Bild
Nästa artikel
Toyota högst värderade bilmärket

Toyota högst värderade bilmärket

Nyheter

Toyota är bilvärldens starkaste varumärke, enligt Interbrands årliga rangordning. Därefter följer Mercedes, BMW och Honda.

När varumärkeskonsulten Interbrand för tolfte året presenterar listan över världens hundra starkaste varumärken placerar sig Toyota på elfte plats, högst av alla bilmärken.

Värdet för den japanska tillverkarens varumärke bedöms vara 27,8 miljarder dollar, sex procent mer jämfört med fjolårets lista. Interbrand menar att Toyota lyckats gå vidare efter vårens jordbävning i japan och förra årets kvalitetsproblem som resulterade i miljontals återkallade bilar.

Totalt återfinns elva bilfabrikanter på listan. Efter Toyota följer Mercedes (12), BMW (15), Honda (19) och Volkswagen (47).

Högst upp i rangordningen återfinns Coca-Cola, som värderas till 71,8 miljarder dollar, före IBM och Microsoft.

Diskutera: Vad tycker du om Toyota som världens starkaste bilvarumärke?

Världens högst värderade varumärken:

Varumärkets värde i miljarder dollar.

1. Coca-Cola, 71,9
2. IBM, 69,9
3. Microsoft, 59,1

11. Toyota, 27,8
12. Mercedes 27,4
15. BMW, 24,6
19. Honda, 19,4
47. Volkswagen, 7,8
50. Ford, 7,5
59. Audi, 6,2
61. Hyundai, 6,0
72. Porsche, 4,6
90. Nissan, 3,8
99. Ferrari, 3,6

Klicka här för att se hela listan.

Taggar: Nyheter,

Kommentarer

#1
2011-10-05 12:20

Inget konstigt alls att de ligger högt. Om man vill ha en pålitlig bil som ställer till med lite bekymmer och bra ekonomi delvis genom ett nästa alltför högt andrahandsvärde.

#2
2011-10-05 12:26

Var nog tur för japanerna att världens biljättar stöttat dem. Toyota hade kanske klarat sig, men knappast Mazda.

Sen är det ju alltid intressant att Toyota hävdas vara så bra och pålitlig, när de återkallat massor av bilar.

Huvudsaken är förstås att ägarna är nöjda, jag skulle inte välja denna bilvärldens motsvarighet till Blåvitt.

#3
2011-10-05 12:54

Hultarn.

Kanske just för att de återkallar och inte sticker huvudet i sanden som ägarna är nöjda? Men vad var det som var fel på de bilar de återkallade? På våran Auris var det inget fel alls! Men som sagt bra att man tar det på allvar och återkallar trots det. Och jag har valt ett annat "blåvitt" märke denna gång i form av Hyundai i40....

#4
2011-10-05 13:11

Shogun slår sig för bröstet som om Toyota var solklar ledare. Sanningen enligt de här siffrorna är att det i stort sett är dött lopp mot Mercedes - även mot BMW är "segern" knapp.

#6
2011-10-05 17:11

Man har ju ett ganska stort problem rent marknadsmässigt om man försöker kränga bilar som man måste äga innan man fattar att det sladdriga intrycket i själva verket är en överraskande hög kvalitet. Speciellt om man försöker sälja denna produkt för 270 000 spänn.

#8
2011-10-05 18:22

Tror inte att starka varumärken har så mycket att göra med vad ni diskuterar. Men visst, en Coca Cola får nog sällan allvarliga anmärkningar hos bilprovningen :o)

#10
2011-10-05 19:32

Läs papperstidningen om hur vadderade prylfack och goa knappar hyllas i E-klass och A6 leifer .. Det Är kvalité ;oD

#12
2011-10-05 19:45

Leifer

Jag undrar om Prius verkligen säljer så bra? Den ligger på plats 75 på listan av de mest sålda bilarna januari-september- Det är nog bara företag och kommuner som vill köpa sig ett miljösamvete som köper Prius i någon högre utsträckning.

