Bild
Nästa artikel
Toyota grönast i världen

Toyota grönast i världen

Nyheter

Interbrand har utsett Toyota till världens grönaste varumärke. Hela bilindustrin får beröm för sitt miljöarbete.

Toyota har blivit utsett till världens grönaste varumärke av konsultföretaget Interbrand. 3M placerade sig på andra plats och Siemens på tredje plats.

Rankningen baseras dels på offentlig information om företagens arbete för miljömässig hållbarhet, dels på konsumenters uppfattning av företag som miljövänliga. 10 000 konsumenter i världens tio största marknadsländer intervjuades i undersökningen.

Interbrand beskriver Toyota som ett gott exempel på ett varumärke som sätter hög vikt vid miljöarbete och även klarar av att kommunicera det offentligt.

Interbrand berömmer också hela bilindustrin för hur man arbetar för miljövänliga rutiner i företagens organisationer, samt för hur man förmedlar budskapet till konsumenterna.

Enligt Toyota är den höga produktionen av hybridbilen Prius en betydande orsak till att man fått utmärkelsen.

Diskutera: Vad tycker du om Toyotas och bilindustrins miljöarbete?

Kommentarer

#2
Raymond K
2011-07-29 19:14

Den är inte grönast i världen, den är ju silverfärgad!
Skämt åsido får man ju gratulera att en biltillverkare tar miljön på så stort allvar.

#3
2011-07-29 19:27

Det här med miljö har många bottnar. Om Prius, som helhet, och inte bara ifråga om på-pappret-utsläpp, är speciellt miljövänlig, kan man ha olika åsikter om. Dock ska inte förnekas att Priusköpare är kloka. Dels snor dom skattepengar från andra (cyklister och bilister) Dels får dom en gloria, som varande miljöhelgon. (De som läst den kanadensiska undersökning, som visade att miljöbilsköpare, inte skiljer sej från andra människor på annat sätt än att de är snålare, kan vi lämna åtsidan denna lyckliga dag för oss Toyota-ägare.)

#4
2011-07-29 19:32

Det är väl ett absurdum att en bilfabrikant kan komma på tal när det gäller gröna varumärken?

#6
2011-07-30 10:38

Toyota var tidigt ute och miljöcertiferade sin verksamhet, givetvis väl medvetna om de vinster de kan göra ekonomiskt och förhoppningsvis även miljömässigt. Det har de marknadsfört på ett bra sätt och det är ju detta tillsammans med försäljningen av Prius som är anledningen till denna utmärkelse. Den enda bil i deras program som utmärker sig miljömässigt är ju Prius och kanske hybridAurisen men ingen av dem är ju med dagens mått mätt bränslesnåla. Det finns ju mängder av andra, både större och mindre bilar, som i verkligheten drar lika lite eller mindre bränsle fast med mycket enklare teknik. Övriga bilar i Toyotas sortiment briljerar inte det minsta vad det gäller bränslesnålhet. För ett litet antal människor i storstan kan en Prius passa bra men för Svensson med släp eller husvagn som kanske till och med kör mest på landsväg finns det mycket bättre alternativ, både praktiskt och miljömässigt, anser jag. Men ett symbolvärde har Prius, det förnekar jag inte.

#9
2011-07-30 14:20

Leifer, jag väntade mig ett väldigt snabbt motsvar från dig, som talesman för den röd/vita fanan. Det jag menar med bränsleförbrukningen är inte det som står i databladet utan verkligt körning där t.ex. motorväg och landsväg ofta ingår. Många bilar, så gott som alla nyare mindre dieselbilar går på samma eller lägre förbrukning som Prius och med bättre körbarhet och prestanda. Det går att läsa test efter test om detta i biltidningarna. Pluginversionen däremot kan ju bli spännande, men där är många tillverkare på gång. Svensson vill nog gärna ha driftsäkerhet, vilket de flesta bilmärke med självaktning kan erbjuda men prioriteringarna är väldigt olika. En del vill ha roliga bilar, snabba eller bara en bil där man själv kan välja hur den ska utrustas, därför kör inte alla Toyota. En del vill t.o.m kunna utrusta den med dragkrok!

