil över gränsen för att Toyotas maskinskadeförsäkring, via Folksam, skulle gälla. Ett motorbyte skulle kosta uppåt 40 000 kr.

– Bilen var fullservad på auktoriserad Toyotaverkstad och då tror man ju inte att något sånt här ska hända, fortsätter Robin Norlander. Jag var i kontakt med Toyota Swedens vd och frågade om Toyotas motorer inte ska hålla längre än så här. Till mig sa han att vi måste kunna lösa det här och lovade höra med Folksam om de kunde göra en generös bedömning så att det skulle gå på försäkringen.

Men så blev det inte. När Folksams skadereglerare undersökt bilen fanns det ingen chans att försäkringsbolaget skulle stå för skadan.

– Jag pratade med Toyotas vd igen och då verkade han ha ändrat sig. Då gav jag upp. Fram till dess hade jag bara gott att säga om Toyota. Men när det verkligen gäller kan de inte leva upp till sitt kvalitetsrykte. Det känns som ett svekfullt bemötande. Varför ska man serva bilen på auktoriserad verkstad om Toyota inte kan ta ansvar för sina produkter, undrar Robin Norlander.

Han sålde Toyotan med trasig motor till en hobbymekaniker som reparationsobjekt. Den nya bilen fick bli en Kia Cee´d kombi.

– Toyota försöker mörka att de har kvalitetsproblem. Jag är inte ensam om det här, det har hänt fler än mig. Det är ett konstruktionsfel, det ska inte ägarna behöva ta ansvar för. Det finns inget man kan göra för att undvika det här. Aldrig mer en Toyota för min del, säger Robin Norlander.

”Förtroendet är borta”
En annan besviken, numera före detta Toyotaägare är Tommy Pettersson i Österbymo. På hans Avensis från 2003 havererade motorn vid 14 759 mil.

– Jag fick ingen värme i motorn och vattnet försvann. Jag lät en lokal bilmekaniker titta på bilen först och han upptäckte att bultarna till topplocket inte var fastsatta, gängorna var helt lösa, berättar han.

Toyotahandlaren i Vetlanda där han hade köpt sin Avensis gick med på att köpa tillbaka bilen till ett kraftigt reducerat pris. Någon goodwill från Toyota gick inte att få.

– Förtroendet för Toyota är helt borta numera, säger Tommy Pettersson. Innan var jag lite fantast på märket, har haft fler Toyota tidigare och rekommenderat Toyota till folk jag känner. Det är det slut med nu, istället kör jag Volvo.

– Jag tycker Toyota är skräp rent ut sagt. Det är väldigt dålig stil att inte stå för en sådan här sak som vad jag förstår är ett konstruktionsfel. Jag är mycket besviken.

Diskutera: Vad tycker du om Toyotas kvalitet?

Kommentarer

#1
2011-12-27 09:46

Väntar med spänning på kreativa bortförklaringar;-)

#2
2011-12-27 09:54

Oj, vad jag har längtat efter den här artikeln........

#4
2011-12-27 10:02

Vi kommer säkert att få läsa att det här inte hänt och enbart är förtal eller att det hänt så få gånger att det är försumbart eller att det händer många andra märken oftare.

Men antagligen kommer de rättstrogna missionärerna att blunda för den här artikeln.

#5
2011-12-27 10:05

Det behövs nog inga bortförklaringar, Toyota är som alla andra märken en bil, bilar krånglar, mer eller mindre.... Men det som förvånar mig är att det tar så stora proportioner så fort det är en Toyota......

De här kunderna är ju sura för att inte Toyota ger dom goodwill på bilar som är flera år gamla, jag tror inte något annat bilmärke hadde gjort det heller.....

Att man hittat 3 fall är ju inte så märkligt, det märkliga är nog istället att man inte hittat fler, kikar man i Länsförsäkringars maskinskaderapport så borde det finnas fler drabbade om man ser till antalet sålda Avensis, 39% av skadorna är motorskador och i snitt sker de vid 7 200 mil.....

I rapporten är Toyota ett av de minst drabbade märken ändå målas de ut i media som märket med stora kvalitetsproblem.... Det kan jag undra varför...?

Jag undrar hur många liknande fall man kan hitta av andra tillverkare och när vi får läsa om deras kvalitetsproblem.......?

Länk till kvalitetsundersökningen från Länsförsäkring:
http://www.lansforsakringar.se/privat/om_oss/press_och_media/fran_lf_gruppen/Documents/Maskinskaderapport.pdf

#6
2011-12-27 10:05

Hade 3 exempel radats upp som här fast för en Citroen, hade det bara varit ett skolexempel på alla franska bilars "usla kvalitet"...

#3
2011-12-27 10:07

Bubblan som sprack. Mina erfarenheter säger det samma. Det är inget nytt för mig. Det gäller inte bara Avensis. Det är synd om alla som gått på Toyotas "kvalité" och deras "goda" kundbemötande. Detta är den mörka verkligheten.

Se bara vad Swenssons kommenterade i artikeln "81 813 mil ger besked". Toyota duger inte som taxibil.

#7
2011-12-27 10:11

Tror fan de är sura, ett typexempel på känt konstruktionsfel där man inte har en chans att själv undvika att det händer.

#8
2011-12-27 10:12

Simon, du har säkert rätt i det du skriver.
Toyota drabbas inte oftare av fel än något annat märke, men det egendomliga är att det finns flera som har märket som avgud och hyllar dess, enligt deras uppfattning, felfria existens.

En sådan här artikel kommer ofelbart att ge upphov till skadeglädje från de som tröttnat på hyllningskörens lovsånger.

#9
2011-12-27 10:15

@ FLAC du skriver känt konstruktionsfel, har du mer information än vad vi andra har...?

#10
2011-12-27 10:21

@ saabnisse, det finns som du skriver två läger, hyllningar eller sågningar av märket, men det konstiga tycker jag är att media gottar sig så i problem som säkert är minst lika vanliga hos andra tillverkare, man behöver inte anstränga sig mycket för att hitta missnöjda kunder hos något bilmärke, nu vet jag att jag inte är opartisk, men det verkar pågå ett hetsdrev just mot Toyota från medias sida....

All statestik visar på att Toyota fortfarande är ett av de mest pålitliga märkerna trots deras kvalitetsproblem, men kvalitetsproblem har alla tillverkare, men det nämns inte lika ofta........ Hm... Jag tycker det är skumt...

#11
2011-12-27 10:21

nej, men jag kan läsa innantill: "Han är inte den enda Toyota-ägaren som har drabbats av de här felet. Vi Bilägare har kontaktat flera verkstäder som känner igen problemet" dessutom är jag övertygad om att Toyota själva väl känner till problemen, och lika övertygad om att de inte gärna pratar om det offentligt...

#12
2011-12-27 10:30

@ FLAC du glömmer sista meningen, även om de inte är frekventa, det är alltså inte vanligt....:)

#13
2011-12-27 10:36

Topplocksbultar lossnar bara inte av sig själva, ägaren av bilen kan inte göra något som motverkar detta fenomen, eller är du på och skruvar på dessa när du kollar oljan...? Här handlar det så klart om någon form av konstruktions-, material- eller monteringsfel. Det gör det till tillverkarens ansvar. man kan då inte skylla på att men servat bilen på "fel" ställe...

#15
2011-12-27 10:39

Den här artikeln har alla förutsättningar att bli den mest kommenterade i ViB:s historia.
Och det med all rätt!

#14
2011-12-27 10:43

De som köper en Toyota erbjuds försäkring hos Folksam. Länsförsäkringar sitter inte på mest erfarenheter från Toyota.