#13
2011-10-05 19:49

När det ändå är så populärt att länka till videos så länkar jag till en också.
http://www.youtube.com/watch?v=Mxmpv1o01Z8

#14
Juppe
2011-10-05 20:36

Någon som varit i Japan, eller Asien för överhuvudtaget? Det är i princip bara Toyota som exiterar .... och det bor mååånga människor i Asien.

De som varit i Japan vet också att det inte bara är val av bil som skiljer dem från oss utan det är en helt annan kultur på i princip alla plan.

Jag köper inte Toyota och jag köper inte heller flicktrosor efter blodgrupp i snabbautomater ... ;)

#15
2011-10-05 20:39

Hahaha....

#17
Juppe
2011-10-05 20:48

Skämt åsido! Toyota gör helt ok bilar. Men att varumärkets värde på något sätt skulle understryka att Toyota är bästast-i-helasta-världen som de mest förvirrade Toyota-fantikerna här försöker påvisa, är bara fånigt.

#18
2011-10-05 20:54

Öhhh, gör Coca Cola "bättre" läsk än Pepsi?

#19
Juppe
2011-10-05 20:57

@Jes:
Öhm, det gör dom förvisso ;)

#20
2011-10-05 21:22

leifer

Du har helt fel. Men om du vill tro på det så kan ingen stoppa dig. Men okunnigt är det i alla fall.

#22
2011-10-05 21:40

Själv tycker jag det är "patetiskt" (referens till ett inlägg där någon tyckte att det var patetiskt att inte Saabs arbetare inte hade en månadslön eller två undanstoppad för kommande kriser) att propagera för en miljöbils förträfflighet och samtidigt själv köra en Volvo 940. DET är patetiskt däremot.

Nåväl, mitt inlägg lär väl bli borttaget ganska snart, men ni som är med i tråden kommer hoppas jag inte glömmer det.

#23
2011-10-05 21:43

Svenskan blev inte 100 där, men "You got it" hoppas jag. Korr på inlägg vore bra, ViB....

#24
2011-10-05 21:44

Mitt i prick min käre herr Audi ;)

#26
Raymond K
2011-10-06 10:01

Att säga att Toyota är bäst i hela världen är att ta i men jag tvivlar inte på att Prius är en ekonomisk bil att äga mest p.g.a. låg förbrukning, låg skatt och god hållbarhet.

#27
2011-10-06 14:06

Betvivlar inte att Toyota och inte minst förra generation Prius är en driftsäker bil (vilket väl är synonymt med hållbar) och den kan nog vara ekonomisk också beroende på vad som händer med begagnatvärdet ... Fast det hjälper ju inte ... Den dagen jag, av någon anledning tvingas ha ett sådant åkdon är det mungipor i höjd med knäna.
Fortfarande betyder ett starkt varumärke inte nödvändigtvis världens bästa produkter, så diskussioner om Toyota eventuella förträfflighet som bil (hmm, i klass med Volvo 850 ;oD ) rör inte artikeln i någon större mening!
.
Juppe@, min tandhygienist har försäkrat mej om att just Coka Cola är världen sämsta läsk!

#28
2011-10-06 14:34

Tror inte snubben i Rustans film har helt fel, i helgen köpte jag mig en Honda Civic kombi -00'a med VTEC-E motorn. Tankade idag på lunchen, då hade jag kommit exakt 86 mil på 45,2 l bensin. Jag kör iofs väldigt snällt och "econo"-lampan lyser nästan jämt.

Jag har jobbat med dessa bilarna när det begav sig och vet att de är pålitliga, men det känns verkligen som att man kör en gammal öststatsbil när det kommer till "kvalitetskänslan". Jag har full förståelse för att folk betalar extra för den.

#29
2011-10-06 14:43

Jo det är ju lätt att bli "salig för sin sak" men några Priusar vimlar det inte av där jag bor.
Däremot vimlar det utav de 10 bäst säljande modellerna utav fabrikaten: Volvo,Vw,Kia,Renault,Ford och t.o.m Saab. ( även om det verkar konstigt )
Prius har sålts i kanske 10-14.000 ex sedan -04 ( innan dess för få för att räknas skulle jag tro )
Men modellen kommer att fortsätta att öka sin försäljning kanske rent av i samma takt eller snabbare sedan försäljningen tog fart runt -07.