#11
1 Tysken
2011-07-31 10:42

Det är väl inget ovanligt att få en snittförbrukning på en Prius på 0.65-0,7l/milen.
Speciellt om man använder den vid normalkörning och gasar för att hänga med övrig trafik.
Många Dieslar kör man på samma eller lägre förbrukning idag.
Priusen var när den kom mycket inovativ, men idag så är funktionen bensinmotor /el inte så unikt bränslesnål längre.
Som kommenterats tidigare så är det en mycket liten del av Toyotas produktion som är hybrid, övriga modeller är inte mer unika än andra tillverkare, tittar man på vad som tillverkas i USA av Toyota så är deras Pick Up:s lika törstiga som Ford o GM:s

#12
2011-07-31 12:24

1 Tysken.

Du får ha en ganska tung gasfot för att få Prius att dra 0,65-07 i genomsnittsförbrukning. Vi bilägares genomsnittsförbrukning med Prius generation 2 är 0,51. Och då har bilen en automatlåda eller E-CVT låda. Nya Prius generation 3 är ännu snålare med 0,50 i genomsnittsförbrukning. Säg en dieselbil som drar lika lite med en automatlåda som är lika stor som Prius. (Prius är större än VW Golf).

http://www.vibilagare.se/test/langtest/begteststallet-oarlig-golf-anda-billigast-vid-pump-30279

Det är lätt att säga "Många Dieslar kör man på samma eller lägre förbrukning idag." Vilka är då dessa bilar med bekväm automat som du kör lika snålt som Prius visa på det med en länk till det testet,gärna Vibilägare för enkelhetens skull.

Sedan brukar iregel milkostnaden för en dieselbil bli betydligt högre mot motsvarande bensinbil,vilket Vibilägares undersökning visar på. Endast i några få fall blir milkostnaden lägre eller lika med en dieselbil som motsvarande bensinbil enligt VIB.

Så att säga att en dieselbil med automat har samma genomsnittsförbrukning som Prius är att göra det lätt för sig. Visa ett test som visar på det. Att jämföra uppgivna förbruknings siffror enligt EU deklarationen låter sig inte göras då de inte stämmer med verkligheten. Jag brukar alltid lägga på ca 1dl på uppgivna förbrukningssiffror enligt EU deklarationen,då brukar du komma någorlunda rätt i de flesta fall.

#14
1 Tysken
2011-07-31 14:41

Jag har två kollegor som har Prius, med körning som är blandad...det är deras uppgifter jag hänvisar till.
Kan man smyga omkring i stan så kan man nog komma ner under 0,5 men inte på landsväg , där motorn får arbeta ganska hårt med tanke på att Priusen är tung och motorn klen.
Det är inga problem att på landsväg köra exv en V50 drive på under 0,5l/mil o sällan över 0,65 i ren stadskörning.
Men nu var inte detta min andemening i tidigare kommentar, utandet var att i Toyotas produkton är hybrider väldigt liten..man tillverkar många bilar i USA som konkurrerar med Jänkarna att kunna dra i sig enorma mängder bensin.
Toyota får ju utmärkelsen för att varumärket upplevs som grönt..en väldig skillnad mot att vara grönt i realiteten

#17
2011-07-31 16:46

1 Tysken.

V50 har inte heller automatlåda i jämförelse mot Prius. Det är ytters få dieselbilar i Prius storlek som kommer ned i samma låga genomsnittsförbrukning om ens någon. På landsväg kan möjligen en manuellt växlad dieselbil komma ned i samma förbrukning,men knappast i genomsnittförbrukning. Länka till ett sådant test. Prius är tämligen unik fortfarande genom sin låga genomsnittsförbrukning. Först nu inom något år får den konkurrens av plug in hybrider som kommer att slå dessa siffror. Och då har Prius tillverkats i 15år,så nog var man före sin tid med denna lösning på allvar lancerades på marknaden.