Toyotabilar som rullar många mil går inte så mycket som taxi. De rullar sina mil hos hemsjukvård och hemtjänst på landsbygden. Det är lättrullade mil. Mercedes och Volvo är de som får slita varg som taxi. Ändå ligger de så bra till hos Länsförsäkringar. Toyota går ju på knäna när de används som taxibilar.

#16
2011-12-27 10:44

Tyvärr ligger det mycket i det faktum att problem på just Toyotor har fått en tendens att få stora rubriker.
Historiens största händelse liksom varje gång det sker....
Någonstans måste alla tillverkare sätta en gräns för vad de ersätter och ibland blir detta fel.

Hur många har som sagt inte haft dyra rep. på samtliga bilmärken innan 15000 mil?
Problemet i det här fallet är nog att Toyota närmast har fått ett rykte om sig att INTE kunna gå i sönder och ett sådant rykte får man inte utan anledning.
Att de sedan inte är "skottsäkra" är det få som förstår.

Själv vill jag gärna höja t.e.x MB,Audi och BMW till skyarna men jag kan garantera att dessa fabrikat har fler motorskador som ingen eller väldigt få pratar om.
Höga ägarkostnader är ju här inget "konstigt"!?

Sedan är det vi människor som sprider rytktena och alla fördomar och hur skall dessa tolkas?
Om någon säger till en att de äger en Renault som är det sämsta skit som de någonsin har haft!...hur kan man tolka det som något annat än negativt?
Att bilen sedan är ifrån -97,har haft 10 ägare och rullat 30.000 mil kanske spelar en större roll?...men inte för den missnöjde ägaren som kanske tycker att detta är en "ny" bil!

Sådana roliga historier hör jag varje dag,så artiklar som denna ser jag bara som en olycklig slump.
Gör man inte det kan man ju börja fundera på hur miljoner människor världen över är funtade som köper alla dessa "skitbilar"!?

#17
2011-12-27 10:47

Det som jag ser som det största problemet är inte att Toyota de facto har problem utan mer typen av problem. Att motorn rasar p.g.a att topplocksbultarna släpper är ju helt oacceptabelt. Det måste kännas som att köra en tickande bomb. Och hur man ska kunna undvika detta är också en gåta, ingår efterdragning av bultarna i servicen eller? Lite IKEA över det i så fall.

#18
2011-12-27 11:09

Jag är inte förvånad alls.

#19
Juppe
2011-12-27 11:32

@simon no1
Att media skulle "gotta" sig extra i fel hos Toyota låter som någon paranoid vanföreställning. Shogun brukar ofta komma med sina mediala konspirationsteorier mot Toyota. Gör en sökning (google eller lokalt här på ViB) så får du se att det skrivs minst lika mycket om fel på andra märken.

#20
2011-12-27 11:57

Bortförklaringarna kommer att hagla nu då toyota återijen visar sig ha många dolda fel, fel som även toyotas svenske VD erkänner i den länkade artikeln att toyota har mörkat eftersom man vill dölja sina grava kvalitetsproblem med sina motorer. Toyota erkänner dessutom med kniven på strupen att man reparerar sina bilar "i smyg" för att åtminstone försöka upprätthålla sitt sk "kvalitetsrykte"... Toyota mörkar avsiktligt dessa problem för att man vill ej "oroa" sina kunder man mörkar problemen så till den grad att toyotas egna mekaniker till å med måste uttala sig anonymt, undra varför....

http://hd.se/motor/2008/10/05/toyota-anses-vara-bilmaerket-med-i/

På toyotaklubbens egen hemsida e man åxå förbannad på att man måste tömma i flera liter olja i motorn mellan de vanliga servicearna en stackars "toyota sate" har fått fylla i 15!!! liter olja mellan två servicear... Man hääääpnar!

http://toyotaklubben.se/viewtopic.php?t=28659

#21
2011-12-27 12:05

@ FLAC om det vore ett konstruktionsfel borde ju tusentals bilar och åter tusentals råkat ut för detta, så är dock inte fallet och då tror jag att det är svårt att få det till ett konstruktionsfel, möjligtvis kan det vara ett så kallat måndagsexemplar..

Om konstruktionen är fel så skulle det ju ske på samtliga vilket inte är fallet....

#22
2011-12-27 12:12

@ Juppe, det klart att det skrivs om andra bilfabrikat, men sällan i stil med rubriken här, tre missnöjda ägare och rubriken blir "Allvarliga motorfel på Toyota" trots att det inte finns ett konstaterat fel, så nog är man snabba att dömma, kolla bara på turerna om gaspedalerna, där man fick krypa till korset och inse att det inte var gaspedalerna som orsakade olyckor......!

Det finns tydligen en bild av att Toyotor aldrig ska få ha några fel och om man hittar ett så blir det stora feta rubriker.......

#23
pelle k
2011-12-27 12:20

Toyota blir det ett jäkla liv om när något händer. Räcker med en futtig återkallning så...

Toyota tar ansvar som få men när det gäller såhär gamla bilar bryr sig verkligen inga andra heller.

Dock borde den återkallas för designen, en premiumbil som denna ska inte se ut som en själlös tvål utan utstrålning.

En dag skall Toyotamaffian segra!

#24
2011-12-27 12:20

Toyotas gaspedaler fastnar, åtminstone enligt toyotas svenske importör, Bengt Dahlström. Toyota chefer gråter i media för samma fel hur många länkar ska jag visa? Börjar med två i mängden:

http://www.expressen.se/motor/1.1861060/gaspedalen-fastnar-toyota-aterkallar-bilar

http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/bilar/article267214.ece

Kan visa på många fler för den stackare som ej e tillräckligt begåvad att han fattar vad de står i dessa två...

#25
2011-12-27 12:31

Det är roligt att se Simons framfart i tråden - han är en mästare på att försvara Toyota, vifta bort problemen, gripa vartenda halmstrå i sina desperata försök att släta över situationerna, hitta ljuset (om det ens finns något) i tunneln etc.
Roligast att läsa i Simons inlägg är när han påstår att det inte finns ett konstaterat fel ... Det framgår tydligt strax efter halva texten att topplocksbultarna hade släppt. Det framgår också av texten att Toyota Sverige har fått flera rapporter om liknande fel. Men som vanligt får Toyota-kramarna det till att vara "luft".
Simons avslutning är också värd att kommentera: "Det finns tydligen en bild av att Toyotor aldrig ska få ha några fel och om man hittar ett så blir det stora feta rubriker.......". Hmm, jag tycker mig känna igen detta från artiklar om Mercedes men inte har Toyota-kramarna varit sena att hänga på gnället om dåliga Mercedesar, inte.
Toyota är B, vars oförtjänta kvalitetsrykte har lagats ihop i verkstäderna under normal service utan kundernas kännedom. Men nu när Toyotas modellplattform har blivit stor går det inte längre att täcka fel och brister i verkstäderna - grytan kokar helt enkelt över och gägget rinner ut i offentlighetens ljus. Och det är ju bra att konsumenterna äntligen får se hur det faktiskt ligger till. Eller hur?

#26
2011-12-27 12:33

@ swensson, du har kanske missat att läsa vad som kom fram till slut: http://www.vibilagare.se/nyheter/inga-bevis-for-elektriska-fel-i-toyota-30186?page=7

#27
2011-12-27 12:35

Att Toyota inte är en felfri bil är ju helt klart. Om man inte inser detta så blundar man för verkligheten. Men alla bilar har fel och brister. Om en biltillverkare skulle läggar pengar på att ta fram en bil som alltid är felfri och håller i evighet så skulle det vara samma sak som att skjuta sig i foten eller sparka sig i baken. Bilar skall bli gamla och gå sönder för att vi skall slanta upp och köpa nya.