Vad gäller artiklen så är det för mig ytterst märkligt att man inte nämner Apple som är det högst värderade företaget,...Med en sådan värdering torde även varumärket åtminstone synas på listan?

#30
2011-10-06 15:33

Faktiskt toppar Toyota Interbrands högst värderade gröna varumärke om jag läser rätt. Mycket tack vara sin tråkmåns till Prius :o)
http://www.interbrand.com/en/best-global-brands/Best-Global-Green-Brands/2011-Report/BestGlobalGreenBrandsTable-2011.aspx

#31
2011-10-06 15:38

Jes, har tandhygienisten förklarat varför Coca Cola skulle vara den sämsta läsken?

#32
2011-10-06 16:23

Oh ja Kapten .. tyvärr kan jag nog inte återge informationen på ett adekvat sätt, men slutsatsen var att, ingen annan enskilt produkt har ställt till med så mycket skada för tandhälsan sett i ett globalt och historiskt perspektiv ... Med den kunskapen kan man (jag) väl näppeligen se Coka Cola som världens bästa läsk trots ett starkt varumärke ... men kanske nå't att köpa aktier i :o)
Sett ur perspektivet att någon, exempelvis jag, kan tycka att ... exempelvis Pepsi gör bättre (bättre smak) sockerfri läsk ... så är ju inte Coka Cola världens bästa läsk för mej ... Smak kan inte mätas på samma sätt som tjockleken på en plåtbit eller ljudnivån i en bil ... smak är väldigt subjektivt, ungefär som - Vilken färg är vackrast?

#34
2011-10-06 21:45

Coca Cola har fått ett oförtjänt dåligt rykte - i alla fall ur sockersynpunkt sett. Mängden socker i Coca Cola överstiger faktiskt inte mängden socker i en vanlig Festis (räknat i procent, givetvis)! Det är till och med lika mycket socker i apelsinjuice och många av de vanligaste frukterna - med den skillnaden att frukter också innehåller fibrer, vilka "saktar ner" sockrets hastighet ut i kroppen. Inte ens tandläkare och tandhygienister har koll på detta. Läs gärna på innehållsförteckningarna på diverse produkter (särskilt under socker/kolhydrater) så ser ni snart.
Vad sägs om Kellogs fullkornsflingor? Runt 18 procent socker (jämfört med Coca Colans/Festisens "ynkliga 10-11 procent)! Eller varför inte barnens favorit: Oboy, som bara i pulvret innehåller runt 85 procent socker (!!!!!) och i utblandad form (med två decilieter mjölk) runt 25-30 procent socker.
Jag själv skiter i detta med sockerhysterin, men är påläst ändå. Men grejen är att just Coca Cola får ta allt för mycket ogrundad skit. Hälsa till tandhygienisten från mig, Jes. Läs gärna på själv först och ställ de där kvacksalvarna mot väggen.

#35
Juppe
2011-10-06 21:50

@Kapten
Juice innehåller i princip inga fibrer utan kan direkt jämställas med läsk.
I Coca Colas fall så är det inte sockret som är det farliga, ur tandläkarens synvinkel, utan syran. Coca Cola har ett PH på 2,5 och kan faktiskt skada emaljen.

Hur kom vi in på detta? :)

#36
2011-10-06 22:09

Som sagt Kapten, jag hängde inte upp mej på sockerhalten. Det är, som jag har förstått det produkten som helhet som gör den till en, sett ur ett hälso och samhällsnyttigt perspektiv ... dålig läsk!
.
leifer@ Jag kan inte se Philip Morris i tabellen men cigaretter är naturligtvis inte en bra produkt ... fast sett till tandhälsa är nog snus den sämsta inom kategorin Tobak.
Anm; Jag valde att omtala Coka Cola för att det är det högst värderade varumärke i listan!