#18
2011-07-31 20:21

Häftig test som är hämtat från en insändare i TeknikensVärlds forum. Kan kanske bringa lite klarhet i ämnet, bränsleförbrukning.

http://www.youtube.com/watch?v=dKTOyiKLARk

#21
2011-08-01 01:14

Tysken, Du hävdar att det inte är ovanligt att en Prius drar 0,65-0,7L/milen.
Jag själv som äger en några år gammal en Prius2 bokför varje tankning och har hitills legat från allt mellan 0,39L/milen till 0,61L/milen som max i snitt på varje tank hitills i verklig bränsleförbrukning med ett årssnitt(!) på omkring 0,52L/milen vilket inkluderar allt i från landsvägskörningar till motorväg, många ogynsamma kortkörningar och vinterkörningar.
Det är ett väldigt lågt genomsnitt på de rätt ogynnsamma körningar vi gör i verkligheten i mina ögon på en Automatväxlad rymlig bil i Prius storlek trots att vi hänger med trafiken och i princip alltid kör omkring 10km/h+ hastighetsbergänsningen så får man sin Prius att dra 0,65-0,7L/milen ofta måste man vara väldigt dålig att köra bil eller ha väldigt svårt att förstå sig på hur man kan utnyttja hybridtekniken utan att för den skull köra sakta.

#23
1 Tysken
2011-08-01 10:14

Självklart så är hela toyotamaffian på krigstigen ..jag relaterar till vad som sägs , eftersom jag aldrig skulle nedlåta mej till att åka omkring i Prius..vad jag vet så är dessa Prius nog gen III för det är MY10
Men självklart Hanzzon och Shogun så har jag fel , eftersom ni sitter inne med facit..
Ni bor tydligen på landet, men jag talar om bilar som går i storstäder och landsväg, de kör dessa som deras tidigare tjänstebilar..båda trodde att de skulle få lägre kostnader, det fick dom också , men också en massa nackdelar, som kommer att innebära att man ev bryter leasingkontraktet och tar en konventionell bil istället.

Vem har talat om automat Vs manuell..ni får väl sansa er lite..

Något extra skall man väl få om man köper en Toyota(hemska tanke) för 300.000 till skillnad för exv. en V50 för 200.000

#24
2011-08-01 11:45

Tysken:
Du får också tänka som Toyotamaffiosorna gör genom att de slänger in en automat av "Rem-johan" växellåda typ a la Volvo 1970 talet in i sin kamp för Toyota. Nästa steg blir väl att man måste ha samma kulör som Toyota har annars kan man inte jämföra bil eller man måst ha samma antal ekrar på fälgarna som Toyota har osv. Snacka om att man är inskränkt... Nä, den bästa miljöbilen är Opels nya elhybrid som DN testade i lördags som bara drar 1,6 liter per 100 km l!!! 1,6 deciliter per mil! Nu kan man snacka miljöbil. Men å andra sidan kan man inte jämföra den prisade och vinnande Opeln med Prius eftersom Priusen har större dörrhandtag än Opeln osv bla bla bla. Nä, vi har en ny miljövinnare på tronen, Opel! Näst bäst bilval blev BMW 110i som har väldigt lågbränsleförbrukning, snygg design, säker och rolig att köra etc. Men det är klart att Priusen är bättre eftersom bla bla bla.... Tysken, låt "töntarna" vara så tröttnar de snart eftersom man ska inte göda "trollen"!

#25
Granlund
2011-08-01 12:28

Stoor:
Plugin Opeln du drömmer om drar 0,7 liter milen, nästan dubbelt mot en prius!
Vxllådan i prius är det modernaste som finns, väljer exakt varvtal efter omständigheterna. Har kört prius många år, den drar 0,45 liter milen om man håller fartgränserna och går aldrig sönder!

#27
2011-08-01 12:39

Har nu redigerat/raderat några kommentarer som inte höll acceptabel nivå. Här diskuterar vi sak, inte person.

Upprepat missbruk kan leda till avstängning.

/Kevin Carlsson, Tillförordnad webbredaktör

#28
2011-08-01 12:48

Jojo, har man tänkt ut att en V50 för 200.000 kr är jämförbar med en Prius utrustad för 300.000, då bör man nog också se det lite som ett under, att man blev utsläppt från skolan. Grattis! (PS. En helt annan sak, är att Prius syns något överprisad på just den svenska marknaden. Men i likhet med t.ex. MB C-klass, så finns det ordentliga kroniska rabatter att hitta på Prius.)