#28
2011-12-27 12:42

Jag är ägare till en Avensis Kombi 2,4 Årsmodel 2004.Den har gått 10600 mi Klanderfritt. Är dom motorena också i farosonen?
Sven-Olof

#29
2011-12-27 12:43

@ Kaptenen, du läser lite vad du vill, jag är väldigt tydlig med att inte tala om att Toyota skulle vara felfria, det är ytterst få andra med och de som hävdar det har fel, att du kallar mig mästare tackar jag för....:) Det enda jag reagerar för är att det skrivs rubriker som sen visar sig inte vara sanna, det är inte första gången.....

Läs gärna rubriken "Allvarliga motorfel på Toyota" redan i första stycket under avslöjas sanningen, man vet inte för där kan vi läsa "Toyotas tvålitersmotorer i Avensis kan ha allvarliga fel"

Kan ha, och vem säger detta, jo missnöjda ägare, inte nån utredning utan kunder som velat få motorn bytt utan kostnad.... Är det en säker källa tror du..?

Du kan ju läsa om hur Volvo tex. tar hand om sina kunder med 4 år gammal bil med totalhaveri här, men inte står det något i rubriken om att "Volvo har allvarliga motorproblem"

http://www.vibilagare.se/bloggar/hakan_backlund/vad-ar-det-for-fel-pa-volvos-diesel-35660

#30
2011-12-27 12:46

@ sosa, Sven-Olof, du löper mindre risk än andra att råka ut för motorfel, kolla gärna Länsförsäkrings lista över maskinskador, ditt märke ligger i toppen så du löper antagligen större risk om du kör annat märke......

#31
2011-12-27 12:54

Detta är illa Toyota!

Först bytar man motorblock på löpande band utan att informera kunderna. Erkännt av Toyota Sverige efter klander ifrån myndigheter.

Googla "Toyota oil sludge". I USA har man efter stämningar krupit till korset och erkännt problemet.

STORA problem med skenande bilar

...och nu detta.

Toyota har gått vilse i sin jakt på att bli störst.

Toyota har tidigare mörkat många fel med väldigt generös goodwill men det har troligtvis blivit allt för dyrt.

Nu behövs det verkliga kraftansträngningar ifrån Toyota för att utkomma det alltmer skamfilade ryktet.

Om man söker en transportlåda rekommendar jag istället Hyundai och Kia som är verklig kvalite (så vida de inte också fuskar bak kulisserna som Toyota).

#32
2011-12-27 12:57

Här är mer skämmande fakta!

http://hd.se/motor/2008/10/05/toyota-anses-vara-bilmaerket-med-i/

Hur många bilar som renoverats med goodwill kan informationschef Dahlström inte precisera.
– Det rör sig om några tusen bilar, säger han.

#33
Juppe
2011-12-27 12:59

@simon no1

Haha dina försvarstal är ju för roliga.
Hade det varit bättre om rubriken sagt "Vad är det för fel på Toyotas motorer?"
"Artikeln" du pekar på var dessutom inte en artikel utan ett blogginlägg.

Då är den här mycket mer sensationsaktig: http://www.teknikensvarld.se/2011/12/01/26122/monsterdyrt-fel-pa-amgs-monstermotor/

En (1) privatperson har stämt MB för att hans motor rasat ...

Eller den här:
http://www.vibilagare.se/reportage/dold-rost-hotar-audi-a6-drabbad-33819

Rost hotar Audi A6, när det i själva verket är så att rost hotar ALLA bilar i vårt söndersaltade vintersverige.

Men en sådan artikel ser du inte för den handlar ju inte om Toyota.

#34
2011-12-27 13:04

Min personliga erfarenhet är att Toyota (företaget) anser att en Toyota (bilen) aldrig går sönder. Om den ändå gör det är det helt och hållet ägarens fel och inga garantier därför gäller. För två år sedan hade vi tre Toyotor och en Hyundai i vår familj. Idag är samtliga Toyotor utbytta mot Hyundai. Hittills har det inte varit några problem att få garantireparationer utförda.

#35
2011-12-27 13:12

@ juppe, kanske borde det ha stått "Är det fel på Toyotas motorer"

Eftersom det rullar ca 6000 Avensisar med denna motor och månge med betydligt mer mil på mätaren så är det nog ytterst tveksamt att det verkligen är ett konstruktionsfel, men tiden lär väl utvisa vad det handlar om....

#36
2011-12-27 13:15

@ SiggeN vad skulle vara skrämmande med att Toyota ser till att byta ut delar på Goodwill, det vore väl mer skrämmande om man likt kunden med den 4 år gamla Volvon får betala själv trots att det är ett fel från fabrik....?

#37
2011-12-27 13:45

SOSA:
Din toyota ligger definitivt i farozonen. Har du inte läst de bifogade längkarna? Det e till å med så att toyota säger att de e "normalt" att toyota fullkomligt dricker olja ända upp till 15!!! liter olja mellan de vanliga servicerna. Läs vad den anonyme bilmeken säger om de toyotabilar som har dagligen servar hos de auktoriserade toyotaverkstaden. Så JA din toyota ligger OCKSÅ i farozonen! Jag skrev och var i Uppsala under julen å åkte med en toyota prius där taxifirman har 5 st toyota bilar där alla har drabbats av massor av fel allt från hjullagerbyten minst var 10 000:e mil till motorer på bla toyota prius som skar efter knappt 30 000 mil till "flipperspel" blinkande lampor på instrumnetpanelerna, strålkastare som ballar ur så man måste banka på dom så att de tänds till skyhög bränsleförbrukning mm mm. Detta taxibolag kommer icke att köpa en enda toyota då dessa toyotor är avskrivna ur bokföringen utan ska gå tillbaka till säkra och bra bilar igen som VW och Volvo. Denna bilens reg nr finns angiven på min tidigare "tråd" för den som e intreserad. Toyota = Skitbil !!!

#38
2011-12-27 13:48

upp till en liter per 100 mil, är det tvåtaktsmotorer??

#39
2011-12-27 14:07

@ sosa, Swensson är bara ute efter att svartmåla Toyota som märke, om du kikar på fakta istället för tyckande så ser du att du kan vara lugn......:)

Det Swensson kallar säkra bilar visar sig vara helt fel som vanligt, Volvo ligger på 10 plats, VW först på plats 24, långt under medelbilen.... 1:a i listan är fortfarande Toyota trots att även de har fel...

http://www.lansforsakringar.se/privat/om_oss/press_och_media/fran_lf_gruppen/Documents/Maskinskaderapport.pdf

#41
2011-12-27 14:26

@ Swensson, undvika Toyota i Australien... He, he.... Du har tydligen ingen aning om vad du pratar om, Toyota är den mest sålda bilen i Australien, så vem menar du undviker Toyota..? Peter...? Det har nog inte så stor betydelse om Peter inte köper en....:)

http://m.ibtimes.com/auto-208751.html

#42
Finnhelvete
2011-12-27 14:39

Köp tyskt så blir du nöjd. Ett faktum.

#44
2011-12-27 14:50

Föga tröst för den som får lägga 35-40000 på att byta motor... "nåja, resten av bilen har i alla fall finfin kvalitet!"

