Bild
Nästa artikel
Toyota Auris och Prius återkallas – kan tappa drivningen

Toyota Auris och Prius återkallas – kan tappa drivningen

Nyheter

Knappt 20 000 bilar måste tillbaka till verkstaden.

Toyota brukar ofta få höga betyg för driftsäkerhet och kvalitet, och det gäller även märkets hybridmodeller trots att de har avancerad teknik under skalet.

Helt felfria är dock inte bilarna och nu kommer beskedet att 750 000 hybridmodeller ska återkallas globalt på grund av ett möjligt fel i hybridsystemet.

Bilarna ska egentligen gå in i så kallat felsäkert läge om systemet upptäcker ett problem, men i vissa situationer aktiveras inte det felsäkra läget. Då kan bensinmotorerna i hybridmodellerna tappa kraft och stanna. 

I så fall fungerar fortfarande servostyrningen och bromsarna, men i högre hastigheter kan en avstängd motor vara riskabelt och därför görs nu en uppdatering.

I Sverige berörs totalt 19 808 bilar av modellerna Prius och Auris Hybrid som är tillverkade mellan mars 2013 och februari 2020.

”Dessa bilar kommer få en uppdaterad mjukvara för att säkerställa att, om ett problem uppstår med hybriddrivlinan, bilen aktiverar felsäkert läge. Det för att föraren säkert ska kunna köra åt sidan eller till en verkstad”, skriver Erik Gustafsson, pr-chef på Toyota i Sverige, till Vi Bilägare.

Bilarna uppdateras med ny mjukvara och uppdateringen tar ungefär en timme. Ägarna informeras via brev.

Kommentarer

#1
2020-06-29 09:26

Detta skall ju vara en omöjlighet om man skall tro på expertisen inne i djupa skogarna i Värmland. ;-)

MVH AL

#2
2020-06-29 10:41

Inga bilar är helt felfria - skillnaden ligger i om tillverkaren drar ut på åtgärder tills dess deras pinsamt korta garanti gått ut eller tar ansvar för problemet :) Detta verkar ju mer vara en konfigurationsmiss än en defekt komponent dock. Så keep trying Tyskälskare ;)

#3
2020-06-29 12:25

Det pinsamma är ju att de 2020 behöver in på verkstad för en mjukvaruuppdatering......kom igen Toyota, kliv in i nutiden.

#4
2020-06-29 13:56

Roger: Kostnaden bärs alltid av konsumenten - antingen direkt eller indirekt. Något annat sätt att betala fel som dessa finns inte.

I Toyotas fall finns detta f.ö också definierat i deras egen årsredovisning. Och mycket riktigt har man (till följd av allt fler fel än tidigare) tredubblat sina avsättningar till garantifel och till den fond som är avsedd för ändamålet(kontra tidigare). Pengar som man alltså tar från sina köpare.

MVH AL

#5
2020-06-29 19:50

Ja, det finns i alla fall en färdig mjukvaruudatering, till skillnad från till de tusentals el-Trabanter (ID3) som står parkerade i Zwickau ;).

#6
2020-06-29 22:28

Ja, har de haft över sju år på sig sedan den felaktiga mjukvaran kom ut så vore det väl konstigt om de inte fått fram en riktig...

#7
2020-06-30 13:55

Prius är väl knappast så populär när den tas bort från modellprogrammet i Sverige.

Av Scotty Kilmer (bilmekaniker) får man mycket info om bilmodeller/märken kvalitet, ofta skjuts budbäraren som säger som det är. Vad skrivbordprodukter skriver och låtsas veta är inte mycket att lyssna på vad gäller bilar.

https://www.youtube.com/watch?v=a4gw8R-S8m8

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.