#26
2011-08-01 12:51

1 Tysken.

Jag litar mer på VIB siffror än dina kompisar etc etc siffror på Prius förbrukning. Desseutom stämmer det med alla Priusägare jag snackat med.

Visst är det mer bekvämt med en automatlåda,och att det är mer vanligt att en automatväxlad bil drar mer än en manuelltväxlad bil eller? Då är det ju av intresse att du jämför äpplen och äpplen alltså Prius med en automatväxlad dieselbil lite logisk får man att vara. Men den jämförelsen vill du inte göra för då vet du att dieselbilen förlorar jämförelsen mot Prius. Som sagt möjligen kan en dieselbil komma ner i samma förbrukning som Prius i landsvägskörning. Och ändå har diesel mer energiinnehåll än bensin.

Om vi tar körning i staden så blir fördelarna med Prius ännu större jämfört med en dieselbil.

Jag kör själv dieselbil sedan 2007 men ack vad man bedrar sig om man tror att man ska åka billigt i total milkostnad jämfört med bensinbilar och framförallt Prius.

http://www.vibilagare.se/reportage/dieselbilen-dyr-for-privatpersoner-32219

Vad gäller Volvo V50 DrivEs pris så kostar den enligt Volvos prislista från 247900kr. Alltså långt ifrån dina uppgivna 200000kr!
Hur är det med faktan?

https://www.media.volvocars.com/se/enhanced/se-se/Models/2011/V50/Model/PricingSpecs.aspx

Förövrigt så betackar jag mig för jämförelser vad gäller intelligensnivån.....förövrigt så skriver du själv på sådana här simpla forum. Men bara för att du inte har tillräckligt med bra argument/fakta som visar att en dieselbil drar mindre än Prius så behöver du inte ta till personangrepp etc. Det visar bara på vilken nivå du själv ligger på.

#29
2011-08-01 13:08

Granlund:
Läs DNs motorbilaga från i lördags så ser du att nya Opeln drar 0,16 liter bensin per mil. Jag vet att det låter för bra för att vara sant men så står och ÄR det. det står vidare att Chevrolet Volt bygger på en liknande eller t o m samma teknik som Opeln men den finns ej att köpa ännu. Alltså idag "äger" Opeln miljöbilsargumenten låååångt föööre Toyota Prius "gimmick" bil. Men det kommer att ta tid innan "vissa" inser det och då blir de kvar på "perongen" som vanligt....

#30
2011-08-01 13:10

Den som påstår sig lita på EN källa och blunda för resten hur seriös är man då i sitt letande efter objektivitet? Inte alls. se länk:

http://www.youtube.com/watch?v=dKTOyiKLARk

#31
2011-08-01 13:52

Dessa länkar är väl inte heller "rätt" fakta för den inbitne:

http://www.youtube.com/watch?v=xqY8FUDcATE&NR=1

http://www.youtube.com/watch?v=5hh8hW6jK_E&NR=1&feature=fvwp

... eller att en Prius är mer miljöskadlig än en stor tung Land Rover beräknat som en "from well to weel" cykel analys?

#33
2011-08-02 02:05

Tysken, Jag är inte på krigsstigen, jag berättar bara vilken bränsleförbrukning min Prius legat på hitills i verkligheten då det inte alls stämmer bra med dina kompisars uppgifter.
Jag bor hyffsat på landet men har kört allt från landsvägar till motorväg och stadskörning på dessa tankar där förbrukningen legat mellan 0,39-0,61L/milen hitills och det är just på landsväg jag kört den på 0,39L/milen och där gick det "inte köra en Prius under 0,5" enligt vad du trodde dig veta i ditt tidigare inlägg, så nu vet du att det inte är några problem.