#45
2011-12-27 14:55

Tröttsamt med ...
"Men andra bilar då?"
.
Jag vet att Toyotabilar inte står på verkstad för att beundras ... även om man kanske kan få det intrycket när man läser inlägg från diverse T-maffisoser.
Nu förväntar jag mej att, i varje fall én av dem förklarar att topplocksbultarna inte är Japanska! Finns säkert en Avensis, av en händelse inne på verkstaden hos en av mafforna .. som inte har utländska bultar utan genomjapanska, och den bilen är helt felfri, det enda man bytt de senaste 15.000 milen är luften i hjulen (man har speciell Japansk bergsluft i Toyotahjul).
.
:o)

#46
2011-12-27 14:56

Simon no1...om Toyota byter delar hur får de som inte servar på märkesverkstaden reda på det.

Det jag efterlyser är konsumentupplysning, verklig kvalité och transparens...du vet det Leifer kör som sitt mantra på andra märke...men tydligen inte nu...underligt.

#47
2011-12-27 14:58

Goodwill är dessutom aldrig "gratis" för kunden. Pengarna måste in i någon ända. Uppenbarligen har Toyota valt att dra ner på kvaliten för att öka vinsten och sedan kunna ge goodwill till "trogna verkstadskunder"....underligt!

Vi söker transparens (och varudeklaration av verkligkvalite) eller hur Leifer?

#48
2011-12-27 15:02

@ SiggeNn, bra fråga och också en av orsakerna till att jag alltid servar hos märkesverkstaden..... Skulle aldrig få för mig att spara in på den tryggheten...

#50
2011-12-27 15:12

Ska det vara på det här viset?
Ska det verkligen vara så här?
Nej! Hit med bilen, och hit med Toyotas goodwill som kunden redan har betalt!
Ner i mig hör det hemma!

#51
2011-12-27 15:25

Är det någon Toyotakännare utanför Edsbyn som känner till om motorn som artikeln handlar om är ovanlig till Avensis? Finns den i fler modeller? Och när kom nämnda motor?

#52
2011-12-27 15:28

Att göra en höna av en fjäder? Jag har aldrig hört talas om någon som fått märkesagenturen att ta på sig ansvar för en motorskada efter så många mil. Dessutom hade kanske inte bilarna i fräga lämnats in till märkesservice? Men är det så, att märkesverkstaden fyllt i servicehäftet för att få det att se bättre ut, borde företaget bjuda på lite goodwill!!
Och hur seriösa är dessa sk. märkesverkstäder egentligen. Jag känner till ett fall där en VW kund satt kvar i bilen när den skulle lämnas in till verkstad för service. Han jobbade med sin medhavda dator under tiden. Efter ca 2 timmar ringer verkstan och påstår att bolen var klar att hämta!! Den hade inte körts in på verkstan överhuvudtaget!!
Ett bilmärke blir aldrig bättre än vad verkstan presterar!

#53
2011-12-27 15:37

Gunnar44

Bra poänger tycker jag. Kan det vara så att efterdragning av topplocksbultar är en punkt på servicen som har missats på dessa bilar. Sedan är det välkänt att just VW hade stora problem med vissa av sina verkstäder. De har väl jobbat hårt med att rätta till detta på senare år men jag vet inte om det är på topp än. När vi lämnade in frugans Polo på service så ringde VW någon vecka efter och genomförde en enkät om hur vi upplevt bemötande och andra saker.

#54
2011-12-27 15:41

Min VW 03a har gått 27000 mil ... i den sitter bultarna som de ska. Transparent och verklig kvalité där varudeklarationen är äkta, helt utan krav på märkesverkstads-service och förkontroll vid besiktning :o)
.
Men helt ärligt, så lyfte jag aningen på ögonbrynen när jag läste denna artikel i Vib ... för det enda jag trodde var hållbart på Toyotabilar är motorerna.
Problemet ligger väl egentligen i Toyotas marknadsföring om dess ofelbarhet, och dess mörkande (omvänt transparent) av fel .. Nu ska alla tro att bilarna är något mer än andra asiater och när bubblan spricker bryter ju helvetet loss :o)

#56
2011-12-27 15:56

Det är inte topplocksbultarna som släpper först om du kör motorn torr på olja leifer!

#57
2011-12-27 15:58

Leifer...rak fråga till dig:

Hur ska vi kunna få TRANSPARENS och koll på VERKLIG KVALITÉ om verkstäderna utför massa fix utan att berätta för kunden? Vad är det för VARUDEKLARATION?

Du brukar ju kräva det av alla andra märke. Toyota mörkar och berättar inte sanningen utan bygger uppp ett falskt "kvalitétsrykte".

Det måste även bryta mot EU-direktiv om att man ska kunna serva sin bil på valfri verkstad om Toyota inte deklarerar allt de fixar i smyg villket tvingar ägarna till märkesverkstäderna.

#60
2011-12-27 16:21

Får nog hålla med Gunnar44. Tror inte heller att nåt märke tar på sig en goodwill på en 03a med 15000mil på mätaren.
Däremot får nog Toyota/asiat entusiasterna ta och tona ner lovsången lite. Verkligheten har kommit i kapp.Bra besiktningsstatistik(manipulerade med förbes/rep?) säger ingenting om verklig mekanisk driftkvalitet. Toytota är inte sämre än nån annan men heller inte bättre. Mekaniska haverier kan hända alla märken,även Toyota.

#59
Jerker bilkunnigast
2011-12-27 16:36

Simon har rätt att media och framförallt ViB blåser upp de få negativa sakerna med Toyota men även andra japaner och Saab som ViB hatat på många sätt så att det blir jättestort.

Men Simons trovärdighet försvinner när han hela tide ljuger som t ex gaspedalproblemen:

1: Toyota försökte hålla tyst.
2: Toyota blev upptäckta men skyllde på bilägarna. (Lågt!)
3: Toyota lurade/mutade så att alla trodde att det var bilägarnas fel.
4: Toyota blev tvugna att erkänna att de gjort fel och t o m lägga till fler modeller som var drabbade men de hållit tyst om.

Seriös tillverkare? Nej, låga!

Punkt 4 vill inte Simon erkänna även fast flera på denna sidan sagt emot honom genom åren, lagt upp länkar osv... (Troll?)

För övrigt är Toyota ingen bra bil. Jämför baksätessäkerheten och älgkrockskyddet med t ex Volvo och Saab. Toyota bygger enbart sina bilar för att klara Euro n cap och skiter i resten.

Dessutom får man köpa oftast köpa "halva bilen" när något pajjar. Men självklart har den även positiva sidor vilket måste nämnas.

#61
Jerker bilkunnigast
2011-12-27 16:40

leifer är påläst. Något vissa andra med bör vara istället för att argumentera för Toyota genom att använda lögner. Det ger bara motsatt effekt och kan t o m drabba tillverkaren. Gör som leifer och andra toyotafans och håll dig till sanningen. Annars kan du byta lag till tyskdiggarna, de är som dig fast värre.

Åter till ämnet: Fråga Toyota ifall de har någon krockad demobil att ta motorn ifrån.

MVH Varken toyotamaffian eller tysktrollen

#63
Juppe
2011-12-27 17:30

Hahaha, 60 kommentarer hittils och det ökar i snabb takt.

#64
2011-12-27 17:30

leifer@
Toyotas policy är på gott och ont. Naturligtvis är det bra för kunden att bilen tycks fungera ... Men ingenting är "gratis" leifer!

