Bild
Nästa artikel
BMW det mest beundrade bilmärket

BMW det mest beundrade bilmärket

Nyheter

BMW är världens mest ansedda biltillverkare, det enligt affärstidningen Fortunes topplista över de mest beundrade företagen.

Tidskriften Fortune presenterar nu årets upplaga av den prestigefyllda topplistan ”World’s Most Admired Companies”. Rangordningen har tagits fram genom en enkät där amerikanska direktörer, företagsledare och analytiker fått uttrycka vilka varumärken de tycker står högst i kurs.

Områden som de svarande bedömt gäller bland annat innovation, global konkurrenskraft och kvalitet på produkter och tjänster. I topp återfinns teknikföretaget Apple före sökmotorbolaget Google.

BMW placerar sig på plats 19 och är därmed det mest beundrade bilmärket, enligt listan. Andra personbiltillverkare som når högt är Toyota (33), Volkswagen (35) och Honda (42).

Diskutera: Vilket varumärke inom bilindustrin tycker du är starkast?

50 mest beundrade företagen:

1. Apple
2. Google
3. Berkshire Hathaway
4. Southwest Airlines
5. Procter & Gamble
6. Coca-Cola
7. Amazon.com
8. FedEx
9. Microsoft
10. McDonald's
11. Wal-Mart Stores
12. IBM
13. General Electric
14. Walt Disney
15. 3M
16. Starbucks
17. Johnson & Johnson
18. Singapore Airlines
19. BMW
20. American Express
21. Nordstrom
22. Target
23. J.P. Morgan Chase
24. Nike
25. Goldman Sachs Group
26. PepsiCo
27. Caterpillar
28. Cisco Systems
29. Costco Wholesale
30. UPS
31. Nestlé
32. Intel
33. Toyota Motor
34. Exxon Mobil
35. Volkswagen
36. Best Buy
37. Marriott International
38. Samsung Electronics
39. Deere
40. Netflix
41. Wells Fargo
42. Honda Motor
43. DuPont
44. Yum Brands
45. eBay
46. Sony
47. General Mills
48. Oracle
49. Accenture
49.  Lowe's

Källa: Fortune

Taggar: Nyheter, , BMW

Kommentarer

#1
2011-03-17 13:47

Nja, endast feta och lätt korkade amerikanska direktörer, företagsledare och analytiker har fått uttrycka vilka varumärken de tycker står högst i kurs ... Skulle vara intressant att se hur listan hade sett om européer och asiater hade göra var sin och sedan gjort en mix av alla tre världsdelarna. Garanterat att reultatet hade varit värt lite mer eftertanke då.

#2
2011-03-17 15:39

Kan inte annat än hålla med. Tror inte att "Berkshire Hathaway" hade hamnat trea på listan i Europa direkt!

#3
2011-03-17 16:41

Då kan jag (som är en förhållandevis spinkig normalbegåvad nordeuropeisk kontorsarbetare som definitivt inte driver något stort företag) slå ett slag för undersökningsresultatets trovärdighet! ;)

#4
2011-03-17 16:44

Klart som attan att om exempelvis Södertäljes städtanter, eller Malmös arbetslösa fått samma fråga ... hade resultatet varit annorlunda.
Inget ont om städare eller arbetslösa men nu gällde undersökningen direktörer, företagsledare och analytiker i förenta staterna ... Jag gissar att deras uppfattning väger tyngre än amoC's, Kaptenens och min egen uppfattning.

#5
adandersson
2011-03-17 17:23

Ska just nu köpa ny bil. Valet stod mellan BMW X1 och Volvo V70 D3. Efter att provkört båda bilarna så var valet lätt. Det blev Volvon.

#7
1 Tysken
2011-03-17 18:34

BMW säljer inte 1,3 miljoner bilar enbart på marknadsföring, man levererar det kunden vill ha.

#8
2011-03-17 19:24

Man levererar tydligen dåligt eftersom närmare 8 miljoner kunder väljer Toyota

#9
mendefera
2011-03-17 19:28

kaizen: det är inte för att de levererar dåligt för det gör de inte, men kvalitet kostar pengar och det har toyota köparna inte råd med tyvär. kommer inte ens ihåg hur en toyota ser ut.

#10
2011-03-17 19:39

bmw levererar de facto inte tillräckligt bra bilar för världens befolkning annars vore de inte småsparvar i tranedansen. Value for money är ett okänt begrepp för dom. Äkta kvalite är bmw fortfarande ljusår efter japanerna. Det finns ett uttryck i USA som säger allt; bmw betyder Big Money Waste. Ägare till bmw-bilar styrs av emotionella nycker medan toyota ägs av extremt funktionsorienterade personer.

#11
mendefera
2011-03-17 19:46

BMW ÄR inga volym bilar som toyota är och därför kan de inte säljas i lika många antal gämför med mercedes, kvaliteten dessutom på japanska motorer är inte lika bra som BMW. BMW power.