Vill du i stället ha förbrukningsuppgifter från mera stadskörning med Prius där den för övrigt varit klart mer överlägsen än alla jämförbara konkurrenter du kunnat hitta under många år, så kan du ju fråga Leifer då han testade att köra samma stadskörning med en Prius i stället för hans Volvo nyligen och han skulle spara enormt med bränsle trots samma körning om han bytte bil.
Och en ny Volvo eller annan bil i samma storleksklass hade inte gått snålare än Prius den stadskörningen trots liten dieselmotor och manuell låda som de Européiska konkurrenterna tvingas ha för att komma i närheten i utsläpp och förbrukning men det tror du väl inte heller på eftersom det inte stämmer med dina förutfattade meningar om Prius.

Ps. En ny Prius kostar från 267 500kr och är alltså 17.700kr dyrare än jämförbara V50 D3 med automatlåda, inte 100.000kr som du försöker påstå (som fö. med sin automat deklarerar 0,79L/milen i stadskörning och släpper ut 154gram Co2 blandad körning jämfört med Prius 89gram)

#34
1 Tysken
2011-08-02 09:22

"Hanzzon" du är duktig på att ta fram ex där du hittar fördelar med Prius.
Jag förstår inte vad en V50 D3 aut har med en Prius att göra, det ena är en miljöbil Volvon är det inte .
Jämför istället med V50 drivE 3,8l/mil 99g för ca.220.000 där har du mitt exempel på en billig och snål miljöbil eller en V70 T4F aut som kostar under 300.000 som också är en av Volvos miljöbilar.
En diesel och en Etanol.
BMW har 320d med förbrukning på 0,41 109g kostar ca. 300.000, också miljöbil
Här talar vi om bilar som mer än väl duger att åka i.
Senaste Priusen är ju fortfarande även körmässigt en hybrid, bra att åka i från A-B, körmässigt en medioker historia.
Som lite kuriosa ..I de större städerna går det ett antal Prius som TAXI...där ser man hur bilar ser ut efter ett antal 1000 mil, jag brukar fråga lite när jag ändå sitter där..även på flipperspelet på instrumentbrädan ser man tydligt nuvarande förbrukning...så dina o mina siffror gällande förbrukning och kvalitet är säkert relevanta beroende på vilka glasögon man har på sig när man bedömmer sin omvärd.

#37
2011-08-02 11:12

1 Tysken.

Du ger inte rätta uppgifter fortfarande om Volvo V50 DrivEs pris utan försöker blanda korten hela tiden. Jag lägger nedan in vad jag skrev tidigare i en av mina insändare här.

"Vad gäller Volvo V50 DrivEs pris så kostar den enligt Volvos prislista från 247900kr. Alltså långt ifrån dina uppgivna 200000kr!
Hur är det med faktan?

https://www.media.volvocars.com/se/enhanced/se-se/Models/2011/V50/Model/...

Desseutom har som sagt inte V50 DrivE inte automatlåda som Prius har. Därmed gynnas Volvons förbrukning av att den saknar automatlåda. Vad jag vet finns inte modellen ens med automatlåda.

Sedan hänvisar du till Bmw 320d. Att bilen kostar 300000kr....hmmm. När jag läser direkt ur testet i TV Nr 11 från 12 Maj 2011 mellan Bmw 320d,Audi A4 2,0 TDIe Avant,Peugeot 508 1,6 e-HDI MCP SW (har en variant av automatlåda robotiserad manuellväxellåda) Volvo V60 DrivE. Så uppges där att Bmw 320d kostar från 327500kr,du "glömde" alltså att uppge 27500kr!?

Desseutom har bilen en testförbrukning av 0,61liter milen! Ganska långt från uppgivna 0,41liter milen från reklambrochyren du läser ur!

Det skilljer alltså precis 1dl i förbrukning mellan 320d och Prius och då har Prius automatlåda och diesel har ett högre energiinehåll.

Bättre att jämföra mot Peugeot 508 som iallafall har en typ av automat. Med en uppgiven förbrukning enligt EU norm på 0,45 och en verkligförbrukning på 0,62 liter milen. Audi A4 uppgiven förbrukning enligt EU norm 0,46 och en verklig förbrukning på 0,72 liter milen. Volvo V60 kördes för lite för att få en tillförlitlig siffra på förbrukningen.