#66
2011-12-27 17:33

@ Jerker, Du kan inte dömma efter vad Toyota tvingades till, du får se vad amerikanska myndigheter kom fram till, det var inte fel på gaspedalerna hur mycket du önskar....:)

#65
2011-12-27 17:35

Juppe@
Apropå ... visst borde det heta topplocks-skruvar?
Minns artikeln om hjulbultar .. hmm alltså hjulskruvar .. Bultar har ju inga gänger. Kanske Det Toyota tog fasta på
.
Topplocksbultar!? ... Okay .. "Hai" vi bultar fast eländet *bonk* *bonk* :oD

#67
2011-12-27 17:36

Nej Simon .. det var väl fel på skorna?

#68
2011-12-27 18:02

Dokumenterat trasiga Toyotor är ju grädde för den tänkande människan :)
Visa upp dom för allmän beskådning!
Titta! Kjesaren är faktiskt naken.

#69
2011-12-27 18:14

@ Jes, kanske var det så, bäst var väl ändå att amerikanska myndigheter fick gå ut och be om ursäkt, du kan läsa mer på NHTSA

http://www.nhtsa.gov/PR/DOT-16-11

#70
2011-12-27 18:21

Tror inte de grät Simon :o)
Nog var där lite rackarspel med i den historien men faktum är att det fanns fel ... vilka Toyota motvilligt erkände. Dock återkallade man ... i det här fallet kunde man tydligen inte förlita sej på service-reparationer ... men summan av kardemumman, så slutade det ju väl!

#71
2011-12-27 18:23

Egentligen är det väl inte konstigt att folk direkt tar chansen att angripa toyotagänget när en sån här nyhet kommer ut. Toyotas varumärke bygger ju på driftsäkerheten. Ungefär lika mycket "straffspark" som när någon artikel avslöjar brister i Volvos säkerhetssystem, eller (gudförbjude) att BMW skulle ha bristande körglädje.. :)

Personligen tror jag fortfarande att toyota bygger väldigt driftsäkra bilar.

Mitt tips: Var den större personen och skippa angrepp mot toyotamaffian här. Det blir trevligare för oss alla i längden!

#72
2011-12-27 18:26

"...goodwill, som sträcker sig upp till fem år eller 15 000 mil. Sedan är det stopp." Nu vet vi det. Sedan är det stopp. Toyota räknar inte med sina bilar mer än 5 år och 15 000 mil. Sedan struntar de i hur bilen håller. Sedan ska de tjäna pengar på vraken i stället.

#74
2011-12-27 18:40

Thommys:

Kan du ge exempel på något märke som står för goodwill efter 15000 mil?

#76
2011-12-27 18:55

Med risk att delta i "kvalitet- på-Toyota-kriget".
Har aldrig ägt en Toyota, men en (röd) Toyota är den enda bil som jag någonsin fått lämna på vägen vid provkörning inför ev köp.
Kom tillbaka till bilfirman med nycklarna i handen och berättade att "Ni får hämta bilen på Rv 55, 6 km norrut"

#77
2011-12-27 18:58

Det är väl egentligen ganska logiskt att Toyota har vissa kvalitetsbrister, precis som de flesta andra massproducerande bilmärken. Det kan väl ändå inte vara någon överraskning för de flesta opartiska bilintresserade?

#79
2011-12-27 19:03

Naturligtvis är det logiskt Rustan .. och inget är nytt under solen. Liksom det egentligen inte skulle vara något problem, om inte för Toyotagudens lärjungar!

#81
2011-12-27 19:09

Mercedes har garanti med fria mil de två första åren, utmärkt för t ex taxi som kan köra bra mycket mer än 15.000 mi på den tiden. Det visar att de tror på sin produkt efter 15.000 mil. Toyota tror alltså inte på sina bilar efter 15.000 mil.

#83
2011-12-27 19:32

leifer

Toyota tar ju inte ens ansvar TROTS att bilen varit servad på auktoriserad toyotaverkstad. Lite skillnad.

Vet att Mazdas rostproblem behandlas likadant som mercedes när det gäller garantier och auktoriserad verkstad. Så det är nog vedertaget i branschen.

#85
Juppe
2011-12-27 19:38

@leifer

Till skillnad från varenda övrig artikel som du spammar med Toyota-reklam, så handlar faktiskt denna om just Toyota och FEL på Toyota. Majoriteten är helt "On Topic" här.

Det är ju självlart extra kul att ni nu får svart på vitt att japanerna inte har något magiskt recept till den felfria bilen utan Toytabilar går sönder precis som alla andra - dessutom ett riktigt allvarlig fel.

Men i stället väljer ni att stoppa huvudet i sanden och konspirerar om medias häxjakt, överdrivna rubriker, att andra bilar minsann har ännu mer fel och om det inte hjälper, försöka styra bort diskussionen från ämnet ... och alla som inte stämmer in i kören är "Toyota-hatare".

Komiskt, tragiskt och patetiskt på en och samma gång!

#86
2011-12-27 19:44

Äpplen och päron leifer.
Kan vi hålla oss till Toyota nu?

#87
2011-12-27 19:45

om man lyssnar riktigt, riktigt noga så kan man faktiskt höra Jes_ gapskratta långt borta i horisonten :)

#88
2011-12-27 19:45

leifer, Sköter man sin bil hos en auktoriserad verkstad som föreskrivs gäller garantin. Det kravet har många. Vad jag vet så är alla uppmärksammade fall så, att de inte skött servicarna. Det är a och o. Dyr service har de med tätt mellan service. Mercedes har långt mellan varje service.

#90
2011-12-27 20:01

Nu har jag inte brytt mej om att läsa en enda av alla barnsliga kommentarer. (Så därför fick jag heller inte läsa de seriösa.) Men, enligt Länsförsäkringars statistik över maskinskador, år 2011, så intar Toyota 1:a platsen. (1:a betyder minst antal maskinskador.) De flesta av de våra mest köpta märken har minst dubbelt så många maskinskador (per bil i trafik.) Dessutom så tillhör Toyotas skador de absolut billigaste att reparera. Men kanske är det intressantare för somliga vad 3 stycken Toyotor råkat ut för?

#91
2011-12-27 20:02

Ho, ho, ho... Det här var ju en senkommen hjulklapp, må jag säga. Inga bilmärken är ofelbara, inte ens Audi. Men jag har ju beskrivit detta vid flera tillfällen. Därför blir ju "transparens", "verklig kvalitet" och "varudeklaration" extra kul, gärna ihop med "premium".

"Mörka" blir ju ett ord att sätta i sammanhang med "transparens" framöver.

Jo Rustan, jag hörde Jes_ asgarv rulla över fjället för en stund sedan. Möjligen fyllde jag i detta ;-)

#95
2011-12-27 20:18

Pender, du borde läsa .... och lära. Här kör vi inte statistik, varken mörkad eller siktad. Enbart verkliga iakttagelser!
Var fick du siffran 3 stycken Toyotor ifrån? Antalet är väl okänd men problemet välkänd!
Och så är detta en Riktig Toyotatråd för kvalitetsälskare ... läs, läs, läs!
Detta är inte barnsligt, detta är en världsfråga.
Jag väntar fortfarande på en vettigt förklaring till detta ofattbara ... Kunde lika gärna varit att finna en skrift i andra moseboken som ingen sett förut .. "När de saliga vandrade mot det förlovade landet, fes gud så den heliga tappade andan"
:o)

#96
2011-12-27 20:30

Känner inte igen att jag deltog i den dialogen leifer, och det är möjligt att jag tilltalar "the frog" ... men jag kan ha fel .. är totalt förvirrad just nu!
Naturligtvis borde Toyota ha oljenivåmätare ... eller rättare, det vore bra. Fast jag vet att Toyota-motorer har oljesticka! Vad har det med saken att göra?
.
Menar att jag enbart påtalade för dej att topplocksbultarna inte är det första som ryker vid för låg oljenivå .. Tar du det som ett påhopp?
.
Det övriga har jag nog inte kommenterat, eller har jag?