#12
2011-03-17 20:01

Tveksam lista. Att VW är tredje högst rankade bilföretag är väldigt märkligt och jag undrar hur de tänkte där?

I USA har märket problem sen länge trots stora satsningar och anses där som ett budgetmärke i mängden och uppfattas dessutom som ganska lågkvalitativt. (Låga placeringar i JD Power varje år).

#13
2011-03-17 20:05

Men ärligt talat, nog vill jag mera ha en BMW än en Honda, inte kan jag vara ensam om den känslan?
.
Vad jag vill mena är BMWs största fördel är sportigheten med bl.a bevarad bakhjulsdrift och bevisligen hög kvalité ... den enda som inte följt trenden så att säja, utom supersportbilar och så gubb-bilen förstås ..

#17
mendefera
2011-03-17 20:39

Leifer tydligen så vet du inte att nya bilar även bmw sedan länge har ESP då spelar det ju ingen roll. mercedes har ju bakhjulsdrift är det inte premium då? kör du din Renault eller vad det är nu och boka tid för verkstads besök.

#18
2011-03-17 20:40

Det är väl inte konstigare än att man köper en dyr klocka t.ex. Det handlar ju mest om känslan. En dyr klocka går inte mer exakt än en billig, men den är exklusiv och ger således ägaren ett mervärde. Det finns väl ingen som på fullaste allvar skulle påstå att en mekanisk Breitling är mer exakt än det billigaste quartzuret från Clas Ohlsson. Varför kan folk inte bara få köpa de bilar man föredrar, utan att deras val ska bli ifrågasatt hela tiden?

#19
2011-03-17 20:58

Det är väl ingen hemlighet att känsla är otroligt viktigt för oss människor. Det är därför vi lyssnar på musik, tittar på solnedgångar och blir uppspelta när vi ser Sverige slå Norge i en skidstafett.

BMW bjuder på känslor i större grad än vad Toyota eller Dacia lyckas med. Rent praktiskt tar jag mig säkert från A-B med båda de märkena (ok, med toyotan i alla fall) men att köra bil kan vara så mycket mer.

Att toyota har ett nästintill fläckfritt rykte vad gäller hållbarhet de sista årtiondena tänker jag dock inte bestrida.

På tal om "känsla och upplevelse", 1:an på den där listan (dvs Apple) är ett företag som har ungefär samma filosofi...

#20
2011-03-17 21:01

leifer, du måste skilja på "premium" och vinterbil, det är liksom inte riktigt samma sak.
BMW bygger fina bilar med intressanta egenskaper tycker jag. Dyra e dom ju förstås men det är väl enda problemet för min del :o)

#22
2011-03-17 21:08

Exakt "ToLo" !
Think different :o)

#24
2011-03-17 21:16

Faktiskt har BMW nöjdare kunder än Toyota i Sverige leifer, inte för att det skiljer mycket men någon måste ju vinna.
Möjligt att man i realiteten får mer för pengarna i en Toyota men som ToLo så mycket väl belyser, så är det inte alltid så det räknas.
För mej är BMW ett alternativ varemot Toyota inte är det, om 10 år (nära pension) är det möjligt att jag måste se saken annorlunda ...

#26
2011-03-17 21:17

@Leifer: Det där har inte jag skrivit. Jag vet mycket väl hur både ESP och diffar fungerar, och håller med dig i ditt resonemang.

#28
2011-03-17 21:26

Ja, det hade ju varit trevligt om BMW kunde bjuda på en riktig LSD i alla sina modeller! Har för mig att endast M-modellerna har den förmånen i dagsläget.

Hursomhelst så kan jag meddela att min första vinter med BMWn har funkat över förväntan vad gäller framkomlighet (bor i norra sverige). Jag kommer från en VW R32 med fyrhjulsdrift och var först lite orolig över bakhjulsdriften, men som leifer skrev så gör bra däck underverk.

#30
Gert Andersson
2011-03-17 22:16

Skitmotorer! Tacka vet jag Volvo B21A.

Lättmekade, stryktåliga, mysigt ljud. Volvos bästa!

Piggare, snålare och renare än B20A. B20 må låta mysigare ibland bl a utifrån men b21 har goare ljud mest hela tiden när man kör.
Inget jobbigt ventilslammer på B21 heller.

#31
mendefera
2011-03-17 22:32

Gert: hur kan du gämföra ett gammalt bojsänke som b21 med bmw´s motorer ? är du inte riktigt klok. vilken peugeot och renault motor slår den med hästlängder. dessutom varvas den sönder tål inte höga varv liksom.

#32
Gert Andersson
2011-03-17 22:44

Nej. B21A är antagligen en av världens bästa motorer. Dock inte tillräckligt snål, ren och tyst som vissa vill ha idag.