Och ska man tro andra tillverkare så är inte hybriddrift något som är ute. De har hybrider i pipeline att släppas ut på marknaden. Inte skulle man göra det om det inte fanns någon efterfrågan och att man själv tror på försäljning. Hybrider är fortfarande i början på sin utveckling och kommer att finnas kvar länge än.

Vad jag inte förstår är varför det ska förvanskas med faktan om priser m.m fram och tillbaka för att få det som att den andra är bättre än den andra? Det är ju så lätt att kolla upp! Och vad vinner man på det?

Vad man väljer för bil beror på vad man föredrar och har för behov och vad man prioriterar. Jag själv kräver automatlåda i någon form pga bekvämligheten och jag anser att en manuell växel tillhör stenåldern. Och bla för att jämförelsen ska bli så rättvis som möjligt. Därför är Peugeot 508 mitt val av dieselspisarna om jag var tvungen att välja. Men att de spyr ut nanopartiklar som hamnar i våra lungor gör att jag avstår dieselspåret fortsättningsvis.

http://www.teknikensvarld.se/documents/peugeot/508-a4-3-serie-volvo-v60/index.xml

#39
2011-08-02 11:37

Jag skulle nog vilja se det så här: Man kan inte jämföra Prius med V50 eftersom Priusen inte har manuell låda... Men att Priusen kanske är en bra bil det är ju möjligt men det betyder inte att V50, VW, Mercedes eller varför inte BMW eller ngn annan bil också är det, eller?

Fakta kan vara följande länkar samtidigt som det också kan vara andra länkar. Så vad är sanning?

http://www.newzglobe.com/node/15319

http://www.nytt24.se/a/toyota-erk%C3%A4nner-bromsproblemen

http://www.youtube.com/watch?v=xqY8FUDcATE&NR=1

http://www.youtube.com/watch?v=5hh8hW6jK_E&NR=1&feature=fvwp

#41
2011-08-02 13:43

leif:
Jag anser nog att man kan jämföra Prius med "Rem Johan automat" med en V50 diesel eftersom jag tror att växellådan i Priusen kompenserar dieselbränslets effektivitet i V50 så att det i princip tar ut varandra. Så frågan blir bara vad man vill ha? Prius med "Rem Johan" och bensin eller en mauell V50 med diesel. Skillnaderna är marginella m a p bränsleförbrukning men vissa kanske gillar "Rem Johan" och andra föredrar en vridstark diesel.

#42
2011-08-02 14:58

Mnja, ... ? Priusen skickast til Europa med skepp som går på tungolja. Gjennom transporten forurenar Priusen mer änn den vil gjøra i resten av sin livstid føre den har trillat en enda km, og hva Volvoen nogonsinn kommer at gjøra. Jag er Toyotaägare, men riktigt skal vara riktigt.

#45
1 Tysken
2011-08-02 18:55

"Shugun" Volvos prislista MY12 Volvo V50 drivE start o stopp
220.000 , men du och din kompis Hanzzon verkar ha svårt med att acceptera att det finns andra bra bilar än Toyota.

#46
2011-08-02 20:40

1 Tysken.

Jag angriper dej för att du inte ger rätt uppgifter och fakta. Volvos priser på V50 tog jag från Volvoshemsida. Har man ändrat/justerat priserna vet inte jag men det är möjligt då V50 är en utgående modell så man sänkt dem. Men trots det så har du uppgivit fel pris på 20000kr om bilen kostar 220000kr först sa du 200000kr. Det är lätt att häva ur sig än det ena än det andra utan att kolla upp fakta. Men jag försöker så gått det går kolla upp innan jag skriver något. Jag önskar att fler gjorde det. För hittills tysken har jag/vi talat mer sanning än vad du gjort angående Prius och Volvo V50. Och även Bmw 320d fel pris,fel angående bilens "riktiga/verkliga förbrukning" att höfta till med fabriksuppgifter enligt EU norm håller inte. EU norm 0,41l/mil,verklig 0,61l/mil enligt Teknikensvärld test. En skillnad på 2dl per mil! Så var det med den miljövänlighten.