#98
Finnhelvete
2011-12-27 20:51

Varför är japanska bilar så tråkiga? Hur är de människor funtade som med vilje köper något tråkigt? Är de tråkiga människor? Har de tråkiga familjer? Tråkiga arbeten? Läser de bara tråkiga böcker och ser tråkiga filmer? Deras barn, har de också tråkigt?
Livet ska väl vara roligt?

#99
2011-12-27 20:56

Tja Finnhelvete, det är väl de som fortfarande köper bingolotter :o)

#100
2011-12-27 21:01

Tobo! i Norge så har BMW 5 års garanti og 20,000 mil, Toyota har 5 års garanti men bare 13,000 mil. Det sier meg at BMW har mer tro på sine produkter, de tørs jo å ha 20,000 mil garanti, det tørs ikke Toyota, en grund må jo det være til det.

#103
2011-12-27 21:13

"Finnhelvete":

Ja japanska bilar är ju supertråkiga, t.ex. Toyota Supra, Toyota Celica,Toyota AE86, Toyota MR2, Toyota 2000 GT, Toyota Aristo, Lexus IS-F, Lexus LF-A, Daihatsu Copen, Mazda MX-5, Mazda RX-8, Nissan GT-R, Mitsubishi Evo, Subaru Impreza WRX, Infiniti G,

Tacka vet jag roliga bilar som: VW Passat, Opel Kadett, Ford Escort. Volvo 460, Citroën ZX, Fiat Palio, Dacia Logan, Mercedes W210.

#107
2011-12-27 21:18

I den senaste undersökningen (Mediakompaniet, dec. 2011), gällande hur folk uppfattar olika bilmärken, så kom Toyota på 4:e plats av 21 märken, när det gällde egenskapen "minst tråkig". (BMW 1:a).
Man kan gissa att såna som "Finnhelvete" var måttligt representerade i den undersökningen.

#108
2011-12-27 21:21

YF22:

I Sverige har Mercedes 30 års rostskyddsgaranti, Toyota har bara 12 år.

Innebär det att Mercedes har bättre kvalitet på sitt rostskydd?

http://www.aftonbladet.se/bil/article14016923.ab

#110
2011-12-27 21:23

Att de sörplar omättliga mängder olja må vara illa nog, men detta handlar ju om att topplocksbultarna lossnat och det har väl inget med oljenivån att göra?? Problemet är väl att Toyota i många år velat framställa sig själva som ofelbara, men nu visar det sig att det är lite si och så med det... sen är detta 3 exempel på detta och inte de enda tre i världen, det borde ju inte vara så svårt att förstå...

#112
Jens L
2011-12-27 21:27

Varför leifer? Jag körde runt en hel sommar med läckande kylare och periodvis inget vatten alls kanppt i 240in utan problem när jag var ung och dum...

#113
Jens L
2011-12-27 21:29

Toyota har varit skit förr. Nackskydden i Aygon som lossnar ignorerar de bara och det förekommer säkert i fler modeller men de brukar hålla tyst...

#115
2011-12-27 21:33

På tal om tråkighet så tycker jag Jes_ kan ta en titt på VW's modellprogram och känna glädjen sprudla när han ser den spännande, nyskapande, spänstiga designen hos Polo, Golf, Passat etc. Bra bilar men att titta på dom är ju som att se på cement som stelnar, fast mer blankt.

Ang. Toyota så är det dåligt. DOCK - gäller garantin till ett visst miltal så är det ju så. Om goodwill hanteras av handlaren och det är denne som får stå för det så är det väl naturligt att de är skeptiska. Goodwill i det här fallet hade kanske kunnat vara att erbjuda ett bra pris på timkostnaden etc. Har de inte gjort det så är det svagt. I annat fall.. jäkligt trist men faktiskt enligt reglerna.

Lite drastiskt av ägarna att kalla bilarna för skräp pga ett fel dock. Är väl mest en olycklig kombination av händelser i just de här fallen.

#116
2011-12-27 21:34

Jag måste bryta tristressen i denna tråd och medela att det inte finns några topplocksbultar, man bultar inte ihop motorblock och topplock, man skruvar ihop dom, med topplocksskruvar eller pinnskruv och mutter.

Allt med en gänga på oavsett storlek eller fattning är en skruv, kallade man en skruv för bult i verkstadsskolan fick man bastning.

Apropå själva problemet på Toyotamotorn, tror jag vi kommer få se mera sånt i framtiden, man gör ju allt för att jaga vikt, alla motorblock är snart i aluminium, och när man i jakten på kilon tar bort material så håller inte grejerna tillslut.
Mitsubishi tex medelade att den nyaste motorn inte på långa vägar kommer hålla för dom effekterna man kunde plocka ur den gamla 4G63.

Vore intressant att få veta om skruvarna lossnat (skruvat upp sig) eller om det är materialet (gängorna) som har gett upp.

Sen är det ju skandal att verkstäderna helt slutat meka, och bara byter delar.

#117
2011-12-27 21:40

Vadå nöjd leifer ... Frågan hör hemma i forumtråden om Toyotas kvalitetsproblem.
Tycker du att jag uttrycker mej elakt?
:o)

#118
2011-12-27 21:44

Tobo
Nå var det vel holdbarheten på det mekaniske det blir diskutert her, men 30 års rustgarantin til Mercedes tror jeg bare virker på papiret det er skrivet på, i praksis så er det jo så mye om og men og de fleste Mercedes er vel historie før 30 år. Men nå reflekterte jeg over BMWs 20,000 mils garanti kontra Toyotas 13,000 mils garanti. Hvis Toyota tror så mye på sine produkter så burde de å gi 20,000 mils garanti. Ikke no vondt om Toyota, men de er litt kjedlige å kjøre etter min mening.

#121
2011-12-27 21:53

Jag har redan påtalat det Rickard ... bult, skruv alltså. Dock utan att försöka leka språkpolis ...... vet att det är en härligt lång tråd men vill du anmärka på något som redan vedertagits i tråden, måste du nog först läsa den!

#125
2011-12-27 22:02

Om det är aluminum... Det inte vara så att materialet ger efter för spänningen och att "trycket" som håller fast skruven släpper, och skruven då blir lös? Aluminium är ju relativt mjukt.

#127
2011-12-27 22:07

Det hade ju varit klädsamt av Toyota att ta problemen på allvar, analysera varför och sedan lära av detta. Att bara hänvisa till försäkringsbolaget med argumentet att bilen gått 500 mil över garantin är bara för dåligt. Vad hände med ständiga förbättringar och "fråga varför" ett visst antal gånger?

#128
2011-12-27 22:10

Förlåt Jes, jag orkade bara inte läsa allt drabbel.
Det är så jobbigt att läsa på telefonen på det här forumet som går åt fel håll (jämfört med andra forum)

#129
2011-12-27 22:10

Det beror ju på vad som har hänt leifer. Det förtäljer inte historien här.
Vanligtvis är ju bultarna av stål och godset av alu, så det mest sannolika är att godset är för mjukt ... tror jag. Såvida det inte är fel i en serie där åtdragningsmometet missats ... Men skulle det kunna hända?

#130
2011-12-27 22:13

SAAB glömde ju en gång i tiden att dra en av skruvarna, då ran det oxå vatten ur motorerna, men ofta gick det att dra åt skruven få funkade det igen.