Jag sparade inte på gaspedalen men min gick lika tyst som ny när jag sålde den.

Min kompis kör rally grupp E med sin B21A, har tävlat med samma i 5 år...

#33
2011-03-18 01:07

Ang. diffar så är det väl som så att om vi hade riktiga spärrar på tvåhjulsdrivna bilar så skulle vi inte behöva fyrhjulsdrivna ;) Och det vore ju synd att döda den marknaden? ;)

Ang. BMW. Misstänker att BMW är ansett som det sista "riktiga" lyxmärket av de "vanliga" bilarna. Mercedes har haft sina duster. Det var dessutom ett märke som var högt aktat av 30-40-talisterna, och ses då som lite gubbiga och gammalmodiga. En stor del av deras utbud är trots allt rätt gubbigt. Sen kör varannan taxi-åkare Merca. Gör nog sitt för att sänga imagen.

Audi har nog de flesta genomskådat som en "produkt" av VAG. Bilarna är nödvändigtvis inte sämre, men många anser nog att de blivit lite av en dussinvara och att man lika gärna kan köra VW. Föreställer mig att sedan nya Passaten kom (nya karossen rent allmänt alltså, inte den sista med nya grillen och annan färg på bultarna som håller gaspedalen) så har den fullkompligt exploderat på tjänstebilsmarknaden. Medans A4 är oerhört ovanlig som tjänstebil och A6 inte direkt överrepresenterad om vi säger så (beräknat på hur många kombisar med företagsklistermärken jag sett). Folk har genomskådat dom lite alltså.

BMW däremot. Visst finns det en del som kör det i "tjänsten". Men inte så många som jag noterat med stripade bilar iallafall. Så då har man tre huvudkategorier BMW - den sportiga yngre mannen i 3-serie, som alla älskar att hata, men lite i smyg önskar att man var. Vi har slipsnissen i 5-serietouringen. Och gubben i 7-serien (rätt sällsynt dock). Samt diverse gökar i X* då. Men bilarna körs överlag av folk som man i folkmun skulle kalla "täta". Varefter folk suktar efter en BMW, då det är en av få bilar som fortfarande fungerar som statussymboler för vanligt folk. Jaguar och Rolls är ju också statussymboler. Men de är liksom på en annan nivå. En BMW är ingen ouppnålig bil. De flesta har pengar att ha den. Men det skulle krävas att de bor i tält. Så en lagom för dyr (precis över gränsen för att vara ouppnålig om man inte ska bo i tält) bil som fortfarande körs av folk som man kan vara lite avundsjuk på. Visst körs Mercor också av rika knösar. Men huvudelen körs av medelålders invandrarmän med begynnande ölbuk och taxameter. Vilket inte är dåligt, men det är inget som man vill uppnå i en utopi av sitt eget liv.

Se får jag för mig att BMW's oftare är högre speccade än genomnsitts-Audin eller Mercan. Vilket också bidrar till att jag som ser bilen dreglar lite extra.

Sen har de väl samtidigt skaffat sig en image som miljöfrämjande, någon som kanske inte alltid stämmer men som höjer anseendet bland folk. Efficient Dynamics har få bilintresserade lyckats undgå. Catchy namn. Vad har konkurenterna? Merca har piss i tanken och Audi har en elbil som var med i I Robot för ett halvt decennium sen. Att de ligger långt framt tekniskt har nog mycket med marknadsföringen av just detta att göra. En BlueTec-Merca är säkert inte sämre. Men inte lika cool som nåt som kallas Efficient Dynamics ;)

Jag som gillar japanskt suktar också efter en och en annan BMW när jag ser dom. Sällan jag upplever samma suktande bland andra premiummärken dock. De har en speciell utstrålning av att man lyckats, men ändå inte blivit en gubbe. ;)

Undataget är pizza-BMW's dock. Men det är nog underförstått.

#34
2011-03-18 01:22

Men snälla Leifer, för vilken j-vla gång i ordningen tjatar du diffar hit och dit? Vi orkar inte längre höra på detta dravel. Eller lider du av ett uppdämt behov av att tugga diffar?

#35
2011-03-18 06:47

Som ägare förstår vi att BMW är det mest beundrade bilmärket! - Köp en, jag har en själv!!! ;)

#36
1 Tysken
2011-03-18 08:09

Att gå från BMW:s bakhjuldrift till framhjulsdrift förra vintern var en chock.
Framhjuldriften tvingade mej att koppla ur antispinn för att överhuvudtagt komma upp för backar där jag med BMW:n inte hade några problem alls.
Framhjulsdriften är nu bortbytt mot AWD.
"leifer" har tyvärr den svenska attityden att "fan va orättvist att jag inte har ekonomi att välja den bil jag vill ha"
Därför så försöker man misskreditera sina önskedrömmars fabrikat.
Jag skall bra tala om för dej "leifer"
BMW är precis så bra att köra och äga som BMW ägarna beskriver i de flesta kommentarer.
Så du får fortsätta att dräggla och för att minska din förtvivlan hitta på och fabricera dina falsarier mot dina hatobjekt

#37
2011-03-18 08:27

1 Tysken, bra rytande till Leifer! Glöm bara inte att det finns ett till fett alternativ med bakhjulsdrift - och stjärna fram.