Hur ska det då gå för dieslarna när Euro 6 kraven införs 2014 i September vad gäller utsläpp,en halvering vad gäller utsläpp av kväveoxider?! Troligtvis får vi hoppas att industrin fixar detta. Men än viktigare är en skärpning vad gäller utsläppen av nanopartiklar för vår hälsa när kommer en skärpning av dessa. Detta är en fråga som VIB ska ta upp i en artikel i tidningen och som angår oss alla och vår hälsa.

#48
2011-08-02 21:51

Har man ansträngd ekonomi är väl det bästa att köpa en besiktigad bil i 5000-kronorsklassen (helst äldre än 30 år, skattefritt och bes. vartannat år), och gasa tills det rasar. Med lite tur kan man köra i flera år, och då får man rätt mycket bensin för pengarna upp till en begagnad Prius :)

#49
1 Tysken
2011-08-03 09:20

"Shogun" Gällande Volvospriser så är det inte så lätt att hålla reda på vad de är just nu...men S40 som är än mer lik Priusen kostar under 200.000 som miljöbil så ursäkta att det blev lite fel..men jag fabricerade inte några fakta för att få fram sanning ..detta är fakta som även håller i en rättegång.

Sedan är det lite egendomligt att du bara orkar att misskreditera alla andra märkes förbrukningsuppgifter som felaktiga..men Toyota ...din "Guds" allsmäktiga tillverkare av Toyota, där stämmer alla uppgifter....
Har du ingen självkritik alls !!??

#50
Granlund
2011-08-03 09:58

Prius ska jämföras med v60 storleksmässigt och då skiljer det 500kr i prisskillnad och då får du rycka i en spak för att spara 500kr i inköp.

#52
2011-08-03 10:51

1 Tysken.

Till att börja med att jag försvarar Prius bla förbrukningen så beror det på att just den bilen har fått bära hundhuvudet för att den inte kommer ner i utlovad förbrukning enligt EU normen. Och det mer än någon annan bil i massmedia/motorpressen ända sedan den presenterades. Troligtvis för att den var den första delvis elektrifierade bilen som skulle sänka förbrukningen,någon annan förklaring har jag inte,möjligen kanske också för att bilen var japansk?

Men hur många andra bilar kommer ned i utlovad förbrukning enligt EU norm? Inte många om ens någon. Men som sagt det är Prius som fått bära den tyngsta bördan för att den inte kommer ned i utlovad förbrukning,och det gör den inte heller om den används normalt som du och jag gör.

Jag försvarar också Prius för att du också klagar på Prius för att den inte kommer ned i utlovad förbrukning eftersom du också läst om Prius i massmedia spaltkilometer om den att den inte kommer ned i den utlovade förbrukningen. Det är något som sätter sig fast hos folk om Prius när de läst det i pressen ofta. Och något man får läsa ofta om just Prius när folk diskuterar just Prius. Men varför just Prius? Det är ju hur många bilar som helst som inte kommer ned i den utlovade förbrukningen enligt EU norm. Och det är detta jag tycker är så tråkigt, för trots allt är Prius en mycket snål bil som drar lite bränsle jämfört med många andra bilar i sin storleksklass i många olika körförhållanden. Men jag tycker inte den fått den kredit den är värd i presen för det och det märks bla på det du skriver om Prius att du fått den uppfattningen om Prius att den inte är snål. När många andra(de flesta) är värre.

Men visst självkritiken ligger i att inte heller Prius kommer ned i den utlovade förbrukningen enligt EU norm.

Och jag har även ofta givit kritik till den Toyota Auris diesel vi kör just nu. Det är den sämsta Toyota vi haft genom åren och vi har haft många. Vi har haft fler fel på denna bil än samtliga andra Toyota tillsammans! Och har skrivit ett brev till Toyota och frågat vad som hänt med just kvaliten. Dock ska Toyota ha en eloge för att man tagit allt på garantin hittills. Men nu har bilen gått 13500mil så garantin är utgången för länge sedan. Och just nu har jag bilen på verkstad pga att servostyrningen slutat fungera,hur det blir med goodwill nu på detta återstår att se....