#132
2011-12-27 22:38

Det var väl ungefär min reflektion Rikard. Att det kan hända i ett hantverk som Saab .... Men Toyota?
Inget trams leifer, jag menar det exakt så!

#133
2011-12-27 22:42

Engelska MC-fabrikanter fick för sig att fingängor i alu-gods var det som skulle fixa det hela. Och det gjorde det. I alla fall för Royal Enfield. Permanent. Toyoyta blev kanske inte upplysta om detta ? Läge för ständiga förbättringar? :-)

#134
2011-12-27 22:54

Måste säga att denna tråd var en av de mest upplyftande jag läst på länge. Saknar dock Shogun och Hanzzon.

Jo, glömde det väsentliga; Audi är inte prisvärd.

#135
2011-12-27 23:20

Audi A5 SB:

Som av en händelse ligger Toyotas motorfabrik (som tillverkar Avensismotorerna) i Deeside, bara någon timmes bilresa från den gamla Royal Enfield-fabriken i Worcestershire.
Är det nån som började som lärling i mc-fabriken som senare i livet avancerade till motorkonstruktör hos Toyota ;)

#137
Juppe
2011-12-28 01:35

@Audi A5 SB
Har man köpt något tycker man per definition att det är prisvärt, såvida man inte lider av något tvångssyndrom, vill säga.

#138
2011-12-28 02:06

Simon no1, du har helt rätt. Det är det som är problemet. Toyota har helt enkelt blivit för stora och stöddiga. Dom skiter fulständigt i om det finns några missnöjda kunder för man säljer så det knakar ändå. Det är ingen tvekan om att Toyota tillverkar mycket bra och prisvärda bilar. Dock är kundservicen om råkar få ett problem mycket dålig.

#139
2011-12-28 02:07

Gunnar 44: Den där storyn om den väntande VW-kunden har jag hört i 10 års tid. Fast ibland kör han Audi och ibland VW. Han har säkert kört även BMW och Merca.

Eftersom det har kastats skit i senaste trådarna gällande tyska bilar så var det minst sagt väntat att det skulle bli motsvarande effekt här.
Speciellt då detta ju ska vara Toyotas paradgren.

#140
2011-12-28 05:49

Är vi uppe i 200 komentarer innan lunch ??

#141
2011-12-28 08:51

Undrar om inte just denna 2-liters motor är den svaga punkten i en annars ganska trevlig bil, rymlig o säker. Vår,för några år sedan, snabbt avverkade 05:a gick aldrig att få till att gå ryckfritt, verkstan skyllde på allt från tändstift till dålig svensk bensin. Oavsett vad som gjordes blev den aldrig bra plus bensintörst med högst måttliga prestanda. Kanske olycksfall i arbetet i England, vad vet jag? Kanske fler som har samma problem?

#142
2011-12-28 09:03

Vilka otroligt tramsiga kommentarer! Nybilsgarantin är tre år och allt däröver är goodwill. Om en bil går sönder 500 mil efter att någon försäkring eller goodwill gått ut så ska bilägaren betala. Punkt! Allt annat är orimligt. Punkt igen.
Sedan kan man tycka synd om bilägaren, men om man vill att annat än vanlig service ska ingå i den årliga servicekostnaden, får man köpa en försäkring mot reparationer. Jag har ägt en bil köpt på Volvo med försäkringen "trygghetsavtal" och så länge jag betalade försäkringspremien så gällde försäkringen för allt som var avtalat. Delar som inte omfattades, exempelvis kupeluftfiler fick jag byta själv, eller betala extra för, men det var inget man kunde bli sur för, eftersom det bara var att läsa försäkringsvillkoren, för att förstå vad som ingick i försäkringen. När bilen blivit 5 år höjdes premien till drygt 1000 kr per månad, vilket ger en indikation på hur mycket reparationer man kunde förvänta sig i framtiden.

#143
2011-12-28 09:45

35000kr för motobyte måste väl anses som en OK summa med tanke på att andra tillverkare kräver större belopp *host audi* http://www.nordicaudi.com/php/forum/showflat.php?d=f&Cat=&Board=A6mk2&Number=931658&Search=true&Forum=A6mk2&Words=motorras&Match=&advanced=&qsort=5&Searchpage=0&Old=allposts&type=threads&Main=931658&Limit=25#Post931658 , kanske ett dåligt exepel men bara o söka i forumet så finns liknande historier med den vanliga 2,4a.

#146
2011-12-28 10:27

Nu har jag fått ta bort/redigera ett antal kommentarer i det här fältet. Var vänliga och håll er borta från personangrepp. Det spelar ingen roll "vem som började".

Jag har noterat ett hårdnande klimat i Vi Bilägares kommentarsfält och vill påminna om att upprepade förseelser kommer att leda till avstängning.

Med vänliga hälsningar
Kevin Carlsson, Tillförordnad webbredaktör, Vi Bilägare

#147
2011-12-28 10:48

Men på en Audi har du ju åtminstone något kvar.
På en Toyota har du ju som sagt redan konstaterat att deras enda säljargument inte stämde. Eller ska du sitta och njuta av hur bra elfönsterhissarna fungerar?

Du ville ha en problemfri bil och du fick inte det.
Billig ska jag inte säga då jag vet att en fullutrustad Avensis kostar över 400 000 kr. Då fortfarande med en 2.2 snurra på 150 hk...

#148
2011-12-28 10:51

Jag inbillade mig också att Toyota Hilux var ett pålitligt altrnativ till Nissan King Cab vars dieselmotorer visat sig vara felkonstruerade. Således köpte jag en -06 av Bil3an i Uppsala och trodde att jag skulle slippa onödiga bekymmer. Jag blev snabbt tvungen att köpa nya vinterdäck eftersom de befintlga var halare än "oljade blixtar". Vid demonteringen av hjulen går 2 skruvar av, en fram och en bak, oväntad kostnad.
Eftersom jag avände en annan bil och Hiluxen stod i garage märkte jag först efter en semesterresa att det regnat in på flaket och mycket av kläder och annat möglat och blivit förstört. Bil3an informerade aldrig oss om att luckorna på kåpan över flaket INTE håller tätt vid regn. Efter många om och men fick jag av Vindic reda på att kåpan är Toyotas egen och problemet är välkänt.
Jag får via Toyota reda på att det skall till nya lister för 4500:- inkl. montering.
Efter denna åtgärd läcker det som före plus att jag var tvungen att montera bort railsen eftersom det läckte lite där också.
Efter mera forskande fann jag att kåpan heter Snugpro och nu håller Celer AB i Stockholm sedan en månad tillbaka på att få hjälp av tillverkaren!
Under tiden kan jag inte ha något på flaket och att alltid se till att bilen lutar bakåt så att vattnet rinner ut när det regnar.
Det borde enligt min uppfattning informeras om detta problem om man köper en bil med kåpa av denna typ! Jag har haft pickuper med Vindickåpor och utgick från Toyotas inte är sämre.

#151
2011-12-28 15:30

Jag tycker att den här artikeln inte bara skulle handla bara om Toyota som i det här fallet. Det finns andra bilmärken som har/haft samma problem. Jag känner till ca 10 fall där ägare av Saab 9-5, 2 och 2,3 litersmotorer som drabbats av samma fel, nämligen plötsligt hög oljeförbrukning, topplocksbultar som släppt, oljesludge är ju en följd av ett filter som täpps igen med hög oljeförbrukning som följd.
Återigen, hur har servicen skötts? Denna fråga tycker jag är viktigare än själva bilmärket. Det gäller åtminstone oljeförbrukningen. När det gäller topplocket skulle ju de aktuella Saabarna återkallas. Men hur många av dessa återkallade bilar har varit in? Vad jag fått kännedom om, är att endast ca 40% av de svensksålda bilarna har varit in för ombyggnad!
Kanske är det samma slarv, eller nonchalans här? Man litar för mycket på märket eller?