#38
2011-03-18 08:52

Intressant diskussion att följa här, nu tycker jag dock att vi kan lugna ner oss ett par hekto.

/Fredrik Diits Vikström, Vi Bilägare

#39
2011-03-18 10:28

"lugna ner oss ett par hekto" ... Tja, det var ju en ny snygg variant på det gamla uttjänta "varva ner" =)

#40
2011-03-18 10:35

Jag väljer Lexus framför BMW,därmed inte sagt att BMW är dåliga men sämre än Lexus kvalitetsmässigt i längden det är dom enligt min erfarenhet.

#42
1 Tysken
2011-03-18 12:23

Att Lexus är en eftertraktad och prisvärd bil här i Sverige syns tydligt på försäljningssiffrorna. !

#44
1 Tysken
2011-03-18 12:30

Men snälla "leifer" nu fabulerar du igen, fy dej.
Jag har aldrig ägt en Mercedes och jag fundera inte heller att köpa någon.
Men jag är väldigt förtjust i BMW och Porsche.
BMW är såld , men 911:an står och vänta på att solen skall värma upp asfalten....!!

#45
2011-03-18 12:51

1 Tysken, va? Tål inte Porschen lite slask? Eller läcker den då? Jag förstår mig inte på folk som köper bilar och ställer dem i garaget. Men det klart, alla får göra som de vill.

#46
2011-03-18 14:46

Har aldrig haft problem att ta mig fram med Lexus. Om du nu vill framhålla diffar igen. Att du återkommer med detta att Lexus har dålig framkomlighet var ju för att damen sa när vi var och tittade på Lexusen att den slirade. Visst det är ingen fyrhjulsdriven bil,men i det stora hela är det inga större problem. Ändå var det en riktig vinter i fjol med. Och jag kom till jobbet varje dag ;o) Och vad har det med kvalitet att göra? Lexus är överlägsen de tyska märkena när det börjar bli lite mil på mätaren. Det är min erfarenhet. Men visst en diff skulle inte skada. Det har jag på Supran men den körs inte på vintern ändå.

Sedan vill man vara exclusiv så åker man Lexus, man vill ju inte att varenda kotte ska ha samma bil tex BMW är i jämförelse mot Lexus en dussinbil.......;o) Ändå har jag en BMW 5-serie, men någon Lexus är det inte.

#49
1 Tysken
2011-03-18 20:43

Självklart kan man åka Porsche på vintern, men inte jag, då får den stå varmt så att den inte blir kall om fötterna.
Men jag brukar lufta den de dagar som det inte är vinterväglag , detta med tanke på att den inte är utrustad med vinterdäck.....

#50
2011-03-19 00:26

Jag tycker att det är roligt att köra bil. Nej tack Kapten, MB är, utöver onödigt dyr också skit-tråkig, trots bakhjulsdrift.
Mitt enda problem med BMW är att jag är beg-bilköpare och då blir det knepigt om jag inte vet vem som haft bilen tidigare ...
Annars är det inget snack om saken, BMW bygger fina och roliga bilar (Kapten; MB bygger fina bilar .)

#51
2011-03-19 00:31

Öh va .. Tysken?
Även Porschar funkar på vinterväg ... precis som andra bilar. Speciellt 911 med god tyngd på driven

#53
1 Tysken
2011-03-19 15:36

Visst funkar Porsche på vintern, men min Porsche körs inte på vintern .
Jag har andra bilar att åka i, för tillfället passar min XC60 väldigt bra med AWD både mina behov och väglag.

#54
2011-03-19 17:32

Har för mig att AMS modigt testade hur en 911 Turbo med 4wd funkade som vinterbil/långfärdsbil en gång för länge sedan. Var en 996 tror jag. De kom fram till att den inte var alldeles klockren på oplogad väg iallafall ;)

#55
Raymond K
2011-03-19 23:26

Apple 1:a, tur man köpte en iPhone.

#56
2011-03-22 17:04

Har inte följt diskussionen så djupt men undrar om Leifer har glömt bort att jag tidigare berättat att en av mina två Lexusar hade en riktig diffbroms från fabrik när du påstår att: "Lexus har inte råd att erbjuda kuden en riktigt bra mekanisk diff broms"
-Har du redan glömt att jag ju hade detta och att det finns eller vad menar du med det påståendet?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.