Pga detta har jag också gett betydligt sämre betyg åt Toyota i Autoindex mot tidigare. Jag har också gett en teori om vad det beror på den sjunkande kvaliten ett flertal gånger här och på andra ställen. Och denna teori får jag stöd av Toyota mekaniker om. Det är de Toyotabilar som är tillverkade i England och Europa som drabbas mest. De når inte upp till bilarna som tillverkas i Japan tex Prius. Det fattas ett snäpp där.

Och jag skyller på europeiska underleverantörer som inte når upp till den kvalitet eller jämna kvalitet som de japanska underleverantörerna levererar. Därför ser vi nu att Toyota kan få problem med kvaliten att den är ojämn mot tidigare. Och detta stöds också av Toyota mekaniker jag talat med som jobbat med Toyota sedan slutet på 70 början på 80talet och kan ske skillnader.

Så nog har jag självkritik och kritik mot Toyota när det behövs. Men den ska vara riktigt och inte påhittad som vissa kör med här för att bara svartmåla märket.

#54
2011-08-03 17:09

@leifer: Inte så mycket skatten, utan mest eftersom det är besiktning vartannat år. Skattefriheten blir bara bonus :) Min erfarenhet är att det inte spelar så stor roll om man betalar 5000 eller 25000 för en bil, risken är stor att den kräver dyra reparationer i vilket fall. Då får man ju fem 5000-kronors för en som kostar 25000. Jag menar inte att man ska bekosta en så billig bil massa reparationer, utan man byter när den blir för risig. Det är klart, det förutsätter väl att man kan skruva åtminstone lite grann själv. Håller med om att det är säkerhetsmässigt tveksamt, men här var det ju ekonomin det handlade om.

Efter att ha kört relativt nya bilar i många år har jag gått över till det här konceptet, inte för att jag behöver det rent ekonomiskt, men jag tycker det är kul. Jag gillar gamla bilar, och med huset förljde en fin verkstad så jag har möjlighet att reparera själv. Det är en hobby :)

#55
2011-08-03 17:17

Dessutom, gamla bilar behöver inte vara så törstiga. e är ju mycket lättare än nya bilar, då de saknar säkerhetsutrusning och massa lull-lull. Jag hade för nåt år sen en Renault 18 kombi från 1980. Den drog ca 0,55 - då tar det lång tid innan man sparat in Priusens högre inköpspris på dess lägre förbrukning (Renaulten kostade 6000). Tyvärr har jag den inte kvar, det ångrar jag. Det var en riktigt bra bil, som dessutom väckte uppmärksamhet längs vägarna :)

#58
2011-08-03 20:28

Tysken. om du tycker det är svårt att hålla reda på bilpriser, så är vi nog många som instämmer. Men när du använder de snåriga prislistorna till att rabattera de bilar du gillar, och salta priser på bilar du ogillar, så blir det mer än löjligt. Du gör dej själv en tjänst, om du slutar fippla med priser och i stället ägnar dej åt enbart personligt tyckande. Din smak kan ju ingen förmena dej.

#59
2011-08-03 22:34

JAg håller delvis med dig leifer, men bara delvis. Det är mycket pengar upp till en Prius, och man hinner avverka många 5000-kronors inkl den måttligt högre förbrukningen innan man kommer upp i Priusens pris. Även om man inte kan skruva själv. Sen kan ju faktiskt även en Prius gå sönder, och eftersom den är förhållandevis dyr så kostar man på den reparationer för kanske upp till 15000 innan man skrotar den. Och kollar man över de grundläggande punkterna så är även en gammal bil väldigt driftsäker. Renaulten gick till Ukraina och Barcelona t.ex, utan några som helst problem. Skulle jag göra en sån resa igen hade jag lätt valt Renaulten före exempelvis ViB's 9-5, som de fått putta av en färja pga elektronikproblem.

Sen är det såklart säkerhetsaspekten. En gammal bil är naturligtvis betydligt farligare att färdas i än en ny. Vad som fascinerar mig dock, är att många som proklamerar bilsäkerhetens evangelium och köper säkra bilar, också kör motorcykel, seglar utan flytväst och cyklar utan hjälm. För att inte tala om bergsbestigning, rökning och fotboll.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.