#152
Finnhelvete
2011-12-28 18:19

Ibland kan jag bara inte låta bli att vara ironisk och provokativ. I detta fall/idag med två inlägg i två bloggar (heter det så) i ViB. Sanningen är den att jag/familjen äger en Toyota och en Mercedes, båda av årsmodell -10 och båda av dyrare modell. Och tro det eller ej men jag GILLAR BÅDA. De är av helt olika karaktärer, javisst. Och vänder sig till olika kategorier av kunder, javisst. Men jag tycker inte att den ena är sämre än den andra. Bättre på vissa punkter, "sämre" på andra, javisst. Kvalitetsmässigt? Tja vem vet? Och jag bryr mig inte! Jag kan inte tänka mig att en bil av ETT SPECIFIKT FABRIKAT idag är så usel som proffstyckare ger sken av i dessa forum.
Gott nytt år på er alla och var glad för det (den bil) ni har!

#153
2011-12-28 19:01

Fasiken Kevin .. du har ju tagit bort de bästa kommentarerna ... De var ju ändock mest med glimten i ögat. :o)
Nu blev min kommentar med "leifer the frog" närmast obegriplig!
Tycker faktiskt att tråden var ovanligt snäll med tanke på ämnet ;o)

#154
2011-12-29 17:23

Men Kevin, du bör faktiskt klargöra att det är skillnad på personangrepp och en annan debattörs rätt att kritisera och frågasätta en annan debattörs debattstil. Att kalla någon för något eller likna någon vid något är personangrepp. Men att med rätta (om än fränt) kritisera t.ex. leifers kanonader av inlägg som i 99 procent av fallen handlar om samma tjat som alltid (diffbromsar och "transparens") är INTE personangrepp - precis lika lite som det skulle vara "Hets mot folkgrupp" att gå på t.ex. Ferrari-anhängare. Att vara Ferrari-anhängare är INTE att vara en del av en "folkgrupp". För ytterligare klargöranden i ämnet råder jag dig till att höra dig för med förlagets jurister.

För övrigt så gav jag för någon dag sedan ett förslag på hur man kan spärra IP-adresser från vilka bråkmakarna här i trådarna inte längre skall kunna skriva inlägg - men väl fortsätta kunna läsa ViBilägare. Jag såg ingen reaktion på det förslaget. Systemet används redan av andra sajter.

#155
2011-12-29 20:30

Jag vill klargöra en sak som inte framgår i artikeln. Mitt motiv har aldrig varit att Toyota/Bil3an ska stå för hela kostnaden. Visst har jag förståelse för att bilen trots allt gått drygt 16000 mil och att inget annat märke skulle stå för goodwill, som många nämner i kommentarerna. Att jag däremot förväntas betala fullt pris för verkstad är för mig oförståeligt när jag har köpt bilen samt utfört service enligt bok hos en auktoriserad Toyota-återförsäljare. Saken blir ännu värre när man får höra "du har verkligen otur, det här borde inte hända på en Avensis" och i samma andetag slänger fram ett kostnadförslag på ca 15 000 i verkstadskostnad + motor. Det minsta man kan begära är att Bil3an sträcker ut sin hand och avstår från att tjäna mer pengar på en bil som havererat och ger en rabatt på verkstadskostnaden, vilket man är oförstående till.

Birkan Atilmis

#156
2011-12-29 20:41

Hej Birkan

Det var ett synnerligen välkommet klargörande!

#157
2011-12-30 10:12

Kapten Oberkomm:
Jag har fört vidare ditt förslag om IP-ban till Fredrik, som är ordinarie webbredaktör. Vi tackar såklart för förslaget. Mig veterligen är det dock relativt lätt att kringgå en IP-ban.

Givetvis har man som debattör rätt att kritisera de andras åsikter. Samtidigt önskar vi att så sker på ett sansat sätt. Stundtals kan tonen vara så hetsig att synpunkterna uppfattas som personangrepp. Det är en tunn linje det där, men vi gör självfallet vårt bästa för att göra en så riktig bedömning som möjligt.

Med vänliga hälsningar
Kevin Carlsson, Vi Bilägare

#158
2011-12-30 11:34

Kevin: Jo, man kan ganska lätt kringgå en IP-ban, men för de flesta blir det trots allt ganska bökigt - särskilt om det måste göras om och om igen. Tyvärr kan man lätt tunnla IP-adressen idag och till och med välja både server och land (!) vilket givetvis ytterligare försvårar för er. Och jag kan knappast tänka mig att tunnelföretagen frivilligt ställer upp med original-IP-adressen bakom tunneladressen som ni misstänker. Dessutom tar allt detta tid. Massor av tid. Jag är ingen stjärna på att "hacka" och kan därför inte ge er några bättre tips än dessa "svepande".
Men någon annan föreslog ju att ni skulle försöka fixa ett system som direkt flaggar när mer än ett användarnamn skickas från samma IP-adress. Jag tror att Fredrik skulle skicka förslaget vidare till behörig avdelning. I ett sådant läge skulle ju i alla fall en del vara vunnet. Dessutom kan ni då i reglerna införa punkten som säger att missbruk av användarnamn leder till spärrad IP-adress.

Så, Gott Nytt år!

#160
2011-12-30 16:59

KaptenOberkomm:
Flaggning låter som en bra idé. Tack för tipsen, jag för dem vidare!

Gott nytt år!

Med vänliga hälsningar
Kevin Carlsson, Vi Bilägare

#161
2011-12-30 17:02

Leifer:
Som sagt håller vi koll på kommentarerna och vem som missköter funktionen så gott det går. Att kritisera debattmotståndares argument måste som sagt vara tillåtet, men vi förväntar oss att de håller god ton och inte går över i personangrepp.

Gott nytt år!

Med vänliga hälsningar
Kevin Carlsson, Vi Bilägare

#163
2012-02-09 13:30

Aj aj toyota... ni verkar ha också ha V.A.G och BMW kvalité på era motorer.

Det här är inget konstigt, Bmw har problem med skurna cylindrar på sina motorer.. och audis motorer med deras motorbyten på nya audis har väl inte undgått någon..??

#164
2015-06-24 14:41

Problemet fortsätter även i senare årsmodeller ! Hade en Avensis D4D 2008 som började trycka ut avgaserna i kylarvattnet (ca 20 000 mil, helt servad enligt serviceboken). Vilket med allra största sannolikhet beror på att topplocksbultarna lossnat som artikeln beskriver. Efter långa diskussioner med Toyota slutade det med att jag fick byta in bilen mot att jag köpte en ny bil av Toyota. Det tog emot som f-n, men vad gör man, då fick jag i alla fall några kronor för Avensisen. Var ett tag inne på att byta motor (bilen var i kanonskick i övrigt), men hur lockande är det att lägga ut runt 35-40.000 kr och sätta i en begagnad motor med vetskapen om att även denna motar dras med samma konstruktionsfel. Bättre att då att svälja stoltheten och lägga pengarna på en ny Toyota. Summa summarum: Passa er för Avensis D4D som passerat 15000 mil, när topplocksbultarna släpper är bilen helt värdelös !

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.