Bild
Nästa artikel
Toyota mest värdefulla bilmärket

Toyota mest värdefulla bilmärket

Nyheter

Toyota återtar sin position som det högst värderade varumärket inom bilindustrin. BMW knuffas ned till andraplatsen.

Forskningsinstitutet Millward Brown presenterar nu sin årliga topplista över världens mest värdefulla varumärken.

Högst rankade biltillverkare blev Toyota vars värde ökade med 11 procent till 24,2 miljarder dollar, drygt 146 miljarder kronor. Resultatet innebär att det japanska bilmärket placerar sig på plats 27 bland världens högst värderade företag.

Toyota knuffar därmed bort BMW från fjolårets förstaplats när det gäller bilföretag, trots att Toyota tvingades återkalla miljontals bilar under 2010. Jämfört med förra året ökade BMW sitt värde med tre procent till 22,4 miljarder dollar.

Det högst värderade varumärket alla kategorier blev amerikanska elektronikföretaget Apple som bedöms ha ett värde på 153 miljarder dollar. Sökmotorföretaget Google placerade sig som tvåa, med ett värde på 111 miljarder dollar.

Rapporten från Millward Brown tar bland annat hänsyn till bolagets tillväxtpotential och en uppskattning av hur mycket varumärket bidrar till vinsten.

Topplista för bilindustrin:
(Varumärkets värde i miljarder dollar, förändring i procent)

1. Toyota, 24,2 (+11 %)
2. BMW, 22,4 (+3 %)
3. Mercedes, 15,3 (+12 %)
4. Honda, 14,2 (-1 %)
5. Porsche, 12,4 (-3 %)
6. Nissan, 10,1 (+17 %)
7. Volkswagen, 7,4 (+6 %)
8. Ford, 7,4 (+5 %)
9. Audi, $3,8 (+5 %)
10. Lexus, $3,7 (-)
 
Diskutera: Vilket varumärke ser du som starkast inom bilindustrin?

Taggar: Nyheter, , Toyota

Kommentarer

#1
Raymond K
2011-05-09 13:41

Jag har alltid sagt att Toyota är bäst. :D

#2
2011-05-09 16:50

Att Nissan kommer så högt förvånar. Vad är de kända för?

#3
2011-05-09 20:54

Kan nog vara så att Nissan har en något annan position på marknader, där inte ViB:s kommentatorer brukar köra sina Volvosar och Saabar.

#4
Konrad Bärnevik
2011-05-09 21:20

Ni ser, Toyota är bäst trots sina återkallningar mm.

KVALITET

#5
2011-05-10 08:22

Konrad, nu gällde det det högst värderade bilföretaget - inte vilket som är "bäst".

För övrigt ser de flesta att Toyota är skräp.

#6
2011-05-10 08:37

Märkligt att så många vill ha skräp då?
Ständigt samma diskussion och tjöt så fort folk tycker om sina Japanska bilar.

#7
Storknut
2011-05-10 10:38

Ragata:
Det är väl snarare tvärt om så snart någon tycker om sin svenska eller europeiska bil så kommer Toyota fanatikerna och kastar skit på ALLA andra märken UTOM... ja just det!

#8
1 Tysken
2011-05-10 13:36

Högt värderat varumärke har inget med kvalite att göra.
Coca-Cola är högre värderat än Pepsi då skulle det innebära att kvaliten är bättre på Coca-Colan....
Fler bubblor per liter dryck eller ...??

#9
2011-05-10 13:51

Det finns alltid anledningar till att företag värderas olika högt ... den främsta anledningen är naturligtvis produkten.
Kapten Obermans föräldrar kan inte värderas särskilt högt såvida han inte har exceptionellt trevliga syskon :o)

#10
2011-05-10 14:02

Snälla sluta använda begreppet kvalitet om ni inte vet vad det betyder! Begrepp som pålitlighet, hållbarhet, fin lack, breda däck och raggarfrisyrer passar bättre.

#11
2011-05-10 14:25

Japsen ÄR bäst. Fakta. Punkt.

#12
2011-05-10 14:28

Hmm, ".nef" ..
Apple är Amerikanskt .. :o)

#13
2011-05-10 14:50

Toyota är bilvärldens motsvarighet till Apple. Apple tillverkas i Asien - precis som Japsen.

#14
2011-05-10 15:55

Som det mesta ".nef" ... Kanske var dina föräldrar på semester i Thailand när du gjordes :o)

#15
2011-05-10 18:14

Vilket påhopp! Men tack ändå. Om man ändå vore gjord i Asien...

#16
2011-05-10 20:59

Det var inte menat som ett påhopp ".nef", bara några ord för eftertanke.
Google, (nr 2) .... Asien?

#17
Konrad Bärnevik
2011-05-11 22:59

Mer kvalitet än Toyota finns inte!

#18
Raymond K
2011-05-11 23:07

Mer Toyota än kvalitet finns inte

#20
Konrad Bärnevik
2011-05-11 23:12

Raymond K: Nu råkade du skriva fel...

Toyota är premium no1.

#19
Konrad Bärnevik
2011-05-11 23:13

Raderat av Konrad, dubbelpost.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.