#37
2011-10-07 08:08

Juppe och Jes, i första hand är det just sockertjafset som ligger till grund för Coca Colans oförtjänt dåliga rykte. Men visst kan även syran i Coca Cola vara dålig - i stora mängder, vill säga. Många livsmedel innehåller en liten mängd syra och samma sak gäller vissa drycker som till exempel kolsyrade läskedrycker, fruktjuicer, filmjölk, yoghurt och saft. Syran kan vid långvarig och ihållande kontakt med tänderna angripa emaljen. Men om till exempel Coca Cola dricks på normalt sätt och med rimliga mellanrum är det ingen fara. Saliven tar hand om syran och skyddar emaljen genom en remineraliseringsprocess.
Det finns också de som påstår att Coca Cola skulle stimulera benskörhet, alltså att Coca Cola motverkar kroppens upptagning av kalcium. Men återigen måste man dricka enorma mängder för att detta ska kunna bli fallet. Dock är jag tveksam till om forskningen faktiskt är klar över detta samband.
Drick en Coca Cola gott folk på normalt sätt och tandläkarna kan kasta sig i väggen. Den information som lämnas från tandläkare och tandhygienister är rena skräckpropagandan och definitivt kraftigt överdriven och i vissa avseenden rent osaklig. Jag har ju själv suttit där med barnen på tandkontrollerna och tvingats höra på detta drävel men samtidigt har jag tjafsat emot med resultatet att både tandläkare och tandhygienister har varit knallröda i ansiktet - helt chockade över att någon "vanlig" kan något om deras hjärteområde och dessutom har mage att säga emot.

Ja, hur kom vi in på detta?! Men spela roll, lite matnyttiga ( =)) och sakliga diskussioner mellan varven skadar faktiskt inte.

#38
2011-10-07 15:51

Kapten@
Jag hänvisar till Coca Cola enbart för att förtydliga att högst värderade företag inte nödvändigtvis gör de bästa produkterna. Tråden är ju full av kommentarer som påstår att Toyotabilar är bäst därför att företaget är högt värderat, jag vill enbart påtala att det inte är en absolut sanning.
Men här kan du läsa lite matnyttigt gällande världens högst rankade företags "bästa" produkt.
http://www.doctorsnatural.se/TEMANUMMER/2009-06-24-coca-cola-healthproblems.htm

#39
2011-10-07 17:47

Jes, jag håller med dig om att bara för att ett företag är högt värderat behöver produkterna inte vara bäst. De underlag som beräknar ett företags värdering bygger helt på krass ekonomi.
Men när det gäller Coca Cola som dryck är den inte så farlig som påstås - inte ens efter att läst din länk. Det framgår tydligt av länken (och enligt sunt förnuft) att de uppräknade hälsoriskerna beror på dåraktig överkonsumtion - vilket faktiskt gäller även kaffe, energidrycker etc - och inte minst öl, vin och starksprit!. Det jag pratar om handlar om en normal konsumtion, och vid denna normala konsumtion är Coca Cola inte farligare än andra drycker. Men när man hör en tandläkare prata om Coca Cola så får h*n det att låta som det är livsfarligt att bara ta i burken. Och den typen av skrämselpropaganda sätter jag stopp för omgående. Det måste finnas balans.

Trevlig helg på dig!

#40
Håkan A
2011-10-07 20:38

Frugans bullar borde finnas med på listan.

#41
2011-10-08 14:48

Syra? Menar ni fosforsyra så har väl inte Coca Cola det längre? Jag klarar inte av att dricka läsk med det men Cola kan jag dricka nu. Pepsi däremot... ujuujuj. Och de flesta av Must-sorterna i Sverige har väl också fosfor? Har för mig att nån av Trocadero eller Champis har det med.

#42
Håkan A
2011-10-08 16:26

Roger Skagerström: Själv föredrar vi kaffe, min fru och jag.

#43
Raymond K
2011-10-08 17:56

Så köper man en Toyota och en Coca-Cola så är man verkligen på topp och inne så det visslar om det. :)

#44
Håkan A
2011-10-08 19:58

Raymond K: Då är jag verkligen inne!

#45
Håkan A
2011-10-08 19:59

Men vem håller sig inte inne i denna kyla och mörker?

#46
Raymond K
2011-10-08 21:46

Det mest ultimata hade varit om man kunde köra Prius på Coca-Cola.
Det är väl typ samma literpris på Coca-Cola och bensin om man köper Coca-Colan på stormarknader.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.